Älgjakt med Finnspets

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Älgjakt med Finnspets

Inläggav 101:an » 04 feb 2014, 22:29

Jag har en finnspets på 5 år som fungerar felfritt i skogen, en riktigt glädje att se han jobba!

Jag vet så gott som ingen annan som jagar med finne, är det vanligt i landet?

Skriv gärna vad ni vet och tycker :)
101:an

Re: Älgjakt med Finnspets

Inläggav 7x33 » 04 feb 2014, 22:34

Alla våra tidigare Finnspetsar har ställt älg.
Tiken jag har nu har inte ställt men redan som liten valp så gick vi på liggande älgar och hon slet av kopplet i ivern och drog efter med en orolig husse om hur lillvalpen skulle klara av det. Har inte stött på älg med henne efter det men nog ska det provas till hösten igen om det ges tillfälle.
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden.
Användarvisningsbild
7x33

Inläggav 101:an » 04 feb 2014, 22:38

Kul att höra att någon annan också jagar med finnspets!
Våran nuvarande är hämtad från Finland var det är betydligt vanligare. Han har varit skyldig till 10 älgars liv ifjol.

Inläggav 7x33 » 04 feb 2014, 22:46

Förra Finnen jag hade var efter en hane i Tärendö och tiken från Pajala.
Jag jagade inte älg direkt med han men fick han tag på en så ställde han den riktigt fint. Envis som synden var han så när jag ledsnade och trampade fram för att få loss hunden så drog han bara efter älgen igen. Var bara att sätta sig ned och inse att den dagens fågeljakt var över.
Blev aldrig någon riktigt bra fågelhund av honom då jag flyttade ner pga jobb när han var relativt ung och att jaga en vecka eller två per säsong ger ingen bra hund.
Användarvisningsbild
7x33

Inläggav 101:an » 04 feb 2014, 23:39

Jaså från Tärendö säger du, liten värld!
Till en början använde vi våran finnspets till fågel och älg men riktade in oss på älg efter ett tag. Svårt att få en bra hund till både och.

Inläggav 7x33 » 05 feb 2014, 00:03

Jo ibland är världen liten :lol: Du vet säkert vem det var som hade fadern till min hund om du bor i Tärendö. Har för mig att han hette Wallberg men minns inte förnamnet. Fadern till min finne hette Vålbackens Remu S16656/87 i pappren som jag precis grävde fram.
Får försöka komma ihåg den här tråden till hösten och rapportera hur det går nu när jag har tillgång till Älgmarker.
Användarvisningsbild
7x33

Inläggav Jwestinarn » 05 feb 2014, 01:46

En bekant till mej skaffade en finnspets för 10år sen för att satsa lite mer på fågeljakten och inte bara älgjakten.. den skällde aldrig fågel utan den började ställa älg gång på gång! Totalt värdelös fågelhund mao :mrgreen:
Blaser R93 9,3x62
Husqvarna 146 9,3x57
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Jwestinarn

Inläggav 101:an » 05 feb 2014, 08:52

Jo hördu, i Lilla Tärendö är det inte svårt att veta vem det var. Han hette möjligtvis inte John? :)

Gör gärna det, kul att veta vad den lyckas ställa! :)

Inläggav alesandro » 05 feb 2014, 09:08

Min finne jagar också älg med blandat resultat. Till en början hakade han på 1.5-2km vid sken men allt eftersom ingen älg blev skjuten åt honom ger han sig fort nu om det bär iväg! Däremot om det står still, då håller han i längre. Skällt iaf 2h!

Men han söker inte älg aktivt, det kan jag inte påstå.
Användarvisningsbild
alesandro

Re: Sv: Älgjakt med Finnspets

Inläggav killenigrillen » 05 feb 2014, 14:20

101:an skrev:Jag har en finnspets på 5 år som fungerar felfritt i skogen, en riktigt glädje att se han jobba!

Parar du med en lämplig tik så är jag intresserad av valp! :)

Haft en finneblandning till jakt på allt. Brorsan har en Nobs som är gris och älgtokig!

//John

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Användarvisningsbild
killenigrillen

Inläggav 7x33 » 05 feb 2014, 16:08

John låter bekant så det kan stämma men det var ju 1994 så minnet kan svika.
Jag tror att finnen inte är så vanlig som älgjägare just för att den ju jagar både fågel,mård och ibland tom ekorre för vissa individer. Är ju inte så kul att ägna tid och smygande på annat än älg under älgjakten.
På min odåga hörde man skillnad på skallet mellan fågel och annat skit han fick för sig att skälla när han fick tråkigt i brist på annat.

Skulle säkerligen bli bra älghundar om man renodlade älgjakt med dom då älgarna verkar stå riktigt bra för den röda lilla ettriga spetsen.
Användarvisningsbild
7x33

Inläggav 101:an » 05 feb 2014, 16:14

killenigrillen skrev:
101:an skrev:Jag har en finnspets på 5 år som fungerar felfritt i skogen, en riktigt glädje att se han jobba!

Haft en finneblandning till jakt på allt. Brorsan har en Nobs som är gris och älgtokig!

//John

Inget planerat för tillfället då vi redan har parat våran gråhund :) möjligtvis till nästa säsong.

Inläggav 101:an » 05 feb 2014, 16:18

7x33 skrev:John låter bekant så det kan stämma men det var ju 1994 så minnet kan svika.
Jag tror att finnen inte är så vanlig som älgjägare just för att den ju jagar både fågel,mård och ibland tom ekorre för vissa individer. Är ju inte så kul att ägna tid och smygande på annat än älg under älgjakten.
På min odåga hörde man skillnad på skallet mellan fågel och annat skit han fick för sig att skälla när han fick tråkigt i brist på annat.

Skulle säkerligen bli bra älghundar om man renodlade älgjakt med dom då älgarna verkar stå riktigt bra för den röda lilla ettriga spetsen.

Precis, det är nackdelen när man ibland smyger upp på fågel när man fantiserar om stortjuren :D

Inläggav killenigrillen » 06 feb 2014, 10:21

101:an skrev:
killenigrillen skrev:

//John

Inget planerat för tillfället då vi redan har parat våran gråhund :) möjligtvis till nästa säsong.

PM:a mig om det blir av!

//John
Användarvisningsbild
killenigrillen

Inläggav Gråhunden » 07 feb 2014, 06:38

Det var ytterst nära att jag skulle köpt en finnspetsvalp våren 2013. För att ha till älgjakt. De är kloka och duktiga. Allmänt trevliga och vanavettigt vackra dessutom. Nu blev det en gråtuss i stället. Man vet vad man har... Med det menar jag att jag har gråhund sedan förut, och jag behöver inte spilla så mycket tid på att vänja av hunden eventuellt fågelintresse. Men för övrigt, är det kul att se, att det finns de som satsar på världens näst bästa hundras, för att använda den till älgjakt. Alla ni som har finnspetsar till älgjakt; Lycka till! Ha kul! Njut av att se era vackra hundar i arbete i skogen! Skriv gärna mmer på Robsoft, och låt oss andra ta del av era äventyr i älgskogen, med finnspets. :D
(Från Gråhunden; näst intill fanatisk gråhundsanhängare, men med hemlig passion för finnspetsar :D )
Vad är bättre än en gråhund?
Två gråhundar! :-)
Användarvisningsbild
Gråhunden

Inläggav polkagrisgubben » 07 feb 2014, 08:10

För de som minns 90talet:en finnspets vann Nordiska mästerskapen för älghundar .Varför?Jo...enligt jämthundsfolk var det för mycket snö...Enligt gråhundsfolk var det för lite snö.Enligt vita äglhundsfolk kunde älgarna varken höra eller se den skällande och ställande hund.Laikor fanns väl inte alls på den tiden.Att hunden var bäst för dagen??Det kan ni drömma om!Starta och läs igen förklaringar ovan...
polkagrisgubben

Inläggav 101:an » 07 feb 2014, 08:45

Gråhunden skrev:Det var ytterst nära att jag skulle köpt en finnspetsvalp våren 2013. För att ha till älgjakt. De är kloka och duktiga. Allmänt trevliga och vanavettigt vackra dessutom. Nu blev det en gråtuss i stället. Man vet vad man har... Med det menar jag att jag har gråhund sedan förut, och jag behöver inte spilla så mycket tid på att vänja av hunden eventuellt fågelintresse. Men för övrigt, är det kul att se, att det finns de som satsar på världens näst bästa hundras, för att använda den till älgjakt. Alla ni som har finnspetsar till älgjakt; Lycka till! Ha kul! Njut av att se era vackra hundar i arbete i skogen! Skriv gärna mmer på Robsoft, och låt oss andra ta del av era äventyr i älgskogen, med finnspets. :D
(Från Gråhunden; näst intill fanatisk gråhundsanhängare, men med hemlig passion för finnspetsar :D )

Låter som att vi är väldigt lika på den frågan! Det här är våran första finne efter ett stort antal gråhundar!
Och precis som du säger så skulle jag påstå att det är en riktigt smart jakthund, om inte den smartaste.

Helt perfekt när man jagar på mindre marker, han vet när han ska låta älgen gå. Det gör att man fortsätta sin jaktdag istället för att vänta på hunden i flera timmar!

Jag föreslår starkt att du tar dig en finnspets framöver, riktigt bra val! :)

Inläggav Engman » 24 apr 2018, 19:44

Väcker liv i tråden igen! Hade en finsk spets som jag sköt nån fågel för. Men grannlagen vilade ju inte direkt på hanen när han kom med nån älg. Helt plötsligt skällde han bara älg och det gick bli en älg hund. Passade mina marker bra på 1300ha. Oftast stånd i upptagen och höll i 1-2kilometer. Täta skall som var lätta att smyga på, man funderade faktiskt om hunden andades överhuvudtaget. Tyvärr vart han sjuk och vart tvungen å ta bort han.

Har haft karelarn och jämte efter det, jo visst jämten är duktig och skjutits mycket älg för han men det är ngt speciellt med finnarna. Alla hundar är ju individer men finsk spets det är speciella hundar. Har tingat en valp till sommaren som jag kommer rikta in på enbart älg så vi får se :D
Engman

Inläggav karelsk blandning » 24 apr 2018, 20:21

Engman skrev:Väcker liv i tråden igen! Hade en finsk spets som jag sköt nån fågel för. Men grannlagen vilade ju inte direkt på hanen när han kom med nån älg. Helt plötsligt skällde han bara älg och det gick bli en älg hund. Passade mina marker bra på 1300ha. Oftast stånd i upptagen och höll i 1-2kilometer. Täta skall som var lätta att smyga på, man funderade faktiskt om hunden andades överhuvudtaget. Tyvärr vart han sjuk och vart tvungen å ta bort han.

Har haft karelarn och jämte efter det, jo visst jämten är duktig och skjutits mycket älg för han men det är ngt speciellt med finnarna. Alla hundar är ju individer men finsk spets det är speciella hundar. Har tingat en valp till sommaren som jag kommer rikta in på enbart älg så vi får se :D

Varifrån har du bokat valp?
Tanken är att vi ska ha oss en finne under sommaren som kommer få jaga det mesta men älg är väl tanken att använda den till om den jagar det.
karelsk blandning

Inläggav Engman » 25 apr 2018, 22:45

Från en äldre herre malmberget, vart 4st men dom är tingade allihop. Inte från en kennel men tiken där är mkt för älg. Sen hörde jag att det var en parning i Kiruna som båda föräldrarna jagade älg men vet inte om parningen tog fast. Vart tipsad om den här parningen utav han som haft Kaitumdalens kennel och han sa att det var stabila och friska hundar.
Engman

Nästa

Återgå till Högviltsjakt