Älgjakten säsongen 2019-2020

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Älgjakten säsongen 2019-2020

Inläggav börje » 08 nov 2019, 05:58

Härligt Godja! Jag sköt första för Zazza för två veckor sen, imorron tar vi nya tag. Tyvärr skrapföre här, men det kanske kommer lite snö under helgen.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav birk0323 » 08 nov 2019, 08:42

Grattis Godja ! Det är dit man vill, få skjuta första för unghunden !

Själv har jag ställt in älgjakten för egen del idag då jag behöver fixa lite praktiskt här hemma, hade ställt för älgjakt men men, imorgon med hela laget, men det lär väl inte komma flera än en par tre stycken. Det är fan vad dåligt skörden har slagit i år, trots detta har jag fått skjuta för hundarna osv i början av säsongen men vi har varit många med i början likväl. Har en par stora kvar samt ett antal kalvar så än går skeppet att rädda. Vi äter bara viltkött i den här familjen men i år är första året på länge jag funderar på om jag måste köpa kött, lyckas vi inte skjuta återstående nu fram till jul blir det nog så. Underligt, men jag har lagt merdelen av tiden på unghunden iofs och det är nog en del i svaret. De äldre hundarna levererar naturligtvis på ett annat sätt.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav r1no1 » 08 nov 2019, 08:53

Riktigt trist säsong som helst ska lämnas till minnets bortglömde sektioner.
Bara sken älg oavsett hund och förare, björn fan i var buske som ingen han med att decimera innan avskjutningen var full för regionen.
Skadad älg som fick kasseras, brutet och förtvinat/förruttnat ben hemskt att se otroligt att den klarat sig undan björnarna.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav finnjägarn » 09 nov 2019, 18:20

svårt att hitta älgarna idag efter nattens snöfall. på morgonen var vi i vårt skafferi :lol: 8) . fick ett bra pass men ingen älg där :shock: . men jag gissar att hundarna inte hittade do för isåfall skulle det vara första gången på länge som den är tom :( . nästa såt fick jag ett bra pass dock långt upp :lol: . ett grannlag jagade förra helgen en ensam kalv som synts till i detta område denna vecka. vi skulle inte skjuta kor/kvigor i denna såt men grannpassaren såg en älg och han sa att det alltingen var en ensam kalv eller en liten kviga och att den var påväg mot mig. jaktledaren gav då lov att jag fick skjuta oavsett om jag är osäker mellan kviga eller kalv. men det är ett trångt pass så trots djuret kommer inom 100m så ser jag inte det heller :x . och senare sköts det en älg som jag fortfarande är osäker om det är en kalv eller tjur. skulle gissa slaktvikten var kring 100-110kg. och 3cm långa piggar. dock inte som på kalvar så det är hud ovanför piggarna :lol: . ska bli intressant att höra vad den är :mrgreen: . imorgon är jag bort första dagen. vi såg 7-8st rådjur i ett litet område så några passare samt jag ska göra ett försök imorgon :lol: 8)
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Laikamannen » 10 nov 2019, 17:50

En vuxen och en kalv vart mitt resultat i helgen, yngre hanen Sisu går verkligen bra nu!

Bister helg annars med -17 grader på lördag och -19 idag. Tack och lov blir det mildare till veckan.Bild

Skickat från min S60 via Tapatalk
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav lsjonsson » 10 nov 2019, 19:29

Ja, det har verkligen varit en bister helg med snålblåsten o kylan!

Grattis nästgårds! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav birk0323 » 10 nov 2019, 21:51

Gjorde mig en riktigt jäkla fadäs i helgen, så jävla illa att det gör ont men men. Lördagen hade vi, jag och gammeln först upp en grupp älg och de springer raka spåret på mig men jag har klivit ut ett steg i den öppning som var för att se bättre då jag trodde de skulle passera på hygget längre bort men istället kutar de rakt på mig i ryggen och på några sekunder som de tar för mig att uppfatta ljudet av älgarna som kommer farande till att tänka på att inte vrida mig i frosten... de tvärnitade och kastade inne i busken och gammeln efter... i 3 km utan att få stopp och då släpper han så jag får honom åter. Klappar om honom, meddelar på radion att vi går vidare men han springer upp på platsen där han tog upp dem och börjar skälla igen och jag hör nästa älg kuta förbi mig i busken utan se vad det är. Det tar en sväng in i passkedjan men det undviker passen och springer rakt på en av de andra hundförarna som får en klick på grund av felaktig vapenhantering. Denne meddelar en tjur. Det går ner i en vik där det blir stopp men utan skällande och tillslut ser jag på pejlen att han kommer åter, jaja han ville inte simma, bra. Hur som på halvvägs tvärvänder han och springer ner till vattnet igen och då vet man att nu ger han sig aldrig så jag beger mig dit själv. Han springer runt viken, morsar på mig och ger ett skall och det brakar till framför mig och det kommer en grupp älgar rakt på mig, ko och två kalvar ?? Kon stannar och tittar på mig på 30 meter och jag kan skymta kalvarna bakom henne och sedan drar de sig i sidled och jag har tre öppningar..tätt som fan men jag räknar..ko kalv och kalv/pang och de är borta... Jag springer allt vad jag har ut på hygget bakom mig med en fräsch patron i loppet men kalven (den enda jag såg över hygget) försvinner i överkanten på det när jag får siktesbild... vad hände nu ? Jag tittar på pejlen och gammeln är med älgarna längre upp och det är ett faktum, det där tog inte som det skulle det inte...fan, så mycket var de 500 patronerna värd i actionträning på närhåll för att klara ett sådant här läge, kändes bra i skottet. Det blir iaf stopp och han skäller och jag meddelar den tillfällige jaktledaren och han begär att jag ska kalla in hunden från ståndet så han får gå på med sin hund istället...

Älgarna springer på nästa passkytt som skjuter 7 skott, detta efter man släppt på allehanda andra hundar.

Det blev fan bara tok av resten av dagen och vi har ingen älg tillrätta ännu, egenutnämnd proffsklan jagade Hjort och fan vete allt halva kvällen medan jag och gammeln inte fick vara med.... Gammeln tittade på mig som om jag inte var klok, han stod ju med älgen, husse behövde ju bara komma med inpå... när jag drog på honom kopplet och gick därifrån när han i sedvanlig kom till mig för att kolla läget att jag var med... men jaktledaren bestämmer. Jag är så in i helvete förbannad över det här så jag kan nog förmodligen inte uttrycka det på ett vettigt sätt, men konstatera att det finns idioter även i skogen och karln är tillika nvráre... hade jag fått tagit reda på det som hunden skällde på hade älgen hängt nu...man kan ju tänka att eftersöksjägare skulle vara för viltets bästa men den egna prestigen slår högre hos en del.

Jag var grumligt upprörd hela kvällen hemma efter denna dag men somnade till slut efter att ha bestämt mig för att inte gå tillbaka mitt i natten för att söka vidare... idag bestämdes att vi skulle fortsätta med att söka denna kalv jag skjutit på men jag fick inte delta utan istället sätter man dit en hund som det aldrig är en älg fälld för eller som i över huvudtaget har gjort något som helst vettigt... svåger-politik. Själv får vi ett område utanför passkedjan, jag får en hjort som hunden stöter i pass men lyfter på mössan och kopplar hunden, far hem... jag var och är fortfarande så fruktansvärt upprörd över denne jaktledares agerande att jag får inte ro i kroppen.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav haku » 10 nov 2019, 22:54

birk0323 skrev:han begär att jag ska kalla in hunden från ståndet så han får gå på med sin hund istället...

Märkligt beslut.
Användarvisningsbild
haku

Inläggav börje » 10 nov 2019, 23:07

Trögt i helgen, endast kalv lovlig. Igår hade vi igång tre tjurar, varav den minsta hade 8-taggar, dom andra två var nog över tolv bägge två. ytterligare ett ungdjur av obestämt kön, vi kopplade Zazza efter 7,5km spårande, klövarna avslöjade att det troligen var en fjoling. Snöandet under natten till lördag gjorde att älgarna inte rört på sig, endast spår av två vuxna hittade jag näör jag kollade alla vägarna i markerna före jag åkte till samlingen. Natten till idag kom det ytterligare ca 5cm snö, så jag gjorde om rundan i morse, inte ett endaste älgspår. Vi hade iaf igång en rejäl tjur, en ko samt två till som hundföraren inte kom åt att se könen på. Kalvobsen var alltså NOLL.
Ikväll när jag åkte till jobbet var det älgspår över vägen på två ställen på min mark, så djuren kollar nog väderleksrapporten :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Laikamannen » 11 nov 2019, 22:23

haku skrev:
birk0323 skrev:han begär att jag ska kalla in hunden från ståndet så han får gå på med sin hund istället...

Märkligt beslut.

Milt sagt, jag hade aldrig, över min döda kropp försökt kalla in min hund om den har ståndskall på ett påskjutet djur. Oavsett jaktledarorder...han han fått hoppa långt åt...

Nu hade jag hursomhelst inte kunnat kalla in hunden men iallafall. Självklart gör man sitt yttersta för att avsluta på ett skadat djur, men det innefattar inte att avbryta den hund som jobbar med djuret, än mindre släppa på fler hundar som i regel bara förstör en ståndskallsituation.

Viker däremot hunden ner sig eller tar slut så tar man givetvis vid med nästa, och då givet det bästa man kan uppbringa.

Förstår att du är förbannad, hoppas du uttryckte ditt missnöje sakligt men bestämt.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav börje » 11 nov 2019, 23:19

haku skrev:

Märkligt beslut.

Jag skulle ha fått spel, och då brukar jag häva ur mej både det ena och andra. Påskjutet djur ska i backen så snabbt som möjligt, man skjuter rakt bakifrån i röven ifall det är enda läget man får.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav slovenskykopov » 12 nov 2019, 08:25

Laikamannen skrev:En vuxen och en kalv vart mitt resultat i helgen, yngre hanen Sisu går verkligen bra nu!

Bister helg annars med -17 grader på lördag och -19 idag. Tack och lov blir det mildare till veckan.Bild

Vilka kontraster vi har i Sverige.. jag klippte gräset för sista gången i går nere i Skåne :lol: Grattis till älgarna!
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inläggav lsjonsson » 12 nov 2019, 10:38

slovenskykopov skrev:
Laikamannen skrev:En vuxen och en kalv vart mitt resultat i helgen, yngre hanen Sisu går verkligen bra nu!

Vilka kontraster vi har i Sverige.. jag klippte gräset för sista gången i går nere i Skåne :lol: Grattis till älgarna!

Konstigt vore väl annars när det är ca 140 mil fågelvägen mellan oss.
Laikamannen bor nästgårds till mig. Ca 5 km bort.
Nu vet jag inte var han har varit i helgen o jagat men jag har inte haft riktigt dom temperaturerna hos mig men nästan.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav birk0323 » 12 nov 2019, 19:00

börje skrev:
haku skrev:

Märkligt beslut.

Jag skulle ha fått spel, och då brukar jag häva ur mej både det ena och andra. Påskjutet djur ska i backen så snabbt som möjligt, man skjuter rakt bakifrån i röven ifall det är enda läget man får.

Jag är lätt irriterad på mig själv att jag inte gav fan i den här ordern men han kom rusande med egen hund han och skulle gå på, gastande och allvetande, inte minst om mitt dåliga skott som han också tog upp nästa morgon på samlingen. Jag har naturligtvis rapporterat in beteendet/agerandet till ordinarie jaktledare. Gammeln såg minst sagt förvånad ut när jag kopplade honom när han i vanlig ordning kollade till mig innan han går tillbaka till älgarna och det är väl det som gör lika ont som att inte få till ett avslut på kalven. Jag anser förstås att den här jaktledaren är ansvarig för ett katastrofalt agerande som dessutom fick följden att det blev tok av alltihop, anser också att han är högst olämplig som jaktledare.

Efter flertalet vittnesmål som jag pratat med är grunden avundsjuka tydligen där de är en par tre som hjälps åt för att trycka ner mig och mina hundar på olika vis och lyfta sig själva och sina egna. Jag förstår att detta må bli en svår uppgift då de aldrig levererat någon älg eller alls i överhuvudtaget bidraget till något resultat även om snacket ibland kan vara smått roande...tills han nyttjande sin makt som jaktledare på det här viset som förstörde ett avslut på en påskjutning med följden att nu går där en påskjuten kalv. Jag har varit där idag men det har snöat hela natten som senare övergick i regn men vi har korsat hela området utan att hitta nån älg.

jaja, baksidan när det går bra för ens hundar, nån blir avundsjuk och vill ställa till med skit, om jag ska tro det jag hör från andra. Min egen åtgärd fortsättningsvis är att jobba för att få bort honom som stand in-ledare samt att inte delta när/om så ändå blir. Det sistnämnda är då kanske målet men jag kan som inte jaga under de premisserna, det är mot tanken om för viltets bästa och mera alldagligt sagt ren idioti.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav finnjägarn » 12 nov 2019, 19:26

lider med dig birk. hoppas det löser sig. en riktig jaktledare ska inte utnyttja makt på det viset :evil: . dom ska vara rättvisa :lol: . kan inte förstå att man byter hund så länge den gör ett bra jobb :shock:. hoppas det löser sig så du slipper honom. när egot kommer före att få ner en skadskjuten älg är man inte det minsta lämplig som jaktledare :roll:. vad tycker den ordinarie jaktledaren om detta? är det inte flera i laget som reagerade på hur han gjorde. isåfall borde ju inte det bli en svår sak att rösta ner honom vid nästa möte :)
Min livstil
finnjägarn

Inläggav birk0323 » 12 nov 2019, 20:13

finnjägarn skrev:lider med dig birk. hoppas det löser sig. en riktig jaktledare ska inte utnyttja makt på det viset :evil: . dom ska vara rättvisa :lol: . kan inte förstå att man byter hund så länge den gör ett bra jobb :shock:. hoppas det löser sig så du slipper honom. när egot kommer före att få ner en skadskjuten älg är man inte det minsta lämplig som jaktledare :roll:. vad tycker den ordinarie jaktledaren om detta? är det inte flera i laget som reagerade på hur han gjorde. isåfall borde ju inte det bli en svår sak att rösta ner honom vid nästa möte :)

Flera har reagerat. Det är bedrövligt. Hade detta varit min unghund hade jag brutit ihop men gammeln kan förhoppningsvis ta detta utan nån större påverkan på vidare jaktresultat. Det hela startade med mitt dåliga skott och det har han framhävt gång efter annan i olika nedsättande ordalag om både mig och hunden.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav finnjägarn » 12 nov 2019, 20:43

underligt varför man ska trakassera någon för att man skadskjutit eller bommat. sker för alla för eller senare även jag sköt för någon helg sedan på en kalv som jag är 100%säker på träff men vi hittade inte kalven :cry: . kommer en känsla med vemod. dessutom skedde detta trots 1300 skott med kula i sommar på träning och tävlingar. gissa om jag fick lite gillringar i jaktlaget sedan :oops: . skulle förstå att jaktledaren är arg om man skjuter på alldeles för långt håll eller något men detta lät ju som en helt vanlig älgjaktsituation :lol:. undrar också vad hunden gör för dåligt om det är en människa som skadskjuter :mrgreen:.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav micke w » 12 nov 2019, 20:48

birk0323 skrev:
finnjägarn skrev:lider med dig birk. hoppas det löser sig. en riktig jaktledare ska inte utnyttja makt på det viset :evil: . dom ska vara rättvisa :lol: . kan inte förstå att man byter hund så länge den gör ett bra jobb :shock:. hoppas det löser sig så du slipper honom. när egot kommer före att få ner en skadskjuten älg är man inte det minsta lämplig som jaktledare :roll:. vad tycker den ordinarie jaktledaren om detta? är det inte flera i laget som reagerade på hur han gjorde. isåfall borde ju inte det bli en svår sak att rösta ner honom vid nästa möte :)

Flera har reagerat. Det är bedrövligt. Hade detta varit min unghund hade jag brutit ihop men gammeln kan förhoppningsvis ta detta utan nån större påverkan på vidare jaktresultat. Det hela startade med mitt dåliga skott och det har han framhävt gång efter annan i olika nedsättande ordalag om både mig och hunden.

Det är bedrövligt, men ja är inte ett dugg förvånad egentligen. För han är ett riktigt jävla stoll. Gör som sagts ovan, å försök att få bort honom som vice, men det lär ju inte bli lätt med tanke på den klanen han tillhör
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav dyrk » 12 nov 2019, 20:56

birk0323 skrev:

Så agerar ingen (vice) jaktledare som vill förbli vid den posten. Jag går igång på såna fasoner, helt makalöst. Vill egentligen bara skriva så du vet att du har folks stöd i ryggen.
Användarvisningsbild
dyrk

Inläggav börje » 12 nov 2019, 23:25

Kalla aldrig, aldrig, aldrig in en hund som skäller på påskjutet vilt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt