Ripjakt med stående fågelhundar

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Ripjakt med stående fågelhundar

Inläggav Ursus 3006 » 12 apr 2012, 12:36

Rävjägarn skrev:Längtar till hösten då det blir helikoterlyft ut i fjällvärlden :-).

Blir det inte svårt att bedöma Brittiska med kontinentala fågelhundar , då dom har olika sök och fart ?.

Jag tycker inte det borde vara det. Eller är det olika domare till olika raser. Kanske lite svårt när det är parsläpp på fjällproven med olika raser men på skogsprov borde det väl funka.
Pointer: Ackers Xax (Diablo) RIP Venatios Vassberg (Angus)
Jämte: Buholmens Ursus
Basset Fauve de Bretagne: J SVCH Smedkullens Fauve Chasseur (Titus)
Breton: Strömforsens Legolas (Lego)
Jämte: Kardusuddens Raya
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav Frost » 12 apr 2012, 21:40

Det är olika domare till kontinentala(vorsteh) och engelska hundar, övriga som ex breton och weimaraner tillhör klubben för övriga kontinentala raser.
I mitten av 90-talet gick bretonklubben ur Svk med med bla motiveringen att proven inte passade breton.
Frågan är betydligt svårare än du tror då engelska hundar bedöms efter helt andra kriterier än tyska, dom har tex segrarklass, vi i vorstehklubben har elitklass, dom engelska hundarna tävlar och bedöms utifrån varandras prestationer medans vorstehklubbens hundar bedöms efter sina egna prestationer.
Svks hundar startar dessutom eftersök(spår och vatten) vilket är en förutsättning för om det skall bli en start på hösten och vilken valör det blir sen.
Jag har varit i arrangörstaben för flera skogsprov i vorstehklubbens regi och det är sällan några lediga platser med undantag för "sista minuten" strykningar.
Frågan är vad vi skulle vinna på detta?

Mvh/Henrik
Frost

Inläggav Ursus 3006 » 12 apr 2012, 22:59

Ja det verkar onekligen mer komplext än jag trodde. Nån som vet hur det funkar i Norge...
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav TobbaL » 13 apr 2012, 14:03

Ursus 3006 skrev:Ja det verkar onekligen mer komplext än jag trodde. Nån som vet hur det funkar i Norge...

Det genomnförs ju på vissa håll i landet prov där Vorsthe (ink Münster) Engelska och Bretoner tävlar mot varandra i Sverige. Dessa prov är inte prisgrundande på något sätt utan en trelvig provdag där man kan lära av varandra. Till dessa prov är det inte fri anmälan utan man brukar ta ut de tre bästa hundarna i de olika klasserna från varje led och sedan är det lagtävling. Jag var själv med och representerade Östra Vorstehklubbens lag på Östras/Mellansvenskas Fågelhundsmatch 2011 med min Münster, en riktigt rolig tävling.

Ni kan läsa om den på:
http://www.svkostra.se/index.php/report ... tchen-2011 eller
http://www.mellansvenska.net/ leta er fram till fågelhundsmatchen.
TobbaL

Inläggav Rävjägarn » 13 apr 2012, 16:09

TobbaL skrev:
Ursus 3006 skrev:Ja det verkar onekligen mer komplext än jag trodde. Nån som vet hur det funkar i Norge...

Det genomnförs ju på vissa håll i landet prov där Vorsthe (ink Münster) Engelska och Bretoner tävlar mot varandra i Sverige. Dessa prov är inte prisgrundande på något sätt utan en trelvig provdag där man kan lära av varandra. Till dessa prov är det inte fri anmälan utan man brukar ta ut de tre bästa hundarna i de olika klasserna från varje led och sedan är det lagtävling. Jag var själv med och representerade Östra Vorstehklubbens lag på Östras/Mellansvenskas Fågelhundsmatch 2011 med min Münster, en riktigt rolig tävling.

Ni kan läsa om den på:
http://www.svkostra.se/index.php/report ... tchen-2011 eller
http://www.mellansvenska.net/ leta er fram till fågelhundsmatchen.

Historiskt verkar det hyfsat jämt mellan Vorsthe och Britterna , Bretonerna verkar ha det tungt i den där lagtävlingen ?
Engelsk Setter
Tax
Rävjägarn

Inläggav _henke_ » 05 maj 2012, 08:41

prövar här också :P

Skrev ett inlägg på jakrutrustning men har inte fått nått svar, borde väl vara nån av alla som jagar med stående fågelhund som har en canibeep?
Är det någon som vet hur man ändrar så man får en signal var 10e sekund?

//Henke
_henke_

Inläggav gynner » 05 maj 2012, 08:59

_henke_ skrev:prövar här också :P

Skrev ett inlägg på jakrutrustning men har inte fått nått svar, borde väl vara nån av alla som jagar med stående fågelhund som har en canibeep?
Är det någon som vet hur man ändrar så man får en signal var 10e sekund?

//Henke

Med magneten du stänger av och på med, håll den längre mot beepern så byter du inställning.
Min har 8 olika inställningar om jag mins rätt, olika ljud samt om den skall pipa endast när hunden står eller regelbundet.

Min ger ett kort pip för resp. läge alltså från ett till åtta små korta pip när man håller magneten mot beepern.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav MONAB » 05 maj 2012, 18:14

När det gäller prov så är den största anledningen att det är en hjälp vid aveln av rasen och i det ligger ett bevarande av rasen. Det tror jag är anledningen till att vi inte blandar grupp 7 klass 1 "kontenintala" med grupp 7 klass 2 "engelska". Däremot anser jag det är stelbent att inte breton inte får byta till klass 2.

Det här med hjälp vid avel går att fundera kring, är det föraren som är bra eller är det hunden?

Min norgehistoria är tagen ur huvudet så den kan vara skev och gammal men om inte jag missminner mig så är det premieringarna nått så här; ES, IS, Breton, GS KV, SV i prislistorna där. Intressant är att de inte behöver apportera fågel (på fjällproven i varje fall), det räcker med ett godkänt förprov. Dessa uppgifter är som sagt ur huvudet och dessutom inte dagsfärska. Kanske har de tryckt i ännu mer US blod i IS så de inte ens nuddar marken.
Ha dé Mats
Fjälljakt, bänkskytte & F-class drömmar
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav Ursus 3006 » 05 maj 2012, 20:25

MONAB skrev:När det gäller prov så är den största anledningen att det är en hjälp vid aveln av rasen och i det ligger ett bevarande av rasen. Det tror jag är anledningen till att vi inte blandar grupp 7 klass 1 "kontenintala" med grupp 7 klass 2 "engelska". Däremot anser jag det är stelbent att inte breton inte får byta till klass 2.

Det här med hjälp vid avel går att fundera kring, är det föraren som är bra eller är det hunden?

Min norgehistoria är tagen ur huvudet så den kan vara skev och gammal men om inte jag missminner mig så är det premieringarna nått så här; ES, IS, Breton, GS KV, SV i prislistorna där. Intressant är att de inte behöver apportera fågel (på fjällproven i varje fall), det räcker med ett godkänt förprov. Dessa uppgifter är som sagt ur huvudet och dessutom inte dagsfärska. Kanske har de tryckt i ännu mer US blod i IS så de inte ens nuddar marken.

Intressant. Finns inte pointern med i statistken (eller är dom inte med på proven :oops: ) Finns den där statistiken att läsa på nätet nånstans.
Var till Boliden och valde ut en bretonhane idag :P
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav MONAB » 05 maj 2012, 21:09

Ursus 3006 skrev:
MONAB skrev:När det gäller prov så är den största anledningen att det är en hjälp vid aveln av rasen och i det ligger ett bevarande av rasen. Det tror jag är anledningen till att vi inte blandar grupp 7 klass 1 "kontenintala" med grupp 7 klass 2 "engelska". Däremot anser jag det är stelbent att inte breton inte får byta till klass 2.

Intressant. Finns inte pointern med i statistken (eller är dom inte med på proven :oops: ) Finns den där statistiken att läsa på nätet nånstans.
Var till Boliden och valde ut en bretonhane idag :P

Aj fn, jag tror att det var efter ES och IS vilket är lite anmärkningsvärt med tanke på hur det är i S. Problemet är att jag inte hittar tillbaka till statistiken men det var någon av rasklubbarna. Återkommer om jag lyckas hitta tillbaka.
Ha dé Mats
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav _henke_ » 07 maj 2012, 20:40

Kanon fick till beepern iaf :)
Tack jonas :P
_henke_

Ripjakt med stående fågelhundar i Ammarnäs

Inläggav gynner » 07 maj 2012, 20:47

Börjar bli dags att planera hösten.
Har funderat på att fara till Ammarnäs eller Hemavan en vecka.

Någon som har lite tips på boende gärna en bit ut på fjället utan el eller vatten annars får det bli tält.
Annat matnyttigt tas gärna emot har aldrig jagat där tidigare.
Som det ser ut nu blir jag ensam i höst med en hund så finns det någon som vill jaga ihop hänger jag gärna på.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav MONAB » 08 maj 2012, 20:10

Tänk på att Handöldalens, Tossåsens och Mittådalens områden är kvoterad och är någon intressearad så måste man anmäla det i förväg för att delta i lottningen senast 31/5. Tyvärr har det blivit en drummel som är ansvarig så hemsidan är inte uppdaterad.
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav gynner » 08 maj 2012, 20:25

MONAB skrev:Tänk på att Handöldalens, Tossåsens och Mittådalens områden är kvoterad och är någon intressearad så måste man anmäla det i förväg för att delta i lottningen senast 31/5. Tyvärr har det blivit en drummel som är ansvarig så hemsidan är inte uppdaterad.

Som de senaste 2-3 åren men nästa år kanske det blir bättre.
Slänger in en anmälan och hoppas på vettig jakt.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav MONAB » 09 maj 2012, 19:20

gynner skrev:
MONAB skrev:Tänk på att Handöldalens, Tossåsens och Mittådalens områden är kvoterad och är någon intressearad så måste man anmäla det i förväg för att delta i lottningen senast 31/5. Tyvärr har det blivit en drummel som är ansvarig så hemsidan är inte uppdaterad.

Som de senaste 2-3 åren men nästa år kanske det blir bättre.
Slänger in en anmälan och hoppas på vettig jakt.

/Jonas

Själv försöker jag få en lott i September eftersom att det är stängt för älgjakt på de andra områdena. De första två veckorna får vi se vart det blir.

// Mats
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav _henke_ » 14 maj 2012, 22:04

Gynner. om du jagar lite längre söderut så hänger jag på :)
_henke_

Inläggav Veidemannen » 20 maj 2012, 14:03

Hva med en garmin Henke ?

Gleder meg sykt til høstens rypejakt! Bare en lang lang sommer som skiller oss fra høstens eventyr....

www.Bak7Fjell.com
Veidemannen

Inläggav _henke_ » 21 maj 2012, 18:59

Hva med en garmin? nu fattar då jag nada :P

Vad menar du? :)
_henke_

Inläggav Ursus 3006 » 30 maj 2012, 14:32

Ny vovve i huset 8) :D
PICT5195 (Small).JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav birk0323 » 30 maj 2012, 15:40

Jag brukade gå på fjället med vovve, ibland i sällskap med andra jägare ibland själv. Jag tycker det är för besvärligt, dyrt och det är inte roligt att hamna mitt upp i en grupp med älgjägare som blir redigt förbannade(förståligt) men det skulle inte bedrivas älgjakt här denna dag. Hyrde stuga och fick ovett av värden för att jägarna sköt slut på ripbeståndet, det lugnade sig lite när jag lovade att dom skulle få eventuellt skjutna ripor till egen frys. 5 dagar gick jag efter en flygtur upp utan att se en enda fjäder. Nu kommer jag att jaga i skogen Isaks sista år där jag för det mesta har fågelkontakt, inte mängder av jägare och rätt informerad om hur ev älgjakt bedrivs. Skogsjakten har fungerat riktigt bra med vovven nu några år och senaste hösten var det rejält kul att se fågelhanteringen, hur mycket rutin en hund kan få verkar inte ha några gränser. Nu sover jag oftast i skogen under gran eller i tält första veckan så det blir bara jakt för hela slanten :D

Dessutom har jag blivit irriterad på denna enorma folkstorm i fjällvärlden premierveckan.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt