Jägareförbundet uppmanar: Skjut kalvarna

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Inläggav SakohunterAV » 22 aug 2018, 08:08

Har dom på fötterna jägarförbundet eller är det ren spekulation? Fattar inte vad dom menar med hund. Knappast aktuellt i dagsläget.

Artikel i Jönköpings-Posten

"JÖNKÖPINGS LÄN Sommarens torka slog till när djuren behövde fodret som mest. Inför jaktsäsongen uppmanar Jägareförbundet i länet till att bara skjuta rådjurskid och älgkalvar.
– Det är bättre att man skjuter de unga djuren, säger Gunnar Lindblad, ordförande för Jägareförbundet i Jönköpings län.
Publicerad 21 aug. 2018 09:33
Jaktsäsongen för rådjur har inletts. Men den varma sommaren har lämnat klövdjursstammen i dåligt skick. Enligt Jägareförbundet måste nu det vilda få chansen återhämta sig och jägare bör främst skjuta djur som är extra svaga.

– Djuren har haft svårt att hitta vatten och näringsrik mat. Kiden och kalvarna har inte fått tillräckligt med näring när de diat, vilket har gjort att de växt mycket dåligt, säger Gunnar Lindblad, ordförande för Jägareförbundet i Jönköpings län.
Därför uppmanar Jägareförbundet till att höstens jakt i första hand inriktas på ungdjur som har sämre förutsättningar att överleva.
– Det är bättre att man skjuter de unga djuren, som kommer vara mycket små till hösten. En älgkalv som är liten nu kommer aldrig att komma ifatt, säger Gunnar Lindblad.
Jägareförbundet avråder också från att just nu jaga med hund.
– Djuren är i så dålig kondition att vi inte ska släppa hundar när det är så här varmt. Det är heller inte bra för hundarna att springa i den här hettan."
Sako 75 Varmint 308w + Helia 5 1,6-8x42
Valmet 212 12/222 & 12/12 + Pecar 3-7x35
BRNO 2-E 22lr
SakohunterAV

Re: Jägareförbundet uppmanar: Skjut kalvarna

Inläggav potatiskastare » 22 aug 2018, 08:16

Att inrikta jakten på årsungar för att spara de vuxna är en generellt bra idé. Och man skall inte vara blödig och spara de små svaga med någon slags tro att de kommer ikapp.

Tror det i dagsläget bara är Skåne och Sörmland som skjuter tillräckligt hög andel kalv för att nå rekommendation, så torrsommar eller inte är den delen en klok rekommendation.

Vad gäller användning av hund vet jag inte vad jag skall tro. De kid jag sett har sett ganska OK ut, men om vi tänker att det är många som ligger efter i utveckling är det inte orimligt att vara försiktig med användandet av hund.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 22 aug 2018, 11:06

Kan inte påstå att jag kan speciellt mycket i ämnet men undrar ändå lite eftersom artikeln är väldigt tunn tycker jag:

-Varför skjuter man kalvar och inte låter dom bli fjolingar? Stora skogskador? Kalvarna här är mindre än smaldjur, teoretiskt kommer ingen ikapp.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav greyling » 22 aug 2018, 11:50

Det känns som mängder med spekulationer om det här med torkan och värmen. Att skjuta kalv/kid är som PK säger alltid bra/bäst. Går inte att skjuta sönder en stam på det sättet. Logiken är svår att begripa tydligen men är kristallklar och handlar om ränta och kapital. Tar man bort kapitalet (dvs de som haft förmåga att uppnå vuxen ålder) får du inte någon ränta (kalvar). Kullerbyttan blir när man tror att det går att skjuta bort all ränta så det inte bildas något kapital.

Nåväl - det där att rådjuren skulle ha lidit i sommar är en spekulation jag inte håller med om. De bockar jag sett (4st) har sett fullt normala ut vad gäller vikt och hull. En var rejält mager men så var det en revirhävdare som haft jobbigt värre i en glädjande tät stam. Kiden är det svårt att säga hur de ser ut men inte går det att säga vare sig för rå eller dov att de är mindre än normalt. Det går heller inte att säga motsatsen. Det här är rätt precis mitt i Sörmland.

Det känns faktiskt lite som att PR avdelningen hos SJF valt att påvisa sitt samhällsansvar. Kanske inte fel det men jag tror det kommer att visa sig att viltstammarna klarar en månads onormal hetta och torka rätt så bra. För egentligen är det inte mer än så vi talar om. Då tror jag att den vinter som var i norra Sverige sätter kraftigare avtryck i viltstammarna. Men det sistnämnda är det rätt tyst om numera. På många håll var det uppåt två meter snö väldigt länge och mycket älg och rådjur dukade under.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav potatiskastare » 22 aug 2018, 12:55

Giobbi skrev:Kan inte påstå att jag kan speciellt mycket i ämnet men undrar ändå lite eftersom artikeln är väldigt tunn tycker jag:

-Varför skjuter man kalvar och inte låter dom bli fjolingar? Stora skogskador? Kalvarna här är mindre än smaldjur, teoretiskt kommer ingen ikapp.

Det är som Greyling säger en svårsåld kunskap, men att det är en bättre idé att skjuta kalvar har varit känt av experter i drygt 80 år. Grov förenkling är att de djur som tillåts kosta foder en vinter även skall tillåtas bli reproduktiva. Det blir bäst för både marken och viltet vilket alltså har potential att göra både jägare och skogsägare mer nöjda. win-win
Egentligen konstigt att det varit så otroligt svårt att få allmän acceptans för detta.

Nu är det på många håll lite bättre men för något årtionde sedan kunde man visualisera stora delar av landets älgstam med enbart fem individer.
Tänk att du i oktober har en tjur, en ko, en kviga och två kalvar. (Det är faktiskt en väldigt nära modell av hur det såg ut i te.x Götaland)
Av dessa skall du skjuta två för att hålla stammen jämnstor. Vilka tre vill du spara? Skall du resonera annorlunda i år om kalvarna är usla och aldrig kan bli bra vuxna individer?

Det finns någon gammal rapport från 70 eller om det är 80-talet att det blir mer kött om man skjuter bara fjolingar. Den har mentalt fastnat hos stora grupper, men den är helt orealistisk i det att den inte tar hänsyn till verkligheten. Dels kan det bli foderbrist och dels har jägarna i verkligheten en bristande förmåga att både lyckas lokalisera och säkert identifiera hälften av landets fjolingar. Sedan skall de skjuta just och enbart bara dem. I ett stödutfodrat hägn kanske det blir skillnad, men att 100% av ned nedladga älgarna skall vara fjolingar är ju bara fånigt att tro på.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav SakohunterAV » 22 aug 2018, 13:46

Jag menar också på att det är mycket spekulationer i frågan. Därför intressant att slänga ut frågan i detta forumet där kunskapen är klart över snittet :). Finns väl ingen som egentlig vet konsekvenserna av torkan? Jag har inte noterat någon skillnad på storlek på kid eller bockar men jag ska absolut inte överdriva men erfarenhet i detta. Vi har dessutom även en rejäl bäck som rinner igenom jaktmarkerna. Igår när jag var ute noterade jag 10-12 rådjur varav 4 get med varsitt kid och 2 bockar. Fick tyvärr aldrig bra skottläge på bock förens i sista skjutljuset men då gjorde tröttheten sig allt för mycket påmind och bocken fick traska vidare.
Sako 75 Varmint 308w + Helia 5 1,6-8x42
Valmet 212 12/222 & 12/12 + Pecar 3-7x35
BRNO 2-E 22lr
SakohunterAV

Inläggav Giobbi » 23 aug 2018, 17:10

Intressant, tack för svar.

Ja, man har hört det under hela jaktlivet, skjut kalvar. Det som gör mig lite frågande är att dels skjuts stort sett allt (där jag jagat, inte på så många olika ställen men ändå ett par), kapitaltjurar, kor och sen är det fri kalv (inte alltid). Man kan klart se effekter av det när man t.ex skjutit en ko på älgjakten som inte är dräktig samtidigt skjuts en av de få riktigt fina tjurarna på området plus en hel del sorgliga pinntjurar som antagligen inte har förmågan att sätta på korna. På det är det fri kalv, frågan är då hur återväxten hinner ikapp? Extremvinter? Torka på det? Kanske skulle spara kapitaltjurar och helst någon produktiv ko? Såg två olika kalvar igår och idag, en fortfarande röd, extremt lite och en mörkare men också väldigt liten.

Efter denna torka borde man justera förvaltningen lite mer dynamiskt tycker jag iaf. Jag ska vara med på nästa VVO möte och försöka sälja något av detta. Lite lustigt när några har fem eller fler älgar på tilldelningen och skjuter noll två år i rad..

Hör gärna mer input, idéer från er, uppskattas.
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav malx » 23 aug 2018, 17:45

Problemet med älgförvaltning är att det fokuseras på det som ska skjutas och inte det som ska vara kvar. Hur bara iderna än låter så blir det lite slump om man inte först har koll på vad man har på markerna.
malx

Inläggav J f n Fjollträsk » 23 aug 2018, 17:52

Precis, man måste veta var man är, för att veta hur man ska ta sig dit man vill. I min värld, med beaktande av torkan, så låter det som om ni kanske enbart ska skjuta kalv iår, fast det kommer att se ut som att ni har hängt upp ett antal labradorer i slaktboden. Eventuellt kanske nån pinntjur kan vara ok, men sedan absolut tjurförbud.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav potatiskastare » 23 aug 2018, 18:04

Har ni klena kalvar är det bästa att skjuta bort allt ni kan, och istället avstå från att skjuta vuxna. Tyvärr är det otroligt svårt att få gehör för sådana avskjutningar även om de är rätt. Uppenbarligen är det mycket känslor som styr och de går inte att argumentera med.
Det finns enkla och välfungerande beräkningsmodeller där man kan se vad som händer om man t.ex skjuter mer kalv.

En annan svårförklarad sanning om älgar förresten, är att de skall förvaltas på stora områden. Det finns ett känt försök från Hällefors där de hade skev avskjutning på 138000 ha. Inga problem. När de däremot skalade upp försöket till länet gick det åt h-e på bara nåt år. Uppenbarligen vandrade det in och ut tillräckligt med älgar från de 138000 hektaren för att det skulle fungera.
Det är därför det är så dumt att så få län har bra siffror på sista raden.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Canta » 23 aug 2018, 18:52

Har aldrig varit särskilt imponerad av det där med att främst skjuta kalvar. Är ju knappt nåt att ha/äta o svårjagat också. Vem skjuter rådjurskid a la harstorlek nu i september, förresten. Tycker att vi borde ha större älgstam i landet än nuv. och den ökningen ska kalvar stå för. Dessutom, med restriktioner på kalv sparas garanterat kapitalet dvs stamkon. Älg är ingen varmint o ska inte skjutas till varje pris. Vi har haft större älgstam förr och det gick bra. Säger inte att det ska var kalvförbud men det där med 50 % är en skrivbordsprodukt a la Sjf/Skogsbolagen.

Vad gäller torkan o sånt syns sånt mest året efter. Får inte djur tillräcklig näring när den ska finnas då påverkas nästa års föryngring. Med grisar o tuff vinter orkar sugga bara föda fram säg 4 istf 6 t.ex. Med älg nog likadant. Om torkan gjort det svårt att bygga upp kraft/näring då kommer det att synas året efter dvs nästa år. Risk finns nu att älgstammen kraschar på många håll för man skjuter ju enligt gammal mall.

Kalvar nu föddes i maj/junj o går första veckorna på modersmjölk o senare på späda skott. Tar rätt lång tid för kalvmagar att fixa gräs.Kon letar gärna upp marker där fint gröt finns dvs sjöstränder o våtmarker. Ser inga skillnader alls i storlek på de unga djuren mot normalt på egna marker. Enda skiĺlnaden är att det varit tätt där vatten/grönt erbjudits under högsommaren. Sett flera enheter med 3 rådjurskid o dubbelkalvar av älg.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Tompa Jan » 23 aug 2018, 18:54

Det är så mycket sakfel i inlägget ovan så jag orkar inte svara. Endera förstår man inte bättre, eller så har man inte tänkt igenom det man skriver.
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav potatiskastare » 23 aug 2018, 19:12

Tompa Jan skrev:Det är så mycket sakfel i inlägget ovan så jag orkar inte svara. Endera förstår man inte bättre, eller så har man inte tänkt igenom det man skriver.

Jag brukar inte skriva +1 men det där var tamigtusan spot on.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Canta » 23 aug 2018, 20:09

Insnöad .... tja vem då :|
Huvudargumenten är 1. Der borde finnas mer älg i landet 2. Köttvärdet/nyttan av en kalv är ringa
Har inget med sakfel att göra men med vision o konstanterande
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Levon » 23 aug 2018, 20:14

Jag tänker iaf bara skjuta kalv

Så jävla drygt att ta ur en tjur eller ko
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Giobbi » 23 aug 2018, 20:33

Du är bara bekväm Levon. :)

Personligen avstår jsg från kalv o kid i år. Mest för att jag är köttjägare men också av respekt för djuren, rent slöseri.

Men jag förstår och håller med till viss del. Älgjakten här är helig som på många ställen, på premiären ska det skjutas älg till varje pris, en nedåtgående spiral tyvärr.

Beräkningsmodeller lät intressant, går dom att hitta?
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Tompa Jan » 23 aug 2018, 20:57

Giobbi skrev:Du är bara bekväm Levon. :)

Personligen avstår jsg från kalv o kid i år. Mest för att jag är köttjägare men också av respekt för djuren, rent slöseri.

Men jag förstår och håller med till viss del. Älgjakten här är helig som på många ställen, på premiären ska det skjutas älg till varje pris, en nedåtgående spiral tyvärr.

Beräkningsmodeller lät intressant, går dom att hitta?

Jag skrev tidigare att endera så begriper man inte bättre, eller så har man inte tänkt igenom vad man skriver...

Om jag tolkar dig rätt så avstår du från att skjuta kalvar och kid, alltså tar jag för givet att du fortsatt skjuter vuxet i någon hemsnickrad modell av att ”pelledjur” ska få växa till sig och att du gör någon form av nytta för viltstammen.

Det är ju precis motsatsen... Genom att göra så säker du medelåldern radikalt och du får både sämre jakt och mindre kött sett över tid. Sämre jakt i den mening att uttaget blir lägre, reproduktionstakten sjunker.

Om du gör tvärt om, skjuter bara kalv/kid så höjer du medelålder och reproduktion och kan nästa år göra ett större uttag med bibehållen stam numerärt. Tänk dig att din skog skall hålla 10 djur kvar efter avslutad jaktsäsong, vilka bör du ha kvar för att göra samma uttag år efter år? Låt säga att varannan är kalv eller kid så har du inte mycket jakt kvar efter två-tre år.

När började älgstammen ta fart? Jo när man på 70-talet flyttade delar av jakttrycket från vuxna älgar till den tidigare fridlysta älgkalven...
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav Canta » 23 aug 2018, 21:07

Nja, ang sakfel ...
Älgstammen tog fart med älgmaten dvs när trakthyggesbruk trängde på landet.Har inget med fredad kalv att göra.
Medelåldern på älgstammen påverkas inte värst bara för att man minskar på årskalv o ökar på fjolårskalv.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Tompa Jan » 23 aug 2018, 21:25

Canta skrev:Nja, ang sakfel ...
Älgstammen tog fart med älgmaten dvs när trakthyggesbruk trängde på landet.Har inget med fredad kalv att göra.
Medelåldern på älgstammen påverkas inte värst bara för att man minskar på årskalv o ökar på fjolårskalv.

Öh... Trakthyggesbruket slog igenom på 50-talet och tidigt 60-tal. Värt att tänka på att på 10-år ökade jägarna med 750% från 1970-80 och trots detta ökade jakttryck sköt älgstammen något så vansinnigt som inte setts genom historien.

Sen tar vi matematiken... Om du har en stam på 10 djur. Varav en medelålder på låtsäga 3-4år. Varpå du bestämmer dig för att endast skjuta vuxna djur och spara alla årskalvar. Självklart sjunker medelåldern snabbt och för att inte tala om reproduktionstakt, kalvar per hondjur. Allt under ungefär samma betestryck, enda skillnaden är att du har ett mindre uttagsfönster nästkommande höst.

Du gör som du vill, men jag vet hur en stark älgstam kan se ut och Sveriges bästa reproduktionstakt under en tid kan te sig.
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav potatiskastare » 23 aug 2018, 21:33

Canta skrev:Nja, ang sakfel ...

Jo det gör den. Drastiskt faktiskt. Medelåldern på de vuxna i Sverige är kanske 3 år. Skjut två av tre och ersätt med två 1-åringar så är den plötsligt 2 år efter vintern istället för 4 (som resultatet blivit om du skjutit två kalvar.) Baserat på den oerhört enkla men ganska korrekta modellen jag gav ovan. Den modellen är faktiskt sorgligt nära sanningen på väldigt många håll.
Det enda korrekta du skrivit i tråden hittills är att det är svårt att skjuta kalv. Det är troligen den egentliga anledningen att jägarkåren på många håll desperat försöker hitta på anledningar att slippa.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Nästa

Återgå till Högviltsjakt