Rådjursjakt med drivande hund

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Rådjursjakt med drivande hund

Inläggav BäverNäve » 17 okt 2018, 15:14

Då var ännu en jakthelg till ända!

Vet ledig lördag - tisdag denne helgen så det hanns med mycket jakt.
lördag och söndag jagade jag rådjur med min basset som pinade på bra båda dagarna, tyvärr hade vi lite stolpe ut och dreven passerade skyttarna utan att någon kom åt.
i måndags tog vi vilodag med sovmorgon och lite viltstår på eftermiddagen.
Igår körde vi en halvdag jag gick med min basset och pappa gick med sin snart 11åriga basset petit. Pappas Casper tar upp get och kid som han driver fint i cirka 50 minuter innan det vänder upp mot mitt håll. Min hund Klabbe är ute på sök och lyckas springa på Caspers löpa. De driver tillsammans i cirka 300 meter innan drevdjuren kommer på mig som kan skjuta kidet.

Grym avslutning på denna jakthelgen! :D
Blaser R8 308 - V8/Aimpoint
Drilling, Merkel 32 lyx 7x57r/12 - Aimpoint/Zeiss
Anschutz 22lr - Zeiss
Beretta 687 silver pigeon cal 20

Lövhögens Klabbe - Basset Griffon Petit.

Ha kul på passet, jaga med basset!
BäverNäve

Inläggav finnjägarn » 17 okt 2018, 15:58

jag kunde inte hålla mig :oops: . för sist jag hade feber var igår. och då jag var ut och rastade hunden så började han jaga i kopplet :twisted:. bara att springa hem efter hagelbössan och pejlen 8) :mrgreen: . men djuret hade troligtvis blivit stött av oss så det buktade inte alls utan sprang rakt fram i en kilometer innan han bröt och kom tillbacks. troligtvis var det rådjur han jagade men jag trodde att det var hare vi hittat eftersom det inte var långt upp i skogen. jag gick hem sedan tänkte det räcker med det så man inte jagar slut på honom. greyling. Det låter som du har en lovande beagle. här i finland får vi ju inte jaga rådjur med beagle/drever tyvärr. men buktar dom som med en tax eller buktar dom större
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav greyling » 18 okt 2018, 00:04

finnjägarn skrev:jag kunde inte hålla mig :oops: . för sist jag hade feber var igår. och då jag var ut och rastade hunden så började han jaga i kopplet :twisted:. bara att springa hem efter hagelbössan och pejlen 8) :mrgreen: . men djuret hade troligtvis blivit stött av oss så det buktade inte alls utan sprang rakt fram i en kilometer innan han bröt och kom tillbacks. troligtvis var det rådjur han jagade men jag trodde att det var hare vi hittat eftersom det inte var långt upp i skogen. jag gick hem sedan tänkte det räcker med det så man inte jagar slut på honom. greyling. Det låter som du har en lovande beagle. här i finland får vi ju inte jaga rådjur med beagle/drever tyvärr. men buktar dom som med en tax eller buktar dom större

Nja - inte är det som med tax inte. Det beror rätt mycket på hund. Ofta är beaglen lite för snabb och har lätt med att gena på bukter i vind och då drar de iväg. Men är de bara spårnoga så går de lika bra som en drever eller basset på rå - ibland bättre. De är ofta grymma på gamla slag men har å andra sidan lite trångt sök om man ska generalisera. Skillnaden på en bra beagle eller bra drever är hårfin. Men för bara rå är en bra tax oslagbar tycker jag.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Keffe1 » 27 okt 2018, 18:36

Blev ett kidd idag. Drevet gick förbi en liten bit bort först, skymtade bara djuret. Efter en stund kom det tillbaka, i full kareta. Visslade på det och då stannade det. 9,3an talade, kiddet stöp efter 50 meter med bägge lungorna genomskjutna. Mycket blod på skottplatsen men ganska litet utgångshål. Sköt med sako hammerhead på 50 meter. Gissar att kulan inte hann expandera ordentligt.BildBild
Keffe1

Inläggav BäverNäve » 31 okt 2018, 14:05

Keffe1 skrev:Blev ett kidd idag. Drevet gick förbi en liten bit bort först, skymtade bara djuret. Efter en stund kom det tillbaka, i full kareta. Visslade på det och då stannade det. 9,3an talade, kiddet stöp efter 50 meter med bägge lungorna genomskjutna. Mycket blod på skottplatsen men ganska litet utgångshål. Sköt med sako hammerhead på 50 meter. Gissar att kulan inte hann expandera ordentligt.BildBild

Grattis till kiddet! :)
Anschutz 22lr - Zeiss

BäverNäve

Inläggav Pebe » 05 nov 2018, 07:23

Det är kul när hundarna levererar på bjudjakterna, 5 rådjur och en hare skjutna för hundarna och 1 stänkdjur för någon vecka sedan.

Bild
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Keffe1 » 05 nov 2018, 20:01

Pebe skrev:Det är kul när hundarna levererar på bjudjakterna, 5 rådjur och en hare skjutna för hundarna och 1 stänkdjur för någon vecka sedan.

Bild
Oj! Inte illa!
Keffe1

Inläggav Pebe » 07 nov 2018, 06:59

Keffe1 skrev:
Pebe skrev:Det är kul när hundarna levererar på bjudjakterna, 5 rådjur och en hare skjutna för hundarna och 1 stänkdjur för någon vecka sedan.

Bild
Oj! Inte illa!
Nej, det var en dag med snälla rådjur som buktade i rätt såt och hundarna skötte sej exemplariskt.
Ingen vanlig jaktlag alltså...
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Rednaxela » 07 nov 2018, 21:54

Jagat ett par ggr denn säsongen med min drever är nu inne på hans andra säsong
Avslutade förra säsongen med första rådjuret för hunden på sista jaktdagen för året
Ren lycka

Börjat ok iår med bra drev, sköt första rådjuret förra helgen, 80min ordentligt drev och tillslut så sprang rådjuret rakt i famnen på mig fick skjuta på 5m

Tröttare rådjur har jag aldrig skådat..

Nämnas är att han jobbade ett par timmar med spåret innan han kom nära och det blev fullt drev, otroligt spårnoga kille vilket kan vara på gott och ont men rådjuren ligger iaf

Sent from my shower
Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav finnjägarn » 15 nov 2018, 11:35

Förra helgen hade taxen ett fint drev. Efter 15min drev springer geten över stigen 20m från mig men jag visste att hon hade kid så jag var fullt fokuserad på att kidden skulle hoppa ut bakom henne. 20sekunder efter att geten kommit så hör jag då det knakar till bakom mig. Då kommer kidden 20m åt andra hållet över stigen.men jag blev så överrumplad då jag trodde dom skulle komma i getens spår så jag hann inte skjuta. På senaste tiden har han utvecklats mycket
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav BäverNäve » Igår, 12:11

Äntligen hade vi lite flyt med oss.
Jagar väldigt mycket med min Basset Klabbe sen den 1/10, tyvärr har det blivit mycket stolpe ut med passkyttar som inte hunnit med, stått fel eller bommat när hunden presenterar vilt.
Förra helgen hade vi rådjursjakt på en av mina marker, tyvärr blev jag tvungen att jobba den helgen men bjöd en kompis att gå med Klabbe i mitt ställe.
Mycket djur inne och när dagen var slut så hade skyttarna lyckats avsluta två av Klabbes tre rådjursdrev. Två bockkidd i olika drev, kan inte bli bättre!

Tyvärr jobbar jag även denna helgen men nästa vecka är jag ledig fyra dagar, mao fyra dagars jakt! :)
Anschutz 22lr - Zeiss

BäverNäve

Föregående

Återgå till Småviltsjakt