Älgjakten säsongen 2018-2019

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Älgjakten säsongen 2018-2019

Inläggav birk0323 » 18 sep 2018, 20:46

Haft lite halvskapliga skällningar på hundarna men ingen jakt ännu. På torsdag drar den första fyradagars-jakten igång, liknar på sätt och vis en hemvärnsövning på vissa sätt :D

Jaja, har tagit en extra genomgång av utrustningen då jag vet hur det brukar bli, Birk blir minst en av dagarna kvar i skogen fram på natten någonstans. Reservlådan genomgången och påfylld. Kängor smorda, batterier laddade, batteribackup laddad... fan vad grejer det är, egentligen. I slutet av säsongen innan jul tar man ryggsäcken med termos och nå mackor och drar iväg men men...

Imorgon ska jag ta och bära in ved i jaktstugorna och lämna en del mat där också. Sedan ska jag skjuta en oxe på stånd för tiken på torsdag fm :D
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Harvner » 19 sep 2018, 07:24

mickekarl skrev:Årets 4 älg blev en liten fjoling på eftersök. Kom som hund nummer två efter att den första blivit avhängd vid en å. Släppte på min hund ca 2 timmar efter att älgen passerat ån, blev ett långt förföljande på 21 km utan att det ville stanna men till slut lyckades jag 3 jaktmarker bort avsluta det hela.

Grattis. Kan ej läsa tydligen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Senast redigerad av Harvner 19 sep 2018, 12:00, redigerad totalt 1 gång.
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav n1cke » 19 sep 2018, 09:14

Eftersök harvner. Du kan ta luftballongen till ståndskallet om du så vill.
n1cke

Inläggav Karelskjämte » 19 sep 2018, 09:39

Jag har skjutit två kalvar och en kviga på stånd och en hyffsat stor udda åtta på pass.
Sen är det även skjutet en tio taggare, en kviga och en kalv för hunden av andra skyttar.
Men i Söndags sträckte troligen hunden sig och är halt än så troligen sjukskrivning till helgen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1640. 6,5×55 Zeiss HD5 3-15×50
1640. 8×57 Vortex viper pst 1 - 4x24
Ruger 77 s / s 338wm Zeiss HD5 3-15×50
Brno 22LR Weaver Grand slam 3-10×40
Bettinzoli 12ga
Brno 104 12/7x57r Weaver 3-9×38
En arbetsdag är en förlorad jaktdag= en skit dag!
Användarvisningsbild
Karelskjämte

Inläggav Harvner » 19 sep 2018, 12:00

n1cke skrev:Eftersök harvner. Du kan ta luftballongen till ståndskallet om du så vill.
Ja. Om man varit läskunnig hade man kunnat förstå det. Det är tydligen inte jag...

SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav mickekarl » 19 sep 2018, 12:19

Förstår inte riktigt vad du menar Harvner men gissar på efterföljande kommentarer att du skrev nått om förföljande eller marker men inte såg att det var eftersök. Tack iallafall även om jag inte hängde med i diskussionen.

Vad gäller luftballong så skulle jag nog kunna ta den o skjuta älg ifrån även när det inte är eftersök, likt cykel, rullskidor, mm.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav Harvner » 20 sep 2018, 06:20

Missade ordet "eftersök" i berättelsen.

SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav mickekarl » 20 sep 2018, 08:03

Ok, vart du upprörd över att det var på andra marker eller var det för att du trodde jag kört ikapp det?
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav Harvner » 20 sep 2018, 12:47

Det är väl inte så relevant nu men jag trodde skrivelsen var ett bete för att få frågan om hur du hade hamnat 21km bort. Och jag trodde svaret på betet var att den gjort en båge och kommit tillbaka och du stod i ett gränskors med jakträtt på 2/3. Typ.

SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav mickekarl » 20 sep 2018, 20:05

Harvner skrev:Det är väl inte så relevant nu men jag trodde skrivelsen var ett bete för att få frågan om hur du hade hamnat 21km bort. Och jag trodde svaret på betet var att den gjort en båge och kommit tillbaka och du stod i ett gränskors med jakträtt på 2/3. Typ.

Ahh, du trodde jag trollade?
Jag skriver bara vad jag gör och tycker, sen tar folk illa upp ibland men hittar inte på texter för att locka fram argument som jag medvetet kan punktera.

I genomsnitt är folk så hetlevrade eller illa pålästa att det serveras sådana lägen på silverbricka var dag om man vill smascha in dräpande argument så det skulle man inte behöva lura in folk i.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav karelsk blandning » 20 sep 2018, 23:19

Harvner skrev:Det är väl inte så relevant nu men jag trodde skrivelsen var ett bete för att få frågan om hur du hade hamnat 21km bort. Och jag trodde svaret på betet var att den gjort en båge och kommit tillbaka och du stod i ett gränskors med jakträtt på 2/3. Typ.

Lite drygt 3 mil spring på hunden idag och kopplade ca 1km från där jag släppt på morgon, så allt kan hända.
Hade jag fortsatt vänta så hade antagligen älgen kommit på mig 200m från där jag började på morgon.
karelsk blandning

Inläggav otterdalen » 21 sep 2018, 10:53

Gårdagens övningar!

for upp på utmarken och blev mer och mer fundersam desto längre upp mot fjällen jag kom, stormen slet i bilen och träden vajade betänkligt...

jaja, jaktsuget var stort så ett släpp skulle det bli alldeles oavsett väder...

släppte loss zita och hon for iväg omgående och började holma och spåra sig bort från mig.

7-800 meter bort blev hon stilla men blåsten gjorde att hörbarheten var obefintlig. 

Gick närmre och på 300 meter så hördes hennes grova stämma svagt!

fast ståndskall, mumma!

tog mig in relativt lätt och kunde filma den lilla fjolingen en stund innan jag stötte eftersom jag bestämt mig för en jaktprovsliknande dag.

Sken 800 meter sen fast igen.

Efter full skalltid så gav jag mig in mot ståndet.

Gick lätt igen och strax låg fjolingen där i riset!

Sen började slitet...

hämta dragaren, köra fram älgen(1,5km)

flå och putsa mm.

9 timmar efter upptaget så var jag i duschen hemma, man är ju inte frisk som jagar älg själv!
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
www.danielsljugarbank.wordpress.com
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav mickekarl » 21 sep 2018, 12:41

otterdalen skrev:
9 timmar efter upptaget så var jag i duschen hemma, man är ju inte frisk som jagar älg själv!

Jaga älg själv är normalläget, när jag väl jagar med andra undrar jag däremot ofta varför jag gör det.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav karelsk blandning » 21 sep 2018, 12:43

mickekarl skrev:
otterdalen skrev:

Jaga älg själv är normalläget, när jag väl jagar med andra undrar jag däremot ofta varför jag gör det.

Bästa jakten du och hunden endast och om du vill ha någon med dig så r det nog inte så svårt att lösa.
karelsk blandning

Inläggav otterdalen » 21 sep 2018, 12:57

mickekarl skrev:
otterdalen skrev:

En hundförare till underlättar all hantering med dragare, flåarbete mm.
Gammal dragare gör inte saken lättare men jag lägger hellre pengar på jaktdagar än utrustning! 8)
Jag skickar ju inte iväg älgarna till slakteri utan vi i byn äter dem...
Men i övrigt har du helt rätt!!
Roligast och effektivast själv!
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav karelsk blandning » 21 sep 2018, 14:44

Visst är det så och kan ju vara trevligt med lite skjuts ibland men jakten blir bra mycket roligare när man får vara själv eller två st som jagar. Vi jagar mycket så men då har vi varsinn hund.
Att ta rätt på dom tar ju lite längre tid själv men det kan det vara värt ibland.

Men vill du ha någon med dig är jag övertygad att du hittar en jaktkamrat redan här på forumet om du skriver det.
karelsk blandning

Inläggav otterdalen » 21 sep 2018, 23:55

karelsk blandning skrev:Visst är det så och kan ju vara trevligt med lite skjuts ibland men jakten blir bra mycket roligare när man får vara själv eller två st som jagar. Vi jagar mycket så men då har vi varsinn hund.
Att ta rätt på dom tar ju lite längre tid själv men det kan det vara värt ibland.

Men vill du ha någon med dig är jag övertygad att du hittar en jaktkamrat redan här på forumet om du skriver det.

Har ofta kamrater/gäster med.
Är inte lika hardcore som vår vän mickekarl gällande effektiviteten utan kan uppskatta en dag med noll skjutna men trevlig samvaro vid brasan! :lol:
Men vissa dagar ska en älg med hem och då åker jag oftast själv... 8)
Användarvisningsbild
otterdalen

Inläggav mickekarl » 22 sep 2018, 06:01

De gånger vi är 2 eller 3 hundförare som jagar på samma maeker samtidigt så sket ändå jakten var för sig. Gör upp kvällen innan via messenger vart man går och därefter så är det som ensamjakt.
Inga samlingar eller gemensam star osv utan var och en är sin egen jaktledare och bedriver sin egen jakt. De gånger draharen havererar (kör också bara gammalt skrot då det är vad man har råd till) så kan jag såklart ringa nån och be om hjälp. Men det kan ju lika gärna vara en granne eller kompis som nån av de som jagar.
På jobbet och övrig fritid så fikar man, träffar olika människor, hör bekanta jakthistorier mm. I skogen jagar jag, inget socialt behov där.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav mickekarl » 22 sep 2018, 10:09

Nr 5 blev även det en liten tjur på ett eftersök. En tjur som blivit påskjuten och som de släppt en gråhund på, gångstånd mot mig och det vara bara att följa efter tills det klev upp på en väg.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Åsiktslös i vargfrågan
mickekarl

Inläggav Ingvar » 22 sep 2018, 11:17

@mickekarl
Hur fungerar nybössan? Erfarenheter?
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.