Skyddsjakt på säl senaste avsittet av jaktärjakt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Skyddsjakt på säl senaste avsittet av jaktärjakt

Inläggav RolandS » 03 jun 2019, 14:45

Verkar som att det bli licensjakt framöver efter många år i långbänk.

https://www.jaktjournalen.se/regeringen ... sRjdNgp5mc

/R
RolandS

Inläggav sevehem » 03 jun 2019, 16:14

RolandS skrev:Verkar som att det bli licensjakt framöver efter många år i långbänk.

https://www.jaktjournalen.se/regeringen ... sRjdNgp5mc

/R

Jävla miljömuppsosseregering..... snart inför de väl jakt på skarv med... :roll: :lol:

Det var ju ett gött beslut.... men nu undrar jag, likt artikelförfattaren, hur det blir med "våra" knubbisar här på framsidan?!

Som det är nu skulle jag kunna skjuta tre-fyra stycken varje gång jag går ut på sjön en sväng.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Canta » 03 jun 2019, 18:25

Licens el kvot. Skillnaden inte så stor el ingen. Men bra ändå. Blir ju löjligt att skyddsjaga tusental sälar för då finns det för många o då ska man låta jägarna förvalta på vanligt sätt. Nästa steg blir väl att lösa det där med kött o skinnhanteringen. Nu tabu för sälprodukter men att skicka till brännanläggning kostar mycket också. Borde fås till ett undantag från den där EU listan som nu är så gammal o ur tiden att den är skriven på papper :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav NiKKEE » 03 jun 2019, 18:53

Canta skrev:Licens el kvot. Skillnaden inte så stor el ingen. Men bra ändå. Blir ju löjligt att skyddsjaga tusental sälar för då finns det för många o då ska man låta jägarna förvalta på vanligt sätt. Nästa steg blir väl att lösa det där med kött o skinnhanteringen. Nu tabu för sälprodukter men att skicka till brännanläggning kostar mycket också. Borde fås till ett undantag från den där EU listan som nu är så gammal o ur tiden att den är skriven på papper :D

En licensjakt lär aldrig bli villkorad 200m från plats där redskap skadats så jo de kommer bli skillnad!
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Canta » 03 jun 2019, 20:37

Sant .... kanske
Undrar hur det ska läggas upp. Ska var och en ansöka om licens el är länsstyrelser inne o krånglar ändå. Vill minnas att sälen är NNV's egen baby (liksom vargen). Det här grejen är inte en gest mot jägarna men en eftergift till fiskenäringen. Jägarna behövs för att upprätthålla balansen mellan naturen o näringarna, så är det bara. Nu nära på panik. Miljöstollarna har egentligen sabbat det hela redan men kan man få bort lite av statens klåfingrighet är det iaf ett positivt steg framåt.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav tjuröga » 05 jun 2019, 08:00

Såg programmet igår och jag kunde inte hålla mig för skratt varje gång jag såg fiskaren. Respekt till honom!
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav sevehem » 05 jun 2019, 10:35

tjuröga skrev:Såg programmet igår och jag kunde inte hålla mig för skratt varje gång jag såg fiskaren. Respekt till honom!

Stenhård gubbe även om den städade dialekten stämmer illa med dylika fiskegubbar här på framsidan. Hans hållning kombinerat med klädsel gav onekligen just respekt!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Canta » 05 jun 2019, 12:22

Såg också. Rätt skrämmande hur det blivit dvs inte blivit nåt kvar i näten o folk ger upp. Gillar också det där ' låt då pesten fixa sälen, har ju hänt förr. Miljömupparna kan ändå aldrig komma till 'skott', typ
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav culot » 18 jun 2019, 08:52

Jag hade en lätt försupen förtidspensionär som tillverkade kanonfina nät åt mig förr, tyvärr vart det för deprimerande att köpa fina redskap som slets i trasor av säl och även Skarv.
Så nu köper vi billiga skitnät från Biltema och Jula istället då det är lönlöst att köpa proffsigare grejer.. Sen fattar jag inte hur Sälen lokaliserar näten för det slår aldrig fel att sätter du abborgarn så kommer sälen,
Flundergarn på djupet blir aldrig drabbade.

/ P
culot

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt