Vildsvin Jönköping

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vildsvin Jönköping

Inläggav raz_1993 » 19 sep 2011, 18:31

robis skrev:Kletade på tjära på ett nytt träd 200 m från åteln och satte upp en rulletunna med majs där med så får man se om det gör någon skillnad...

Du har inte testat att plantera en majsbomb på din åtel än eller?
Nu är det iofs kanske så att grisarna äter ekollon (har du mycket ek på eller i närheten av marken?) istället för att gå till åtlarna, så att det finns risk för att grävlingarna äter upp "bomberna" istället. Men dom går ju skjuta med. :twisted:
raz_1993

Inläggav robis » 19 sep 2011, 18:34

raz_1993 skrev:
robis skrev:Kletade på tjära på ett nytt träd 200 m från åteln och satte upp en rulletunna med majs där med så får man se om det gör någon skillnad...

raz_1993 skrev:Du har inte testat att plantera en majsbomb på din åtel än eller?
Nu är det iofs kanske så att grisarna äter ekollon (har du mycket ek på eller i närheten av marken?) istället för att gå till åtlarna, så att det finns risk för att grävlingarna äter upp "bomberna" istället. Men dom går ju skjuta med. :twisted:

Jo...tyckte inte den jäste så mycket?
Den grävdes ner igår...

Ska göra ett nytt test blandat med ärtor!
Foderärtor då?
robis

Inläggav raz_1993 » 19 sep 2011, 20:53

robis skrev:
raz_1993 skrev:

raz_1993 skrev:Du har inte testat att plantera en majsbomb på din åtel än eller?

Jo...tyckte inte den jäste så mycket?
Den grävdes ner igår...

Ska göra ett nytt test blandat med ärtor!
Foderärtor då?

Hur gjorde du din bomb?
raz_1993

Inläggav robis » 20 sep 2011, 08:01

raz_1993 skrev:

Hur gjorde du din bomb?

Ett par kg fodermajs, en burk vanlig majs, några skivor bröd, jäst, lite salt och socker täckt i vatten!
Fick stå i en vecka i pannrummet!
robis

Inläggav raz_1993 » 20 sep 2011, 12:09

robis skrev:
raz_1993 skrev:

Hur gjorde du din bomb?

Ett par kg fodermajs, en burk vanlig majs, några skivor bröd, jäst, lite salt och socker täckt i vatten!

hmmm, borde luktat fan tycker jag...
Dom jag har gjort har jag kört med typ 1-2 kg duvfoder (majs, ärtor och en massa annan skit), 1-2 33cl lättöl, sirap, ett paket jäst sen vatten så att det står 2-3cm över allt duvfoder, sen är det bara röra om och sätta på ett lock på hinken och så brukade jag ställa det i solen.
mina stod normalt bara från fredag till söndag (har sommarstugan på marken) och det brukade räcka för att man absolut inte skulle uppskatta doften av det.
raz_1993

Inläggav robis » 20 sep 2011, 17:53

raz_1993 skrev:
robis skrev:
raz_1993 skrev:

Hur gjorde du din bomb?

hmmm, borde luktat fan tycker jag...
Dom jag har gjort har jag kört med typ 1-2 kg duvfoder (majs, ärtor och en massa annan skit), 1-2 33cl lättöl, sirap, ett paket jäst sen vatten så att det står 2-3cm över allt duvfoder, sen är det bara röra om och sätta på ett lock på hinken och så brukade jag ställa det i solen.
mina stod normalt bara från fredag till söndag (har sommarstugan på marken) och det brukade räcka för att man absolut inte skulle uppskatta doften av det.

Det luktade nog men jag är förkyld...:-)
Får göra ett nytt försök med blandning av ärtor och majs...
robis

Inläggav tjtlasse » 20 sep 2011, 17:55

Nån som har testat att destillera en majsbomb?

Låter som nått moonshine från vilda western... 8)
En tysk sover inte, den ligger bara på laddning...
Användarvisningsbild
tjtlasse

Inläggav l.lindgren » 20 sep 2011, 19:10

tjtlasse skrev:Nån som har testat att destillera en majsbomb?

Låter som nått moonshine från vilda western... 8)

Hmm, burbon?
Rye, är det juh iaf inte.

Majsbomber e bra skit, men jag har fått den uppfattningen att dom är ute efter ollon nu.
“Getting an education was a bit like a communicable sexual disease. It made you unsuitable for a lot of jobs and then you had the urge to pass it on.”
― Terry Pratchett, Hogfather
-"Venison for dinner again? Oh deer!"
Användarvisningsbild
l.lindgren

Inläggav m98_jom » 20 sep 2011, 19:21

raz_1993 skrev:
Hur gjorde du din bomb?

Hehe, den blandningen går inte av för hackor, varken hos grisarna eller hos polisen, det är ju värsta mäsk-tillverkningen med jäst och socker... :P

Men grisarna kan vara långt borta, är de inte i närheten hjälper inte ens en majsbomb har jag märkt.
Men är de på marken, då kommer de att stanna 4-6 timmar och gräva upp den sista resten av blandningen ur gropen.
m98_jom

Inläggav robis » 20 sep 2011, 20:18

m98_jom skrev:
raz_1993 skrev:
Hur gjorde du din bomb?

Hehe, den blandningen går inte av för hackor, varken hos grisarna eller hos polisen, det är ju värsta mäsk-tillverkningen med jäst och socker... :P

Men grisarna kan vara långt borta, är de inte i närheten hjälper inte ens en majsbomb har jag märkt.
Men är de på marken, då kommer de att stanna 4-6 timmar och gräva upp den sista resten av blandningen ur gropen.

Haha... :)
Bara att vänta då...
robis

Inläggav raz_1993 » 21 sep 2011, 17:30

Har en polare vars åtel är anlagd i princip under 2 stora ekar, fanns inte ett ekollon på backen nu tydligen.
Så dom där ollonen får man hoppas att de går åt fort så att grisarna kommer tillbaka till åtlarna snart!
raz_1993

Inläggav BoK » 21 sep 2011, 18:50

Det gör de också inom sinom tid! :D Ät själv bara morötter under några veckor får de du se vad som händer.. :lol: Du tröttnar garanterat tidigare, men du förstår säkert vad jag menar. Som sagt är det samma visa varje år och beroende på tillgången av ollon, håller de sig borta si eller så lång tid från våra åtlar. Ibland är de tillbaka fort, men lika snabbt försvinner de..

Räkna inte med något mönster under flera veckor framåt! Skiljer sig alltid beroende på var man jagar..
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Ort: Mästocka. Mellan Halmstad-Laholm i ostlig riktning.

Inläggav raz_1993 » 21 sep 2011, 23:39

BoK skrev:Det gör de också inom sinom tid! :D Ät själv bara morötter under några veckor får de du se vad som händer.. :lol: Du tröttnar garanterat tidigare, men du förstår säkert vad jag menar. Som sagt är det samma visa varje år och beroende på tillgången av ollon, håller de sig borta si eller så lång tid från våra åtlar. Ibland är de tillbaka fort, men lika snabbt försvinner de..

Räkna inte med något mönster under flera veckor framåt! Skiljer sig alltid beroende på var man jagar..

Än så länge kan jag inte riktigt se något mönster hos de grisar som besöker min åtel, det är lite för få svin än...
Eftersom min åtel ligger 11 mil bort så blir mina besök lite färre än vad jag skulle vilja, men oftast tar det 2 mellan mina besök och det har nästan alltid vart någon gris där då, antingen framme och käkat eller skrubbat sig/gnagt på ett av tjärträden!
Så visst mönster finns det! :D
raz_1993

Inläggav callejos » 10 maj 2012, 15:01

Någon som har några obs på kultingar än? Hittills har jag bara sett en kulting förande sugga. hon hade 5 kultingar.
callejos

Inläggav hjortåsa jägar'n » 11 maj 2012, 16:14

Nordväst om Jönköping nära knaggebo sköts en +100kilos galt i vintras.

Annars har enstaka observationer förekommit i detta område i några års tid.

/Fredrik
Sauer 202 Wolverine 308W,Swarovski Z6i 2,5-15X56BT
Marlin 1895GBL, H1 + Leupold 2-7x33 firedot
HVA 1640 35-Whelen Custom
Sauer&Sohn Ekernförde 16/16-7X65R, Hensholdt 1,5-6
Voere 16/222, Swarovski 4X32
Brno 452 American 22lr, Burris FF2 3-9X40
Användarvisningsbild
hjortåsa jägar'n

Inläggav tjuröga » 07 maj 2019, 09:52

Nu har det gått många år innan denna tråd skapades. Hur ser det ut för er på markerna idag?

Själv jagar jag på kommungränsen mellan Jönköping och Gislaved, där vi haft gris i mer än 10år nu, lite mer utspridd är stammen idag än den var innan. Stammen är dessutom konstigt spridd, vi har grannar som aldrig sett gris medan jägare 15km ifrån har gris, man ser en tydligt område där de finns.

Det är inga stora mängder gris, lite mer eller mindre beroende på hur kall vintern var (mer skjuts på åtel vid kalla vintrar). Många är ute efter dom så de blir väl inte mycket fler. De går att jaga med hund men det är svårt.

Någon EXPLOSION har det inte varit precis :D :D :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav rajonbh » 07 maj 2019, 13:39

Njo explosion har det blivit här och där. Jag jagar lite runtom i länet, och "bäst" är det på de platser med mycket åtlar och minimal hundjakt :)
Väldigt få som orkar skjuta nåt vidare på åtlarna faktiskt och det fungerar som en bra foderplats .

Var nordväst om klevshult i höstas och där var det helt sjukt med gris. De hade stora problem att fylla älgkvoten för hundarna fick bara upp gris överallt.
Utanför Ödeshög har vi lite skyddsjakt och där har det tagit sig ordentligt med. Hade flockar på 40-50 grisar på fälten och det är rätt stora problem. Men (som alltid) är det bara på en liten areal som det skyddsjagas på så problemen lär inte att minska.

Öster om Sävsjö har vi haft gris länge (+10år), men aktiv hund- och skyddsjakt har gjort att de aldrig etablerat sig "på riktigt". Inte så många som åtlar heller. Så fort det blir snö så spåras vägarna av och sen samlar vi ihop ett och släpper hund. Jagar på ca 2500ha och vi skjuter runt 30-40 grisar/år, men vi har inga problem med dem där. Hade gärna haft fler där men bönderna ärligt glada och nöjda i dagsläget.

Runt vrigstad har de också etablerat sig bra och vi hittar alltid gris när vi jagar. Mycket åtlar runtomkring men få som skjuts på åtlarna.
Vi har nog +50 jaktdagar med hundjakt här, men det känns helt omöjligt att sänka stammen här trots intensiv avskjutning.

Även runtom Värnamo har det ökat enormt sista 2-3 åren
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav tjuröga » 08 maj 2019, 08:05

Jag tror att problemet med det område jag jagar i är att det är mycket lokalbor som jagar (jag är nästan lokal själv) och att grisarna aldrig fått en chans. Det finns en åtel per 150-200ha om jag får gissa och folk åtlar året runt utan besök, så fort det (oftast vintertid) plingar till i telefonen så åker man ut och skjuter en gris. Eftersom det finns lite gris och man bara får få chanser så är alla väldigt SKJUTGLADA. Jag kan inte klaga då jag gör likadant.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav jujimbo » 09 maj 2019, 23:21

Har jagat förra året i Skillingaryd och Korsberga. Haft en del observerationer på gris i Skillingaryd, mindre av dom som jag upplever i Korsberga.
CG 1900 308W
CG 2000 light 30-06
Miroku bock 12/70
jujimbo

Inläggav Jagerstranden » 01 jun 2019, 21:01

Jagar runtom i Vaggeryds Kommun och bor utmed rv30 mot gränsen mot Sävsjö Kommun (mellan Svenarum o Vrigastad)
Väldigt lokala skillnader på gristillgång med nu känns de som det är rätt många olika grupper runtom i bygderna och det skjuts frekvent lite här o var. Första grisarna sköt kanske runt 2010-2012 efter där var det ganska lugnt ett par år men nu känns de som det börjar bli rejäl ökning. Synobs i byar etc. Ska ut o spana på en byagris nu ikväll.
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-
Användarvisningsbild
Jagerstranden

Föregående

Återgå till Högviltsjakt