Stenmård..

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Stenmård..

Inläggav Fk Fjun » 14 maj 2018, 15:12

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6950995

Till skillnad från den vanliga inhemska skogsmården så vistas stenmården mer i stadsmiljö. Den har också en vit hakteckning istället för gul, en ljus nos istället för mörk och nakna trampdynor istället för skogsmårdens ludna.
Om du ser en avliden mård som stämmer in på stenmårdens kännetecken vill Länsstyrelsen Skåne just nu gärna ha in bilder för att fastställa hur många av den nya arten som kan ha tagit sig till Sverige.
Fk Fjun

Inläggav westwood » 14 maj 2018, 18:05

Där ser man! Vi hade ett tyskt par som kom med bärgare förra sommaren till verkstaden. Första frågan de ställer var: är det en mård som orsakat detta? För vi har mårdförsäkring..

Jag trodde ju att jag förstått fel men de stod på sig. Dock var det ingen mård i de fallet, men när man kan teckna en mårdförsäkring på bilen så måste det ju vara vanligt.
Användarvisningsbild
westwood

Inläggav Fritz Kraut » 15 maj 2018, 06:15

westwood skrev:Där ser man! Vi hade ett tyskt par som kom med bärgare förra sommaren till verkstaden. Första frågan de ställer var: är det en mård som orsakat detta? För vi har mårdförsäkring..

Jag trodde ju att jag förstått fel men de stod på sig. Dock var det ingen mård i de fallet, men när man kan teckna en mårdförsäkring på bilen så måste det ju vara vanligt.

Man kan köpa särskilda skyddsapparater att montera i bilen: https://mardersicher.de http://www.mardersicher.de/english/e_index.htm

I det här reportaget visar bilderna vad en stenmård kan göra ifråga om kabeltugg: https://www.welt.de/wissenschaft/umwelt ... nicht.html

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Canta » 17 maj 2018, 09:09

När stenmård liftat in till Sverige då tycker de flesta biologer att det är skitkul. Ett nytt däggdjur som berikar vår fauna, typ, osv. Visst, den är söt och geografiskt är det väl ingen skillnad på Skåne o Själland. Men när råttan kommer dvs bisonråttan då ska alle man ur huse o panga. Likaså mårdhunden (också mård :D ) den ska stenas. Tvättbjörn kom som gosedjur med de amerikanska soldaterna i Tyskland eft. WW2 men tycker tydligen att Amerika o Europa är skit desamma och sprider sig väl. Men inga racoons till Sverige, tack. Nej bara söta stenmårdar :shock:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Dyngsmäll » 17 maj 2018, 09:19

Vilka biologer tycker det är ”kul” med stenmård? Eller är det bara lösa antaganden och en del av ditt korståg mot biologer? Lite fake news? Det är väl spännande när en helt ny art dyker upp i landet, men för egen del hoppas jag det var den enda individen och att TS hade tur som en tok som fick skjuta den. Hoppas det dröjer länge innan en till hittar hit!
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Canta » 17 maj 2018, 09:37

Va trevligt att du vaknat till Dyngsmäll ... :o
Vad man kan läsa så har inga biologer yttrat sig om att stenmården snarast ska förpassas till de sälla eller iaf. till Danmark. F.ö. så lär inte den nu funna vara den första i landet heller för det sköts visst nån trolig för några års sen, just i Skåne. Skulle inte förvåna om det finns en och annan i ladugårdar i Skåne. Man behöver f.ö. inte lifta till Sverige men kan ta bron på alla fyra.

Ska bli intressant att se om biologerna dvs. naturskyddsverket drar igång ett nytt kostbart projekt typ mårdhundsprojektet. Lär väl iaf. sysselsätta några biologer utan riktiga jobb :D
Ingen ska bli fredad, människor alltså, vadå privat egendom, hemfridsbrott och sånt sekundärt trams http://www.atl.nu/skog/invasiva-arter-kan-ge-fangelse/
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Dyngsmäll » 17 maj 2018, 13:47

Visst har du saknat mig? :lol: Du pratar i nattmössan, min käre Canta! Om ingen biolog uttalat sig betyder det att ”de flesta är positiva”? Du verkar ha anammat samma verklighetsuppfattning som Fox news...

De som fått jobb pga mårdhund är ju jägareförbundet!

Hmmm, om du är kritiskt till att folk som inför invasiva arter kan riskera fängelse och att man ska få göra lite som man vill med den saken borde du kanske fundera en gång till över de möjliga följderna av fri inplantering av allt...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav NiKKEE » 17 maj 2018, 15:41

Dyngsmäll skrev:Visst har du saknat mig? :lol: Du pratar i nattmössan, min käre Canta! Om ingen biolog uttalat sig betyder det att ”de flesta är positiva”? Du verkar ha anammat samma verklighetsuppfattning som Fox news...

Hmmm, om du är kritiskt till att folk som inför invasiva arter kan riskera fängelse och att man ska få göra lite som man vill med den saken borde du kanske fundera en gång till över de möjliga följderna av fri inplantering av allt...

Australien är ju ett lysande exempel på hur bra det kan gå :P
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Dyngsmäll » 17 maj 2018, 15:57

NiKKEE skrev:
Dyngsmäll skrev:Visst har du saknat mig? :lol: Du pratar i nattmössan, min käre Canta! Om ingen biolog uttalat sig betyder det att ”de flesta är positiva”? Du verkar ha anammat samma verklighetsuppfattning som Fox news...

Australien är ju ett lysande exempel på hur bra det kan gå :P

Nya Zeeland och England också...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Fk Fjun » 17 maj 2018, 16:00

Men vi måste ju ha kaniner att jaga, så vi känner oss som i Old England!
Fk Fjun

Inläggav Dyngsmäll » 17 maj 2018, 16:01

Fast kanske inte muntjak och wallaby i rhododendronsnår?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav locorod » 17 maj 2018, 16:10

Joo! Muntiak!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Canta » 17 maj 2018, 16:18

Väntar tålmodigt på biologernas plakattåg med skallet (typ vargskall) 'död åt stenmården, den hör inte hit, vi har vår egen svenska' men tyst som muren/musen är det.
Vad gäller invasiva arter vet man tyvärr bäst efteråt. Finska vitsvansen varnades för att den skulle tränga ut alla rådjur o älgar men går väl rätt bra med vitsvansen, eller iof. lär den politiker som yrar invasivt trams inte sitta kvar länge.

Fasanen är rätt poppis här i landet för fågelhundare osv.
Stora olyckan är väl när man inte kan reglera introducerad art. Som med vildhundar och kaniner i Australien men å andra sidan halvbra med dovhjorten i N. Z. Vargen här i Sverige är på sätt o vis också invasiv för vi var ju befriade från den
under en lång gyllene tid tills några tokstollar dök upp med skåpbilar.

Vad gäller projekt mårdhund slukar den grejen massor av skatteslantar och folk på NNV och halvstatliga SJF är engagerade eller snarare har sitt levebröd via projektet 'döda den hunden'. Råttan från Öst är också ovälkommen men hur måga hybridvargar som helst är välkomna från Puttes land där i öst.

Slutligen, inget statligt påfund har rätt att tränga sig in hem o vrår för att biologer fått för sig nåt. Fängelse för invasiva arter låter väl politiskt säljande men förödande för de demokratiska grundrätterna. Man kan inte förbjuda allt bara för att det är dumt ....
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav goliatrev » 17 maj 2018, 18:06

Kan ni starta en egen tråd.? :D Denna tråd är inte Wikipedia.
goliatrev

Inläggav jonteboriskogen » 17 maj 2018, 20:14

När mårdhunden ändå är på tapeten så kan ni lägga ner de där utrota mårdhundsprojektet på studs, totalt bortkastade pengar, skulle det gå att utrota dom så skulle det vara tomt av dem på åland vilket är lååångt ifrån hur det är i verkligheten :D

Förresten grattis till stenmården :D :D
Blaser r93 grs
sako vixen
Beretta silver pigeon
Tikka m55
Sako Finnfire II

American foxhound Zeb
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Inläggav Dyngsmäll » 18 maj 2018, 09:24

goliatrev skrev:Kan ni starta en egen tråd.? :D Denna tråd är inte Wikipedia.

Ber om ursäkt för OT! Jag har så svårt att låta en del dumheter stå oemotsagda, men jag respekterar din vilja som TS och släpper det hela!
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Sågen 78:01 » 24 maj 2018, 14:03

Nu hävdas det både att det finns en population av stenmård i Sverige och att den har funnits naturligt förut... :roll:

Får se hur det här går med alla onyanserade... :shock:

https://www.artdatabanken.se/arter-och- ... -sverige2/
Remington 700 kaliber 6,5x55
Tikka M77K kaliber 12/6,5x55 och 12/12
Brno mod. 4 kaliber .22lr
Krico 322 kaliber .22lr
Husqvarna 1640 MC kaliber 30-06
Baikal M/327 kaliber 12/12
Användarvisningsbild
Sågen 78:01

Inläggav J f n Fjollträsk » 29 maj 2018, 11:29

Intressant, men inte konstigt med tanke på hur allt i den där storleken idag typiskt sett kallas mink av svensken i gemen, sen kan det vara allt ifrån hermelin till iller eller utter.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Föregående

Återgå till Småviltsjakt