Älgjakten säsongen 2017-2018

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Älgjakten säsongen 2017-2018

Inläggav bloomberg » 23 jan 2018, 08:13

Om nu inte dom som varken vill eller kan inte uppfyller sina mål i slutet av okt, så måste det ju vara något fel. Det är nog snarare så att dom gör sitt yttersta att uppnå målen inom dessa månader men det finns inte nog mycket älg. Och är det nu som du säger att dom inte vill, varför slopas inte fällavgifterna direkt då? Då har ju alla chansen att tjäna sig en hacka och vi skulle slippa vara ute i 1m snö.
För att försvara den jakt som pågår nu tycker jag är horribelt! Etik och moral!
bloomberg

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 08:25

Har svårt att se vad i etik o moral som är fel med att jaga nu.

Vissa områden försöker absolut och många har skjutit det de förväntas eller mer. Men det finns områden som redan innan jakten ens börjat beslutat sig för att bara skjuta en viss andel av tilldelningen. De anser sig då alltså få fatta aktiva beslut för att inte målen ska nås men accepterar inte när andra gör motsvarande för att målen ska nås.

De jag träffat (och det är rätt många) som inte vill att det ska skjutas den mängd älgar som är beslutade om i planen har aldrig motiverat det med att det är för dyrt utan för att man helt enkelt vill ha mer älgar i skogen nästa år. En skjuten älg går ju i 99 % av fallen ihop sig och mer därtill så det är ju sällan en kostnad.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav Schlorven » 23 jan 2018, 08:37

mickekarl skrev:Behöver det inte vara, ekvationen kan ju lösas ungefär så här.

Vi förväntas skjuta 100 älgar inom äso och vi börjar med att dela ut dessa jämt fördelat över lagen. När sen hösten går så visar det sig säkert att det är lättare eller svårare att skjuta älgarna inom olika områden så vid ett givet datum så släpper vi det enskilda lagets tilldelning och så hjälps vi åt att nå målet.

om man räknar äsot i sin helhet så är det nog så, eftersom presis som du säger så är det olika älgtätheter överallt och det märks vintertid då vandringsälgen klumpar ihop sig. Men om man tar varje enskilt lag induvidiellt så är det en svårar ekvation,

Borde inte pengarna från älgarna som skjuts nu då under avlysningsjaken på de älgtäta områdena kunna delas lika mellan alla lag inom äsot, eftersom kvarvarande älgar och avskjutning "tas" från andra jaktlag inom äsot, där de inte kunnat lösa ekvationen själva men ändå betalat....då borde vi kunna hjälps åt inom äsot med kostnaderna, typ som en pott som baseras på tilldelningen för varje enskillt jaktlag, oavsett "bonnskog" eller bolagsmark.
Schlorven

Inläggav bloomberg » 23 jan 2018, 08:45

mickekarl skrev:Har svårt att se vad i etik o moral som är fel med att jaga nu.

Vissa områden försöker absolut och många har skjutit det de förväntas eller mer. Men det finns områden som redan innan jakten ens börjat beslutat sig för att bara skjuta en viss andel av tilldelningen. De anser sig då alltså få fatta aktiva beslut för att inte målen ska nås men accepterar inte när andra gör motsvarande för att målen ska nås.

De jag träffat (och det är rätt många) som inte vill att det ska skjutas den mängd älgar som är beslutade om i planen har aldrig motiverat det med att det är för dyrt utan för att man helt enkelt vill ha mer älgar i skogen nästa år. En skjuten älg går ju i 99 % av fallen ihop sig och mer därtill så det är ju sällan en kostnad.

Måste få ställa en fråga. Har du tagit jägarexamen?
bloomberg

Inläggav Schlorven » 23 jan 2018, 08:48

Finns ju inget som förbjuder en att jaga nu, men personligen så skulle jag inte tycka det var så roligt att kliva ut bilen, åka några 100 meter på skidor efter en skogsbilväg för att sedan skjuta älgar som ligger å sparar på energi. Dessutom vetskapen att jag skrämmer iväg andra älgar som inte har det så lätt, för att sedan köra och sälja dom.

Du verkar kunna räkna på rätt sätt, jag får alltid kostnader, hur räknar du :)
Schlorven

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 08:51

bloomberg skrev:

Måste få ställa en fråga. Har du tagit jägarexamen?

Jodå, men jag har också jagat rätt mkt äög under flera år på vintern och ser inte vad som gör att det automatiskt gör det oetiskt eller omoraliskt.
Det går såklart att jaga på felaktigt sätt på vintern likväl som på hösten men man måste inte.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 08:52

Schlorven skrev:

Finns ju inget som förbjuder en att jaga nu, men personligen så skulle jag inte tycka det var så roligt att kliva ut bilen, åka några 100 meter på skidor efter en skogsbilväg för att sedan skjuta älgar som ligger å sparar på energi. Dessutom vetskapen att jag skrämmer iväg andra älgar som inte har det så lätt, för att sedan köra och sälja dom.

Alla älgar måate inte skjutas för nöjes skull. Skjuter rätt många älgar per år där det i första hand är för att det behövs, inte för att jag tycker det är kul.

Köttets värde minus fällavgifter
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav bloomberg » 23 jan 2018, 08:58

Jägare är och har alltid varit under luppen av samhället. Jag värnar om mitt intresse som jag både ser som rekreation samt ett humant och hållbart sätt att skaffa kött. Det innebär att jag kan ställa mig upp och utan tvekan säga att jag värnar om viltet jag jagar. Jag skulle aldrig ge mig ut på ett par skidor i 1m snö för att jaga kalvförande kor osv som har det nog tufft att överleva som det är. Jag skulle heller aldrig på nåt sätt skryta och lägga ut bilder över hur många älgar jag skjuter.
bloomberg

Inläggav Schlorven » 23 jan 2018, 09:01

mickekarl skrev:
Schlorven skrev:

Alla älgar måate inte skjutas för nöjes skull. Skjuter rätt många älgar per år där det i första hand är för att det behövs, inte för att jag tycker det är kul.

Köttets värde minus fällavgifter

Ok
Schlorven

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 10:09

bloomberg skrev:Jägare är och har alltid varit under luppen av samhället. Jag värnar om mitt intresse som jag både ser som rekreation samt ett humant och hållbart sätt att skaffa kött. Det innebär att jag kan ställa mig upp och utan tvekan säga att jag värnar om viltet jag jagar. Jag skulle aldrig ge mig ut på ett par skidor i 1m snö för att jaga kalvförande kor osv som har det nog tufft att överleva som det är. Jag skulle heller aldrig på nåt sätt skryta och lägga ut bilder över hur många älgar jag skjuter.

Jag delar inte den men respekterar din inställning.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav jdrotz » 23 jan 2018, 10:53

Förstår inte problemet med att jaga i januari. Så länge man håller sig inom lagen och jagar på ett etiskt korrekt sätt är det väl inget bekymmer? Håller med om att det är onödigt att lägga ut bilder på en massa döda älgar på tex Facebook, detta oavsett tid på året. Likadant är det dumt att hålla på och skryta tycker jag, detta gäller dock generellt, inte bara när det gäller jakt.

Personligen hade jag gärna gett mig ut på älgjakt nu. Skogen är ju som finast denna årstid och det är synd att jakten sedan länge är avslutad i de båda jaktlag som jag jagar älg i. Våran tilldelning brukar ta slut i november.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Canta » 23 jan 2018, 11:06

Älgjakt i januari behöver inte vara fel men avlysningsslakt i 1 m snö borde blåsas av. Världen går inte under om man inte pangar ner efter skrivbordplaner ett visst år.
Vad gäller etik o moral hör dessa frågor absolut till ämnet. Jägare bör framstå som människor i allmänhet. Tycker att de inblandade inkl. Sveaskog skulle gå på nån etikkurs istället för att köra 'utrota buffeln metoden' från 1800-talet.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 11:20

Att inte skylta med skjutna djur och att det är fel att via t ex uppmaningar eller dylikt försöka uppmuntra till jakt, hur rimmar det med t ex tävlingar i vem som skjuter flest rovdjur och med olika poäng för olika vilt där man tävlar i olika klasser för att kunna vinna priser eller "äran"?
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav Ingvar » 23 jan 2018, 12:01

Canta skrev:Älgjakt i januari behöver inte vara fel men avlysningsslakt i 1 m snö borde blåsas av.
Världen går inte under om man inte pangar ner efter skrivbordplaner ett visst år.
Vad gäller etik o moral hör dessa frågor absolut till ämnet.
Jägare bör framstå som människor i allmänhet.
Tycker att de inblandade inkl. Sveaskog skulle gå på nån etikkurs istället för att köra 'utrota buffeln metoden' från 1800-talet.

Förstår inte hur du har kommit fram till ovanstående.
Men jag får väl ändå leva vidare några år till.
Dessutom känner jag mig som en människa i allmänhet
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Canta » 23 jan 2018, 15:48

Eftersom Ingvar förstår så dåligt förklaras: skötselområdet dvs helheten har visst många älgar att skjuta enl. fastställd plan. Avskjutningen hade inte nått målen per 15 dec eller nåt och då har man flaggat för avlysningsjakt dvs. fritt fram för alla oberoende av jaktlagens tidigare record.
Sveaskog, som råkar vara det bolag på vars mark älgarna f.n. står dvs vinterbete har kastat sig in det hela med att bjussa på fällavgifterna så länge som avlysningsjakten eller snarare slakten genomförs. Älgarna ska bort till varje pris eller priset sätts till 0 kronor även om älgarna egentligen 'tillhör' hela ÖSO't

Inget jättefel med detta men att se älgen som ett skadedjur känns ur tiden och skogsägaren äger inte allt levande. Dessutom, man ska ha respekt mot djur och jagar dom inte när dom har fullt upp med att bara överleva. Tycker att lst borde ha avlyst iaf. tills vidare. Finns en viss likhet med Mellansverige. De vintrar som är extra elaka pga av djup snö o skare då lägger lst ut förbud för förföljande hundjakt dvs i praktiken jaktförbud.

Till Mickekarl kan man väl anföra att en viss företeelse någonannanstans inte i sig rättfärdigar ens eget handlande eller mao rovdjurstävlingar har också fått stark kritik. Vill man flagga för skott på djur som knappt kan resa sig bör man välja annat forum. Etikfrågor blir allt mer aktuella nu när allt är så publikt.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Ingvar » 23 jan 2018, 16:29

bara som en liten "upplysning" så sitter jag i en ÄSO - styrelse där vi i år tillämpar avlysningsjakt på både älg o kron.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav karelsk blandning » 23 jan 2018, 16:44

bloomberg skrev:Jägare är och har alltid varit under luppen av samhället. Jag värnar om mitt intresse som jag både ser som rekreation samt ett humant och hållbart sätt att skaffa kött. Det innebär att jag kan ställa mig upp och utan tvekan säga att jag värnar om viltet jag jagar. Jag skulle aldrig ge mig ut på ett par skidor i 1m snö för att jaga kalvförande kor osv som har det nog tufft att överleva som det är. Jag skulle heller aldrig på nåt sätt skryta och lägga ut bilder över hur många älgar jag skjuter.

Det finns många Facebook jägare som måste lägga ut allt som händer i skogen, vet inte om det är för att visa sig duktiga eller varför.
Jagar tyvärr med några såna själv och många gånger är det dom som inte kan se ett levande djur utan att skjuta det och skyndsamt lägga ut bilder.
Jag brukar inte räkna vad jag skjuter men nu har jag tänkt hålla räkningen på den yngre jämten hur många det blir åt honom totalt.

Det är ju tråkigt för dom som kanske har lite sämre marker om dom sparat nån älg och sen måste den skjutas till varje pris under vinter jakten som att det är ett skade djur.
karelsk blandning

Inläggav Canta » 23 jan 2018, 17:35

Ingvar skrev:bara som en liten "upplysning" så sitter jag i en ÄSO - styrelse där vi i år tillämpar avlysningsjakt på både älg o kron.
- via Tapatalk

Tja, vem gör inte det. Så vad är det du inte förstår då ?
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 19:27

Canta

Ditt exempel ovan från äso, avlysningsjakt och fällavgifter antar jag är från något annat ställe än därifrån insändaren ovan är skriven samt de inlägg om frågan just där. Det kan uppfattas som att det var just därifrån du tog exemplena vilket i sin tur kan få folk att dra helt andra slutsatser.

Vad gäller att skjuta djur som knappt kan resa sig så vet jag inte vart du fått den tanken ifrån.
Skulle det vara så att jag vid jakt kommit på djur som är så svaga och utmärglade att de knappt kan resa sig så hade jag iofs tyckt att det vore läge för en avlivning för att förkorta lidande.
Men om du fått uppfattningen av att jakten vi bedriver på älg nu handlar om att skida upp till utmattade djur som inte kommer undan pga snömängden så är du ju helt ute och cyklar.
Jag har under hela vinterjakten i år sett en älg som legat ner när jag upptäckt den och det var sista kalven jag sköt. Den låg i daglega som alla älgar gör varje dag på året och när vi samtidigt upptäckte varandra så reste den sig snabbt och sprang iväg innan jag ens han greppa bössan. Sen kom jag åt att skkuta just samma älg några hundra meter därifrån när den sprang längs en väg men det var ju knappast att betrakta som nån apatisk älg som avlivas i lega.
I övrigt så har alla de älgar jag sett under jakt de sista veckorna (kanske ett knappt hundratal) inte haft några problem att springa iväg när de upptäckt mig eller andra jägare.
Det framställs ju som att en vinter som den vi har nu är extrem eller att älgarna just så pass överlever. Verkligheten är den att älgarna är klart bättre anpassade för vinter, kyla och snö än vad de är för värmen sommartid. Men av populistiska skäl så förstår jag att man vill framställa det som hjälplösa svältande stackare utan chans att fly.
Sista jakten jag var på såg vi minst 42 olika älgar men sköt 5, hade de varit så hade vi såklart gjort färdigt hela skötselplanens mål där och då. Men riktigt så enkelt är det inte, gissar att vid en jakt på hösten där man skjutit 5 älgar en dag sällan har föregåtts av 42 älgar i såten så det är ju då mindre chans för en älg att överleva i en såt under september än under januari.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav mickekarl » 23 jan 2018, 19:44

karelsk blandning skrev:

Det finns många Facebook jägare som måste lägga ut allt som händer i skogen, vet inte om det är för att visa sig duktiga eller varför.
Jagar tyvärr med några såna själv och många gånger är det dom som inte kan se ett levande djur utan att skjuta det och skyndsamt lägga ut bilder.
Jag brukar inte räkna vad jag skjuter men nu har jag tänkt hålla räkningen på den yngre jämten hur många det blir åt honom totalt.

Det är ju tråkigt för dom som kanske har lite sämre marker om dom sparat nån älg och sen måste den skjutas till varje pris under vinter jakten som att det är ett skade djur.

Det går inte att förstå att det är tråkigt för den som inte bara sparat utan rent av investerat pengar och arbete i att få upp skog men sen förstörs den av älgar?
Att spara älgar vore väl inget problem om det är samma person som bestämmer sig för att spara dem som betalar för att ha dem, men det tenderar ju att vara så att den som sparar dem vill bara ha fördelarna av mer älg och att nån annan ska betala kostnaden för att föda dem under stor del av året.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt