Släppa hund två dagar i rad på samma mark

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Släppa hund två dagar i rad på samma mark

Inläggav jock80 » 19 nov 2018, 21:00

Hur är det att släppa en drever som driver rå/hare på samma mark ca 300ha två dagar i rad? Finns det nackdelar, såsom att djuren störs för mycket? Det kommer handla om två förmiddagar på en mark där det annars brukar jagas ca varannan vecka på.
jock80

Re: Släppa hund två dagar i rad på samma mark

Inläggav wensby » 19 nov 2018, 21:52

Bara att köra på ...
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Tomps » 20 nov 2018, 00:22

Låter ganska normalt tycker jag
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav greyling » 20 nov 2018, 00:24

Normalt sett inte något som har någon inverkan. Du stör nog mer själv än vad hunden gör. Driver den även gris eller kron som är lättstötta varelser kan det väl vara värre.

Annars finns det ju en del studier gjorda som visar att det mesta i klövviltsväg är tillbaka samma kväll.

Sedan är ju 300 ha lite lite för en drever kan jag tycka men klart inom vad som sägs vara någon form av minimum.

Det här med att jaga väldigt sällan för att sedan köra in 5 blandrashundar alt/och fågelhundar och ställa ut 30 skyttar kan väl vara kul ibland men inte något som skapar vare sig bra jägare eller hundar.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Harvner » 20 nov 2018, 07:56

greyling skrev:Det här med att jaga väldigt sällan för att sedan köra in 5 blandrashundar alt/och fågelhundar och ställa ut 30 skyttar kan väl vara kul ibland men inte något som skapar vare sig bra jägare eller hundar.

Det där är nog det klokaste någon har skrivit på datan. Någonsin.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav J f n Fjollträsk » 20 nov 2018, 11:52

Sant
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav VÄSTILA » 20 nov 2018, 15:39

greyling skrev:Det här med att jaga väldigt sällan för att sedan köra in 5 blandrashundar alt/och fågelhundar och ställa ut 30 skyttar kan väl vara kul ibland men inte något som skapar vare sig bra jägare eller hundar.

MVG på det inlägget!
VÄSTILA

Inläggav wensby » 20 nov 2018, 18:55

greyling skrev:
Det här med att jaga väldigt sällan för att sedan köra in 5 blandrashundar alt/och fågelhundar och ställa ut 30 skyttar kan väl vara kul ibland men inte något som skapar vare sig bra jägare eller hundar.

+1 på den .....
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav myzk » 20 nov 2018, 22:48

Det är ju fantastiskt att alla svarande är hundförare som klappar om varandra och på allvar(enligt "studier"?) menar att täta hundsläpp/drevjakt inte påverkar viltnärvaron... :mrgreen:
Det finns uppenbarligen ett egenintresse kring att hålla sig själv och sin egen hund central för jaktlaget, som är svårt att mätta.
Användarvisningsbild
myzk

Inläggav arvid0 » 20 nov 2018, 23:59

myzk skrev:Det är ju fantastiskt att alla svarande är hundförare som klappar om varandra och på allvar(enligt "studier"?) menar att täta hundsläpp/drevjakt inte påverkar viltnärvaron... :mrgreen:
Det finns uppenbarligen ett egenintresse kring att hålla sig själv och sin egen hund central för jaktlaget, som är svårt att mätta.
Så berätta ditt svar på ts fråga.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
arvid0

Inläggav pininhakan » 21 nov 2018, 00:26

Nä.. fy... stor risk att något djur dör!!
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav wensby » 21 nov 2018, 01:45

myzk skrev:Det är ju fantastiskt att alla svarande är hundförare som klappar om varandra och på allvar(enligt "studier"?) menar att täta hundsläpp/drevjakt inte påverkar viltnärvaron... :mrgreen:

Japp , kan ju ha med erfarenhet att göra .....
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav locorod » 21 nov 2018, 07:38

Man kan ha många åsikter om detta. Men om hund varit på eller kring mina marker är det en veckas grisfritt där. Svårare är det inte...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav scoutman » 21 nov 2018, 07:52

Går fint gjorde det måndag o tisdag. Inget knussel bland övriga jägare o vilt syns... Bäst är att kliva ut genom dörren promenera 250m å släppa.
Browning x-bolt Adj, 308, stalon w110, delta HD 2,5-10X50.
Winchester M70, 30-06, Vortex diamondback 3,5-10x50
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x40.
Beagle.
scoutman

Inläggav VÄSTILA » 21 nov 2018, 13:09

locorod skrev:Man kan ha många åsikter om detta. Men om hund varit på eller kring mina marker är det en veckas grisfritt där. Svårare är det inte...

Absolut, grisar samt tex kron störs lätt av hundars närvaro samtidigt som rå, hare, räv samt älg verkar mindre störningsbenägna. Dock beror störningen mest på rastyp och jaktsätt. Hoppas att man gör slag i sak och utreder hundars närvaro i skogen och en gång för alla slutar blanda ihop rastypisk långsiktigt framavlade jakthundar med bastarder som knappt själva vet om de skall ställa, driva, stöta osv när de släpps i skogen.

Seriös jakthundskultur och avel skall premieras och lyftas fram!
VÄSTILA

Inläggav Ylitjorvas » 21 nov 2018, 15:27

En diskussion som alltid kommer upp...
För mig verkade det länge som att folk egentligen inte gillar att jaga!

Det skall jagas så sällan som möjligt och med så stort lag som möjligt, så många vilt faller helst under 2 timmar, sen grillning och så 2 timmar till med kanonad i skogen.
Sen väntar man 3 eller 4 veckor till nästa omgång.
Vad är det? Är det för att få fina bilder på viltparaden? Älskar man att grilla korv i sällskap med många?

Jag argumenterade för att vi kunde jaga oftare, skjuta färre vilt vid varje jakt, vilket testades, och ser man på....vid årets slut var fällt vilt detsamma! Inte lägre i alla fall.
Men jag insåg sen att den verkliga orsaken till att ha glest med jakter är att kunna bjuda in gäster...så man själv kan bli bortbjuden och då smäller ju en riktig storjakt högre i status.....

Med en vettig drivande hund så blir det dessutom ofta kvar djur på marken....vilket av en del också ses som ett problem?!

Så svar till trådskaparen: Inga problem alls! Din hund och jaktform är för precis den typen av jakt!
Säg bara att du släpade ut lite majs till grisarna också så lugnar grisfantasterna sig lite, för det skall minsann göras OFTA och stör ingenting....
Ylitjorvas

Inläggav VÄSTILA » 21 nov 2018, 15:59

Ylitjorvas skrev:En diskussion som alltid kommer upp...
För mig verkade det länge som att folk egentligen inte gillar att jaga!

Det skall jagas så sällan som möjligt och med så stort lag som möjligt, så många vilt faller helst under 2 timmar, sen grillning och så 2 timmar till med kanonad i skogen.
Sen väntar man 3 eller 4 veckor till nästa omgång.
Vad är det? Är det för att få fina bilder på viltparaden? Älskar man att grilla korv i sällskap med många?

Jag argumenterade för att vi kunde jaga oftare, skjuta färre vilt vid varje jakt, vilket testades, och ser man på....vid årets slut var fällt vilt detsamma! Inte lägre i alla fall.
Men jag insåg sen att den verkliga orsaken till att ha glest med jakter är att kunna bjuda in gäster...så man själv kan bli bortbjuden och då smäller ju en riktig storjakt högre i status.....

Med en vettig drivande hund så blir det dessutom ofta kvar djur på marken....vilket av en del också ses som ett problem?!

Så svar till trådskaparen: Inga problem alls! Din hund och jaktform är för precis den typen av jakt!
Säg bara att du släpade ut lite majs till grisarna också så lugnar grisfantasterna sig lite, för det skall minsann göras OFTA och stör ingenting....

+ 100
VÄSTILA

Återgå till Allmänt om jakt