Jägareförbundet uppmanar: Skjut kalvarna

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jägareförbundet uppmanar: Skjut kalvarna

Inläggav Mohikanen » 24 aug 2018, 14:21

Egentligen borde man föra statistik på hur många fjjolingar man skjuter. Vårt lag skjuter ett normalår lite färre kalvar en vuxna. Men skulle vi räkna hur många av de vuxna som är fjolingar och sen slå ihop fjolingar och kalvar och kalla de ungdjur. Ja då skjuter vi bra mycket mer ungdjur än vuxna. Och skulle man dra bort fjolingarna från de vuxna så blir medelvikten på de vuxna kanske inte så förtvivlat dålig heller :?
alias Jamt
Användarvisningsbild
Mohikanen

Inläggav Mohikanen » 24 aug 2018, 14:31

Förresten ska man från jägareförbundets sida övertyga 40- och 50-talisterna i mitt jaktlag att skjuta mer kalv. Då måste man nog visa en ekvation (och praktiska resultat) som visar att skjuter man mer kalv så blir det mer i frysboxen varje år jämfört med spara kalvarna och skjuta de som fjolingar.
alias Jamt
Användarvisningsbild
Mohikanen

Inläggav Canta » 24 aug 2018, 14:33

Klart att man måste revidera modeller. Nya faktorer kommer ju in o stör. Nytt får väl sägas vara rovdjurstrycket o faktiskt även vildsvinen som ju jagas störande dyngnet om o året om nästan.

Nuv älgförvaltning är väl ett misslyckande på många sätt. Sjunkande älgstam, små kalvar som skjuts som varmint, jägarna som gnäller över förpillda älgveckor o skogsbolagen att 'deras' skog sabbas.

Flera hundra års erfarenhet .... tja det var väl en överdrift. Nuvarande förvaltningsmodell är rätt ny faktiskt och har redan blivit en koloss på lerfötter. ÄSO o ÄFV görs allt större för att slå ut fasta kostnader. Ju större dom blir ju större blir markägarnas/skogsbolsgens inflytande med t.ex. utslagsröst o till slut har man ingen koll men bara skrivbordsmodeller.

Nej, tycker vi fjärmar oss allt mer från de lokala betingelserna och blir modellstyrda. Det är på det lokala planer som der finns nedärvd kunskap dvs vad som är lagom just där. Tror man måste börja om.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav potatiskastare » 24 aug 2018, 14:35

Mohikanen skrev:Förresten ska man från jägareförbundets sida övertyga 40- och 50-talisterna i mitt jaktlag att skjuta mer kalv. Då måste man nog visa en ekvation (och praktiska resultat) som visar att skjuter man mer kalv så blir det mer i frysboxen varje år jämfört med spara kalvarna och skjuta de som fjolingar.

Det har man gjort gång på gång i 80 år. Teoretiskt, med omfattande studier, med avskjutningsförsök på lokal och på länsnivå...

Frågan är varför det är så fruktansvärt svårt för den pengen att ramla ned i myntinkastet? Min tro är att det är för att det är svårt och "inte roligt".
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dyngsmäll » 24 aug 2018, 14:45

Får påminna om att det är målen som styr i älgförvaltningen. Om målet för ÄFO är att minska älgstammen (och det är det ofta) så är en minskande älgstam en lyckad förvaltning. Jag känner inte till något ÄFO som inte har mål för betesskadorna (5 % färska, 70 % oskadade stammar). Ska vi nå dit vill det till att vi har en robust älgstam av god kvalitet och med så hög reproduktion som möjligt för att vi ska få en meningsfull jakt framöver. Det är inte jägarna som bestämmer enligt eget huvud utan i stort sett är det markägarna som har makten. Då gäller det att fråga sig hur vi ska få till en liten vinterstam som gör små skador och samtidigt få så stort jaktligt utbyte som möjligt.

Tidigare satt ju en vanligtvis ointresserad jurist eller liknande på länsstyrelsen och tilldelade godtyckligt antal älgar. Var det bättre?
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Giobbi » 24 aug 2018, 14:50

Dyngsmäll skrev:Har man lite älg och möter motstånd mot en ökad älgstam får man försöka satsa på kvalité och hög reproduktion. Kvalité kan vara stora djur, både vuxna och kalv. Stora välnärda kor får stora kalvar om de parar sig med rätt tjur. En väg att nå dit är att öka andelen tjur i stammen. I motsats till vad man tidigare trott klarar inte en tjur att betäcka väldigt många kor utan det behövs tjur i tillräcklig mängd för att inte korna ska behöva brunsta om och få små kalvar. 35-40 % tjur enligt älgobs kan funka. Både tjurar och kor måste få nå sin bästa ålder, därför bör man istället för vuxna skjuta kalv så att de vuxna får en chans att bli äldre och korna får chans att avgöra vilken tjur som är bäst. 50 % kalv i avskjutningen är ett bra riktvärde. Om alla tjurar är två åringar med cykelstyren kan kon inte se vilken tjur som har de bästa generna för det finns då ännu inga kriterier för henne att gå efter. Speciellt viktigt att säkerställa hög reproduktion i områden med varg och björn genom att skjuta kalv och låta de reproduktiva djuren bli äldre.

Det där var nog den enda bästa anledningen till att skjuta kalv - att ge vuxna chans. Vi har ju bara cykelstyren, i bästa fall. Sista jag sköt hade pekfingerlånga..
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Giobbi » 24 aug 2018, 14:51

Giobbi skrev:
Dyngsmäll skrev:Har man lite älg och möter motstånd mot en ökad älgstam får man försöka satsa på kvalité och hög reproduktion. Kvalité kan vara stora djur, både vuxna och kalv. Stora välnärda kor får stora kalvar om de parar sig med rätt tjur. En väg att nå dit är att öka andelen tjur i stammen. I motsats till vad man tidigare trott klarar inte en tjur att betäcka väldigt många kor utan det behövs tjur i tillräcklig mängd för att inte korna ska behöva brunsta om och få små kalvar. 35-40 % tjur enligt älgobs kan funka. Både tjurar och kor måste få nå sin bästa ålder, därför bör man istället för vuxna skjuta kalv så att de vuxna får en chans att bli äldre och korna får chans att avgöra vilken tjur som är bäst. 50 % kalv i avskjutningen är ett bra riktvärde. Om alla tjurar är två åringar med cykelstyren kan kon inte se vilken tjur som har de bästa generna för det finns då ännu inga kriterier för henne att gå efter. Speciellt viktigt att säkerställa hög reproduktion i områden med varg och björn genom att skjuta kalv och låta de reproduktiva djuren bli äldre.

Det där var nog den enda bästa anledningen till att skjuta kalv som jag läst eller hört - att ge vuxna chans. Vi har ju bara cykelstyren, i bästa fall. Sista jag sköt hade pekfingerlånga..
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 24 aug 2018, 15:07

Giobbi skrev:

Det där var nog den enda bästa anledningen till att skjuta kalv - att ge vuxna chans. Vi har ju bara cykelstyren, i bästa fall. Sista jag sköt hade pekfingerlånga..

Det är precis det det går ut på. Det finns begränsade resurser. Vilka skall vi satsa dem på? Hoppas du kan få med dig fler jägare i dina trakter så kanske det kan ge lite effekt :D Själv var jag på möten och var med och argumenterade för vettigare avskjutning närmre 20 år innan jag fick nöjet att se en kapital tjur på hemmamarken. Det behövdes bara lite justering för att det skulle märkas, och det hade kunnat göras på ett år om inte gubbarna varit svåra. Där är jag mycket tacksam att myndigheterna tillslut kom med så strikta rekommendationer att de inte gick att krångla sig runt hur som helst.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 24 aug 2018, 15:12

Ja, det är det som behövs, ett måste tror jag tyvärr, riklinjer uppifrån. Det är lite kalle anka nu rent allmänt, t.ex det här med älginventering - vissa gör det vissa inte. De som gör får ett par älgar till att skjuta. Inga kapitaldjur sparas, allt ska ner, alla följde "stortjuren" förra året och enda frågan var vem som skulle fälla.

Men jag tror också det är svårt att ta in nytt. Allt jag hör härstammar oftast från "gamla tider" vilket gör att allt bara rullar på nästan oavsett hur det ser ut på markerna. Grannmarken har haft älgstopp i flera år och nu när det dyker upp någon/några älgar så ska det genast jagas älg vilket jag tycker är märkligt men framför allt synd..
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Dyngsmäll » 24 aug 2018, 15:14

De som i slutänden gör skillnad är de som fastställer planerna. Länsstyrelserna behöver bli striktare och framförallt kunnigare!
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Giobbi » 24 aug 2018, 15:25

Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 24 aug 2018, 17:34

Dyngsmäll skrev:De som i slutänden gör skillnad är de som fastställer planerna. Länsstyrelserna behöver bli striktare och framförallt kunnigare!

Väldigt sant. Har du sett någon länsstyrelse som använt sin makt än? Jag har inte sett något exempel på det tyvärr.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dyngsmäll » 24 aug 2018, 18:32

potatiskastare skrev:
Dyngsmäll skrev:De som i slutänden gör skillnad är de som fastställer planerna. Länsstyrelserna behöver bli striktare och framförallt kunnigare!

Väldigt sant. Har du sett någon länsstyrelse som använt sin makt än? Jag har inte sett något exempel på det tyvärr.

Jodå!
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav potatiskastare » 24 aug 2018, 18:45

Dyngsmäll skrev:
potatiskastare skrev:

Jodå!

Jag har sett allmänna rekommendationer mm men jag har inte sett exempel på t.ex upplösta ÄSOn. Har du något exempel får du gärna berätta :)
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dyngsmäll » 24 aug 2018, 19:05

potatiskastare skrev:Jag har sett allmänna rekommendationer mm men jag har inte sett exempel på t.ex upplösta ÄSOn. Har du något exempel får du gärna berätta :)

Om jag inte har helt fel avregistrerades väl något eller några ÄSO i ditt hemlän häromåret? På andra håll vet jag att man tvingar ÄSO att revidera sin avskjutning om de inte når målet så att man inte hamnar i situationen med för höga fantasimål.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav potatiskastare » 24 aug 2018, 19:21

Dyngsmäll skrev:
potatiskastare skrev:Jag har sett allmänna rekommendationer mm men jag har inte sett exempel på t.ex upplösta ÄSOn. Har du något exempel får du gärna berätta :)

Om jag inte har helt fel avregistrerades väl något eller några ÄSO i ditt hemlän häromåret? På andra håll vet jag att man tvingar ÄSO att revidera sin avskjutning om de inte når målet så att man inte hamnar i situationen med för höga fantasimål.

Det kan vara så, fast jag inte är uppdaterad nog just nu. Jag tillbringar mer och mer tid än längre söderut. Där kan vi snacka älgskador...
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Föregående

Återgå till Högviltsjakt