Vildsvinens framfart

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vildsvinens framfart

Inläggav Knallkorken » 28 jan 2019, 22:30

Tomps skrev:
Krosse skrev:Jag tror att vi har skjutit sönder den naturliga uppbyggnaden av vildsvinsstammen och att det är därför vi har såpass mycket skador och olika beteende hos grisarna idag och det krävs en rejäl uppstyrning gällande regler kring avskjutning för att få bukt med allt. Vildsvin är ju i grund och botten ett flockdjur och variationen mellan beteenden mellan olika flockar skall inte skilja sig så mycket, även yttre faktorer som jakttryck och födotillgång påverkar

Här finns en poäng som sällan diskuteras men egentligen är en grundläggande och ofta förbisedd förvaltningsfråga. Hur ser våra lokala och regionala vildsvinspopulationer egentligen ut avseende demografi, rörelsemönster och födoval? Svaret är nog allt som oftast att det vet nästan ingen och därför finns inte heller någon långsiktig, strategisk förvaltning lokalt och regionalt, vilket jag tror bidrar till problemen. Att vildsvin sedan betraktas av många som skadedjur gör inte saken bättre.
Kunde man föra över säg 25% av resurserna från älgförvaltningen (som är aningen överdriven) till en bättre samordnad förvaltning av vildsvin så skulle det förmodligen bidra till bättre förhållanden. Samtidigt skulle måhända vildsvinet i högre grad öka sin status som det högvilt det faktiskt är.

Man skulle då börja med en tilldelning beroende på areal? Eller hur skulle den övergripande förvaltningen ändra på tingens ordning?
Knallkorken

Inläggav Canta » 28 jan 2019, 22:56

Knallkorken skrev:Ställ inte till nu, Canta, så att du och Dyngsmäll tar över den här tråden. Med er hatkärlek till varandra så blir tråden alltför sötsliskig :mrgreen:

Nej då, ska hålla klaffen efter detta ... :D
För det första så är titeln på tråden lite riktad. Ser inte grisarna som ett framfartsproblem men ett spännande och krävande nytt vilt att jaga. Spelar ingen roll om man konstruerar ideala förvaltningsmodeller för de kommer ändå att förbli papperskonstruktioner. Viktigast är träning o förståelse hur djuren tänker eller inte tänker. Vildsvin är läraktiga som alla vet o gör inte om samma misstag två ggr.

Sen det där med statusen. Ju mer bönderna vevar om skador ju mer betraktas vildisarna som skadedjur hos allmänheten.Till slut vill ingen äta vildsvin men uppfödda ok o när nästa led försvinner då drar jägarna ner på förvaltningen o stammen växer på.
Tar numera bara hand om de bästa bitarna av grisens slaktkropp, resten kokas till hundmat. Synd på nåt sätt men så har det blivit.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Knallkorken » 28 jan 2019, 23:05

Jo, tråden är riktad till de artiklar som varit söderöver, således har varken du eller jag i tråden att göra, och den handlar ej heller om jordbruket.

Och ska jag vara ärlig, så tror jag inte att de, som frågan berör, riktigt har figurerat i tråden.

Skräckexemplet är väl egentligen Berlin.
Man kan ju undra hur förvaltningen ( som det så vackert heter :?) ser ut där.
Knallkorken

Inläggav Canta » 28 jan 2019, 23:28

Ok, förstår. Men vaddå, vildsvin nere i Europa är väl ett perifert problem för oss kan man tycka o sen löser man saker där på annat sätt också typ gör god korv för alla av grisen :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Tomps » 28 jan 2019, 23:33

Knallkorken skrev:Man skulle då börja med en tilldelning beroende på areal? Eller hur skulle den övergripande förvaltningen ändra på tingens ordning?

viltförvaltning innebär inte enbart skrivbordsprodukter på hur mycket som ska skjutas...det är mycket mer än så. Hur den övergripande förvaltningen skulle se ut kan jag inte svara på, men det finns tex idag ingen strategi eller plan för hur man inventerar och uppskattar tätheten av vår vildsvinspopulationer lokalt och regionalt. Utan den kunskapen så blir det också svårt att ta fram rimliga mål för avskjutningen.

Men det kanske är fel tänkt, blir kanske bara mer komplicerat och inte alls bättre. Det var bara en tanke.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Knallkorken » 28 jan 2019, 23:44

Canta: En pill kallsner...nästan lika gott som korv...å korv som e så gott.

Tomps: Det är iallafall en reflektion över det hela. Om det sen är rätt eller fel...
Knallkorken

Inläggav sneträff » 29 jan 2019, 00:33

Canta skrev:Ja, varför skulle grisarna ens vilja upp till övre Norrland. Så dumma är dom inte. Finns ju inget där av mat-värde. Går inte att överleva på renlav o snö o knapert nog för folk också, eller. Iaf så flyr väl många därifrån.

det trodde jag med, till jag såg en film från sibirien för ca tio år sen.
-40, en meter snö, vildsvinen kom som mullvadar under snön.

sneträff
sneträff

Inläggav Knallkorken » 01 feb 2019, 17:44

Kanhända för dåligt med snö i Norrland.
Knallkorken

Föregående

Återgå till Högviltsjakt