Insändare om att utrota vildsvin

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Insändare om att utrota vildsvin

Inläggav karelsk blandning » 25 mar 2018, 08:17

karelsk blandning

Inläggav M-98 » 25 mar 2018, 12:49

HuggyBear skrev:
Steve1000 skrev:Släpp in varg, för att skapa en etisk/ekologisk balans.

Typ där någonstans börja de osa troll på allvar... :roll:

Jupp, bäst att inte mata trollen i skogen så det blir naturlig ekologisk balans..kanske trollen gillar vildsvin och andra skadedjur... :wink:
"Je suis Charlie"
Användarvisningsbild
M-98

Inläggav potatiskastare » 25 mar 2018, 16:18

Hörde på nyheterna att forskarna räknar med 15% ökning av vildsvinsstammen även i år.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Pek » 25 mar 2018, 19:39

potatiskastare skrev:Hörde på nyheterna att forskarna räknar med 15% ökning av vildsvinsstammen även i år.

Hörde det inslaget också.
Pek

Inläggav Magnus M » 25 mar 2018, 19:50

Som antagligen redan nämnts i tråden: markägare som inte vill få vallar, grödor och skog förstörd behöver bara slänga upp en annons på blocket. Kryllar ju av mark- och jaktlagslösa unga jägare som gärna sitter på åtel under kvällar och nätter.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Pek » 25 mar 2018, 19:57

Magnus M skrev:Som antagligen redan nämnts i tråden: markägare som inte vill få vallar, grödor och skog förstörd behöver bara slänga upp en annons på blocket. Kryllar ju av mark- och jaktlagslösa unga jägare som gärna sitter på åtel under kvällar och nätter.

Det där gamla argumentet. Det antal marklösa unga jägare som behövs för att balansera tillväxten finns inte är min mening.
Nära en storstad kanske, men i avfolkningsbyggd knappast.
Man kan inte bygga en vildsvinsförvaltning på människors goda vilja, förvaltningen måste vara effektiv.
Pek

Inläggav tanden » 25 mar 2018, 20:29

Ge jägarna köttet och eller skottpengar så ska du se på effektivitet.

Hade jag haft mer marker hade jag skjutit mer gris.
Hade jag fått tillgång skyddsjakt där jag får kött eller stålar hade jag skjutit mycket mer gris.
T.ex en som jag gärna får jaga hos 5 mil bort, av han får man ingenting varken kött lr spannmål till spridaren.
Hur mycket hjälp får han med havre vaktande? Han säljer dessutom grisarna man skjutit åt honom har det visat sig... Efter man skjutit kröp den infon fram...
En annan bonde får man allt med sig som man skjuter och inga problem att ta med kompisar. Han får MYCKET hjälp.
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav JohanL73 » 25 mar 2018, 20:42

Har rätt bra koll på blocket. Inte sett många annonser på gratis jakt. Avfolkningsbyggd eller inte.

Jag hittade en nu:
https://www.blocket.se/uppsala/Atel_jak ... w=3&last=1

Inte gratis, men åtlat och klart med hund på stand by. Ingen avfolkningsbyggd dock...

Hittar ingen annons på vare sig SvJFs eller RJs hemsidor heller.

Var är alla de som har problem med vilt? Jag hör att de ska finnas, men jag har ännu inte kommit i kontakt med någon som inte har så stora problem att de inte vill ha betalt.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Pek » 25 mar 2018, 20:45

Hur djupt inne sitter det att bjuda ut jakten då man som inbiten grisjägare inte känner att man hinner med? Är detta något man skulle kunna tänka sig att betala för?

I praktiken den tyska modellen där jägaren ansvarar flr skadorna..
Pek

Inläggav Johan123 » 25 mar 2018, 21:28

Bönderna förlorar pengar, hade jag själv varit lantbrukare och bott granne med något jaktgods och med allmänt tjuriga och dysfunktionella jaktlag ni verkar ha där nere, och förlorade massor av pengar pga vildsvinen så skulle jag vara heligt förbannad.
Min åsikt är att lantbrukarnas rätt att skydda sin inkomst och egendom skall vara stark, men viktigt är ju att själv vara proaktiv. Äger ni själva marken är det ju bara att skriva avtal vid jaktarrende där det är tvingande att hålla efter svinen annars har ni rätt till ersättning eller att dra in arrendet utan återbetalning. Det är alla fritt fram att skriva vilka avtal man vill så länge man inte bryter mot någon lag. Är ni arrendatorer så ställ större krav vid arrendeavtalen, mer rätt till er som arrendator/lantbrukare där skyddsjakt t.ex. skall vara fritt under er att hålla efter med vilka medel ni vill(inom lagens rama självklart) eller att markägaren skall garantera att skyddsjakt sköts annars utgår ersättning på skadad gröda etc.

Avtalsmässigt finns alla möjligheter att kräva sina rättigheter, problemet brukar bli i praktiken. Alla bönder är osams med alla och om lantbrukare Y ställer krav så kommer lantbrukare X antingen att sno arrendet eller göra tvärtom vad lantbrukare Y gör. Åtla hit eller dit, nattkikare eller inte är bara detaljer de kommer inte avgöra en fungerande förvaltning utan det gör hårdare krav via avtalen på avskjutningar och en gemensam riktlinje och bra lokalt samarbete(tyvärr brukar det vara här allt krashar, vem har inte varit på älgmöte med ett gäng tjuriga gubbar som varit osams sedan transistorradion och som gärna bråkar i 3 timmar över ett halvt kilo älgfärs..?)
Johan123

Inläggav Fk Fjun » 25 mar 2018, 21:53

Fk Fjun

Inläggav tanden » 25 mar 2018, 22:17

En flaska per 50m?
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Canta » 25 mar 2018, 22:25

Ang dåligt med annonser f.n. ska man komma ihåg att vildsvinen har fredad tid nu fram till 15 april.
TT nyheter basunerar ut att stammen ökar med 15 % i år. Jaha, det var inte mycket med tanke på att så enorma områden i landet fortfarande är utan gris. Här i landskapet Uppland skjuts minst 10 000 djur årligen men så där värst med skador är det inte. Klart att gris-röjda sommarstugetomter o golfbanor i vilande ser häftigt hemskt ut i tidningarna dvs när man fattat misstycke om grisen från början.
Personligen så är det det bästa som hänt jägargenen i sig att grisen dykt upp som en jaktlig utmaning. Det värsta som hänt jandet, jägarmässigt alltså, är väl den återintroducerade vargen .... men det är en annan story.
I månadens Svensk Jakt kan man läsa om en ytterst lyckad vildsvinförvaltning nere i Halland (Falkenberg). Där har man lärt sig över åren och förenar nytta med nöje. Intressant bl.a. att det är tabu att skjuta vuxna djur, nästan. Det är avkastningen dvs årsgrisar som ska tas och med detta drar inte suggor ut på öppna marker.
Gissar att dom som vevar mest om utrotning av gris, vilket f.ö. är en omöjlighet förutom då svinpesten, är såna som inte kan det här med grisjakt. Grisar är notoriskt svin-svåra att komma åt. Nån går väl men att få bort alla är en omöjlig uppgift. Bättre att utveckla den jaktliga förmågan och vara glad över att ha en jaktlig utmaning nästan hela året.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Fk Fjun » 25 mar 2018, 23:01

Utrota är varken möjligt eller lagligt, grisen har hemortsrätt här i landet.
Men man måste ju acceptera faktum att grisen inte kom tillbaka på naturlig väg. De första kanske smet ur ett hägn men sedan har det ju varit idel utplanteringar från Skåne till Dalarna. Massiv utfodring och helt onaturlig föryngring året runt.15% ökning årligen. Ingen har frågat markägare om det var ok att inför a gris. Äganderätten var helt ointressant, liksom andra människors eventuella åsikt. Kan vi inte ens hålla stammen konstant så kommer vi att få ett annat landskap vare sig vi vill eller inte.
Jag tycker också det är märkligt att det finns en sådan ovilja att låta folk jaga gratis där man har problem men jag förstår även när den ursprungliga insändarförfattaren skriver att han inte litar på jägarna. Det är ju lite glasmästarns son när vi först skapar ett problem och sedan vill ha favörer för att åtgärda det.
Fk Fjun

Inläggav Knallkorken » 26 mar 2018, 19:00

Har man problem med gris är det ju lite kontraproduktivt att ta betalt, visst...- men ändå framhålls grisen som en stor resurs...?
Vem ska då inte ha betalt? Inte markägarn...? Med skadorna...?

Som PEK skriver, man kan inte bygga förvaltning på god vilja. Och jag skulle aldrig lägga mina bekymmer i händerna på ngn som ``kanske sitter ikväll´´
eller bara så länge det är roligt...

I övrigt, Fk Fjun,- mitt i prick!
Knallkorken

Inläggav Canta » 27 mar 2018, 20:17

Man måste skilja på ren skyddsjakt, skydd av grödor alltså, och vanlig jaktlig förvaltning dvs normal avskjutning. Vid/om skydd av jordbrukens näringar bör man snacka ihop sig i en trakt. Lämpligt att jaktlagen träffas nån gång och gör upp schema och avhandlar om frågor som hund/eftersök/slakt. Normalt tillfaller skjutet vilt jaktlagen så man kan köra rullande med utdelningen. Bönderna ska inte han nåt av detta såvida dom själva inte är med i jakten. De som jagar betalar ju för varan dvs. jakten.

När det gäller ren förvaltning dvs. normal avskjutning dvs. på åtlar då kan varje jaktlag köra sitt eget race. Vissa är idoga och andra ljumna. Det viktigaste i sammanhanget är att främst hålla sig till årsgrisar. Vildsvin är läraktiga och när sugga ser sina små falla då anpassar hon sig därefter dvs. undviker platsen nästa gång. På så sätt får annat jaktlag chansen nästa gång.

Behöver inte vara svårare än så här och garanterat finns det folk i jaktlagen, f.a. unga jägare, som gärna sitter av nåt schema på sensommaren f.a. om dom vet att det finns back-up i form av hundar, bärhjälp, traktor, slaktutrymme osv. Stora hundjakter är oftast rätt värdelösa men kan ha en positiv social effekt. Ungefär som gamla tiders rävklapp eller häradets vargskall.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Pek » 27 mar 2018, 20:59

Canta skrev:Man måste skilja på ren skyddsjakt, skydd av grödor alltså, och vanlig jaktlig förvaltning dvs normal avskjutning. Vid/om skydd av jordbrukens näringar bör man snacka ihop sig i en trakt. Lämpligt att jaktlagen träffas nån gång och gör upp schema och avhandlar om frågor som hund/eftersök/slakt. Normalt tillfaller skjutet vilt jaktlagen så man kan köra rullande med utdelningen. Bönderna ska inte han nåt av detta såvida dom själva inte är med i jakten. De som jagar betalar ju för varan dvs. jakten.

När det gäller ren förvaltning dvs. normal avskjutning dvs. på åtlar då kan varje jaktlag köra sitt eget race. Vissa är idoga och andra ljumna. Det viktigaste i sammanhanget är att främst hålla sig till årsgrisar. Vildsvin är läraktiga och när sugga ser sina små falla då anpassar hon sig därefter dvs. undviker platsen nästa gång. På så sätt får annat jaktlag chansen nästa gång.

Behöver inte vara svårare än så här och garanterat finns det folk i jaktlagen, f.a. unga jägare, som gärna sitter av nåt schema på sensommaren f.a. om dom vet att det finns back-up i form av hundar, bärhjälp, traktor, slaktutrymme osv. Stora hundjakter är oftast rätt värdelösa men kan ha en positiv social effekt. Ungefär som gamla tiders rävklapp eller häradets vargskall.

I din drömvärld finns det tyvärr ett problem. Du kommer aldrig klara av att skjuta tillväxten. Utan lever på att överskottet vandrar o ställer till problem i nästa trakt. Ur min synvinkel är det väldigt oansvarigt.
Som jag sa innan så är det väldigt naivt att bygga en förvaltning på folks goda vilja.

Gällande hundjakt så har jag lärt mig väldigt mycket i vinter. Man kan göra en hundjakt väldigt effektiv, men även misslyckas.
För att lyckas måste man enl. Min mening:
1. kunna sin mark, reka grisstigar, hålla koll på bök osv.
2. Ha bra hundar, gärna som driver och ställer med skall, hundar som inte ståndar hårt. Detta skapar oro i såten o grisarna vill smita ut ur tätningarna smygandes. En hårt ståndande är enbart roligt för hundföraren men värdelöst för alla andra.
3. Inte ha massa oövervinliga avskjutningsregler så att folk behöver tveka när chansen kommer.
4. Använda "efterpass" på bra grisstigar med några hundra meters mellanrum. Kommer det 5 grisar till skytt 1, som skjuter 2, då kan skytt 2 sedan skjuta 2 till, står man 3 på rad så har man fått alla 5. Hellre på rad utmed en bra grisstog än att besätta ett dåligt pass.
5. Kolla var grisarna går, de använder samma stig om och om igen.
6. Ha hundar som inte går ihop. Går dom ihop så ska en hund kopplas. Absolut inte skjuta med de belöningsmekanismer som då lärs in. Hundar som går ihop är värdelöst.
7. Plassera passet när 10 m från grisstigen. Detta minskar risken för skadskjutningar från ovana jägare. Samt ökar sannolikheten till skott då osäkra jägare då får möjlighet att komma till skott.
Pek

Inläggav Knallkorken » 27 mar 2018, 21:11

Canta, vem har sagt att bönderna ska ha nåt i ditt scenario? Här pratar vi om de som äger sin jaktmark. Annars vore de väl naiva om de s a s inte ``ägde frågan´´. Hur sedan jaktlagen kokar ihop´et, så är det skit samma..., det hänger ändå på ett personligt plan.

Men jag tycker det är synd att så många på sin mark, överlåter grisförvaltningen åt andra, som ej är ekonomiskt beroende av resultatet.
För det behövs ingen ``insatsstyrka´´, inget schema...det behövs en attitydförändring.
Knallkorken

Inläggav Canta » 27 mar 2018, 22:57

Ok. Klart att det skiljer sig en del beroende på var man bor/jagar i landet. På de flesta ställen finns det nog jaktlag ändå om inte annat för älgen.
Dom som har små marker och inte har älg blir väl tvunga att gå ut själva då kan man tycka. Nog finns det väl också grannar i samma situtation. Vet inte om man kan tycka så synd om markägare som inte jagar ihop med andra. Klart att det är jobbigt med grisvak men då får man väl ta in några kompisar.

Den där artikeln i senaste Svensk Jakt bör alla läsa. Gäĺler en trakt vid Falkenberg som fått till det.
Vad gäller gris generellt så växer stammen i landet. Finns massor av stora vita fläckar där inte ett tryne syns.... ännu. Så är det med vilda djur. Med tiden tar dom till sig alla lämpliga biotoper men vill inte trängas. Skulle nog säga att här i Uppland har grisstammen nu planat ut. Inga lediga ytor kvar och folk har lärt sig hur man håller stammen vettig.

Intressant läsning av Pek's hund/grisjakter. Visst, ibland kan det funka men oftast inte. Var på en sån för nåt år sen. Smällde väl 30 skott + i första såten men endast en hjortkalv presenterades som död. Många grisar blev påskjutna men linkade vidare för att dö den långsamma vägen.
Hur som, varje trakt/län är olika och olika jaktsätt finns såklart.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Pek » 27 mar 2018, 23:13

Canta skrev:Ok. Klart att det skiljer sig en del beroende på var man bor/jagar i landet. På de flesta ställen finns det nog jaktlag ändå om inte annat för älgen.
Dom som har små marker och inte har älg blir väl tvunga att gå ut själva då kan man tycka. Nog finns det väl också grannar i samma situtation. Vet inte om man kan tycka så synd om markägare som inte jagar ihop med andra. Klart att det är jobbigt med grisvak men då får man väl ta in några kompisar.

Den där artikeln i senaste Svensk Jakt bör alla läsa. Gäĺler en trakt vid Falkenberg som fått till det.
Vad gäller gris generellt så växer stammen i landet. Finns massor av stora vita fläckar där inte ett tryne syns.... ännu. Så är det med vilda djur. Med tiden tar dom till sig alla lämpliga biotoper men vill inte trängas. Skulle nog säga att här i Uppland har grisstammen nu planat ut. Inga lediga ytor kvar och folk har lärt sig hur man håller stammen vettig.

Intressant läsning av Pek's hund/grisjakter. Visst, ibland kan det funka men oftast inte. Var på en sån för nåt år sen. Smällde väl 30 skott + i första såten men endast en hjortkalv presenterades som död. Många grisar blev påskjutna men linkade vidare för att dö den långsamma vägen.
Hur som, varje trakt/län är olika och olika jaktsätt finns såklart.

Problemet med grisvak är att det är för inneffektivt, man skjuter inte på långa vägar grisens tillväxt.

Läste om Falkenbergsjägarna i helgen. Det är ju trevligt att de tror att det funkar för dom. Dock redovisade inte artikeln om man skjuter tillväxten, vilket jag antar att man inte gör.

Om man behöver 30 skott för en hjortkalv, då är det dags att åka till skjutbanan. Står man på stigen blir det inga svåra skott. Måste varit okunnig jaktledning som ställt ut folk helt uppåt väggarna.
Pek

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt