Vildsvin väster Vänern (Dalsland/västra Värmland)?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Vildsvin väster Vänern (Dalsland/västra Värmland)?

Inläggav J f n Fjollträsk » 08 jan 2008, 01:24

Nu har Jaktmarker & Fisekvatten och Svensk Jakt Nyheter i sista numrena båda tagit upp vildsvinsobsar vid Valnäsmotet N Värmlandsbro (15 grisar, suggor och kultingar, innanför viltstängslet på E45:an), ett påkört vildsvin vid Karlstad och påstått att det finns regelbundna föryngringar på Värmlandsnäs. Det enda jag hörde ryktas om var ett påstått utsläpp nere i SV på Värmlandsnäs.

Finns det någon här på forumet som kan berätta närmare, hur är läget i Dalsland? Finns det ytterligare observationer i området, finns det någon som känner till en "fast stam" på Värmlandsnäs eller någon annanstans i området?
Senast redigerad av J f n Fjollträsk 08 jan 2008, 22:26, redigerad totalt 2 gånger.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Re: Vildsvin väster Vänern (Dalsland/västra Värmland)?

Inläggav Fisherboy » 08 jan 2008, 10:31

Vet att det sköts en galt i trakten runt Frändefors/Brålanda för 2-3 år sedan, sen dess har jag inte hört nåt om några observationer...
Tikka T3 308Win, Zeiss Classic 2,5-10x50
Sako AV Hunter 6,5x55, Trijicon Accupoint 2,5-10x56
Beretta 686 Silver Pigeon kal. 12
Beretta SvS Silver Hawk
Användarvisningsbild
Fisherboy

Inläggav J f n Fjollträsk » 08 jan 2008, 22:21

Står idag i Jakt & Jägare om en viltolycka med vildsvin vid Tösse skola, där polisen sade åt skolan att hålla barnen inne medan eftersök pågick.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Mannlicherman » 09 jan 2008, 08:53

Dom senaste åren har det då och då kommit observationer av gris i Arvika och Årjängs kommuner. (Finnskogen)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav roger63 » 10 jan 2008, 09:12

I höstas så bröt radioväst P4,(mitt i natten jobbade då ) för ett medelande om att det hade setts björn i Tösse :!:

Dagen efter så var det bara tyst, man trodde ju att lokal tidningen / p4 skulle skriva/ sända om björn observationer i närheten.

Det visade sig senare att det var 2 vildsvin som setts :D
roger63

Inläggav superglue » 10 jan 2008, 11:28

Det finns vildsvin allmänt i dalslands västligaste del ifrån nössemark neröver helt ner till skee i bohuslän. Dom har även invandrat till Norge nu i Kommunen Aremark som ligger precis vid gränsen har under 2007 skjutits 12 grisar och det finns fler kvar.
Det är ganska spännande att följa rapporterna därifrån då vildsvin är oönskat vilt i Norge.
Jagar nästan allt med antingen Gråhund, Vorsteh eller Tax ;)
/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav potatiskastare » 10 jan 2008, 11:37

Det har även planterats in en del uppe i Ed. Tror just inplantering är vanligare än man tror.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav superglue » 10 jan 2008, 11:42

Nössemark ligger i dals-eds kommun.
/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav HPD » 10 jan 2008, 23:31

Jo då det lär finnas vildsvin i Brålanda/Dalsland. Inplanterade enligt rykte, polisanmält om jag mins rätt. men utan resultat.

Dessutom sköts ett antal tama "vildsvin" nyligen i jag tror kommunalrådets trädgård i höstas i Skåpafors området. Oxå debatt om illegal utplantering eller inte ....
HPD
Användarvisningsbild
HPD

Inläggav slb2000 » 11 jan 2008, 00:14

Hei, jag er ny på forumet og fant denna innterresange tråd om vildsvin i vestra Varmland.
Jeg holder til 1 mil søder om Ørje intill riksgrensen och ar Norrmann ,men jagar mycket i Sverige.Høsten 2006 hadde jag ståndskall med min Østsibirske Laika på en stor villsvingalt 6 km søder om Ørje.Nu senaste året har vi hatt observationer av gris varje vecka i området från Ørje och søderut til Bjørkebekk i Aremark(3km från Nøssemark).En period tidlig høsten 2007 ble det nesten sett gris dagligen.Mest gris har observerats i Aremark Kommun mellan Haldenvassdraget och Stora Lee.
I aremark har dom hatt flockar på uppemot 15-20 grisar.Det er også observerat mindre grupper på 1-7 grisar.
Vi tror grisen kommer från utsettningar i Nøssemark-Ed området.Vi har nok bettre marker på Norska siden grensen enn den Svenska pga at vi har et mera inntesivt jordbruk som ger mera mat åt grisen, derfor trekker grisen från Sverige och over til Norge,tror jag.
Dom allra flesta jegarna och markagarene her er positive til etableringen av Vildsvin.
Vi har blivit eniga om at venta med och jaga gris til det blir en bra stam.
Hoppas at det innom 2-3 år er mycket svin her i grenstrakterna.
Senaste observationen av Vildsin som jag vet om, er 2 km nord for Ørje 3 km från riksgransen.
En stor takk til dere i Sverige som har sørget for at vildsvin er i ferd med och etablere seg her.
Dere er helter.
Finns det nån gris i Årjangs kommun?
slb2000

Inläggav herman » 11 jan 2008, 00:32

Bor mellan Brålanda och Mellerud det sägs att svin varit synliga men....här gillas dom inte :( för mig :D för bönderna....
Det sköts 4 st i en trädgård i Timmervik(norr om VBG) för två år sedan dessa var tama :roll:
Även den där galten(pratat med skytten) var nog utsläppt....
En och annan hjort har setts,kronspets av mig på kvällscyklingarna sommartid.Men även dom kan vissa inte hålla sig borta från :wink:
Man kan förstå det om ens egen skog blir "ringbarkad"(gran)
"HERMAN"
Användarvisningsbild
herman

Inläggav superglue » 11 jan 2008, 02:14

slb2000 skrev:Hei, jag er ny på forumet og fant denna innterresange tråd om vildsvin i vestra Varmland.
Jeg holder til 1 mil søder om Ørje intill riksgrensen och ar Norrmann ,men jagar mycket i Sverige.Høsten 2006 hadde jag ståndskall med min Østsibirske Laika på en stor villsvingalt 6 km søder om Ørje.Nu senaste året har vi hatt observationer av gris varje vecka i området från Ørje och søderut til Bjørkebekk i Aremark(3km från Nøssemark).En period tidlig høsten 2007 ble det nesten sett gris dagligen.Mest gris har observerats i Aremark Kommun mellan Haldenvassdraget och Stora Lee.
I aremark har dom hatt flockar på uppemot 15-20 grisar.Det er også observerat mindre grupper på 1-7 grisar.
Vi tror grisen kommer från utsettningar i Nøssemark-Ed området.Vi har nok bettre marker på Norska siden grensen enn den Svenska pga at vi har et mera inntesivt jordbruk som ger mera mat åt grisen, derfor trekker grisen från Sverige och over til Norge,tror jag.
Dom allra flesta jegarna och markagarene her er positive til etableringen av Vildsvin.
Vi har blivit eniga om at venta med och jaga gris til det blir en bra stam.
Hoppas at det innom 2-3 år er mycket svin her i grenstrakterna.
Senaste observationen av Vildsin som jag vet om, er 2 km nord for Ørje 3 km från riksgransen.
En stor takk til dere i Sverige som har sørget for at vildsvin er i ferd med och etablere seg her.
Dere er helter.
Finns det nån gris i Årjangs kommun?

Hej jag härstammar ifrån aremark och har både släkt och jaktmark kvar där. Där sparas det inga grisar iallafall tror det blev skjutet 12-14 grisar där 2007. Skall faktiskt dit och prova min halvstövare(karelsk björnhund,sweitserstövare) på gris i helgen.
/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav Mannlicherman » 17 jan 2008, 17:20

Någon tycker tydligen att utbredningen går för sakta? :roll:

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299198

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav superglue » 18 jan 2008, 00:55

Mannlicherman skrev:Någon tycker tydligen att utbredningen går för sakta? :roll:

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299198

Och LRF att det går för fort :wink:
/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav J f n Fjollträsk » 18 jan 2008, 11:02

Någonstans i framtiden kommer det ju att bli väldigt intressant att göra en DNA-profil på vår vildsvinsstam för att se just hur mycket är naturlig spridning och hur mycket som är påstådd utplantering. Gudarna skall veta att möjligheten för mindre nogräknade privatpersoner att få tag i vildsvin för utplantering är extermt mycket högre än möjligheten för motsvarande att få tag i varg.

Hursomhelst, blir spännande att se vad som händer, undrar när jag första gången får se vildsvin i vilt tillstånd i den delen av Sverige. De lär ju knappast exponera sig nu till helgen i den annalkande stormen, men till våren/sommaren när man börjar köra sina rekrundor sena kvällar eller tidiga morgnar, då kanske kanske...
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Mannlicherman » 18 jan 2008, 11:30

Det verkar gå väldigt fort när dom får fäste. Och sprider sig gör dom snabbt också :roll: Hörde att man haft trafikdödade grisar i Gästrikland och Hälsingland under året :shock: Hur långt ut klara dom att överleva egentligen? Någon "expert" på jägarförbundet sa för ett antal år sedan att norr om dalälven kommer det inte att finnas förutsättningar för vildsvin i framtiden.... jo, jo .. :wink:

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav superglue » 24 jan 2008, 20:54

/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav J f n Fjollträsk » 29 jan 2008, 12:51

Fick förresten höra i helgen att vildsvinen i Valnäs befinner sig norr om E18 och E45? Finns verkligen anledning att fråga sig hur de kom dit då, med tanke på viltstängsel och närmaste avstånd till övrig stam.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav superglue » 29 jan 2008, 23:58

J f n Fjollträsk skrev:Fick förresten höra i helgen att vildsvinen i Valnäs befinner sig norr om E18 och E45? Finns verkligen anledning att fråga sig hur de kom dit då, med tanke på viltstängsel och närmaste avstånd till övrig stam.

Jag ger höga odds på flygande grisar låga på hästsläp :D
/Niklas
Användarvisningsbild
superglue

Inläggav vp » 31 jan 2008, 11:14

spider pigg, spider pigg :mrgreen:
tar det så tar det.. ÅÅÅ då tar de slut!
vp

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt