Vildsvin i Jämtland

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Vildsvin i Jämtland

Inläggav sonen » 16 mar 2018, 08:38

sonen

Re: Vildsvin i Jämtland

Inläggav Magnus M » 16 mar 2018, 09:09

Äsch, betallänk. Har du lust att klistra in texten här?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Jb75 » 16 mar 2018, 09:39

Har inte tillgång till Öp men vad jag förstått på snacket så har ett vildsvin dykit upp vid en grisfarm. Teorin är att den vädrat suggor. Trångsviken ligger längs E14 mellan Östersund och Åre. Ca 5 mil till Åre.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jb75

Inläggav sonen » 16 mar 2018, 09:48

På torsdagsmorgonen sköts ett vildsvin på Eriksgården i Mo utanför Trångsviken.
– Det närmade sig mina suggor, då sköt jag, säger skytten Erik Svensson.

ANNONS

Bild: Stefan Nolervik, Bloggare skribent och krönikör på ÖP
Jag hade aldrig varit till Mo i Trångsviken förut.

Jag hade heller aldrig sett ett vildsvin.

Nu skulle jag få se båda.

Den smala slingrande byvägen kantas av meterhöga drivor på väg upp mot Eriksgården i Mo. Det är en gammal gård med anor sedan 1565.

Erik Svensson är 17:e generation och sedan han tog över efter föräldrarna driver han ekologisk grisfarm. Det är den nordligaste ekologiska gården i Sverige.

Sveriges nordligaste ekologiska grisfarm finns på Eriksgården i Mo, Trångsviken.
Sveriges nordligaste ekologiska grisfarm finns på Eriksgården i Mo, Trångsviken.
Han möter mig när jag svänger upp framför ladugården. Han kommer gående med sina arbetskläder och han har en liten hund med sig.

– Ja, jag har passat på vildsvinet i natt och tidigt i morse när det fortfarande var mörkt sköt jag det i närheten av grishuset.

Han har förstås hittat mat här och kanske framförallt alla brunstiga suggor.
Erik säger att det handlar om skyddsjakt eftersom det inte är ordinarie jakttid. Vildsvinet har troligen fått väder av suggorna och då har det också letat sig dit.

– Han har förstås hittat mat här och kanske framförallt alla brunstiga suggor. Det är en olägenhet när man har så mycket djur. De är dessutom ute, säger han.

Erik Svensson är 17 generationen som driver den gamla gården i Mo.– Här har han lyckats hitta lukten, det är en liten galt det här. Jag har ju brunstiga suggor var tredje vecka och gödselhögen blir full av brunsturin, så den söker sig hit.
Erik Svensson är 17 generationen som driver den gamla gården i Mo.– Här har han lyckats hitta lukten, det är en liten galt det här. Jag har ju brunstiga suggor var tredje vecka och gödselhögen blir full av brunsturin, så den söker sig hit.
Redan före jul berättade Östersunds-Posten om ögonvittnen som sett vildsvin springa över E 14 nere vid Trångsviken, som är närmast större ort.

Erik har sett spår tidigare under veckan inne bland husen.
– Jag har också sett spåren tidigare och har spårat med skoter och letat i skogarna här omkring, och i natt kom det igen. Då satte jag mig och väntade.

Eriksgården i Mo har anor från 1500-talet.
Eriksgården i Mo har anor från 1500-talet.
Erik har sett spår tidigare under veckan inne bland husen. Han berättar att det ser ut ungefär som hjortspår med riktiga klövar.

– Men man ser också lättklövarna, som tryckts ned i backen. Det blir två prickar och så spretar de lite mer.

– Det var mörkt i tidigt i morse när jag sköt den, då ville jag inte gå fram förrän jag var säker. Jag hämtade fyrhjulingen och körde närmare för att se om den var död.
– Det var mörkt i tidigt i morse när jag sköt den, då ville jag inte gå fram förrän jag var säker. Jag hämtade fyrhjulingen och körde närmare för att se om den var död.
Han är förvånad över att det kan finnas vildsvin i de här trakterna. Han berättar att han inte känner till något hägn där det kan ha smitit något djur ifrån, och att de skulle ha kommit så här långt norrut är inte heller troligt.

– Jag personligen tror att det är någon som kör hit dem, alltså fångar söderut och kör hit dem för att på sikt få jaktbart vilt.

Fjöskatten.
Fjöskatten.
Det är förstås en spekulation, men kan vara en av flera möjliga orsaker.

– De vandrar inte hit, det är så långt ifrån någon etablerad stam här. Söderöver sprids de kraftfullt men det är bara nån kilometer per år. Ingen drar iväg 40 mil ensam så här, säger Erik.

En död vildsvinsgalt.
En död vildsvinsgalt.
I de södra delarna av landet finns det bönder som lägger ned på grund av vildsvinen.

– Kollegorna söderut pratar om vildsvinsproblem. De knäcker ekonomin, maskiner och det knäcker viljan att hålla på. Här i norr har jag tidigare tänkt att jag har klimatet emot mig i vanliga fall, men när det gäller vildsvinen har jag haft det med mig. Men det gäller inte längre.

– Jag visste ju att han höll till ganska nära fjöset, och när jag sköt honom var han bara fem meter ifrån tråden där mina suggor är. Därför tog jag beslutet att skjuta då.
– Jag visste ju att han höll till ganska nära fjöset, och när jag sköt honom var han bara fem meter ifrån tråden där mina suggor är. Därför tog jag beslutet att skjuta då.
Erik vill också rikta en uppmaning till andra skogs- och jordbrukare.– Jag hoppas de tänker till de som gör det. Som jord- och skogsbrukare är jag livrädd för det här. Jag vill rikta en uppmaning till andra att ha uppsikt på vildsvinen, för nu är de här också.

– Har den här klarat hela den här vintern, som kanske är den värsta i mitt liv, då är det ett tecken på att de klarar sig här. Den här är inte ensam i länet, ryktesvägen både i Litstrakten, Härjedalen, Brunflo. Har sett spåren, nån skymt, någon som sprang över vägen i Ås.
– Har den här klarat hela den här vintern, som kanske är den värsta i mitt liv, då är det ett tecken på att de klarar sig här. Den här är inte ensam i länet, ryktesvägen både i Litstrakten, Härjedalen, Brunflo. Har sett spåren, nån skymt, någon som sprang över vägen i Ås.
Är det okej rent juridiskt att skjuta ett vildsvin på sin gård? Ja, enligt Erik är det i sin ordning.

– Jag har pratat med länsstyrelsen tidigare och jag har läst lagboken. Bilaga 4 i jaktförordningen. Kommer de in på på gården eller även en vanlig villatomt och man tror att de kan förväntas göra skada då är det upp till skytten och dennes ansvar. Här är det jordbruksmarken och skogen som är en olägenhet, men sedan är det också all smitta för mina djur, och om den skulle ha kommit in i grishuset. För mig handlar det om att rädda företaget.

Ett vildsvin som kommit in till grisarna hade kunnat ställa till stor skada.
Ett vildsvin som kommit in till grisarna hade kunnat ställa till stor skada.
– Jag har 800 djur och en smitta skulle kunna förstöra hela företaget egentligen. Jag tog därför beslutet att skjuta, säger Erik.

– Jag är jägare också. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle få skjuta ett vildsvin. Det är surrealistiskt.

Per-Ola Svensson berättar om mötet med vildsvinet som sonen Erik sköt.– Han är fin, det är kraftiga lår och bog. Han har inte mått dåligt den här grisen inte. Det är livskraftiga djur och de ynglar av sig kraftigt
Per-Ola Svensson berättar om mötet med vildsvinet som sonen Erik sköt.– Han är fin, det är kraftiga lår och bog. Han har inte mått dåligt den här grisen inte. Det är livskraftiga djur och de ynglar av sig kraftigt
När vi står och pratar och har det döda vildsvinet på marken framför oss kommer också Eriks pappa Per-Ola Svensson. Han har aldrig varit med om något liknande heller. Men han vet att sonen Erik alltid värnar sina djur.

Då vill man ju absolut inte att de här ska komma och förstöra när man byggt upp något.
– Han hade djurögon, man ska ha djurögon brukar man säga, och det har Erik. Det är en del som inte är gjord för att hålla på med djur, men Erik är betydligt bättre på att hålla på med djur än vad jag är.

Erik:

– Då vill man ju absolut inte att de här ska komma och förstöra när man byggt upp något.

Vi tittar på det döda djuret som hunden nu undersöker.

Per-Ola säger:

– Du ser, det är skapliga betar fast han är så ung. Tänk vad de ska växa på några år till.

Erik:

– Tänk, här ligger ett vildsvin. I Mo.

En död vildsvinsgalt.
En död vildsvinsgalt.
Lite senare får jag tag i Jerk Sjöberg på länsstyrelsen i Östersund. Han hanterar bland annat frågor om vildsvin.

– Det är ovanligt att vi får in rapporter om vildsvin i Jämtland. Det sker vid något enstaka tillfälle. I Eriks fall handlar det om att det kommer in vildsvin i hagen. Enligt bilaga 4 i jaktförordningen får han då skjuta det om det kommer in på gården eller i trädgården och kan göra skada, men det är ändå upp till skyttens ansvar.

Erik och Per-Ola Svensson.
Erik och Per-Ola Svensson.
Enligt Jerk Sjöberg har det inte förekommit på många, många år att ett vildsvin har skjutits i Jämtland. Han är inte ens säker på om det skjutits något alls.

– Det här är ju intressant eftersom vi inte vet hur djuret kan ha tagit sig hit. Förut har det funnits rapporter om att folk har släppt ut vildsvin från hägn, men jag har svårt att säga om det här är ett sådant djur. Jag vet faktiskt inte om det finns vildsvinshägn längre.

Jerk har också svårt att se hur den ska ha klarat sig så bra ute i den vinter som råder.

– Det måste ha varit svårt för den när det är så mycket snö, säger han.

– Kan de ha kommit självmant?

– Om det är bra ollonår söderöver så kan det ge stor effekt på reproduktionen och då kan även stammarna som ligger lite mer norröver som Dalarna och Gävleborg öka lite, men det är inte troligt att det skulle påverka längre upp i landet.

Några rättsliga efterspel av skjutningen är inte att vänta.

– Vi har haft kontakt med Erik Svensson och pratat om det här innan eftersom han har sin grisgård och det har varit spår i närheten. Vi har tillsammans gått igenom jaktförordningen och gjort den tolkningen att han skulle kunna skjuta djuret om det kom för nära.
sonen

Inläggav P-O.E » 16 mar 2018, 10:16

Det är intressant att se hur folk reagerar på vildsvin här uppe. Man nämner saker som olägenhet för skogen och en del tror de måste hålla sig inomhus i rädsla för grisarna, precis som att de skulle anfalla folk kors o tvärs. Lite lustigt med tanke på hur mycket björn här faktiskt finns och hur lite man bryr sig om dem. Jag har arbetat med skogsbruk i södra Sverige i rätt många år och fortfarande inte sett några direkta skador på skog av vildsvin.
Jag tror grisarna kommer förr eller senare till Jämtland, både som invandrare och även som fripassagerare. Jaktligt sett är de en stor tillgång, och skulle så kunna vara även här. Sen är de ett problem för lantbruket, och någon kommer givetvis att drabbas inget tvivel om det men här finns också gott om stora områden där de inte skulle störa någon.
Användarvisningsbild
P-O.E

Inläggav dilaiic » 16 mar 2018, 12:16

Fantastiskt att den klarade vintern så här länge med tanke på hur j-a mycket snö det har varit i Jämtland. Hur har den alls kunnat ta sig fram?
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav lsjonsson » 16 mar 2018, 21:14

Glöm nu inte att bygga en mur mot gränsen mot Västerbotten o fortsätt med den ända ner till Västernorrland för vildsvinen vill vi inte ha upp hit. :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Kronhjorten » 17 mar 2018, 10:21

P-O.E skrev:Det är intressant att se hur folk reagerar på vildsvin här uppe. Man nämner saker som olägenhet för skogen och en del tror de måste hålla sig inomhus i rädsla för grisarna, precis som att de skulle anfalla folk kors o tvärs. Lite lustigt med tanke på hur mycket björn här faktiskt finns och hur lite man bryr sig om dem. Jag har arbetat med skogsbruk i södra Sverige i rätt många år och fortfarande inte sett några direkta skador på skog av vildsvin.
Jag tror grisarna kommer förr eller senare till Jämtland, både som invandrare och även som fripassagerare. Jaktligt sett är de en stor tillgång, och skulle så kunna vara även här. Sen är de ett problem för lantbruket, och någon kommer givetvis att drabbas inget tvivel om det men här finns också gott om stora områden där de inte skulle störa någon.

Tycker det ligger närmare till hands att jämföra med älgen, en älgko med kalvar är betydligt värre än en sugga med kultingar. För min del har jag större respekt för älg än gris.

Att grisen skulle vara ett problem för skogen tror jag inte alls, bara för det lilla hobbylantbruket som bedrivs här. Dock är det ljust dygnet runt så det är lätt att passa på grödorna, som dessutom är så små att man lätt täcker av dom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Jämtlasse » 17 mar 2018, 10:54

Grisarna gör ju tom nytta iskogen, markbereder. Men bökar dom runt i en ung granplantering och frilägger rötterna, då blir det inge bra,.
/Lars
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav lsjonsson » 17 mar 2018, 12:11

Jämtlasse skrev:Grisarna gör ju tom nytta iskogen, markbereder. Men bökar dom runt i en ung granplantering och frilägger rötterna, då blir det inge bra,.
/Lars

Ja, jag vet men det är just av sistnämnda anledningen som bönder o skogsägare inte vill ha upp dom hit.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav M-98 » 17 mar 2018, 13:30

Spännande så nu har vildsvinen tagit sig upp till halva Sverige. Jag tycker vildsvin är ett fantastiskt vilt.
"Je suis Charlie"
Användarvisningsbild
M-98

Inläggav Canta » 17 mar 2018, 16:32

lsjonsson skrev:Glöm nu inte att bygga en mur mot gränsen mot Västerbotten o fortsätt med den ända ner till Västernorrland för vildsvinen vill vi inte ha upp hit. :mrgreen:

I dina trakter, Ls, kommer fienden alltid från öster .....
Minera ryggen dvs älven :)
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav lsjonsson » 17 mar 2018, 18:20

Canta skrev:
lsjonsson skrev:Glöm nu inte att bygga en mur mot gränsen mot Västerbotten o fortsätt med den ända ner till Västernorrland för vildsvinen vill vi inte ha upp hit. :mrgreen:

I dina trakter, Ls, kommer fienden alltid från öster .....
Minera ryggen dvs älven :)

Jepp!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Återgå till Högviltsjakt