Frågor till björnjägare

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Frågor till björnjägare

Inläggav Miffo » 15 nov 2008, 13:08

Det blir ofta vilda diskutioner om kalibrar och det finns många myter mm om björnjakt.
Min fråga är till de som skjutit eller varit med vid björn jakt och har fakta.
1. Vilka kalibrar och kulor har använts hur har de betett sig?
2. Hur har björnen betett sig efter träff? Vissa påstår att björnen alltid rusar till attack mot skytten jag antar att det ligger viss sanning i detta men har svårt att tro att det händer varje gång.
3. Jag antar att en björn stressa av en hund visar mer aggresivitet än om ingen hund är in blandad. Stämmer det?
4. Hur tycker ni man bör vara utrustad vapen, kaliber, kikarersike, kikare och annat.
5. Hur bör man vara förbered vid björn jakt?

Jag har ingen erfarenhet alls av björn utan är allmänt nyfiken då björnstammen ökar.
Sen måste jag medge att ett visst sug i magen infinner sig när man vet att en björn är i skogen där man vistas.
/M
Miffo

Re: Frågor till björnjägare

Inläggav Roger G » 15 nov 2008, 14:34

Det var en väldigt bra och uttänkt frågeställning :)
Jag tycker samma, att de väl rutinerade björnjägarna/skyttarna kan dela med sig av sina erfarenheter, och det mest för att slippa höra så många olika teorier och funderingar.
Hoppas många delger sina erfarenheter i den här tråden.
Huskvarna 350 s 12/70
Miroku 8000 Jägartrap 12/70
Huskvarna 1640 6,5x55, Warne, Bushnell 2,5-10x45
Huskvarna m/98 8x57js, Warne, Docter 2,5-10x48
Ruger MK 2 338WM, Leupold Scandinavia 2-7x32
Blaser R93 offroad .45 Blaser, Leupold VX-1 3-9x40
Användarvisningsbild
Roger G

Inläggav Torkel » 16 nov 2008, 10:56

Jag är inte supererfaren o har bara skjutit ett par bamsar för hundarna men resonerar så här: Det verkar finnas två sorters hundförare på björnjakt; de som bestämt sig att ta sig IN till ståndskallet, även om det står tätt, samt dem som håller sig lite på avstånd och väntar på att björnen ska gå loss och visa upp sig. Jag tillhör nog den första kategorien och då kan man räkna med stor risk för skott framifrån på kort håll. Då vill jag i alla fall ha ett snabbrepeterat vapen samt en kaliber/kula som har stor effekt. En vanlig kombination hos dessa jägare är kanska blaser r93 samt 9,3x62 och lågförstorande kikarsikte eller/och öppna riktmedel. Typexemplet är Rasmus Boström som har nämnda uppsättning med en trijicon i 1,5 eller 2x. Andra kategorien, dem som inte vill in i björkslyen på fem meters håll, kan väl ha vilken traditionell älgbössa/kaliber med kikarsikte som helst. Bara mina tankar.
Torkel

Inläggav Roger L » 16 nov 2008, 14:58

Miffo skrev:Det blir ofta vilda diskutioner om kalibrar och det finns många myter mm om björnjakt.
2. Hur har björnen betett sig efter träff? Vissa påstår att björnen alltid rusar till attack mot skytten jag antar att det ligger viss sanning i detta men har svårt att tro att det händer varje gång.
3. Jag antar att en björn stressa av en hund visar mer aggresivitet än om ingen hund är in blandad. Stämmer det?
4. Hur tycker ni man bör vara utrustad vapen, kaliber, kikarersike, kikare och annat.

Jag har ingen erfarenhet alls av björn utan är allmänt nyfiken då björnstammen ökar.
Sen måste jag medge att ett visst sug i magen infinner sig när man vet att en björn är i skogen där man vistas.
/M

Har bara skjutit en björn för hund, så mina erfarenheter är såklart begränsade.

Skjöt min nalle med 6,5an på ganska nära håll (10m) i halsen, kulan träffade rakt på halskotan
men orkade inte knäcka den.
Avaktade och gick fram efter 3-4min, sista krafterna använde han för att, såklart, gå mot mej.
Med grövre rör hade detta aldrig behövt bli farligt.
Fråga 3 vet jag inte, men gissar att så är fallet, tror att de är individuelt både vad gäller hund och björn
Själv ska jag använda 9,3*62 nästa gång, gärna med någon form av snabbfäste till en lågförstorande kikare så de
är möjligt att ta bort den om de blir tajt
Som vanligt är de ju nyttigt att skjuta MYCKET, och att ha koll på träffomr. på nalle.
Samt vara mentalt förberedd, att smyga på just björn där de kanske är väldigt tätt och tro de är älg
är ju mindre kul

Lycka till i björnskogen
Roger L

Inläggav KENTA » 16 nov 2008, 15:17

Roger L skrev:
Miffo skrev:Det blir ofta vilda diskutioner om kalibrar och det finns många myter mm om björnjakt.

/M

Har bara skjutit en björn för hund, så mina erfarenheter är såklart begränsade.

Skjöt min nalle med 6,5an på ganska nära håll (10m) i halsen, kulan träffade rakt på halskotan
men orkade inte knäcka den.
Avaktade och gick fram efter 3-4min, sista krafterna använde han för att, såklart, gå mot mej.
Med grövre rör hade detta aldrig behövt bli farligt.
Fråga 3 vet jag inte, men gissar att så är fallet, tror att de är individuelt både vad gäller hund och björn
Själv ska jag använda 9,3*62 nästa gång, gärna med någon form av snabbfäste till en lågförstorande kikare så de
är möjligt att ta bort den om de blir tajt
Som vanligt är de ju nyttigt att skjuta MYCKET, och att ha koll på träffomr. på nalle.
Samt vara mentalt förberedd, att smyga på just björn där de kanske är väldigt tätt och tro de är älg
är ju mindre kul

Lycka till i björnskogen

Vilken kula användes i 6,5an :?
Användarvisningsbild
KENTA

Inläggav Roger L » 16 nov 2008, 15:32

10,1g Oryx, även de som skjöts senare, ca 2m från mynning rakt bakom skallen rakt framifrån orkade inte heller igenom.
Roger L

Inläggav manlicher » 16 nov 2008, 20:15

Inttresant läsning.
Sauer 200str S&B 5-25x56
Växelsats 22lr
Blaser R8 6,5x55 Swarovskie Z8i 2-16x50, Hausken Wisper, Hausken jd151.
Scandium cal12
Criko 6,5x55 zeiss 2-8x42
Användarvisningsbild
manlicher

Inläggav Stakku » 16 nov 2008, 22:16

Har skjutit en björn i backen med en .308. Hållet var max 18 meter, den slog i backen, men dog inte utan vrålade och försökte ta sig upp, men då kom nästa mellan bogbladen.
Användarvisningsbild
Stakku

Inläggav prostuff » 17 nov 2008, 00:03

Många jag känner som jagar björn använder 30-06 och många gillar den kalibern.. Viktigt är ju att du ska kunna avfyra flera snabba skott ifall det blir aktuellt.. och har du en riktig grovkalibrad bössa så är det varken lätt eller skönt att mosa iväg flera snabba skott med tex. 9,3*62.. i alla fall inte i min mening :oops:
Användarvisningsbild
prostuff

Inläggav Stakku » 17 nov 2008, 00:45

så är det varken lätt eller skönt att mosa iväg flera snabba skott med tex. 9,3*62

Jag får en känsla av att du aldrig provat en 9,3*62, den har ju inte en svår rekyl. Jag har då skjutit åtminstone ett 30-tal älgar med den kalibern, och hitills inte ens märkt rekylen vid jaktskott. Tror inte att den skulle vara mer kännbar vid ett skarpt läge med björn, snarare tvärt om. Detta låter lite som de myter jag fick höra om 9,3 hemma i byn då jag ventilerade funderingar om att köpa en. Man ska nog upp några snäpp i kaliberstorlek för att detta ska bli ett problem.
Användarvisningsbild
Stakku

Inläggav maddog » 17 nov 2008, 00:48

prostuff skrev:Många jag känner som jagar björn använder 30-06 och många gillar den kalibern.. Viktigt är ju att du ska kunna avfyra flera snabba skott ifall det blir aktuellt.. och har du en riktig grovkalibrad bössa så är det varken lätt eller skönt att mosa iväg flera snabba skott med tex. 9,3*62.. i alla fall inte i min mening :oops:

jag tycker inte 9,3x62 är hemskare att skjuta med än 30-06, hatar snärtig rekyl.
Användarvisningsbild
maddog

Inläggav Torkel » 17 nov 2008, 10:11

I t ex en blaser är andraskottet med 9,3 grymt snabbt, så där finns inga problem.
Torkel

Inläggav nature » 17 nov 2008, 10:38

prostuff skrev:Många jag känner som jagar björn använder 30-06 och många gillar den kalibern.. Viktigt är ju att du ska kunna avfyra flera snabba skott ifall det blir aktuellt.. och har du en riktig grovkalibrad bössa så är det varken lätt eller skönt att mosa iväg flera snabba skott med tex. 9,3*62.. i alla fall inte i min mening :oops:

Har du skjutit älg med 9,3x62 och jämfört med 30-06?
I en skarp situation är inte rekylen kännbar nästan oavsett kaliber. Jag har aldrig känt av rekylen i de skott mot vilt jag avlossat, även om den i skjutbänken kan kännas klart kännbar. Oavsett om jag skjutit med 9,3x62 eller 30-06.

Med en björn på väg mot en är sannolikheten att man skall reflektera över rekylen ganska liten. Min 9,3x62 är lika behaglig att skjuta med som 30-06an, bara det att rekylen är MER och något MJUKARE, kanske mest pga tyngre vapen.
Skulle jag på björnjakt blir det 9,3-an i vilket fall. Såklart.
nature

Inläggav henke67 » 17 nov 2008, 10:51

Har ingen erfarenhet av att skjuta björn. Än så länge...
Men när det gäller snabbt andraskott och skillnad mellan 30-06 och 9.3x62 så väljer jag den bössan med bäst anpassad stock...
När jag försöker jaga björn har jag 9.3x74R (Likvärding prestande som 62) Har skjutit med många 30-06 som pågrund av felaktiga stockar lyfter betydligt mer och därmed försvårar andraskott.
Skulle jag ställa pipväljaren fel på min 9.3:a (Överpipan först) så tar det betydligt längre tid innan jag kan skjuta ett bra andra skott.
Har provat med att skjuta på upplagda lerduvor på 20meters avst. Bra övning inför björnjakt...

MVH // Henrik
Läser någon dessa signaturer?
henke67

Inläggav prostuff » 17 nov 2008, 10:59

jag har skjutit flera gånger med både 9,3*62/57 och kan säga att jag i sig inte gillar 9,3an i just björnjakts syftet för jag är inte van att skjuta snabba skott med den men till gris älskar jag min gamla 9,3*57.. Och jag skrev bara att många jägare uppe i norrland ja känner till använder 30-06 och dom är mycket nöjda med den kalibern.. Sen att 9,3 är bättre till hundföraren är ju solklart.. men jag personligen gillar min 30-06 och skjuter fina träffbilder med den jämfört med min 9,3 när det gäller att skjuta snabba skott.. Ingen ide och dra upp stort ämne om just detta.. men Smaken är som baken och alla har olika uppfattningar angående kalibrar och krut.. huvudsaken är ju att man använder rätt kulor och trivs med sitt vapen och kan hantera det i alla situationer. Jag har själv ej skjutit en björn men varit med dom som gjort det och dom skjutit med både 308->9,3 och alla är nöjda. Enda tipset jag kan ge att använda den kalibern man trivs med och klarar av att mosa iväg kanske mer än 3snabba skott och även träffa där man ska. Men visst, alla kan lära sig hantera 9.3an om man bara övar in sig med den.
Användarvisningsbild
prostuff

Inläggav Torkel » 17 nov 2008, 12:24

Håller inte riktigt med om det där med att smaken är som baken o att man kan skjuta med det man finner passar etc. Uppenbarligen är vissa kombinationer mindre lämpade om det t ex går snett. Rogers exempel ovan är väl solklart. 6,5:an klarade inte av att knäcka halskotpelaren, och om jag inte missminner mig gick andra skottet väl inte genom skallen heller? Rasmus B m fl skjuter helst mot ryggraden/halskotpelaren på närgångna björnar. Kan man då rekommendera en kula som inte klarar av att knäcka denna, eller med säkerhet gå genom skallbenet? Jag sköt senaste med 9,3x74 o oryx 18,5 g o kulan gick genom hela skallen, fortsatte genom halsen och satt sig mot revbenen på utsidan, trots att ingången satt lite på sidan av skallen, enligt bilden nedan. Kan man med säkerhet säga att en 6,5:a klarat detta, och räddat mig från en ganska given död?
Björnnärb.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Torkel

Inläggav prostuff » 17 nov 2008, 12:41

Torkel skrev:Håller inte riktigt med om det där med att smaken är som baken o att man kan skjuta med det man finner passar etc. Uppenbarligen är vissa kombinationer mindre lämpade om det t ex går snett. Rogers exempel ovan är väl solklart. 6,5:an klarade inte av att knäcka halskotpelaren, och om jag inte missminner mig gick andra skottet väl inte genom skallen heller? Rasmus B m fl skjuter helst mot ryggraden/halskotpelaren på närgångna björnar. Kan man då rekommendera en kula som inte klarar av att knäcka denna, eller med säkerhet gå genom skallbenet? Jag sköt senaste med 9,3x74 o oryx 18,5 g o kulan gick genom hela skallen, fortsatte genom halsen och satt sig mot revbenen på utsidan, trots att ingången satt lite på sidan av skallen, enligt bilden nedan. Kan man med säkerhet säga att en 6,5:a klarat detta, och räddat mig från en ganska given död?
Björnnärb.jpg

Nej, 6,5an rekomenderas inte till björn och det har jag inte sagt.. i mitt syfte bör man ha så grov kaliber som möjligt och minst 308/30-06 med rätt kulor.. visst är 9,3 en jättebra kaliber.. men det är ju bättre o använda en 30-06 än en 9,3 om man inte klarar av den kalibern och inte trivs med den.. inte heller så hemskt kul o sitta på ett björnpass och veta att du är rädd för att avlossa ett säkert skott.. men visst, 9,3an är ju en kanon fin kaliber av dom som gillar dom.. sen är ju som jag mena smaken som baken om man använder 30-06 -> 9,3 om man kan behärska båda kalibrarna väl.. I o me att många jagar björn med 308 , 30-06 osv här uppe i norden borde ju betyda att dom kalibrarna duger mer än väl? eller hur? inte vill iaf jag sitta på ett pass o veta att jag bara klarar slänga iväg 1 skott o sen att andra skottet kan ta lite varstanns.. då tycker jag att det är tryggare att sitta med en 30-06 och klara av att skjuta flera skott.. Men som ja sa, självfallet är ju 9.3 en bra kaliber av dom som kan använda den till björnjakten.. jag personligen tycker inte det är så stor skillnad på rekylen på 30-06 och min 9,3*57 men finns dom som tycker det.
Användarvisningsbild
prostuff

Inläggav Miffo » 17 nov 2008, 13:39

Många bra svar.
Det grövsta i mitt vapenskåp är en 308. kanske inte den optimala kalibern för björn.
Men det skulle vara kul att läsa om erfarenheter av björnjakt med den kalibern, vilka kulor som använts och hur de betett sig.
Miffo

Inläggav Älg Jägaren » 17 nov 2008, 15:13

Låt inte denna tråd dö ut!!!
Mycket intressant och trevlig läsning :!:
Skriv nu alla som har erfarenhet av ämnet!

//Robban
Älg Jägaren

Inläggav KeYbonE » 17 nov 2008, 15:24

Fråga till Torkel: Väntade du medveten in björnen tills den var på 2 meters håll innan du sköt, eller hände allt så snabbt att du inte hann skjuta tidigare?

Mvh Rasmus
Ett par laikor, en Blaser och en fulltankad bil. Vart ska vi jaga?
Användarvisningsbild
KeYbonE

Nästa

Återgå till Högviltsjakt