Jaktrazzia

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jaktrazzia

Inläggav roke » 17 jun 2018, 16:08

redtop skrev:
Dyngsmäll skrev:
roke skrev:Hur kan ni ha sånt missnöje mot någon som verkar mot djurplågare/djurplågeri?
Otroligt.
Hon lyckades ju få de dömda. Det tycker jag var bra.
Att sen inte hovrätten tycker bevisningen räcker är ju märkligt kan ju jag som lekman tycka.

Jag gillar inte tongångarna. Speciellt inte på ett forum om jakt.

Håna de som jobbar och sliter mot djurplågare liksom.
Vad fan är det för stil?

Jag är med dig, roke. Helt och fullt.

Jag med. Och jag tror många fler här på forat, men de flesta har nog tröttnat på att försöka argumentera mot det lilla men högljudda antalet som anser att dylika jaktbrott inte ska ha några polisresurser för att lösas.

Okej :) skönt att läsa. Jag förstår. Jag avstår också ofta att skriva.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav Dyngsmäll » 17 jun 2018, 17:08

Ingvar skrev:mycket av det här med brott leder till / förorsakar prioriteringar.
Om man tar passaren o sätter den på min tomt och slår ut 15 km så har vi 5++ automatvapenskjutna unga män (oftast unga) under de tre senaste månaderna.
Jag har inget emot att jaktbrott utreds och hanteras i våra domstolar DET jag har svårt med är att både Å S o C J fokuserar på media som om de vore journalister på våra "blaskor"
Skickat från min D6603 via Tapatalk

Varför har du problem med det? Det är väl mest i länder som Nordkorea som man inte får prata med pressen? Är demokrati och pressfrihet mm ett problem för dig?
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Melker » 17 jun 2018, 17:26

Dyngsmäll skrev:
Ingvar skrev:mycket av det här med brott leder till / förorsakar prioriteringar.
Om man tar passaren o sätter den på min tomt och slår ut 15 km så har vi 5++ automatvapenskjutna unga män (oftast unga) under de tre senaste månaderna.
Jag har inget emot att jaktbrott utreds och hanteras i våra domstolar DET jag har svårt med är att både Å S o C J fokuserar på media som om de vore journalister på våra "blaskor"

Varför har du problem med det? Det är väl mest i länder som Nordkorea som man inte får prata med pressen? Är demokrati och pressfrihet mm ett problem för dig?

Jag är med Ingvar här.
Varför ska åklagare kabla ut obehagliga bilder i pressen under pågående utredning?
Det känns som journalisternas jobb...
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Dyngsmäll » 17 jun 2018, 17:51

Det står dem fritt att göra det här i vårt fria, öppna och demokratiska land. Var och en har rätt att prata med pressen oavsett om man är åklagare eller inte. Klart att de som kan använder pressen för att hjälpa sin sak. Pressen är ofta en nyttig idiot som flitigt används i olika syften. Så ser spelreglerna ut. Säg den försvarsadvokat som inte kablar ut sin uppdragsgivares oskuld så fort hen får chansen?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Ingvar » 17 jun 2018, 17:57

Dyngsmäll skrev:Varför har du problem med det? Det är väl mest i länder som Nordkorea som man inte får prata med pressen?

Är demokrati och pressfrihet mm ett problem för dig?

Inga problem what-so-ever för mig personligen MEN är man åklagare (proffisnell yrkesutövare) så ger det ett mycket tveksamt intryck utifrån hur de två har agerat / agerar via pressen.
Brottmål avgörs i rättssalen.
Själv har jag yrkesmässiga erfarenheter (>30 år) av vad media åstadkommer när de "tolkar" skeendet samt hur det beskrivs när man är ute efter "......"
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Dyngsmäll » 17 jun 2018, 18:03

Ingvar skrev:
Dyngsmäll skrev:Varför har du problem med det? Det är väl mest i länder som Nordkorea som man inte får prata med pressen?

Är demokrati och pressfrihet mm ett problem för dig?

Inga problem what-so-ever för mig personligen MEN är man åklagare (proffisnell yrkesutövare) så ger det ett mycket tveksamt intryck utifrån hur de två har agerat / agerar via pressen.
Brottmål avgörs i rättssalen.

Jag måste säga att jag är betydligt mer bekymrad över den okunskap om jakt och vilt som våra miljöåklagare besitter, vilket märks så plågsamt tydligt just i deras uttalanden i pressen. Där har de en del att jobba med. Ingen större vits att snacka i blaskorna om man bara avslöjar sin egen inkompetens...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Ingvar » 17 jun 2018, 18:07

Dyngsmäll skrev:
Ingvar skrev:
Dyngsmäll skrev:
Jag måste säga att jag är betydligt mer bekymrad över den okunskap om jakt och vilt som våra miljöåklagare besitter, vilket märks så plågsamt tydligt just i deras uttalanden i pressen. Där har de en del att jobba med. Ingen större vits att snacka i blaskorna om man bara avslöjar sin egen inkompetens...

¿???????¿
O a O

Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav taxen » 17 jun 2018, 18:47

Lite enkelt kan man säga om dom 2 är Sveriges spjutspets som miljö åklagare så skulle dom med samma kompetens dom uppvisar vara tex kirurg, tandläkare, kock så skulle jag vara livrädd och anlita dom...
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav Axelenöga » 17 jun 2018, 19:23

Jag tror att straffen känns för dom inblandade, fängelse, förlorade licenser och jagat färdigt kanske för tid och evighet.. För någon som har jakten i blodet är det nog ett väldigt tufft straff och dessutom alldeles självförvållat.

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Pongu » 17 jun 2018, 20:55

Det är ju skitbra att sådana rötägg som förstör för hela jägarkåren och medvetet utsätter djur för stort lidande åker fast och blir av med bössorna.

Sen håller jag med om att det vore önskvärt att utredningar kring överfallsvåldtäkter och mord på människor gav upphov till samma eller ännu större insatser från rättsväsendets sida.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Ingvar » 17 jul 2018, 10:32

Blev inget fall för Högsta Domstolen.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav lsjonsson » 17 jul 2018, 16:42

"Domen i jakthärvan slås fast
LULEÅ Nu är det klart att Riksåklagaren inte lyfter den uppmärksammade jakthärvan till Högsta domstolen. Det betyder att hovrättens dom stås fast.

Tommy Lundqvist18:29 | 2018-07-16
Luleå tingsrätt dömde fem män från Norrbotten för att i olika delar varit inblandade i jaktbrott. Domarna blev en stor besvikelse för kammaråklagare Åse Schoultz som överklagade till hovrätten.

Det blev ingen ändning i hovrätten - tvärt om så sänkte hovrätten påföljden för tre av de fem inblandade, för de två övriga männen fastställdes tingsrätten dom.

Efter hovrättens dom sade Åse Schoultz till Norrbottens Media att hon ville ha Riksåklagarens syn på domstolarnas domar.

Riksåklagaren tar inte ärendet vidare till Högsta domstolen.

– Jag försökte men det gick inte, nu kan jag inte göra mer, säger en besviken Åse Schoultz.

I korthet betyder det att Robert Edelbro döms till fängelse i ett år och tre månader. En 74-årig man döms till fängelse i tio månader.

En 37-årig man, som dömdes till ett år och tre månaders fängelse i tingsrätten döms av hovrätten till fängelse i åtta månader.

En 40-årig man och Rune Stokke får sina straff fastställda, det vill säga villkorlig dom och samhällstjänst i 100 timmar."
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Ingvar » 17 jul 2018, 17:33

hur kommer det sig att vissa personer, i artikeln, får stoltsera med sina namn?
Straffängd / kändisskap?
- via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav lsjonsson » 17 jul 2018, 18:50

Ingvar skrev:hur kommer det sig att vissa personer, i artikeln, får stoltsera med sina namn?
Straffängd / kändisskap?
- via Tapatalk

Bra fråga!
Jag vet inte varför!
37-åringen är kalixbon som bor på våra jaktmarker o har jagat med oss under några år.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav birk0323 » 20 jul 2018, 09:16

Det är ju naturligtvis riktigt att jaktbrott ska utredas osv men jag blir inte fri känslan av att åklagaren är en rabiat jaktmotståndare som fördömer i flera fall hela landsbygdsbefolkningen för att vara inblandad. En kunskap i sina ständiga uttalanden i media som får vilken kunnig jägare som helst att skaka på huvudet, buset behöver inte vara speciellt skärpta för att komma undan när utredare ser ett brott i snart varje naturlig del av den lagliga jakten. Sedan de resurser man får tilldelade när man ser vilka följder det blir för de som skjuter på andra människor med olagliga vapen. Jag anser att man prioriterar sina resurser fel även om det naturligtvis är bra att man vill utreda jaktbrott.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav lsjonsson » 20 jul 2018, 18:51

En sak är då säker att Åse & Christer behöver starkare bevis ifall hon/dom ska få längre fängelsetid på lagbrytarna.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav Ingvar » 20 jul 2018, 19:00

lsjonsson skrev:En sak är då säker att Åse & Christer behöver starkare bevis ifall hon/dom ska få längre fängelsetid på lagbrytarna.

och det får / når man inte via deras "mediarättegångar" och Christers "ser ett större mönster/sammanhamg"
- via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ingvar

Föregående

Återgå till Högviltsjakt