Uv bulvan.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Uv bulvan.

Inläggav echoone » 06 mar 2010, 22:46

Tjena alla.

Slänger up en liten pimp my uv bulvan tråd. Med lite bilder och info om hur man snyggar upp sin annars "tråkiga" plast bulvan.

Uven som han är direkt från butik.

Bild

Det första jag gjorde var att kapa huvudet och rikta det snett uppåt. Men se till att ni inte skär av för "kort" på baksidan. Kanten på framsidan är bara ett plus för då ser uven mer uppburrad ut.

Bild

Sen Är det dags att limma. Jag använde ett vanligt all around lim, som funkar på typ allt. Fjädrarna som jag har till bröstet är Kycklingfjädrar bruna och Pärlhönsfjädrar. Dessa finns på http://www.pandurohobby.se att köpa. (sök bara på Kycklingfjädrar och Pärlhönsfjädrar). När du limmar fjädrarna börja nerifrån och sen upp annars kommer det bli kladdigt :) .

Bild

Bild

Bild

Sen kommer vingarna. Det är det enda som kan vara lite komplicerat. Försök att följa själva gjutninget på bulvanen alltså följ med "vingarna" på bulvanen som redan finns där.
Fjädrarna som jag använda här var Fasanfjädrar, även dessa finns på http://www.pandurohobby.se. Dom är långa så du behöver knäcka eller böja till dom så dom följer formen på uven. Nerifrån och upp även här, så du får dom att ligga snyggt omlott.

Bild

Bild

Bild

Man måste alltid tänka på att man får en fjäder eller fjädrar som täcker skaftet på den fjädern man har satt nedanför. Klipp även av skaftet så nära limningen som möjligt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nacken och huvudet körde jag samma som på bröstet.

Bild

Toffsarna på huvudet använde jag rådjur hår färgat svart, och Kycklingfjädrar. När man kommer till själva huvudet så blir det väldigt mycket klippa och klistra. Sket i att sätta fjädrar runt ögonen tror att det inte hade sett klokt ut. :)

Bild

Fötterna använde jag E12 fjädrar. Alltså Fjädrar som man har när man binder Europa 12 flugan. Fråga i den närmaste fiske butik dom har dom fjädrarna.

Bild

Orginalet.
Bild

Tyckte jag dokumentera bra men missa att ta bilder när jag gjorde huvudet. Ber om ursäkt för det. Men hoppas alla har lite användning för den här tråden när dom vill pimpa sin uv bulvan.

MvH Olle
Senast redigerad av echoone 06 mar 2010, 23:04, redigerad totalt 1 gång.
Corvus corone
Vulpes vulpes
Användarvisningsbild
echoone

Re: Uv bulvan.

Inläggav walle91 » 06 mar 2010, 22:59

WOW! Detta var en av dom mest naturtrogna plaslimpor jag sett. Känns som att min uppstoppade berguv börjar att bli överflödig. Man är så grymt försiktig när man hänger upp dessa uppstoppade så det nästan är sorgligt. Vet inte hur många mornar man skippat att jaga för att det finns risk för en regnskur, jagar man med en plastlimpa kan man köra oavsett väder, tappar uven någon fjäder är det bara att lappa.
Snyggt jobb, övertygad om att du har många roliga timmar i gömslet framför dig.
walle91

Inläggav marlin1895g » 07 mar 2010, 00:47

Imponerande !!! Liten fråga hur mycket gick det åt för att färdigställa hela uven ?
( Så man får en hum om hur mycket man behöver köpa på sig )

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
marlin1895g

Inläggav echoone » 07 mar 2010, 08:14

Tackar! :D
Det gick åt 9 påsar kycklingfjädrar och 1 påse pärlhönsfjädrar, tre påsar fasanfjädrar. E12 fjädrarna räcker det med en liten påse. http://www.nordisktflugfiske.se/Kategor ... 4035;0;0;0 .
2 Tuber lim gick det åt. Öppna fönstret gör inte samma misstag som jag, jävla huvudvärk.
Senast redigerad av echoone 07 mar 2010, 08:25, redigerad totalt 1 gång.
Corvus corone
Vulpes vulpes
Användarvisningsbild
echoone

Inläggav crowfear » 07 mar 2010, 08:20

Ett riktigt snyggt jobb, hatten av för det ! :D

Jag har dock märkt att ögonen har en smått magisk effekt på kråkornas humör, och på min uv så tog jag ett par större ögon från ett mjukisdjur och satte dit, samt att jag gjorde uven elakare i utseendet, och det gav bra effekt.
Ännu bättre hade det nog blivit om jag vinklat upp huvudet som du gjorde, har ju hört fler som fått bättre effekt tack vare det.
( Den är lite tuffsig på bilden, jag håller på att snygga till den just då efter att duvhöken piskade upp den när den skulle sno kråkliket som hängde i klorna på den.. :evil: )
Bild
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav kvarnvik » 07 mar 2010, 09:23

Snygga jobb.
Det finns ju de som bygger stommen själva också. I Svensk Jakt härom året så byggde de stommen i papier maché. Man borde kunna göra den i något skummaterial också.
/G
Användarvisningsbild
kvarnvik

Inläggav echoone » 07 mar 2010, 09:55

crowfear
Jaså det är därför det hänger ett sko snöre där. fiffigt :D . För kråkan är ju ett måste, ska nog bygga en kråka i klorna men först så måste jag ju skjuta en.
Leta efter ögon jag med men hittade inga som var skyssta på leksaks affären. Funderar på att lacka dom som redan sitter så kanske dom mer levande ut.

Är det nån som vet hur man tar reda på kråkfjädrar? Få bort eventuella parasiter och bakterier.
Corvus corone
Vulpes vulpes
Användarvisningsbild
echoone

Inläggav tlt » 07 mar 2010, 11:39

När jag höll på med flugbindning en gång i tiden så la jag fjädrar, vingar, nackar , diverse pälsdelar. mm i täta påsar i frysboxen i några veckor. De funkade bra jag såg aldrig till nåra kryp eller annat.
Bild
tlt

Inläggav crowfear » 07 mar 2010, 13:13

echoone skrev:crowfear
Jaså det är därför det hänger ett sko snöre där. fiffigt :D

Japp, jag borrade två hål rätt igenom uven innan jag pimpade den, och drog remmen igenom hålen.
Kråkliket förstärker effekten rejält, och om man knäcker vingbenen närmast kråkkroppen, och låter vingarna hänga och dingla löst så att det rör sig i vinden, så brukar kråkorna bli som galna.
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav swedwolf » 07 mar 2010, 15:13

Riktigt fina uvar ni gjort !! när det gäller ögonen tycker jag att man ska kosta på sig
riktiga uv ögon av glas sånna som konservatorerna använder då blev kråkorna riktigt förbannade :shock:
så var det för min uv i alla fall sen ska man nog se upp för regn om har fjädrar på limpan med
(har en pimpad uv nu som ser ut som en slickad katt) :mrgreen: väntar på resultat från era uvar :wink:
mvh swedwolf
Användarvisningsbild
swedwolf

Inläggav Bara Jag » 07 mar 2010, 22:59

Är absolut ingen expert på detta område. Men jag hörde av en kille som hade bytt ut ögonen mot tennisbollar. Han tog helt sonika en tennisboll och delade den på mitten. Sedan tog han en halva på var sida. Detta skulle tydligen vara riktigt effektivt. Det skulle då vara dom riktigt grön/gula bollarna som lyser.
http://kwilo.se
Utrustning för jägarn, bössan och hunden.
Bara Jag

Inläggav Telgetok » 08 mar 2010, 00:29

snyggt gjort echoone

:D
"Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt"
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav marlin1895g » 08 mar 2010, 21:52

Tackar för inköpslista :-)

Mvh Stefan

echoone skrev:Tackar! :D
Det gick åt 9 påsar kycklingfjädrar och 1 påse pärlhönsfjädrar, tre påsar fasanfjädrar. E12 fjädrarna räcker det med en liten påse. http://www.nordisktflugfiske.se/Kategor ... 4035;0;0;0 .
2 Tuber lim gick det åt. Öppna fönstret gör inte samma misstag som jag, jävla huvudvärk.
Användarvisningsbild
marlin1895g

Inläggav olleohlsson » 20 mar 2010, 13:57

Tack för inköpslistan echoone!

Här kommer den första "kopian" av orginalet, om jag får gissa så kommer det nog att komma betydligt fler :wink: !
Jag är dock lite osäker på hur jag skall göra kring ögonen. Vänsterögat har jag lagt lite fjädrar kring på bilden, funderar om jag skall låta "speglarna" kring ögonen vara eller limma på småfjädrar som på vänster öga. Vad anser ni?

Öronen är inte fixade ännu men med fler och fler rapporter om att kråksträcken börjar komma igång tänkte jag ta hand om det ikväll :wink:!

Bild 001-4.JPG
Bild 037-3.jpg
Bild 055-3.jpg
Bild 058-3.jpg
Bild 060-3.jpg
Bild 080-3.jpg
Bild 108-3.jpg
Bild 109-3.jpg
Bild 113-3.jpg
Bild 115-3.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sauer 202 Classic 30.06 Zeiss Conquest 3-9 50
Blaser R93 8*57, 6,5*55, .22lr Zeiss Victory HT 3-12*56 Aimpoint, Zeiss Victory 1,1-4*24
Beretta 686 Special 12 Teague Choker
Carl Gustav 1900 Sporter .222 Trijicon 5,5-20 50 Mildot
olleohlsson

Inläggav echoone » 20 mar 2010, 22:23

Klockren! Med dom där ögonen vart det ju spott on.
Tycker du ska köra små fjädrar runt ögonen. vart jäävligt bra. Kommer nog göra det jag med.

PS: du har PM. :D
Corvus corone
Vulpes vulpes
Användarvisningsbild
echoone

Inläggav hs_Sniper » 05 sep 2010, 15:44

Riktigt snygga, någon somm har gjort en kan pma inköpslistan till mig, blier en plast limpa som den olleohlsson använde.

mvh S
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inläggav swedwolf » 15 sep 2010, 21:40

Hur gick det då olle :roll:
Användarvisningsbild
swedwolf

Inläggav olleohlsson » 22 okt 2010, 08:59

Uven har fungerat mycket bra än så länge.
Vi sköt uppemot 30 kajor en morgon för den i slutet av förra kråksäsongen.

Jag har märkt av lite varierade ilska mot uven beroende på olika väderlag och vindstyrkor.
Än så länge har jag inte sett något samband mellan olika vindstyrkor/väderlag och kråkornas och kajornas ilska mot uven.
Är det någon som har noterat ett samband däremellan?

Det var så pass roligt att fixa till uven att jag för ett par månader sedan fixade till en till uv, version 2.0 :D .
Jag använde den andra versionen av plastlimpan, den som echoone har, som grund.
Ville prova hur det blev att köra med enbart korta fjädrar, alltså inga fasanfjädrar på ryggen.

Intrycket rent spontant är att det är svårare att se var vingarna är på uven.
Annars ser den GRYMT verklighetstrogen ut!

Har växlat lite mellan de olika uvarna de senaste jakterna och än så länge har jag inte upplevt att den ena är bättre än den andra.
Med tiden tror jag dock att man skapar sig en favorit.
Jag tycker version 2.0 ser mer verklighetstrogen ut än version 1.0.
Dock tror jag det är lättare för angripande fåglar att avgöra vad som är fram och bak på version 1.0, vet dock inte om det påverkar deras mod vid attacker.
Dessutom ser version 1.0 argare ut än den andra, men det går ju att fixa till med lite mer fjädrar runt ögonen.

Något som jag har lagt märke till är rovfåglarnas vilja att attackera uven.
Vi har en del örn där jag jagar men det är framförallt ormvråkar och andra vråkar som vägrar ett sluta dyka på uven!
Det spelar ingen roll hur mycket man viftar och skriker.
Än så länge är det bara en trut som har slagit till uven men vråkarna börjar närma sig.
Och det är samma par med ormvråkar som attackerar varje gång, dom verkar inte lära sig något mellan jakterna.

Har även experimenterat en del med att bara sätta upp uven på en hög pinne en bit ut på en åker och sitta i åkerkanten.
Funkar lika bra som att ha den högst uppe i ett träd, iaf vad jag kan se än så länge.
Sauer 202 Classic 30.06 Zeiss Conquest 3-9 50
Blaser R93 8*57, 6,5*55, .22lr Zeiss Victory HT 3-12*56 Aimpoint, Zeiss Victory 1,1-4*24
Beretta 686 Special 12 Teague Choker
Carl Gustav 1900 Sporter .222 Trijicon 5,5-20 50 Mildot
olleohlsson

Inläggav echoone » 08 jan 2011, 22:04

Nån bild på 2.0 Pimp uven?
Corvus corone
Vulpes vulpes
Användarvisningsbild
echoone

Inläggav förvirrad » 08 jan 2011, 22:44

Trådens tillvaknande kom som på beställning. Hoppas mitt inhopp inte stör!
Jag håller på att skapa min första bulvan. Jag har en jäkligt brant inlärningskurva framför mig... Första prototypen (för jag kommer INTE gå längre med denna, garanterat!) blev... fel. Och då ska ni veta att jag lik förbaskat ändrade den under tiden jag "skapade" med papiere maché'n. Jag och ugglor har inte samma formspråk, men papegojor skulle älska mig. Så utan att dröja längre presenterar jag "Gojan Mk I" eller "uven som aldrig blev".

Bild

Nu ska jag göra om, och göra bättre. Svårt att se hur det skulle kunna bli sämre... :oops: :lol:
Användarvisningsbild
förvirrad

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt