v-direktivet igen

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: v-direktivet igen

Inläggav greyling » 15 jun 2019, 16:56

PerT skrev:Att myndighetspersoner far med osanning ang det ökade skyttet är en så uppenbart och dumt att man undrar om de tagit bort kravet betr begåvning till polisutbildningen resp vid anställning. Problemet sen länge är att skytterörelsen och antalet jägare minskat. Och att de som jagar tycks skjuta/öva mindre och mindre.

Tjänstemannaaktivism kallad det.

Inte det enda lögnaktiga de kom med - helt förfärligt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Mikael Jägare » 19 jun 2019, 22:00

vad hände i riksdagen idag?
MVH
Mikael
Mikael(Är inte Mikael Jägare som FILMAR)
Rem 700 30-06, 308w, 6xc
CG 4000 6,5x55 270w 9,3x62
Blaser R93 22long,223,7x57,308w,7mm RM
Mikael Jägare

Inläggav LGH » 20 jun 2019, 09:35

Mikael Jägare skrev:vad hände i riksdagen idag?
MVH
Mikael

https://svenskjakt.se/start/nyhet/riksd ... -vapenlag/
LGH

Inläggav Ingvar » 20 jun 2019, 09:40

Notera.
V- direktivet behandlades ej
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Mikael Jägare » 20 jun 2019, 12:55

misstänkte det..............
Mikael(Är inte Mikael Jägare som FILMAR)
Rem 700 30-06, 308w, 6xc
CG 4000 6,5x55 270w 9,3x62
Blaser R93 22long,223,7x57,308w,7mm RM
Mikael Jägare

Inläggav sos » 11 jul 2019, 21:51

tja, det var inte mycket ändrat där inte... Magasin-krav för Kantantänt har strykts men i övrigt som innan, bl.a 5-åringar blir kvar trots att Riksdagen tydligt markerat att dessa skall avskaffas

https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20190711/

https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20190711/
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav JohanL73 » 11 jul 2019, 21:56

Även Jägareförbundet:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/nu-ba ... penregler/

Väntar med intresse på remissvaren.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav greyling » 11 jul 2019, 22:08

Om enda skillnaden är kantantända magasin är det hela rätt komiskt. Damberg har ju ett och annat uttalade att tugga i sig.

Okritisk rapportering av båda förbunden.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Raggarö » 11 jul 2019, 22:13

Jag blir lite nervös, det finns ju en risk att man faller till föga i en remissrunda då det finns lite morötter framför åsnan ( ljuddämpare och utökad vapengarderob)

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav JohanL73 » 11 jul 2019, 22:31

greyling skrev:Okritisk rapportering av båda förbunden.

Nja, Jägarnas Riksförbund ger Erik Lakomaa plats för en replik och Jägareförbundet har en direkt kommentar från Bo Sköld i artikeln.
Så båda kan tolkas vara mer eller mindre försiktiskt kritiska.

Raggarö skrev:Jag blir lite nervös, det finns ju en risk att man faller till föga i en remissrunda då det finns lite morötter framför åsnan ( ljuddämpare och utökad vapengarderob)

Den utökade garderoben kan vara det förslag som framlagts om totalt 12 licenspliktiga delar, vilket i princip kan leda till begränsning av garderoben jämfört med idag beroende på vem som har tolkningsföreträde i frågan.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav greyling » 12 jul 2019, 01:00

JohanL73 skrev:

Nja, Jägarnas Riksförbund ger Erik Lakomaa plats för en replik och Jägareförbundet har en direkt kommentar från Bo Sköld i artikeln.

Raggarö skrev:Jag blir lite nervös, det finns ju en risk att man faller till föga i en remissrunda då det finns lite morötter framför åsnan ( ljuddämpare och utökad vapengarderob)

Den utökade garderoben kan vara det förslag som framlagts om totalt 12 licenspliktiga delar, vilket i princip kan leda till begränsning av garderoben jämfört med idag beroende på vem som har tolkningsföreträde i frågan.

Ok - det var inte med i första rundan. Bra så.

Det hela känns som en ovanligt dålig tvåfotsdribbling - titta dit så ser ni inte att jag går dit.

Lakomas analys är klockren - som vanligt.

Jäklar vad sura de ska vara att en forskare säger sådär. De brukar som regel vara av annat ”snitt”.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Raggarö » 12 jul 2019, 05:47

Här är en till forskare som är av annan kaliber (sic):

https://liu.se/nyhet/polismyndigheten-t ... over-lagen

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Raggarö

Inläggav Canta » 12 jul 2019, 08:57

Är väl olika men proppen (som ännu inte finns) förefaller som ett stort framsteg för jägarna. Att hel-skippa licenser på alla dämpare lär underlätta enormt och om man kan peta in nån mer bössa i G.W.'s gamla vapengarderob blir ju både kul och vettigt. Kanske en renodlad grisklubba skulle hamna högt. Nassar fanns knappt när G.W. tänkte till en gång.

Vidare om man troligen o äntligen får digitala ansökningar o tillstånd av vapenlicenser då ska det räcka med att hålla fram smarten framför snuten när han är ute o krånglar. Kanske synd om licenstanterna men för väl gå på datakurs ...

Några jägare blir ändå drabbade/påverkade iom att några bössor av attacktyp flyttas över till såna med 5 års tillstånd. Kan väl inte vara så där jättemånga som lider o såna där bössor är ändå inga jaktvapen men redskap för skytte. 5 årstillstånd har funnits länge, eller, för vissa vapentyper.

Totalen är ändå att jägare behandlas som folk o inte potentiella massmördare/rovdjurshatare o det vore ju nåt nytt i sossevärlden o kanske öppnar upp för lite realism om grovt jaktbrott o såna avarter.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Faidros » 12 jul 2019, 09:06

Vissa blev lurade av bilförsäljaren direkt ser jag.

Jag tycker vi måste lobba ordentligt för att informera våra politiker om
detta försök att luras igen.
Så det återigen ej får majoritet i riksdagen.
------------------
Kniv, hatt och en bygelrepeter
Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav PeterSundelin » 12 jul 2019, 10:20

Det är uppenbarligen en politiker som fått sig till livs att halvautomater i 22lr är jägarnas enda vapen som påverkas om man reglerar magasinstorlek och innehav av magasin. Kazimir har inte kunskap och skickar idiotiska puckar till glada politiker som glatt lägger nya "lättnader" som dom tror tar bort det enkla faktum att man överimplementerar direktivet. Tyvärr måste jag säga att problemet kvarstår. Vi kommer med det liggande förslaget, även efter "lättnaderna" att få problem med både magasin och vissa halvautomater. Dessutom till absolut noll effekt på kriminalitet och annat.
Sen skulle jag gärna höra definitionen av vad ett "Vapen av attacktyp" är från Canta :roll: Alla vapen är i grunden gjorda för att göra skada i någon form, om det då är papper eller älg är det som skiljer, och alla är därmed definitionsmässigt nåt man attackerar nåt med... Just den indelning du gör inne i skallen är densamma som Kazimir et al ägnar sig åt, och då främst utifrån utseende. Vill du se ett vapen av riktig jävla attacktyp så ska du googla "Mad minute" så får du se ett vapen med kapacitet att döda över 30 personer på en minut på hyggligt långt avstånd. Förbjud för allt i världen Lee Enfield!!
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav Canta » 12 jul 2019, 11:27

Ja, erkänner att man fröjdas som jägare o kanske inte som pappskytt. Klart att skyttar inte ser det på samma men 5-år är väl inget nytt men möjligen att en vapen som skyttar nu använder till jakt nån enstaka gång blir stramare men är man jägare lär väl man ha nåt vapen till i garderoben. Har väl klarat lerduvsprovet ...

Ja, 'attacktyp' är knepigt men folk o politiker tänker väl på sån typ som Breivik använde dvs som tog död på övermånga människor utan magasinbyte. Lika nere i Europa o det är ju därifrån kravet om direktiv kommit. Går inte att ha (möjligen i USA) folk med lättköpta jägarbevis springa runt o brassa på torg o sånt bara för att dom är knäppa/kränkta för stunden. Finns alltfler knäppisar ute som alla vet.

Får dom till fria dämpare o nåt/några jaktvapen till då är iaf jag mer än nöjd. Sen det där med modern licenshantering måste väl vara fint så att det blir lika i hela landet o inte olika 'tantbedömningar' om behov o sånt.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PerT » 12 jul 2019, 11:56

JohanL73 skrev:

Det är en bra reflexion att man måste räkna med att polismyndigheten numer inte följer lsgens intentioner utan överimplementerar i ytterligare ett steg. Och att det som forskare påpekat är det ett strukturellt problem dvs har med polismyndighetens syn på lagstiftning och sin egen överhöghet att man tycker man kan skapa regler som går väsentligt längre än lagstiftningen åt det håll som passar dom.
Så länge polismyndigheten inte tar ett tydligt ansvar att tillse att den som får vapenlicenser är begåvningsmässigt och psykiatriskt välfungerande såsom man gör vid körkortstillstånd så är det på relativt godtyckliga grunder som licenser ges. Tog polismyndigheten sitt ansvar här så minskar man de stora riskerna med vapen.
Vapnet i sig är ju ofarligt. Det är när, hur och var respektive person använder vapen som skapar risker. Min syn är att det behöver tydligt uttalas att den som ska ha vapenlicens ska vara frisk och ha god syn, och vederbörande ansvarar tillsammans med sjukvården för att informera när hälsan brister till polismyndighet som ger tillståndet.
Kort sagt så länge inte polisen, vi vapenägare och sjukvården inte gör bedömning kring hälsa betr lämplighet att inneha vapen så innebär det väsentligt större risker jmf generella regler kring att inte tillåta vissa typer av automatvapen, magasin, kolvar etc.

Det blir bara väldigt löjligt när både politiker och polis ger sig på jägare/sportskyttar samtigt som inte tillräckligt görs för att minska mängden illegala vapen, automatvapen i kriminella nätverk. Man väljer att ge sig på de laglydiga för det är riskfritt, och gullar med buset för att slippa skottskadade poliser. Cyniskt och destruktivt!
PerT

Inläggav PeterSundelin » 12 jul 2019, 12:22

Kort sagt så länge inte polisen, vi vapenägare och sjukvården inte gör bedömning kring hälsa betr lämplighet att inneha vapen så innebär det väsentligt större risker jmf generella regler kring att inte tillåta vissa typer av automatvapen, magasin, kolvar etc.

Tyvärr är såna bedömningar inte praktiskt möjliga att utföra med någon vidare träffsäkerhet. Folk som till synes är helt normala kan utföra vansinnesdåd, medans den som förefaller helt galen kan vara ofarlig.
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav Raggarö » 12 jul 2019, 16:02

Ett "svar" från regeringen:

https://www.jaktjournalen.se/kritik-mot ... m7J-k8hnd4

Raggarö

Raggarö

Inläggav Ylitjorvas » 12 jul 2019, 16:24

Det är väl magasin med kapacitet över 10 skott som de vill ha bort och det är ju rent krasst magasin som inte får användas vid jakt.
Så då "drabbas" ju endast de jägare som egentligen vill syssla med mycket speciellt banskytte, men på enbart sin jaktlicens....
De blir tvungna att söka en för vapenvarianten (halvautomat med stora magasin) anpassad licens.

Känns som ett helt okej byte om de istället tillåter större vapengarderob och släpper licenskravet på ljuddämpare......tycker jag, men det får man väl inte säga?
Ylitjorvas

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt