Älgjakten säsongen 2019-2020

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Älgjakten säsongen 2019-2020

Inläggav mickekarl » 03 jan 2020, 12:56

Dagens andra blev en lite tjurkalv. Denna gången från tegsnäsarna.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav Emil-Lelle » 03 jan 2020, 16:17

Du håller i ensam majestät liv i tråden, helvete vad du skjuter älg i vanlig ordning.
Iof så lägger du nog lite tid i skogen mot en annan.
Tror det var tidigt i november senast man var i skogen.
Endast 1 älg på sitt samvete denna säsong.
Emil-Lelle

Inläggav mickekarl » 03 jan 2020, 17:19

Emil-Lelle skrev:Du håller i ensam majestät liv i tråden, helvete vad du skjuter älg i vanlig ordning.
Iof så lägger du nog lite tid i skogen mot en annan.
Tror det var tidigt i november senast man var i skogen.
Endast 1 älg på sitt samvete denna säsong.

Är man inte i skogen så är sannolikheten låg att man skjuter nått.

:)
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav dyrk » 02 feb 2020, 00:29

En kalv hade vi kvar inför dagens jakt. 13 minuter efter det att hunden var släppt small det hos passgrannen och jakten var över. Har aldrig varit med om något liknande.
Användarvisningsbild
dyrk

Inläggav Laikamannen » 02 feb 2020, 07:09

Även om min egna älgjakt i Norrbotten tog slut i november så har jag lyckats pussla in lite jakt här och var söderut.

Förra helgen föll dock säsongens sista älg för min bössa då det vart en kalv nere i Jämtland. Det vart min 20:e denna säsong och jag kan blicka tillbaka nöjd med hundarna och deras prestationer.

Bara ladda batterierna till nästa säsong. Nu får man istället jaga rävarna :)
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav finnjägarn » 02 feb 2020, 07:33

Laikamannen skrev:Även om min egna älgjakt i Norrbotten tog slut i november så har jag lyckats pussla in lite jakt här och var söderut.

Förra helgen föll dock säsongens sista älg för min bössa då det vart en kalv nere i Jämtland. Det vart min 20:e denna säsong och jag kan blicka tillbaka nöjd med hundarna och deras prestationer.

Bara ladda batterierna till nästa säsong. Nu får man istället jaga rävarna :)

Bra jobbat grattis :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav mickekarl » 02 feb 2020, 09:03

Ja då var ordinarie speltid över här iallafall. Jagat ovanligt mkt sista 2månaderna och det har varit riktigt roligt, många av dagarna på slutet har varit roligare än många dagar de 2 första månaderna.
Gick hyffsat i år trots att unghunden jag har inte kommit igång alls i år. Dessutom har jag under vinterjakterna haft otroligt låg utdelning själv även om vi varit väldigt framgångsrika som jaktlag. Men så har jag också oftast varit den som stått på skidor och tryckt genom såten och inte så mycket stått på pass. Har själv bara skjutit 2 älgar på tryckjakterna i år.

Blev dock 20 totalt vilket jag får vara nöjd med under omständigheterna.
Hoppas kunna putsa den siffran lite om det blir förlängning.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav MKJ » 02 mar 2020, 22:30

birk0323 skrev:Gjorde mig en riktigt jäkla fadäs i helgen, så jävla illa att det gör ont men men. Lördagen hade vi, jag och gammeln först upp en grupp älg och de springer raka spåret på mig men jag har klivit ut ett steg i den öppning som var för att se bättre då jag trodde de skulle passera på hygget längre bort men istället kutar de rakt på mig i ryggen och på några sekunder som de tar för mig att uppfatta ljudet av älgarna som kommer farande till att tänka på att inte vrida mig i frosten... de tvärnitade och kastade inne i busken och gammeln efter... i 3 km utan att få stopp och då släpper han så jag får honom åter. Klappar om honom, meddelar på radion att vi går vidare men han springer upp på platsen där han tog upp dem och börjar skälla igen och jag hör nästa älg kuta förbi mig i busken utan se vad det är. Det tar en sväng in i passkedjan men det undviker passen och springer rakt på en av de andra hundförarna som får en klick på grund av felaktig vapenhantering. Denne meddelar en tjur. Det går ner i en vik där det blir stopp men utan skällande och tillslut ser jag på pejlen att han kommer åter, jaja han ville inte simma, bra. Hur som på halvvägs tvärvänder han och springer ner till vattnet igen och då vet man att nu ger han sig aldrig så jag beger mig dit själv. Han springer runt viken, morsar på mig och ger ett skall och det brakar till framför mig och det kommer en grupp älgar rakt på mig, ko och två kalvar ?? Kon stannar och tittar på mig på 30 meter och jag kan skymta kalvarna bakom henne och sedan drar de sig i sidled och jag har tre öppningar..tätt som fan men jag räknar..ko kalv och kalv/pang och de är borta... Jag springer allt vad jag har ut på hygget bakom mig med en fräsch patron i loppet men kalven (den enda jag såg över hygget) försvinner i överkanten på det när jag får siktesbild... vad hände nu ? Jag tittar på pejlen och gammeln är med älgarna längre upp och det är ett faktum, det där tog inte som det skulle det inte...fan, så mycket var de 500 patronerna värd i actionträning på närhåll för att klara ett sådant här läge, kändes bra i skottet. Det blir iaf stopp och han skäller och jag meddelar den tillfällige jaktledaren och han begär att jag ska kalla in hunden från ståndet så han får gå på med sin hund istället...

Älgarna springer på nästa passkytt som skjuter 7 skott, detta efter man släppt på allehanda andra hundar.

Det blev fan bara tok av resten av dagen och vi har ingen älg tillrätta ännu, egenutnämnd proffsklan jagade Hjort och fan vete allt halva kvällen medan jag och gammeln inte fick vara med.... Gammeln tittade på mig som om jag inte var klok, han stod ju med älgen, husse behövde ju bara komma med inpå... när jag drog på honom kopplet och gick därifrån när han i sedvanlig kom till mig för att kolla läget att jag var med... men jaktledaren bestämmer. Jag är så in i helvete förbannad över det här så jag kan nog förmodligen inte uttrycka det på ett vettigt sätt, men konstatera att det finns idioter även i skogen och karln är tillika nvráre... hade jag fått tagit reda på det som hunden skällde på hade älgen hängt nu...man kan ju tänka att eftersöksjägare skulle vara för viltets bästa men den egna prestigen slår högre hos en del.

Jag var grumligt upprörd hela kvällen hemma efter denna dag men somnade till slut efter att ha bestämt mig för att inte gå tillbaka mitt i natten för att söka vidare... idag bestämdes att vi skulle fortsätta med att söka denna kalv jag skjutit på men jag fick inte delta utan istället sätter man dit en hund som det aldrig är en älg fälld för eller som i över huvudtaget har gjort något som helst vettigt... svåger-politik. Själv får vi ett område utanför passkedjan, jag får en hjort som hunden stöter i pass men lyfter på mössan och kopplar hunden, far hem... jag var och är fortfarande så fruktansvärt upprörd över denne jaktledares agerande att jag får inte ro i kroppen.

Är inte så frekvent här men läser i kapp lite trådar. Fastnade för detta inlägg, man är tyvärr ändå inte helt förvånad efter dryga 30 år i skogen som hundförare även om agerandet är minst sagt horribelt, lider med dig uppriktigt fast jag inte känner dig. Hur har det gått, har det blivit nåt efterspel?
Ourbaniserad!
Användarvisningsbild
MKJ

Inläggav lsjonsson » 23 mar 2020, 07:33

Minskande älgstam i Norrbotten. Förra året sköts det drygt 12200 älgar i Norrbotten vilket är en minskning med ca 400 älgar.
https://sverigesradio.se/artikel/7421173
:(
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Ahlbäck » 23 mar 2020, 09:24

lsjonsson skrev:Minskande älgstam i Norrbotten. Förra året sköts det drygt 12200 älgar i Norrbotten vilket är en minskning med ca 400 älgar.

Ni ska ju komma ihåg att 12000 fällda älgar är fortfarande en väldigt hög nivå om man ser tillbaka.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav lsjonsson » 23 mar 2020, 10:05

Ahlbäck skrev:
lsjonsson skrev:Minskande älgstam i Norrbotten. Förra året sköts det drygt 12200 älgar i Norrbotten vilket är en minskning med ca 400 älgar.

Ni ska ju komma ihåg att 12000 fällda älgar är fortfarande en väldigt hög nivå om man ser tillbaka.

Ja, jag vet det! Jag minns när vi hade 6+6 i Bondersbyn när jag började jaga i byn för 30 år sedan.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Föregående

Återgå till Högviltsjakt