Älgjakten säsongen 2018-2019

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Älgjakten säsongen 2018-2019

Inläggav Forsberg92 » 30 nov 2018, 14:12

Trevlig läsning och stort grattis till älgarna Otterdalen!
Forsberg92

Inläggav lsjonsson » 01 dec 2018, 05:55

Bra dag på jobbet D!
Grattis! :D

Foton D! Många foton så vi får lite att dregla över. :roll: :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav mickekarl » 02 dec 2018, 13:12

Nr 15, en mkt liten kalv.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav finnjägarn » 02 dec 2018, 17:32

grattis mickekarl :D . hur många älgar skjuter du en normal säsong
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav lsjonsson » 02 dec 2018, 17:46

finnjägarn skrev:grattis mickekarl :D . hur många älgar skjuter du en normal säsong

Jag tror det var runt 60 förra säsongen för mickekarl o det var en onormal säsong. :roll: :wink: :mrgreen:
Mickekarl får väl rätta mig el. om du letar upp älgjakten från förra året.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Harvner » 02 dec 2018, 21:45

Här går det katastrofuselt just nu. Älgarna springer som det inte skulle finnas någon morgondag. Fattar inte. Blir inte ens ett upptag, bara en tempoökning och sen stannar de inte den dagen. Märkligt. Brukar ju vara denna tid som är bäst.
Skyller inte på hundarna heller för det har då skällt mest varenda dag från augusti tills för några veckor sedan. Inte bara för mig utan lika för alla.
Unghunden släpps inte mer i år om jag inte får fara väglöst nån dag. Han har börjat ralla väg och det måste jag försöka få bort på något slags vis innan han blir platt.
Jakten finns där med råge, vettefan varför han valt att börja med detta. Men ska försöka gå back to basics m ledarskap och annat. För bevisligen får han ut mer av att ralla väg ensam än att jaga tillsammans med mig.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav Knorken » 03 dec 2018, 01:35

Hade en perfekt dag igår (söndag).
Vi va 4st som for ut i hopp om att hitta kalv, 2 hundförare och 2 postare.
På väg ut på pass ser vi massor med spår av vuxna älgar som gått in i såten, jajja, vi måste prova iallafall..
Kompisen börjar med att släppa sin hund, ett kullsyskon till min Silver,
Upptag kommer och det blir stånd direkt i upptaget som ganska snart övergår i sakta gångstånd.
Det går rätt på hundföraren, och ko och kalv kommer i sakta mak och till slut faller kalven till backen efter en väl riktat skott.

Vi va inne på att bryta för dagen, men eftersom min hund ej gått något så lyckades ja lägga fram ett förslag som gick hem, att gå en liten såt som ofta bruka gå snabbt att gå igenom.

Får höra strax innan släpp att 2 vuxna djur gått in i såten,. Ser även att en bit från där ja parkerade bilen så hade det gått in 2st vuxna.. jajja, hunn får ju motion och ha roligt iaf...
Släpper hunn som drar iväg direkt. Efter ca 1km så blir det upptag och stånd direkt.
Efter 1tim så är jag inne på ståndet i ett riktigt risparti, och till min förvåning så ser jag en ko o kalv stående där, fick nästan en chock.
Är inne på 10m när det går vidare i sakta gångstånd ut på en passkytt som sitter på ett hygge, han lyckades fälla denna kalv efter 2tim hundarbete.
Extra kul va det att de va skyttens första gång som han får skjuta för en skällande hund.

En perfekt dag med jävlit mkt flyt att de va just dessa ekipage hundarna hittade åt.
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav mickekarl » 03 dec 2018, 07:11

finnjägarn skrev:grattis mickekarl :D . hur många älgar skjuter du en normal säsong

Tack, brukar bli 15-20 st i normalfallet och så även i år. Förra året gick bättre än normalt och då blev det 44 st.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav börje » 03 dec 2018, 07:26

Gårdagen slutade i dur o moll. Ella hittade ko o kalv som stod nån minut i upptaget, sen blev det sakta gångstånd i dryga timmen innan dom gick i pass. Skytten meddelade att kalven ligger, så jag skyndade dit eftersom hon är lite "egennyttig" vid fällda älgar. Framme vid kalven tyckte jag det var lite konstigt att hon inte raggat alls, koppllade henne o skulle ta hene därifrån. Då märkte jag att hon hade svårt att stå och vid en närmare titt så såg jag att bakbenet var av högt uppe i låret, nära höften. Bar henne till bilen, åkte hem och bad min mor ta farväl av sitt "gosedjur", sen tog jag revolvern och avslutade hennes lidande. Eftersom hon var 10½ år så ansåg jag det helt onödigt att försöka fixa benbrottet, det skulle knappast blivit bra iaf eftersom det verkade rätt kompliserat. Jag kände att det fanns rejält med lösa fragment i låret, och en gammal hun har ju inte samma förmåga att läka som en unghund. Efter jobbet idag så blir det att ta fram spade. Hon ska vila där sista älgen sköts för henne. Tråkigt slut med tanke på att hon trots sin ålder varit jävligt duktig i höst, sköt bl.a skovettjuren för henne förra gången vi var ute med laget. Sju älgar blev skjutna för henne i höst, men nu är det över för hennes del.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav karelsk blandning » 03 dec 2018, 07:35

börje skrev:Gårdagen slutade i dur o moll. Ella hittade ko o kalv som stod nån minut i upptaget, sen blev det sakta gångstånd i dryga timmen innan dom gick i pass. Skytten meddelade att kalven ligger, så jag skyndade dit eftersom hon är lite "egennyttig" vid fällda älgar. Framme vid kalven tyckte jag det var lite konstigt att hon inte raggat alls, koppllade henne o skulle ta hene därifrån. Då märkte jag att hon hade svårt att stå och vid en närmare titt så såg jag att bakbenet var av högt uppe i låret, nära höften. Bar henne till bilen, åkte hem och bad min mor ta farväl av sitt "gosedjur", sen tog jag revolvern och avslutade hennes lidande. Eftersom hon var 10½ år så ansåg jag det helt onödigt att försöka fixa benbrottet, det skulle knappast blivit bra iaf eftersom det verkade rätt kompliserat. Jag kände att det fanns rejält med lösa fragment i låret, och en gammal hun har ju inte samma förmåga att läka som en unghund. Efter jobbet idag så blir det att ta fram spade. Hon ska vila där sista älgen sköts för henne. Tråkigt slut med tanke på att hon trots sin ålder varit jävligt duktig i höst, sköt bl.a skovettjuren för henne förra gången vi var ute med laget. Sju älgar blev skjutna för henne i höst, men nu är det över för hennes del.
Börje

Fungerande jakthundar lever ett farligt liv många gånger, men hon fick jaga till slutet iaf.
Vet du vad som hände när benet gick av?
karelsk blandning

Inläggav börje » 03 dec 2018, 07:41

Kalven föll i en grop o träffen satt aningen långt bak, så den sparkade nog ett tag. Hunden i gropen förståss, så det "svarade" nog bra när kalven sparkade, det är iaf min gissning. Normalt skulle en spark högt upp i låret gett en lårkaka på en hund som väger knappa 15kg. Hon var ju rätt späd och ngt under idealhöjd, hade alltså jävligt lätt att röra sig i skogen.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav karelsk blandning » 03 dec 2018, 08:14

börje skrev:Kalven föll i en grop o träffen satt aningen långt bak, så den sparkade nog ett tag. Hunden i gropen förståss, så det "svarade" nog bra när kalven sparkade, det är iaf min gissning. Normalt skulle en spark högt upp i låret gett en lårkaka på en hund som väger knappa 15kg. Hon var ju rätt späd och ngt under idealhöjd, hade alltså jävligt lätt att röra sig i skogen.

Väldigt otur helt enkelt.
Alltid tråkigt när hundarna blir gamla eller en olycka är framme, men du står ju inte helt utan hund och har ju en du håller på jaga in.
karelsk blandning

Inläggav börje » 03 dec 2018, 08:18

Zazza startas på prov 6.12, så jag har ju verkligen nåt annat att tänka på, behöver alltså inte gräva ner mej i sorg o elände fastän Ella finns i mina tankar hela tiden idag. Men "life goes on", det är ju inte första motgången i mitt "hundliv" som tur.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav otterdalen » 03 dec 2018, 09:36

Jädrigt trist att höra Börje.

Beklagar.

Hoppas att din yngre förmåga ger många fina jakter framöver!
www.danielsljugarbank.wordpress.com
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav lsjonsson » 03 dec 2018, 12:35

Beklagar Börje! :(
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav jagarndamp » 03 dec 2018, 15:32

Usch, beklagar börje

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Älgjakten säsongen 2018-2019

Inläggav MonsterMust » 03 dec 2018, 19:33

Årets älgjakt är över på hemma marken vägrar skjuta bort dom sista stackarna, totalt i kretsen fanns de 90 vuxna 45 kor 45 tjur 90 kalv, nu finns det 5 tjurar 6 kor o 42 kalv kvar o skjuta... bra samordning kan ju behövts o bromsa lite på vuxna avskjutningen lite

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MonsterMust

Inläggav Håkan j » 04 dec 2018, 22:30

Tråkigt att höra Börje

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav HuntDoc » 05 dec 2018, 01:26

Beklagar Börje :(
Tur att unghunden snabbt får dig på andra tankar!
Användarvisningsbild
HuntDoc

Inläggav börje » 05 dec 2018, 04:50

Det känns rätt ok ändå eftersom hon ju nådde en aktningsvärd ålder, och så har jag ju hållit på med hundar sen 1979, så det är ju inte första motgången.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt