säljaktstråden 2017

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

säljaktstråden 2017

Inläggav Grizzly308 » 14 jan 2017, 20:05

nytt år och nya sälar.
var ute en sväng idag för att spana in knubbsälarna i skåne.
huvudmålet med turen var att reka lite inför kommande jakter, men bössorna var ju självklart med.
la i båten i viken i skåne och tuffade ut mot helsingborg.
en bit ut så började vi se sälar överallt. bara att dra på sig torrdräkten och ladda bössan.
vi har önskemål från lokala fiskare att försöka skjuta lite säl i ett visst område så vi ville ju gärna hjälpa till.
väl framme vid det önskade området så hoppade jag och en kompis i plurret, vadade ca 70m mot några stenar som sticker upp ur sjön.
kompisen som aldrig jagat säl fick första chansen, bom på 70-80m. min tur!
fick in världens fullträff på ca 150m, stora delar av skallen flög upp i luften i en explosion av blod.aldrig sett den effekten innan, men att konstatera träff är ju inte så svårt då!
kort därefter så dyker ännu en säl inom räckhåll upp. kompisen får chansen igen och får en fullträff, stort moln av blod och en säl som flyter.
tråkigt nog så kunde vi inte få upp någon av sälarna då vattnet var väldigt grumligt och grabbarna i båten lyckades missa båda skotten.
sälen som flöt sjönk efter några sekunder och strömmen drog effektivt bort allt blod ganska snabbt.

dock är jag nöjd ändå, rek runda blev effektiv jakt och kompisen fick skjuta sin första säl.
lite trist att vi inte hittade kompisens säl , men fler chanser kommer ju.

Grizzly.
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.
Grizzly308

Re: säljaktstråden 2017

Inläggav Canta » 15 jan 2017, 11:02

Sälar sjunker inom en minut eller två om kulan 'punkterar' blåsor/lunga. Därför är varmint, typ V-Max i nacken, ett bra sätt att vinna lite extra tid. Med en sån kula blir det mer av splitterchock och mindre av punktering.

När vi håller på då körs med jaktradio påslagen hela tiden. Båten närmast skjuten säl får instruktioner av skytt på land och kan dirigeras in mot sälen. Folk i båtar ser nästan aldrig var säl är påskjuten och behöver rikthjälp.

Annars är väl den klassiska grejen att ligga på land medan fiskaren lägger ut nät tvärs över en vik framför. Sälarna kommer då som på åtel (sik) och simmar ofta innanför nätet. Mycket lugnare att skjuta inne i vikar och vi har aldrig missat nån iofs. så har ett par fått fiskats upp från botten men är ju grunt i vikar.

Om Öresund vet man ingenting men kanske finns några sandrevlar eller nåt.
Minns från säljaktskursen, nu många år sen, att vissa halvproffs kontaktade dykarklubb inför jakt och att dom åkte ut tillsammans.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Grizzly308 » 15 jan 2017, 21:22

Canta skrev:Sälar sjunker inom en minut eller två om kulan 'punkterar' blåsor/lunga. Därför är varmint, typ V-Max i nacken, ett bra sätt att vinna lite extra tid. Med en sån kula blir det mer av splitterchock och mindre av punktering.

När vi håller på då körs med jaktradio påslagen hela tiden. Båten närmast skjuten säl får instruktioner av skytt på land och kan dirigeras in mot sälen. Folk i båtar ser nästan aldrig var säl är påskjuten och behöver rikthjälp.

Annars är väl den klassiska grejen att ligga på land medan fiskaren lägger ut nät tvärs över en vik framför. Sälarna kommer då som på åtel (sik) och simmar ofta innanför nätet. Mycket lugnare att skjuta inne i vikar och vi har aldrig missat nån iofs. så har ett par fått fiskats upp från botten men är ju grunt i vikar.

Om Öresund vet man ingenting men kanske finns några sandrevlar eller nåt.
Minns från säljaktskursen, nu många år sen, att vissa halvproffs kontaktade dykarklubb inför jakt och att dom åkte ut tillsammans.

jo, tanken att ha radio fanns, men vi hade ingenstans att ha radion när vi hoppade i. var klädda i torrdräkter.
har gjort så här vid tidigare säljakter. då har spanaren sett var sälen blev skjuten och snabbt kunnat vara på plats och bärgat.
nu hade vi lite otur med högvatten och väldigt grumligt vatten, jag är övertygad att vi hade hittat dem annars.
jag använder 110gr v-max till min 308, kompisen hade bst 50gr till 22-250 så rejält blöta kulor användes.
till nästa gång så ska jag ha med en vattentät väska till extra ammo och radio.
förhoppningen är med att det inte ska vara så högt vatten.
lär få vänta minst 3 v innan jag har tid att åka ut igen. hoppas på fint väder då.
annars så blir det säljakt och minkjakt i mars i lysekil.

Grizzly.
Grizzly308

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2017, 20:04

liten rapport från dagens jakt.
var ute en sväng med en kompis idag, premiärturen för nya sälbåten!(liten öppen båt på 4,3x1,8m.
började dåligt med 2 bom, men 3e smällen så blev det en i knubbsälsmått enorm hanne. lätt över 120kg och 165cm.
redigerat
efter den sälen var klar så sköt jag en lite hanne på 35-40kg 125cm.
redigerat
in alles en kanondag, inte så mkt säl runt oss idag, skulle tippa på ca 10-15 knubbisar plus 4 gråsälar som inte får skjutas.
kul iaf att vi kunde bärga alla. den stora flöt tom en längre tid, den lilla sjönk som en gråsten, men på 1,5m djupt vatten.
då jag inte lyckas lägga in bilder här så får ni länk från fejjan.

sälarna återutsattes pga reservatets regler

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=594657D2

Grizzly.
Senast redigerad av Grizzly308 06 mar 2017, 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Grizzly308

Inläggav börje » 12 feb 2017, 20:10

För mej blir det ingen säljakt ute i vårisarna iom att det knappt finns nån is. Jag jagar endast när det finns is i kvarken/bottenviken på våren.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav locorod » 12 feb 2017, 20:18

Imponerande djur! Grattis!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2017, 21:21

börje skrev:För mej blir det ingen säljakt ute i vårisarna iom att det knappt finns nån is. Jag jagar endast när det finns is i kvarken/bottenviken på våren.

i skåne har vi knappt nån is ens på sjöarna, för mig blir det torrdräkt och ner i plurret!
Grizzly308

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2017, 21:23

locorod skrev:Imponerande djur! Grattis!

tack, du lär ju få se dem på nära håll när det blir lite varmare.
då är dessutom båda arterna lovliga så du slipper kolla så noga vilken sort det är.
jag blev lite nervös när jag såg hur stor den första var, men jag var säker vid skottet, och tvärsäker när jag tittade in i munnen!
Grizzly308

Inläggav Canta » 12 feb 2017, 21:53

Grizzly ......... grattis, kul.
Hur gör ni rent praktiskt. Ligger sälen på sandrevlar eller sånt som ni smyger mot eller är det båten som gör dom nyfikna. Har ni nått skjutstöd typ käpp eller så. När vi pangar ligger vi på skär.
Hur gör ni med kulfång mm. Är väl andra båtar ute i sundet. Hur gör ni med proverna till myndigheterna. Vore kul att höra mer ... och se mer bilder :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Levon » 12 feb 2017, 21:59

för en landlåst dalmas känns jaktformen väldigt konstig

hög felprocent i att åtefinna bytet?

kan man inte jaga med harpun ifrån båt?

https://www.youtube.com/watch?v=2xAJZEGQ63w
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2017, 22:30

Canta skrev:Grizzly ......... grattis, kul.
Hur gör ni rent praktiskt. Ligger sälen på sandrevlar eller sånt som ni smyger mot eller är det båten som gör dom nyfikna. Har ni nått skjutstöd typ käpp eller så. När vi pangar ligger vi på skär.
Hur gör ni med kulfång mm. Är väl andra båtar ute i sundet. Hur gör ni med proverna till myndigheterna. Vore kul att höra mer ... och se mer bilder :D

i skåne är det ett helt projekt att jaga säl, jag har ett par rev jag kan jaga ifrån. tyvärr är där mkt land runt omkring och jag får bara jaga 300m från fastland.
jag hoppar i vattnet och vadar till revet, iförd torrdräkt.
kompisen är i båten och kryssar runt lite när jag antingen ligger i vattnet eller på revet beroende på havsvattenstånd.
idag var det lågvatten, mkt av revet synligt och bra med stenar att ta stöd ifrån, har benstöd på bössan.
har ett par håll där det är öppet vatten, är där båtar synliga så skjuter jag inte åt det hållet. kulfång finns inte, men jag använder v-max 110gr till min 308 så
kulorna exploderar och hittills så har jag inte sett någon kula studsa.
sälarna simmar oftast runt och sticker upp huvudet lite då och då. idag var där säl på stenar runt revet, men då det är land åt det hållet ca 300m från sälen så skjuter jag inte ditåt. alla sälar jag skjutit har blivit skjutna i huvudet i vattnet.
sälarna är nyfikna på båten men det gäller att placera den rätt. föraren ska hinna bärga men inte vara ivägen för kulan.
en av mina kompisar är sälskadeforskare och har jagat säl i många år, han har sett några hundra sälar skjutna med v-max och är helt övertygad om att den kulan inte studsar på vattnet, jag har sett ett 30tal v-max träffa vattnet (inte mina) och har bara sett vatten explodera men inget som far vidare.
denna jakten sabbade jag totalt min träffstatistik! sköt 5 skott men träffade bara 2 sälar, de höll bara huvudet upp nån sekund, brukar vara upp längre.
provtagning är från oktober på knubbisar men endast 10st. aug börjar proven på grå, men där är det 50st som ska tas prov på. detta gäller skåne.

puhh, lång text,
Grizzly
Grizzly308

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2017, 22:39

Levon skrev:för en landlåst dalmas känns jaktformen väldigt konstig

hög felprocent i att åtefinna bytet?

kan man inte jaga med harpun ifrån båt?

https://www.youtube.com/watch?v=2xAJZEGQ63w

harpun är förbjudet. haha.
att hitta sälarna kan vara svårt, sist jag var ute här så sköt vi 2 men hittade ingen, precis varit storm och vattnet var rejält grumligt.
grabbarna i båten var inte så snabba fram i heller.
idag hitade vi båda m en gång, den första flöt så den var lätt, den andra sjönk direkt men på 1,5m djup. vattnet var helrött så den gick inte att se, men vi visste ju u ungefär så jag kände med staven tills jag träffade något mjukt, då krokade jag den
staven är en 2m lång stång med en stor 3krok i ena änden. har en stav till som är 6m lång med likadan krok.
så upp till 6 meters djup kan vi bärga. försöker att skjuta där de går att bärga.
sjunker de på djupare än så så blir den inrapporterad som icke bärgad.
6 sälar kvar att skjuta i skåne nu!
ska upp till lysekil i mars och jaga säl och mink där, ser ut som att sälkvoten kommer att vara slut då, men vi har ett gäng utbildningssälar att skjuta då, så säljakt blir det!
utbildningssälar är de sälarna som man har på säljaktsutbildningarna , då ska sälen vara hel så läraren kan visa hur man flår, späckar och styckar samt tar proverna. vi kommer mao inte ta något från de sälarna, men jag har redan några st i frysen och en hel del sälskinn.
redigerat
Grizzly
Senast redigerad av Grizzly308 06 mar 2017, 21:26, redigerad totalt 1 gång.
Grizzly308

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2017, 22:40

Canta skrev:Grizzly ......... grattis, kul.

hade gärna delat med mig av bilder. men har fan inte lyckats få till det m att lägga in här direkt.
här vågar man ju visa bilder som inte direkt är facebookvänliga!
Grizzly308

Inläggav Levon » 12 feb 2017, 22:48

ladda upp dem på photobucket och klistra in därifrån

intressant ämne och grattis skulle jag ha skrivit
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Grizzly308 » 16 feb 2017, 18:46

man ska passa sig för att jaga säl när det är för fint väder.
ändå undvek jag att skjuta sälar som syntes från land.
hade ett kanontillfälle med en stor säl som låg på en sten, klockren chans.
men jag gav tusan i det då jag inte ville att folk som gick längs stranden skulle se sälen skjutas.
mannen som skrivit till tidningen var framme när vi tog upp båten , men han ville inte riktigt lyssna när jag berättade hur det låg till med ev skadeskjutningar ,
han hade redan bestämt sig för hur det är, han var dessutom mot jakt på knubbsäl då han ansåg att de inte vållade problem med fisket.
vidare så sabbade jag min träffstatistik på 90% men alla dagar går det inte så bra.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-16/sa ... omenerande

Grizzly
Grizzly308

Inläggav Bisse90 » 16 feb 2017, 22:10

Grizzly308 skrev:man ska passa sig för att jaga säl när det är för fint väder.
ändå undvek jag att skjuta sälar som syntes från land.
hade ett kanontillfälle med en stor säl som låg på en sten, klockren chans.
men jag gav tusan i det då jag inte ville att folk som gick längs stranden skulle se sälen skjutas.
mannen som skrivit till tidningen var framme när vi tog upp båten , men han ville inte riktigt lyssna när jag berättade hur det låg till med ev skadeskjutningar ,
han hade redan bestämt sig för hur det är, han var dessutom mot jakt på knubbsäl då han ansåg att de inte vållade problem med fisket.
vidare så sabbade jag min träffstatistik på 90% men alla dagar går det inte så bra.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-16/sa ... omenerande

Grizzly

Låt mig börja med att tacka för en intressant tråd!
Länge varit nyfiken på just säljakt, så tack för all information!
Beträffande artiklen så var ju herren ifråga iaf inte otrevlig mot dig som person (vilket får ses som något ovanligt i dessa frågor).
Sedan kan man ju fundera på hur folk tänker när dom skriver till tidningarna, men de är en annan disskution!
Tycker det är bra att du uppenbart uppfört dig bra och förklarat lungt och sakligt, de hjälper jägarkåren!
Bisse90

Inläggav Markus A » 16 feb 2017, 22:25

Hm. Jag fick aldrig köttet att smaka, så jag la ner säljakten.
Men man kanske borde ta upp den igen.

/m
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav Grizzly308 » 16 feb 2017, 22:47

Bisse90 skrev:

Låt mig börja med att tacka för en intressant tråd!
Länge varit nyfiken på just säljakt, så tack för all information!
Beträffande artiklen så var ju herren ifråga iaf inte otrevlig mot dig som person (vilket får ses som något ovanligt i dessa frågor).
Sedan kan man ju fundera på hur folk tänker när dom skriver till tidningarna, men de är en annan disskution!
Tycker det är bra att du uppenbart uppfört dig bra och förklarat lungt och sakligt, de hjälper jägarkåren!

nej, han öser ju inte skit över mig, mannen i fråga berömde faktiskt att jag tagit hand om köttet och skinnen.
han har ju rätt i en del, men han har inte riktigt koll på varför vi skjuter dem och hur stor risken är för skadeskjutningar.
kompisen som är sälforskare kanske bemöter texten med fakta, men det beror lite på hur stor sak det blir av detta. förhoppningsvis så lägger det sig fort.
lite känsligt är det ändå, men det är ju svårt nog att jaga säl utan att behöva ta för mkt hänsyn till om folk ser en, tyvärr har ju kommunen satt upp en stor kikare ut över platsen där vi jagar.
när jag får frågor om jakt så brukar jag alltid sakligt förklara varför vi jagar och hur det görs på bästa sätt.
detta är speciellt viktigt med säl då många inte förstår hur viktig denna jakten är.

40% träff är ju eg inte alls dåligt när det kommer till säl, nyligen gjordes en undersökning på hur det skulle gå till att följa nvv rek ang jakt på säl.
det resulterade i över 100 skott varav 5 sälar träffades.

kul att du gillar tråden!

Grizzly
Grizzly308

Inläggav Grizzly308 » 16 feb 2017, 22:51

Markus A skrev:Hm. Jag fick aldrig köttet att smaka, så jag la ner säljakten.
Men man kanske borde ta upp den igen.

/m

rekommenderar varmrökt säl, speciellt bogarna blir bra. inte snåla med saltet .
vidare så är carpaccio på sälbiff, (rygg eller file) underbart gott. men det ska vara små sälar då. speciellt om det gäller gråsäl.
stora gråsälar blir hundmat, små går an att äta.
knubbisar funkar bättre men finast är kutarna!

ska testa att grilla , men kompisen som forskar på säl och har några hundra på samvetet rekommenderar att ha termometer i köttet och hålla tempen väldigt låg, läs blodig.
eftersom köttet är svart rått så ser man ju inte när det är färdigt!

Grizzly
Grizzly308

Inläggav lsjonsson » 17 feb 2017, 05:38

Hur ser sälköttet ut innanför skinnet o fettet? Jag tänkte kanske om man kunde torka köttet som man gör med ren- o älgkött?
Det här är receptet på saltlagen som jag har till älg- o renkött.
9 l vatten
6 dl grovsalt
1,5 dl socker

Koka upp vatten, grovsalt och socker så att det löser sig i vattnet och rör om samtidigt. När detta är gjort tar Du bort kastrullen från plattan och ställer den på kylning. Förslagsvis ute och utan lock så går det fortast.

Köttet ska vara delat och tinat innan det läggs i saltlagen.

3 dygn ska köttet ligga i saltlagen skuret i ca. 3 cm i diam tjocka korvar. Vänd på köttet medan det ligger i saltlagen så att det får samma gråaktiga färg runt om. Minst 3 v. på norrsidan på huset men ändå luftigt och ingen sol och har ni tillgång till en carport så är det ännu bättre med bra luftcirkulation.

Bara fundering från Jonsson. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Nästa

Återgå till Högviltsjakt