Skjuter ni råkid?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Skjuter ni råkid i september?

JA
44
31%
NEJ
96
69%

Antal röster : 140

Re: Skjuter ni råkid?

Inläggav BigJim » 21 sep 2010, 16:02

Hur ser viktkurvan ut för ett kid? Får för mig att det händer mycket med vikten under september för att sedan plana ut i oktober.

Finns det nån graf att kika på?

mvh/Må
BigJim

Inläggav Regnskog » 21 sep 2010, 16:33

Dåligt med svenska källor,

http://www.springerlink.com/content/q37850kp7p6312n2/

"Roe deer exhibited a fast body development with a birth weight of 1628 g and a postnatal growth rate of 139 g/day constant over the first 20 days of their life. As previously reported for dimorphic and polygynous ungulates, there was a marked cohort effect on the rate of body development. This variability was partly explained by climatic conditions during late gestation. When fewer than 5 days with rainfall over 5 mm occurred in April, fawns were heavier."

Norrmännen är tydligen mer intresserade,

http://folk.uio.no/atlemy/pdf/art71.pdf

samt att frassar publicerade i Cambrigde fann följande:

http://journals.cambridge.org/action/di ... aid=109901

"wth of fawns continued over the post-weaning stage of the juvenile period (October–March) at the rate of 0.017 kg/day at Chizé and 0.014 kg/day at Dourdan"

In temperate ungulates, the body weight of juveniles at the onset of winter is a crucial determinant of survival and can also influence subsequent reproductive success. However, growth may be retarded post-weaning, during winter, as a result of resource restriction and/or the demands of thermoregulation in harsh climatic conditions. Post-weaning growth rates of juveniles were compared in relation to varying density in two populations of roe deer Capreolus capreolus (Chizé, Dourdan) monitored for 10 and 15 years, respectively. Body growth of fawns continued over the post-weaning stage of the juvenile period (October–March) at the rate of 0.017 kg/day at Chizé and 0.014 kg/day at Dourdan. Deer density had no influence on this post-weaning growth rate of juveniles in their first winter. However, deer born in years of high density weighed less at a given date than those born in years of low density because of their smaller body size at the onset of winter, indicating density-dependent rates of growth before weaning. At Chizé, the sexes grew at the same rate, but sexual dimorphism was apparent as males weighed about 1 kg (8%) more than females at a given date. At Dourdan, no significant sexual dimorphism was detected, although females tended to be heavier than males at a given date. We conclude that density influences juvenile body weight (through its effect on birth weight and/or post-natal growth rate) before weaning in this species and, despite continued growth after weaning, during winter, roe deer whose early growth is limited through interspecific competition cannot compensate for this early restriction.

Men en tillväxt om 14-17 gram om dagen gör att en kid i slutet av oktober och innan vinterns ankomst väger 15,5x45= 337 gram mer,

undrar just om inte commateringen är felaktigt i den citerade texten, å andra sidan är en tillväxt om 140 gram om dagen ganska imponerande,

det skulle innebära en tillväxt på 45 dagar med 6,3 kilo.

Nåja som det förefaller är tillväxten på kid ganska linjär efter det att de har slutat att dia, i sig ett svar på frågan.

/Christian
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav jagarwuk » 22 sep 2010, 07:06

Satt på pass för 2 helger sedan och hade Get med kid framför mig.

Tycker nog att de är i minsta laget, jag valde att inte skjuta.
jagarwuk

Inläggav Kalleng » 22 sep 2010, 20:23

makke skrev:Ett kid i sept väger kanske 5-7 kg slaktad vikt och i dec-jan väger dom 10-12 kg tycker det räcker som förklaring. Sen är det helt rätt att man ska skjuta kid helst 75% av avskjutningen. Några gamla bockar samt alla geter utan kid (ej smaldjur) bör man skjuta dock kan man inte skjuta gallgetter om man redan har skjutit kid. Sen när man börjar jaga kid skjuter man bara kid. Visst händer det att vi skjuter något kid redan i okt men bara på hundjakt ska dom pyrschas (något jag inte gör) finns det ingen anledning att skjuta innan dom är uppe i ordentlig vikt tidigast någon gång i nov. Vi har ingenstans i sverige idag så stora stammar av rådjur att dom måste skjutas ner att då sitta och skjuta kidar i sept stora som harar tycker jag är ett jäkla svineri. Förbjud skiten klövvilt ska skjutas när dom växt till sig.

Då vet du inte hur stammen är på vissa delar av Öland. I och med att det nästan inte finns/funnits någon räv på ön de senaste 5-10 åren. Så har stammen blivit helt sjukt stor på vissa delar av ön. Samma sak med hararna, de kryllar verkligen av dem. T.ex i söndags såg jag 11 rådjur på sträckan mellan Borgholm-Kalmar. Trots att den hårda vintern slagit hårt mot rådjuren.
JämtTysken Buzz
Laikablandisen Ia

Hälleforsaren Maja
Östlaikan Nellie
GråWachteln Zap
Användarvisningsbild
Kalleng

Inläggav RävaPetter » 22 sep 2010, 21:13

Telgetok skrev:Killingar är lagom att skjuta i december 8)
Finns de som inte fattar bättre, och skjuter bara för de får och kan 8)

+1 och man har större chans att behålla de produktiva hondjuren eftersom de inte blir misstagna för ett smaldjur.
RävaPetter

Inläggav Minusgrader » 10 maj 2018, 12:10

Det händer att jag skjuter killingar i september, isåfall i slutet av månaden.

Angående slaktvikten på killingar så vägde jag de killingar jag sköt den här säsongen:

13/10
Bockkilling 12 kg
Getkilling 11 kg

18/10
Getkilling 13 kg

4/11
Getkilling 11 kg

31/1
Bockkilling 12 kg

Samtliga är flådda och vägda direkt efter att de skjutits.
Litet urval, men på de här fem killingarna är det ingen större skillnad mellan oktober och januari.
Användarvisningsbild
Minusgrader

Inläggav pininhakan » 10 maj 2018, 17:10

Avstår oftast... har jag bjudmiddag på gång och lovat råsadel så smäller det.
Skjuter även om man vill uppmuntra unga och hundar!
Tar jag med sambon o skjuter kid får jag nog skäll.. fär mycket bambi!
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Jämtlasse » 10 maj 2018, 19:41

Skjuter allt rå jag kommer åt,fullkomligt nerlusat av rå här. Runt Arboga.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Giobbi » 10 maj 2018, 19:43

Avstår. För lite kött helt enkelt.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav qurre » 10 maj 2018, 19:58

Jämtlasse skrev:Skjuter allt rå jag kommer åt,fullkomligt nerlusat av rå här. Runt Arboga.
Kul för er! Vi har ont om dem runt karmansbo :(

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
qurre

Inläggav Jämtlasse » 10 maj 2018, 20:07

Ja, det förstår jag. Är väl det första vargen tar.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Ålandsjanne » 10 maj 2018, 23:17

Finns någon gammal regel som säger att efter lövfällningen lägger bara hjortdjuren på sig fettreserver?
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav potatiskastare » 11 maj 2018, 07:15

Ålandsjanne skrev:Finns någon gammal regel som säger att efter lövfällningen lägger bara hjortdjuren på sig fettreserver?
MVH Ålandsjanne

Den gäller i vart fall inte älgkalvar. Grimsös har mätt på mängder av kalvar och de är aldrig feta. Deras teori är att de är programmerade att växa istället. Troligen har det varit fördelaktigt m.a.p varg mm.

Älgkalvar växer inte till sig alls under vintern, i princip. Riktigt stora kalvar kan växa en aning medan små kalvar minskar i vikt. Skulle vara intressant med en sådan studie på råkid.

Numera skjuter jag inte mycket rådjur eftersom det inte behövs där jag jagar, men på samma sätt som med älgen är det biologiskt korrekt att göra en del av uttaget på årsungar innan vintern kommer. På sommaren finns gott om mat och då kan man ha många djur. På vintern skall man istället försöka ha få men starka. Man skall heller inte skjuta för många bockar i tron att det blir bra bra för man har mycket gamla getter.

Eftersom rådjur får kid så tidigt och gamla getter är ett stort problem med tanke på rådjurens hierarkiska struktur skulle jag vilja påstå att det är direkt fel att spara kid för att det sparar getter. Ett smaldjur är snarast mer värt för stammen än en genomsnittlig get.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Föregående

Återgå till Småviltsjakt