Hundförarnas tråd (Älg, Gris o Björn)

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Hundförarnas tråd (Älg, Gris o Björn)

Inläggav otterdalen » 04 dec 2018, 09:00

Kusligt, var inne och grävde i gamla trådar igår och hittade den här.
Tänkte starta upp den igen med ngt inlägg till helgen men nu är den ju redan lyft, kanon!!

Angående jaktprov,
Kan hålla med om att en duktig älgfinnare på hyfsat viltrika marker straffas rätt hårt, svårt att visa upp sök om hunden hittar älg direkt vilket är meningen att den ska göra...
www.danielsljugarbank.wordpress.com
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav börje » 04 dec 2018, 09:06

Svenska reglerna är därvidlag kassa :wink: Hittar hunden älg på första söklänk belönas den med 6-8p x 1,5 (koefficient) beroende på avstånd till upptagsplatsen både i finland o norge.
Senast redigerad av börje 04 dec 2018, 13:31, redigerad totalt 1 gång.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav otterdalen » 04 dec 2018, 09:13

börje skrev:Svenska reglerna är därvid lag kassa :wink: Hittar hunden älg på första söklänk belönas den med 6-8p x 1,5 (koefficient) beroende på avstånd till upptagsplatsen både i finland o norge.

Låter ju mer rimligt, hoppas på revidering framöver.
www.danielsljugarbank.wordpress.com
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav Krosse » 04 dec 2018, 09:48

Revidering måste till, och man märker även en frustration på domarna. En välkänd hundkarl och domare belyste detta igår på Facebook(Älghundsdiskussioner). Läste någonstans att det kan skilja då mycket som 12.5 poäng mellan länderna pga synen på bedömningen.
Krosse

Inläggav Krosse » 04 dec 2018, 11:28

Skulle vilja ha tips på en smidigt ryggsäck alt midjeväska. Man vill ju ha då lite som möjligt att bära på!

Har idag;

Byxor - Härkila Prohunter
Kängor - Meidl
Jacka - Härkila Prohunter alt en fleecetröja med signalfärger. Tips på bra tunn jacka mottages!
Krosse

Inläggav börje » 04 dec 2018, 11:58

https://faunaoutdoor.com/swe/ryggsackar ... iluftsliv/
12:an ifall du vill bära vapnet på "normalvis", men går du långa sträckor så är det bekvämare med 20:an
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Krosse » 04 dec 2018, 13:00

börje skrev:https://faunaoutdoor.com/swe/ryggsackar-jakt-friluftsliv/
12:an ifall du vill bära vapnet på "normalvis", men går du långa sträckor så är det bekvämare med 20:an

Tack Börje! Ser ut av att vara i behov av båda.
Krosse

Inläggav Ahlbäck » 04 dec 2018, 13:06

Börje... Av vilken anledning har du inte haft bössan med vid injagningen av Zazza? Vore det inte kul att få tippa en älg på ett ca hundarbete och ytterligare spänna fjädern lite i hunden?
Inte för att jag är den som är skjutgalen men är ju ändå det som är målet och speciellt kul med en unghund.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav börje » 04 dec 2018, 13:18

Största orsaken är att hon ju hittills alltid stått tyst ett bra tag hos "Hälge" innan hon börjat skälla, hoppades att det beteendet skulle försvinna under hösten. Sen har jag haft väldigt lite tid för ensamjakt i höst, sgs ingen tid alls iom ett mina ledigdagar under normal arbetstid är/var öronmärkta för jaktresa o hundprov. Jag vill inte ta med en icke färdigt injagad hund på gemensamjakterna främst med tanke på att älgarna står sämre när det är folk i skogen som smäller i bildörrar o bakluckor samt snackar en massa onödigt i radiotelefonen. Eftersom zazza hänger på skenälgar över 2 mil ibland så är risken påtaglig att det skulle skjutits skenälg för henne. Jag har fortfarande möjlighet att jaga kalv precis när jag själv önskar till årets slut, men det är inte så viktigt att det skjuts, hon kommer nog att bli en ok älghund iaf.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ahlbäck » 04 dec 2018, 20:44

börje skrev:Största orsaken är att hon ju hittills alltid stått tyst ett bra tag hos "Hälge" innan hon börjat skälla, hoppades att det beteendet skulle försvinna under hösten. Sen har jag haft väldigt lite tid för ensamjakt i höst, sgs ingen tid alls iom ett mina ledigdagar under normal arbetstid är/var öronmärkta för jaktresa o hundprov. Jag vill inte ta med en icke färdigt injagad hund på gemensamjakterna främst med tanke på att älgarna står sämre när det är folk i skogen som smäller i bildörrar o bakluckor samt snackar en massa onödigt i radiotelefonen. Eftersom zazza hänger på skenälgar över 2 mil ibland så är risken påtaglig att det skulle skjutits skenälg för henne. Jag har fortfarande möjlighet att jaga kalv precis när jag själv önskar till årets slut, men det är inte så viktigt att det skjuts, hon kommer nog att bli en ok älghund iaf.

Ok håller med till fullo i ditt resonemang där.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav Krosse » 05 dec 2018, 00:58

börje skrev:Största orsaken är att hon ju hittills alltid stått tyst ett bra tag hos "Hälge" innan hon börjat skälla, hoppades att det beteendet skulle försvinna under hösten. Sen har jag haft väldigt lite tid för ensamjakt i höst, sgs ingen tid alls iom ett mina ledigdagar under normal arbetstid är/var öronmärkta för jaktresa o hundprov. Jag vill inte ta med en icke färdigt injagad hund på gemensamjakterna främst med tanke på att älgarna står sämre när det är folk i skogen som smäller i bildörrar o bakluckor samt snackar en massa onödigt i radiotelefonen. Eftersom zazza hänger på skenälgar över 2 mil ibland så är risken påtaglig att det skulle skjutits skenälg för henne. Jag har fortfarande möjlighet att jaga kalv precis när jag själv önskar till årets slut, men det är inte så viktigt att det skjuts, hon kommer nog att bli en ok älghund iaf.

Följer man dessa grunder så kring injagning så ökar chansen att få fram bra hundar. Tänk om fler resonerade likadant. Alltid lila tråkigt när man hör om folk som släppt unghundar på gemensamhetsjakter pga tryck från jaktlaget. Även om hundarna har ställandet i generna så är det lätt att få en sken-älghund genom att stressa med injagningen.
Krosse

Inläggav börje » 05 dec 2018, 04:38

Inget problem för mej med tryck från jaktlaget, jag har ju jagat med två andra hundar under hösten. Nu har vi jagat klart med laget efter att söndagens kalv sköt för min gamla trotjäbare. Tyvärr blev det ju även hennes sista jakt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Föregående

Återgå till Högviltsjakt