Laga radioantenn

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Laga radioantenn

Inläggav Speedy » 06 nov 2018, 09:23

Jag gick och köpte mig en ny skogsantenn därför att min gamla var bruten i botten. När jag väl hade köpt den nya antennen kom jag på att det kanske går att löda den gamla antennen så att den funkar och därför skalade jag av plasthöljet vid brottet. Jag har ingen lödkolv hemma så operationen är inte gjord än men tänkte höra om någon har en åsikt om möjligheterna att få den att funka bra igen?
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Re: Laga radioantenn

Inläggav lasse-a » 06 nov 2018, 09:37

Speedy skrev:Jag gick och köpte mig en ny skogsantenn därför att min gamla var bruten i botten. När jag väl hade köpt den nya antennen kom jag på att det kanske går att löda den gamla antennen så att den funkar och därför skalade jag av plasthöljet vid brottet. Jag har ingen lödkolv hemma så operationen är inte gjord än men tänkte höra om någon har en åsikt om möjligheterna att få den att funka bra igen?

Tja, det beror på vad som gått av. Rent elektriskt så är det okomplicerat, men mekaniskt så kan det vara värre.

En bild skulle hjälpa för att kunna uttala sig.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Walt Slade » 06 nov 2018, 09:42

Är det en sån där antenn med fjäder i "roten" så går det nog bra.
Har lagat några stycken där kabeln gått av inne i fjädern.
Och är det en gummiantenn går det säkert att få den att fungera igen också.
Walt Slade

Inläggav Speedy » 06 nov 2018, 13:40

Radion är en Zodiac Easy Hunt II och antennen är original. Själva antennen är en solid tråd av vad jag tror är mässing ca 2 mm tjock och den fäster i en cylinderformad klump som sedan skruvas fast på radion. Det skulle vara kul om det går att laga den bara för insikten skum att allt inte är kassera bara för att det just för tillfället är trasigt.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav No1MAXIMUS » 06 nov 2018, 14:49

Vad kostar en ny antenn?
No1MAXIMUS

Inläggav nilsszzon » 06 nov 2018, 14:56

No1MAXIMUS skrev:Vad kostar en ny antenn?

han har ju redan köpt en ny? men vill kanske inte spä på ytterligare till slit och släng samhället , + att det är bra att ha en i reserv nästa gång ngt händer..
Skåne
nilsszzon

Inläggav Kruger » 06 nov 2018, 14:59

Det går alldeles utmärkt att löda ihop, lite hyfsat styv krympslang över skarven sen så blir det bra.
/ Kruger
Tikka 695 lyx, 7mmRm, S&B 1.5-6x42
Tikka 658 Continental "Douglas", 6.5x55, Meopta 7x50 & Sightron 6-24x42
Tikka T3 ss lite, 9,3x62, Vortex 1-4x24.
Remington 514 Target, 22lr, Weaver T10
Browning 325
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
Kruger

Inläggav newcence » 06 nov 2018, 19:43

Kanske hårdlöda med silverlod efter att du skalat av hela, sen sätta krymp på hela med en stödbit över gamla brottet?
newcence

Inläggav Speedy » 06 nov 2018, 19:51

Jag tycker mig förstå att det går att laga antennen, blir kul att prova. Jag tror flera som skrivit har förstått mitt tankesätt och även den metod jag tror passar bäst. Jag tänker att det kan vara bra att ha en antenn i reserv om den nya jag köpte också går av. Antennen jag köpte kostade 345 kr och det blev en Lafayette istället för Zodiac då det var vad de hade på WB vid tillfället jag var där. Jag tänkte också på krympplast över lagningen och jag hade gärna gjort en riktigt hårdlödning men tror att värmen kommer få plasten på antennen att smälta för mycket. Satsar därför på tennlod och hoppas på att det kan hålla. Ser det hela mest som en kul grej istället för att bara slänga.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav lasse-a » 07 nov 2018, 10:30

Speedy skrev:Jag tycker mig förstå att det går att laga antennen, blir kul att prova. Jag tror flera som skrivit har förstått mitt tankesätt och även den metod jag tror passar bäst. Jag tänker att det kan vara bra att ha en antenn i reserv om den nya jag köpte också går av. Antennen jag köpte kostade 345 kr och det blev en Lafayette istället för Zodiac då det var vad de hade på WB vid tillfället jag var där. Jag tänkte också på krympplast över lagningen och jag hade gärna gjort en riktigt hårdlödning men tror att värmen kommer få plasten på antennen att smälta för mycket. Satsar därför på tennlod och hoppas på att det kan hålla. Ser det hela mest som en kul grej istället för att bara slänga.

Om det är själva spröt som gått av så blir det svårt att få att hålla med en mjuklödning. Ja, i stort sett omöjligt. Du behöver som du skriver spjäla på något sätt. Enklaste sättet (gammalt knep) är att hitta en bit kopparrör eller dylikt och trä över skarven, samt nypa till det (om man inte kan fylla det med lod) längs ena kanten så att det spjälar hela lödskarven.

Sedan som andra sagt vitt vaselin och krympslang på så blir det helt vatten/väder-tätt.
Användarvisningsbild
lasse-a

Återgå till Allmänt om jakt