Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inläggav Canta » 19 jun 2019, 14:34

Allt det där gammal skåpmat. Så funkar tabloiderna dvs vevar igång nåt i brist på annat.
Hur som, åklagaren tycker ändå att 'det ser positivt ut' för han har (annan) källa också minnsan. Hemlig förstås igen.

Kanske åklagaren ska ta o bekänna färg nån gång istf att bara medvetet förhala. Nu är det förfarandet iofs del av varggrejen dvs aldrig komma till avfångningskott men ha pågående utredningar i all oändlighet. Menar väl den metoden är lika effektiv som straff/varning nu när inga platser finns lediga på SingSing ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PerT » 19 jun 2019, 15:59

En beprövad metod i både östtyskland och andra diktaturer. Men sällan använt så systematiskt i en rättsstat med demokrati.
PerT

Inläggav Ingvar » 19 jun 2019, 16:54

PerT skrev:En beprövad metod i både östtyskland och andra diktaturer.

Men sällan använt så systematiskt i en rättsstat med demokrati.

Glöm inte den "beundran" som omgav DDR på den tiden det begav sig.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav PerT » 19 jun 2019, 19:39

Ingvar skrev:
PerT skrev:En beprövad metod i både östtyskland och andra diktaturer.
Men sällan använt så systematiskt i en rättsstat med demokrati.

Glöm inte den "beundran" som omgav DDR på den tiden det begav sig.

Jag var där en vända i mitten på -80talet och blev väldigt förskräckt över att det var en gråare och än mer förtryckt befolkning än jag kunnat förställa mig i mina värsta mardrömmar. Ytterst få här som fattar hur det tilläts bli så illa pga en klick med stöd från Sovjetunionen.
Det vore bra om förfarandet av rättsväsendet här prövades på en högre nivå... Tvivlar på att det anses rimligt eller försvarbart att åklagare tillåts dra ut på tortyren (sk rättsprocessen) på det sätt de väljer att göra i dessa frågor.
PerT

Inläggav lasse-a » 19 jun 2019, 20:55

Canta skrev:Allt det där gammal skåpmat.

Hade hon verkligen medgivit förut att hon själv förgiftat köttfärs och gett till polisen? Då missade jag det i förra vändan i så fall.

Jag tror som förut att stalltipset är att åklagaren kommer att stämma för olaga vapeninnehav, samt vinna det. Där är bevisläget gott; i de andra delarna har jag svårt att se att det skulle bli något (iaf baserat på vad som framkommit).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 19 jun 2019, 23:03

lasse-a skrev:
Canta skrev:Allt det där gammal skåpmat.

Hade hon verkligen medgivit förut att hon själv förgiftat köttfärs och gett till polisen? Då missade jag det i förra vändan i så fall.

Jag tror som förut att stalltipset är att åklagaren kommer att stämma för olaga vapeninnehav, samt vinna det. Där är bevisläget gott; i de andra delarna har jag svårt att se att det skulle bli något (iaf baserat på vad som framkommit).

Ja det där med vapeninnehavet av de gamla hagelpangarna kommer säkert att göras ett nummer av mot KH. Men nu är åtminstone tre till fortfarande misstänkta och där har det inte framkommit något sådant. Men det blir ju löjeväckande om det är det som åklagaren nu ska hänga upp ett åtal på. Fast jag skulle som jag sagt från början att det är det som det kommer att sluta med. Det är ju dessutom gränsfall till ett ringa brott som kommer att lämnas utan påföljd dessutom. Förmodligen får han i slutändan behålla sina vapenlicenser.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav cmk » 20 jun 2019, 01:33

Ja, det där var väl ganska gamla nyheter, men den lilla knorren på slutet hade jag inte hört förut, dvs att åklagaren kan tänka sig att väcka åtal mot det tidigare sk huvudvittnet.
Det betyder väl att han antingen;
a) inte längre tror på hennes ursprungliga berättelse, och vill hämnas för att ha gått på en blåsning.
b) fortfarande tror på hennes ursprungliga berättelse, och vill skrämma tillbaka henne till att åter säga 'sanningen'
c) inte längre tror på hennes ursprungliga berättelse, men vill pressa henne att begå mened bara för att sätta dit KH.

a) är kanske juridiskt korrekt, men verkar småaktigt - och han verkar ju fortfarande sugen på att hitta något att drämma till KH för.
b) kanske är han så korkad att han tror att man jagar varg på en halvtimme innan lunch, eller så finns det saker i hennes berättelse/återtagande som tyder på KH's skuld i någon del.
c) Lite foliehatt kanske på sista alternativet, men ändamålet verkar helga medlen för dessa miljöåklagare.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Canta » 20 jun 2019, 08:50

Väl sammanfattat.Bra scoop till dålig svensk film detta. I film ska det finnas sex/kärlek, lätta pengar o så nån storskurk o missförstådd hjälte. K.H. lär nog, om inte redan, framstå som Robin Hood och åklagaren med sin miljömaffia som skurken som till slut blir avklädd o publikt fängslad.
Den där grejen med köttfärs med kvinnlig piff i är kul och det där smygandet med svarta sopsäcken i pannrummet på sågverket mitt i natten är väl spännande. Även telefonavlyssningen är hot och modern och säkert har maffian vittjat skogshemligheter av K.H. liksom härliga kodord för den elaka vargen ..
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PerT » 20 jun 2019, 16:55

cmk skrev:

Ja, det där var väl ganska gamla nyheter, men den lilla knorren på slutet hade jag inte hört förut, dvs att åklagaren kan tänka sig att väcka åtal mot det tidigare sk huvudvittnet.
Det betyder väl att han antingen;
a) inte längre tror på hennes ursprungliga berättelse, och vill hämnas för att ha gått på en blåsning.
b) fortfarande tror på hennes ursprungliga berättelse, och vill skrämma tillbaka henne till att åter säga 'sanningen'
c) inte längre tror på hennes ursprungliga berättelse, men vill pressa henne att begå mened bara för att sätta dit KH.

a) är kanske juridiskt korrekt, men verkar småaktigt - och han verkar ju fortfarande sugen på att hitta något att drämma till KH för.
b) kanske är han så korkad att han tror att man jagar varg på en halvtimme innan lunch, eller så finns det saker i hennes berättelse/återtagande som tyder på KH's skuld i någon del.
c) Lite foliehatt kanske på sista alternativet, men ändamålet verkar helga medlen för dessa miljöåklagare.

Med friska myndigheter så jo, då är det foliehattsvarning på c-alternativet. Nu syns varken de på noa eller miljöåklagaren som agerat här vara godartade personligheter så då gäller ju inte det. Kanske kan man hoppas att det bli en ny ton på filmkonceptet jägarna. Kanske blev en "tummetott" av både åklagar/poliskärriär och jakten på vargjägare, men de får troligen bli förebilder på film.
PerT

Inläggav Filfrasen » 20 jun 2019, 19:48

Canta skrev:Bra scoop till dålig svensk film detta.

Told You att Henrik Dorsin skulle få spela Åklagare.....med Benny Hills signaturmelodi i bakgrunden.. :wink:
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge
med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav lasse-a » 21 jun 2019, 07:32

Filfrasen skrev:Told You att Henrik Dorsin skulle få spela Åklagare.....med Benny Hills signaturmelodi i bakgrunden.. :wink:

Ja då skulle jag titta! Iaf en gång... ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav sos » 22 jun 2019, 15:14

Filfrasen skrev:Told You att Henrik Dorsin skulle få spela Åklagare.....med Benny Hills signaturmelodi i bakgrunden.. :wink:

"based on a true story" - usch vilken smak man fick i munnen
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav pininhakan » 25 jun 2019, 20:30

Träffade herr hedin igår under en föreläsning i strömsholm.

Slipad jävel.. retoriker av rang med god analytiskt förmåga.

Jag tror han kommer spränga borgen tillslut med återinfört tjänstemannaansvar.

Jag jobbar i delar hans motbransch och vill ha effektiva tvångsmedel och häkten men inte att de används av faschister till åklagare.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav PerT » 25 jun 2019, 23:01

pininhakan skrev:Träffade herr hedin igår under en föreläsning i strömsholm.
Slipad jävel.. retoriker av rang med god analytiskt förmåga.
Jag tror han kommer spränga borgen tillslut med återinfört tjänstemannaansvar.

Jag jobbar i delar hans motbransch och vill ha effektiva tvångsmedel och häkten men inte att de används av faschister till åklagare.

Har ju inte tagit de orden i min mun än. Skriver dock under på ovanstående. Tyvärr har dom (vargvärnarfascisterna) både lyckats infiltrera myndigheter och splittra landsbydsbefolkningen från stadskulturen och jämtemot politiker skaffa sig tolkningsföreträde i väsentliga landsbygdsfrågor. Vilket Hedin antagligen gestaltar och gör tydligt (har ännu inte hört honom berätta).
Ytterligare en djurägare med betesdjur på väddö som lägger av nu efter ännu en vargattack. Dvs ett nytt bakslag för den biologiska mångfalden. Sorgligt! Utan betesdjur sämre mångfald. Det skansenliknande kulturlandskapet med olika blommor/växter är beroende av betesdjur annars växer det bara igen med sly.
/Per
PerT

Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inläggav Giobbi » 27 jun 2019, 18:23

FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav cmk » 27 jun 2019, 18:41

Det i sin tur tyder väl på att det knappast kommer att väckas några allvarliga åtal för vapenbrott...
Det är ju de enda där alla verkar vara överens om de faktiska omständigheterna, dvs att KH haft ett par hagelbössor i sin besittning där det saknades licens.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Jisse » 27 jun 2019, 20:45

Ja, herre min je vilken rättsröta som har kunnat pågå så länge.

Ser fram mot boken redan nu.
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Inläggav greyling » 27 jun 2019, 20:46

Ja snacka om en väldigt försiktig pudel.

De har exakt ingenting med andra ord. Vilken fars. Det fanns ändå en gnutta tvivel tidigare men nu är det klart. De som fattar det är typ de anklagade och mest insatta. Nu låter rättsväsendet det gå lite mer tid innan ”det läggs ned”.

Antagligen har de kommit fram till att de gamla halvantika hagelbössorna inte räcker för en offensiv. Vem vet - de kanske läser robsoft?

Hämnden är ljuv kommer att få en ny innebörd när KH är klar.

Det är fan sämre skött av svenskt rättsväsende än Quick-målet. Man blir arg och ledsen. Nu blir inte ett rättsväsende perfekt men det finns all anledning att se över det och inte klaga på andra länder.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 27 jun 2019, 21:17

greyling skrev:....
Antagligen har de kommit fram till att de gamla halvantika hagelbössorna inte räcker för en offensiv.
Vem vet - de kanske läser robsoft?

Om så är fallet har man definitivt "passerat" gränsen.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav pininhakan » 28 jun 2019, 00:02

Jag trodde hagelgevären skulle bli åklagarens enda lycka och rabiata drag...tillika akilleshäl för hedin.

Undrar hur man klarar det som åklagare... hedin har ju erkänt det innehavet. Menar märklig kovändning av åklagarn att först beslagta vapen för att sen släppa det när brott/felakhighet inte bestrids?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Användarvisningsbild
pininhakan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt