Ripjakt med stående fågelhundar

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Ripjakt med stående fågelhundar

Inläggav MONAB » 30 maj 2012, 19:18

birk0323 skrev:
Dessutom har jag blivit irriterad på denna enorma folkstorm i fjällvärlden premierveckan.

+1
Ha dé Mats
Fjälljakt, bänkskytte & F-class drömmar
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav _henke_ » 04 jun 2012, 21:31

Nån som har några tips på skapliga fågelmarker i jämtland på statens marker?

Fattar om man inte vill säga dom bästa tipsen men lite kan ni väl hjälpa med ;)
_henke_

Inläggav gynner » 04 jun 2012, 21:57

Lite sent nu, lottningen är avslutad bara tännäs som är öppet och där brukare det krylla av norrmän under premiären.
Vet dock inte om norra jämtland är kvoterat.
Får jag inte vettig mark till årets premiär far jag troligtvis till västerbotten på premiären.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav MONAB » 05 jun 2012, 10:57

När det gäller tips har jag aldrig fått nått tips eller gett nått tips förutom detta tips som jag fått men som jag aldrig utnyttjat. Hotagsfjällen - gå ONO från Vinklumpen till förbudsgränsen + 5 km, tälta där. Bra jaktområden runt om tältplatsen. Varför fick jag detta tips, jo kompisen kommer aldrig att jaga där mer pga björn, han är en sån där som alltid skjuter fullt men denna gång fick han bara med sig ett fåtal ripor som han sköt på hemvägen, alla andra mumsade nallen i sig på natten. Hittills har jag inte kommit mig för att åka dit och jag tror inte det blir i år heller med tanke på hur många björnar som skyddsjagats i området. Har inte hittat något kevlartält ännu, funderade ett tag på dragsmällare men jag kan inte förutse björnens reaktion.
Ha dé Mats
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav Snärtar´n » 05 jun 2012, 11:27

Har jagat några gånger i området och håller med om att man får halka omkring på björnrusorna. Inget som skrämmer bara man beter sig med respekt.

Om man normalt går någon mil i område med flygförbud så brukar man vara tämligen ensam, men i detta område får man konkurrera med jägare som körs ut med fyrhjuling och bor i privata jaktkojor.
Man blir lite väl uppgiven då fyrhjulingarna åker i skytteltrafik med vagnsflaket fullt av "jägare" hundar, ölflak mm när man vill njuta av tystnaden
Självklart olagligt men pågår med länsstyrelsens vetskap. Vem som ligger bakom? Gissa? Finns få folkgrupper i Sverige som är oantastbara...
Närmare norska gränsen är det lugnare och längre till privata jaktkojor.
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Brno 12/222
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Snärtar´n

Inläggav MONAB » 05 jun 2012, 13:24

Snärtar´n skrev:Har jagat några gånger i området och håller med om att man får halka omkring på björnrusorna. Inget som skrämmer bara man beter sig med respekt.

Om man normalt går någon mil i område med flygförbud så brukar man vara tämligen ensam, men i detta område får man konkurrera med jägare som körs ut med fyrhjuling och bor i privata jaktkojor.
Man blir lite väl uppgiven då fyrhjulingarna åker i skytteltrafik med vagnsflaket fullt av "jägare" hundar, ölflak mm när man vill njuta av tystnaden
Självklart olagligt men pågår med länsstyrelsens vetskap. Vem som ligger bakom? Gissa? Finns få folkgrupper i Sverige som är oantastbara...
Närmare norska gränsen är det lugnare och längre till privata jaktkojor.

Stötte på jägare som blev utkörd med bandvagn på vintern i offerdalsfjällen (efter Mikaelssonincdenten). Vet inte vems bandvagn, det såg jag inte, det var på håll sälskapet lastade ur.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav _henke_ » 05 jun 2012, 19:36

Aha men hur är det med härjedalsfjällen då?

Är dom också kvoterade?

//Henke
_henke_

Inläggav gynner » 05 jun 2012, 19:42

Användarvisningsbild
gynner

Inläggav MONAB » 05 jun 2012, 19:46

Det är tre områden, samebyar som är kvoterade. Tossåsen (TÅ), Handödalen (HA) och Mittådalen (MI). Gå in på http://www.smavilt.se -> Jämtland -> interaktiv karta så ser du vilka områden som du inte kan jaga på annat än med lott före nån gång i mitten på September.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav _henke_ » 05 jun 2012, 19:56

okej tack för hjälpen :)
_henke_

Inläggav addwiley » 05 jun 2012, 21:48

MONAB skrev:Hotagsfjällen - gå ONO från Vinklumpen till förbudsgränsen + 5 km, tälta där. Bra jaktområden runt om tältplatsen.

För övrigt ett område som har hyfsat lättsam terräng att gå i. Finns även en del bra fiske om man vill roa sig med det på kvällen (fiskekort har jag inte koll på...) Har bara jagat ripa där en dag för några år sen då riptillgången var under all kritik så det var inte så givande. Har däremot hört flera andra som lovordat området men även mycket medveten om problemet med såna som inte jagar på samma villkor som oss vanliga dödliga i just de här markerna.
addwiley

Inläggav MONAB » 06 jun 2012, 12:35

addwiley skrev:
För övrigt ett område som har hyfsat lättsam terräng att gå i. Finns även en del bra fiske om man vill roa sig med det på kvällen (fiskekort har jag inte koll på...) Har bara jagat ripa där en dag för några år sen då riptillgången var under all kritik så det var inte så givande. Har däremot hört flera andra som lovordat området men även mycket medveten om problemet med såna som inte jagar på samma villkor som oss vanliga dödliga i just de här markerna.

Fiskekort?

Jag brukar alltid försöka jaga på ett nytt område varje år, kanske blir det Hottagen några dagar men troligtvis Västerbotten när älgjaktssäsongen stänger av Jämtland. Har iof en lott i HA men jag tror inte på tredje gången gillt när det gäller min tur. Jag finner nöje i att försöka lista ut vart pippisarna finns på nya områden, utan att veta.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav MONAB » 15 jun 2012, 07:11

Någon som fått en lott?
Tossåsen & Mittådalens bör vara klara. Själv väntar jag på samtal om min mitt-i lott på Handöl kan ge nått.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav MONAB » 15 okt 2012, 15:22

MONAB skrev:När det gäller prov så är den största anledningen att det är en hjälp vid aveln av rasen och i det ligger ett bevarande av rasen. Det tror jag är anledningen till att vi inte blandar grupp 7 klass 1 "kontenintala" med grupp 7 klass 2 "engelska". Däremot anser jag det är stelbent att inte breton inte får byta till klass 2.

Det här med hjälp vid avel går att fundera kring, är det föraren som är bra eller är det hunden?

Min norgehistoria är tagen ur huvudet så den kan vara skev och gammal men om inte jag missminner mig så är det premieringarna nått så här; ES, IS, Breton, GS KV, SV i prislistorna där. Intressant är att de inte behöver apportera fågel (på fjällproven i varje fall), det räcker med ett godkänt förprov. Dessa uppgifter är som sagt ur huvudet och dessutom inte dagsfärska. Kanske har de tryckt i ännu mer US blod i IS så de inte ens nuddar marken.

Jag hittade igen länken till provstatistiken i Norge http://www.royalura.com/Statistikk.htm
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Ursus 3006 » 15 okt 2012, 20:32

MONAB skrev:
MONAB skrev:När det gäller prov så är den största anledningen att det är en hjälp vid aveln av rasen och i det ligger ett bevarande av rasen. Det tror jag är anledningen till att vi inte blandar grupp 7 klass 1 "kontenintala" med grupp 7 klass 2 "engelska". Däremot anser jag det är stelbent att inte breton inte får byta till klass 2.

Det här med hjälp vid avel går att fundera kring, är det föraren som är bra eller är det hunden?

Min norgehistoria är tagen ur huvudet så den kan vara skev och gammal men om inte jag missminner mig så är det premieringarna nått så här; ES, IS, Breton, GS KV, SV i prislistorna där. Intressant är att de inte behöver apportera fågel (på fjällproven i varje fall), det räcker med ett godkänt förprov. Dessa uppgifter är som sagt ur huvudet och dessutom inte dagsfärska. Kanske har de tryckt i ännu mer US blod i IS så de inte ens nuddar marken.

Jag hittade igen länken till provstatistiken i Norge http://www.royalura.com/Statistikk.htm

Kul att se hur de olika raserna står sig mot varandra.
Frågan om det är föraren eller hunden som är duktig är ganska intressant. Man kan ju (något provocerande) ifrågasätta om provverksamheten är till för att utveckla raserna eller för att duktiga hundförare ska "gå å brättes". Kanske skulle proven förändras för att mer efterlikna praktisk jakt. Visst är det viktigt med fart och stil men ibland tycks det som att man glömmer att gemene man/kvinna vill ha fågel med sig hem oavsett om hunden gör en liten eftergång eller kovänder ibland. Det är väl å andra sidan svårt att få alla nöjda.
Pointer: Ackers Xax (Diablo) RIP Venatios Vassberg (Angus)
Jämte: Buholmens Ursus
Basset Fauve de Bretagne: J SVCH Smedkullens Fauve Chasseur (Titus)
Breton: Strömforsens Legolas (Lego)
Jämte: Kardusuddens Raya
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav MONAB » 16 okt 2012, 18:52

[quote="Ursus 3006] Kul att se hur de olika raserna står sig mot varandra.
Frågan om det är föraren eller hunden som är duktig är ganska intressant. Man kan ju (något provocerande) ifrågasätta om provverksamheten är till för att utveckla raserna eller för att duktiga hundförare ska "gå å brättes". Kanske skulle proven förändras för att mer efterlikna praktisk jakt. Visst är det viktigt med fart och stil men ibland tycks det som att man glömmer att gemene man/kvinna vill ha fågel med sig hem oavsett om hunden gör en liten eftergång eller kovänder ibland. Det är väl å andra sidan svårt att få alla nöjda.[/quote]

Statistik är alltid vanskligt men jag använder provmeriter som grund när jag köper hund. Båda föräldrarna skall vara premierade med 1 pris öppen klass på fjällprov. Dessutom skall några av föräldrarnas kullsyskon vara meriterade. Jag är inte intresserade av unghundsmeriter eller fältprov.

Det ligger tyvärr i hundägandets natur att tro på sin (min) hund och de andra är inte alls lika bra, jag har hittills inte sett någon som sålt valpar från omeriterade föräldrar utan att "sälja in" föräldrarna. Tyvärr finns det både kenlar och privatpersoner som håller på med detta för att tjäna pengar och där är inte rasens utveckling något som är intressant.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Ursus 3006 » 16 okt 2012, 23:12

MONAB skrev:[quote="Ursus 3006] Kul att se hur de olika raserna står sig mot varandra.
Frågan om det är föraren eller hunden som är duktig är ganska intressant. Man kan ju (något provocerande) ifrågasätta om provverksamheten är till för att utveckla raserna eller för att duktiga hundförare ska "gå å brättes". Kanske skulle proven förändras för att mer efterlikna praktisk jakt. Visst är det viktigt med fart och stil men ibland tycks det som att man glömmer att gemene man/kvinna vill ha fågel med sig hem oavsett om hunden gör en liten eftergång eller kovänder ibland. Det är väl å andra sidan svårt att få alla nöjda.[/quote]

Statistik är alltid vanskligt men jag använder provmeriter som grund när jag köper hund. Båda föräldrarna skall vara premierade med 1 pris öppen klass på fjällprov. Dessutom skall några av föräldrarnas kullsyskon vara meriterade. Jag är inte intresserade av unghundsmeriter eller fältprov.

Det ligger tyvärr i hundägandets natur att tro på sin (min) hund och de andra är inte alls lika bra, jag har hittills inte sett någon som sålt valpar från omeriterade föräldrar utan att "sälja in" föräldrarna. Tyvärr finns det både kenlar och privatpersoner som håller på med detta för att tjäna pengar och där är inte rasens utveckling något som är intressant.[/quote]

Varför tycker du inte att unghundsprov är intressant. Tänker att där får man se hundens förtjänster innan föraren har hunnit tygla den.
Pointer: Ackers Xax (Diablo) RIP Venatios Vassberg (Angus)
Jämte: Buholmens Ursus
Basset Fauve de Bretagne: J SVCH Smedkullens Fauve Chasseur (Titus)
Breton: Strömforsens Legolas (Lego)
Jämte: Kardusuddens Raya
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav MONAB » 17 okt 2012, 19:10

Ursus 3006 skrev: Varför tycker du inte att unghundsprov är intressant. Tänker att där får man se hundens förtjänster innan föraren har hunnit tygla den.

Har sett för några för många lovande unghundar som inte blivit bra som vuxen hund. Dessutom har jag haft tur att kunna köpa valpar från föräldrar med redan meriterade valpar, ännu bättre.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Alex123 » 12 jan 2016, 13:29

Tänkte skrämma liv i denna gamla tråd.

Ska dra upp till fjälls nu till helgen och tänkte ta med mig jycken för att försöka jaga lite ripa.

Någon som har några tips att komma med när det gäller ripjakt med stående hund under vintern?
Planen är iaf att gå efter trädgränsen bland björkarna för att se om vi kan hitta något, men rätta mig gärna om jag är fel ute

/A
Pointer
Browning X-Bolt 308w
Tikka T3 .223rem
Sauer & sohn 12/70
Nikko 500-II 12/70
Baikal Taiga 94 12/76-.223rem
Zastava 22lr
Användarvisningsbild
Alex123

Inläggav simonarvestrand » 12 jan 2016, 20:40

Se till att fota mycket. har aldrig jagat ripa men hoppas på att få uppleva det inom nått år. kommer förmodligen skaffa en vorsteh i år som ska börja tränas för jakten
simonarvestrand

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt