Säljakt 2019

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Säljakt 2019

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2019, 20:03

Får väl starta en ny sältråd.
Som insatta vet så pågår skyddsjakten på knubbsäl till 31/3 för att börja om 20/4 igen.
Själv har jag haft för mkt annat att hitta på för att hinna med i år, jag väntar dock i nuläget på bättre väder för att kunna åka ut.

I väntan på det så har vi satt ihop underlag för säljaktsutbildningarna 2019, en del kurser är ej annonserade än men följande finns färdiga att boka nu.

https://jagareforbundet.se/utbildning/k ... ordmaling/

Jag är ansvarig för en del av kurserna och kan svara på frågor på själva utbildningen.

lite insider info ang kommande skyddsjaktsbeslut så väntas det se ut som föregående beslut med undantag för att antalet väntas öka.
totalt kan vi förvänta oss att vi får skjuta strax under 2000 sälar i hela landet.
dvs små ökningar landet runt.

Grizzly
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.
Grizzly308

Re: Säljakt 2019

Inläggav sevehem » 12 feb 2019, 22:16

Själva utbildningen ger behörighet att jaga från båt med motorn igång om jag inte missminner mig, finns det andra behörigheter eller rättigheter som kursen medför eller är det främst för att öka sin kunskap som man bör gå den?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Grizzly308 » 12 feb 2019, 22:53

sevehem skrev:Själva utbildningen ger behörighet att jaga från båt med motorn igång om jag inte missminner mig, finns det andra behörigheter eller rättigheter som kursen medför eller är det främst för att öka sin kunskap som man bör gå den?

förutom att få skjuta från båt så kräver flera länsstyrelser att man gått kursen om man vill köpa tillstånd att jaga på allmänt vatten.
statens fastighetsverk kräver likaså kursen för att man ska få köpa tillstånd att jaga på deras fastigheter, dvs fd kronoholmar mfl.

förutom detta så är det en god ide att gå om man inte har någon som kan lära en tips och knep att lyckas.
tex så är det ett krav under vissa perioder att ta prov på sälen, detta kan vara svårt om man aldrig fått testa det tidigare (självklart kan den driftiga lösa detta ändå, men att ha gjort det tidigare gör det betydligt enklare)
vi lär deltagarna hur man flår och späckar av skinnen, även detta kan vara svårt första gången .
styckning kan man självklart lista ut själv, men det får man öva på med.
viktiga saker som var man ska undvika att pilla utan handskar och mycket annat.

man får helt enkelt lära sig ganska mkt på kursen, jag tyckte själv när jag gått att jag tveksamt ens hade provat säljakt utan kursen i ryggen.

vi har även en skyttedel där vi visar lite tips om hur man skjuter från båt och val av vapen/ammo.

mitt upplägg på kursen är följande.

teori i ca 4 timmar med föreläsning om jaktmetoder, risker, sälen som art och regler/lagar.
frågor som uppkommer tar vi löpande under föreläsningen och vi visar filmer under tiden med tips om allt från strategi till fallgropar.
efter detta så delar vi upp oss i 2 grupper som växlar aktivitet efter 2 timmar.
halva gruppen övar skytte och blir instruerade i olika tekniker för skytte från land och båt med skytteinstruktör, rörliga sälmål skjuts på
halva gruppen provtar flår styckar och späckar av sälar jag har med, ca 1 säl per 4 deltagare.
efter de praktiska momenten så utvärderar vi kursen och ev nya frågor besvaras.

efter ett par år som instruktör på dessa utbildningar så vågar jag påstå att de som vill och har möjligheten att jaga säl kommer att ha verktyg nog för att lyckas efter genomgången kurs. man behöver ju självklart lite utrustning och en båt , men vill man så kommer man att lyckas.

Grizzly
Grizzly308

Inläggav NiKKEE » 13 feb 2019, 11:03

Se bifogad fil för Naturvårdsverkets förslag till kvot, regler m.m.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav sevehem » 13 feb 2019, 11:31

NiKKEE skrev:Se bifogad fil för Naturvårdsverkets förslag till kvot, regler m.m.

Tack för den! Intressant läsning!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Vilse » 13 feb 2019, 14:48

Jag gick denna kurs förra året, mycket bra!
Just den praktiska styckningsdelen tyckte jag var värdefull då det är för mig ett helt nytt djur att hantera.

Rekommenderas!
Vilse

Inläggav Canta » 14 feb 2019, 17:05

Verkar som om NNV äntligen börjat slira på det där med 200 m från fiskedon. Jakt på säl är fortfarande ett undantag från fredning pga EU, WWF, Naturskyddsföreningar osv. Skälet till skyddsjakt sägs vara att möjliggöra kustfiske. Därför finns 200 m regeln. Men tankefelet är väl att när kustfiske är nära på omöjligt just pga av sälen då åker inga redskap i sjön o med detta blir 200 regeln ointressant för finns inga 200 cirklar att skjuta säl inom.

Avskjutningen ligger på hälften av tilldelningen i många län så nu vill NNV ha in synpunkter efter att ha varit kidnappade av miljöbiologer.
Riktigt bra skrivelse till alla berörda med frågan 'vad att göra'. Rätt ödmjuk ton o allt. Får se vad som kommer ut. Gissar att man fått underhandsbesked från EU att dom inte ska bråka.

Rätt bråttom med sälarna. Småfisk har det tufft nu sen den främmande skarven också dök upp vid bordet. Nån större biologisk harmoni ute i skärgården har vi inte längre.
Ska försöka komma ut igen efter ett par års uppehåll. Rätt fräsigt att ligga ute på kobbe efter 20 april med 22-250 o V-max.
Kursen är väl rätt ok o lärorik men kanske för mycket om lagar o anatomi dvs hur man ska göra jobbet åt Naturhistoriska. Skulle vilja se mer om taktik o sånt dvs hur bäst få till det. Men har kanske justerats. Gick för 7-8 år sen dvs long time ago :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Grizzly308 » 14 feb 2019, 19:30

Canta skrev:Verkar som om NNV äntligen börjat slira på det där med 200 m från fiskedon. Jakt på säl är fortfarande ett undantag från fredning pga EU, WWF, Naturskyddsföreningar osv. Skälet till skyddsjakt sägs vara att möjliggöra kustfiske. Därför finns 200 m regeln. Men tankefelet är väl att när kustfiske är nära på omöjligt just pga av sälen då åker inga redskap i sjön o med detta blir 200 regeln ointressant för finns inga 200 cirklar att skjuta säl inom.

Avskjutningen ligger på hälften av tilldelningen i många län så nu vill NNV ha in synpunkter efter att ha varit kidnappade av miljöbiologer.
Riktigt bra skrivelse till alla berörda med frågan 'vad att göra'. Rätt ödmjuk ton o allt. Får se vad som kommer ut. Gissar att man fått underhandsbesked från EU att dom inte ska bråka.

Rätt bråttom med sälarna. Småfisk har det tufft nu sen den främmande skarven också dök upp vid bordet. Nån större biologisk harmoni ute i skärgården har vi inte längre.
Ska försöka komma ut igen efter ett par års uppehåll. Rätt fräsigt att ligga ute på kobbe efter 20 april med 22-250 o V-max.
Kursen är väl rätt ok o lärorik men kanske för mycket om lagar o anatomi dvs hur man ska göra jobbet åt Naturhistoriska. Skulle vilja se mer om taktik o sånt dvs hur bäst få till det. Men har kanske justerats. Gick för 7-8 år sen dvs long time ago :D

På våra kurser kör vi mycket om just jaktteknik och hur man ska lyckas med jakten. vi anpassar dessutom kurserna efter vilken ort vi har den på.
Tex så jagar vi i princip uteslutande från båt i skåne, när tex Blekinge har en skärgård med kobbar att skjuta från.
Tekniken är ganska olik även om alla får lära sig hur man ska lyckas med skytte från båt.

Stor tumme upp för att du ger sälarna ett försök igen. där är ju inte direkt ont om byten idag!

Grizzly
Grizzly308

Inläggav lsjonsson » 01 mar 2019, 19:54

Nu får vi se om vi får licensjakt på säl i framtiden? Typ som i Finland.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7166016
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -om-ett-ar
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Daniel_Olsson » 01 mar 2019, 23:32

Licensjakt gör nog ingen skillnad här i Bohuslän tror jag.
Det är fortfarande tillgången till mark och båt som är tröskeln tror jag.
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Inläggav underbron » 02 mar 2019, 00:30

Daniel_Olsson skrev:Licensjakt gör nog ingen skillnad här i Bohuslän tror jag.

Snarare båt samt väder/vind i ytterskärgården. Finns gott om säl att skjuta på, och kronoholmar att skjuta i från, innan jakträtten blir en begränsning.

Men allra mest är det 200m regeln (från skadade redskap) är den högsta tröskeln för att få ut fler jägare i skärgården.
underbron

Inläggav Canta » 02 mar 2019, 08:46

[url][/url]Ja. Den där 200 m regeln är väl en reflexrelik från svenska nojan för EU. Sälen är skyddad enl A&H som EU är vakthund för. Därför endast smusslande med s.k. skyddsjakt o sån på sälar som skadar näring dvs fiskeredskap formellt.
Men grejen är att när yrkesfiskare inte längre ser nån mening att sätta ut sina redskap pga av säl då finns det ingen 200 m regel längre att följa. Av detta följer att sälstammen växer på utan nån större begränsning o med tiden utarmar hela fiskebestånd.
Man borde väl snarast följa Finlands väg o erbjuda skottpeng på säl inom licenstilldelning i stället. Allt med djur blir liksom knäppt när man skapar ramar som ska gälla en hel kontinent. Bottenviken har väl helt annan biotop än t.ex. nån fjärd i Grekland.
Iaf. så tassar NNV försiktigt på bakom andra länder o tids nog. Kallas väl Svenska Modellen dvs feg el pk-modellen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Daniel_Olsson » 02 mar 2019, 14:06

underbron skrev:
Daniel_Olsson skrev:Licensjakt gör nog ingen skillnad här i Bohuslän tror jag.

Snarare båt samt väder/vind i ytterskärgården. Finns gott om säl att skjuta på, och kronoholmar att skjuta i från, innan jakträtten blir en begränsning.

Men allra mest är det 200m regeln (från skadade redskap) är den högsta tröskeln för att få ut fler jägare i skärgården.

Fortfarande fiskare ute som får dina redskap skadade här så det i sin tur är väl inte det stora problemet (i praktiken)

Men det är mycket båtåkande och mycket bensinpengar. Vi som vet vart vi ska leta och när det är lönt att gå ut klarar oss ju lindrigt undan men i början kunde det ju vara drygt och borde vara en tröskel för många?
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Inläggav bultis » 02 mar 2019, 15:11

Ska försöka ut på säljakt i blekinge i år. Kurs är krav och går en i början av april
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Grizzly308 » 02 mar 2019, 23:00

bultis skrev:Ska försöka ut på säljakt i blekinge i år. Kurs är krav och går en i början av april

Kursen i blekinge ser tyvärr lite tunn ut i dagsläget, men kanske fler anmäler sig innan tiden går ut.
jag ska försöka få dit en väldigt aktiv yrkesfiskare till den kursen så ni verkligen får bra tips på platser att jaga.
Han är själv jägare och har väldigt starka band till forskare som tar fram sälsäkra redskap/metoder för att komma till rätta med sälen.

tipsa gärna dina vänner!

grizzly
Grizzly308

Inläggav bultis » 03 mar 2019, 00:28

Grizzly308 skrev:
grizzly

Jag har inte anmält mig än så en till iaf. Vore väldigt trevligt att komma i kontakt med fiskaren, tack för det!
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav jimmy85 » 12 mar 2019, 04:55

Funderar på att anmäla mig till kursen i blekinge i april. Mycket möjligt att jag vet vem yrkesfiskaren är då jag själv är yrkesfiskare.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Grizzly308 » 12 mar 2019, 18:47

jimmy85 skrev:Funderar på att anmäla mig till kursen i blekinge i april. Mycket möjligt att jag vet vem yrkesfiskaren är då jag själv är yrkesfiskare.

Det är Glenn, om han har tid.

men det är ju bra om du som yrkesfiskare går med! då har vi ytterligare en representant.

Grizzly
Grizzly308

Inläggav jimmy85 » 13 mar 2019, 05:58

Grizzly308 skrev:
jimmy85 skrev:Funderar på att anmäla mig till kursen i blekinge i april. Mycket möjligt att jag vet vem yrkesfiskaren är då jag själv är yrkesfiskare.

Det är Glenn, om han har tid.

men det är ju bra om du som yrkesfiskare går med! då har vi ytterligare en representant.

Grizzly

Han känner jag :). Ska kolla upp så inget annat är i vägen.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Cazorp » 27 maj 2019, 16:14

Hur är det med säljakt i Stockholm/Uppland/Södermanlands län? Skulle vara jättekul att komma ut och testa lyckan, men det är tunnt med information om vem som arrangerar kurser och vart det kan finnas jaktmöjligheter här omkring?

Om någon vet något eller kan peka mig i rätt riktning så är jag väldigt intresserad av chansen att få komma ut.
Blaser R93 Prof. .308W + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Trail XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt