Frakt av hagelvapen på flyg - hjälp - råd

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Frakt av hagelvapen på flyg - hjälp - råd

Inläggav greyling » 11 sep 2018, 21:10

Hoppas någon som flugit med SAS i modern tid kan svara på hur hagelbössor ska packas. I sas iver att svara inom ett dygn tog det två veckor och i övermorgon går ripjaktplanet norrut. Instruktionen från dem var att packa bössan bra och stötsäkert. Och slutstycket (the bolt) separat i bagaget. Nu har som bekant inte hagelvapen slutstycke.

Kan man packa de två bössorna i en vapenkoffert och ta underbeslagen separat?

Skulle helst slippa packa pipor separat i det vanliga bagaget då det är mjuka väskor.

Någon som vet med säkerhet hur det ligger till?
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Re: Frakt av hagelvapen på flyg - hjälp - råd

Inläggav ahlbjo » 11 sep 2018, 21:21

De senaste 10 dagarna har jag vid två tillfällen packat hagelbocken i hårt fodral tillsammans med en studsare och framstocken i en låda i vanlig mjuk bag. Inget problem varesig på Arlanda eller Kallax. Flög SAS.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ahlbjo

Inläggav gynner » 11 sep 2018, 21:28

Varsin vital vapendel i varsin väska, båda checkas in som special transport och märks med en lapp som det står weapon på så det blir extra tydligt :)

På min hagelbock så är framkolven inte vital så det blev pipsetet i vapenväskan och kolven i en vanlig väska, båda checkas som sagt in som specialbagage och räknas inte in på biljetten så man får med sig lite extra bagage på köpet.,

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav greyling » 11 sep 2018, 23:12

Tackar för svar.

Ja om man då kan köra en hel bag med lite annat myspys tillsammans med vital del så blir det ju toppen.

Ska bli kul att prova ripjakt för första gången
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ylitjorvas » 12 sep 2018, 20:23

Vapenkoffert med huvuddelen av vapnet och så förstocken eller annan vital del i incheckat bagage som märks upp med vapenetikett. Sen brukar jag för säkerhets skull plocka isär bössan i fodralet så får de svårare att sabotera den. Har sett en troligen överkörd vapenkoffert levereras innehållande bössa med bruten kolv.
Men var beredd på allt vid inlämning och utlämning. Det ska ju göras mot uppvisande av bagagetag men jag har varit med om alla varianter.....
Kallax går alltid smidigt. Ängelholm står för motsatsen....
Ylitjorvas

Inläggav greyling » 12 sep 2018, 21:13

Ylitjorvas skrev:Vapenkoffert med huvuddelen av vapnet och så förstocken eller annan vital del i incheckat bagage som märks upp med vapenetikett. Sen brukar jag för säkerhets skull plocka isär bössan i fodralet så får de svårare att sabotera den. Har sett en troligen överkörd vapenkoffert levereras innehållande bössa med bruten kolv.
Men var beredd på allt vid inlämning och utlämning. Det ska ju göras mot uppvisande av bagagetag men jag har varit med om alla varianter.....
Kallax går alltid smidigt. Ängelholm står för motsatsen....

Ja det var bra info. Bara infomailet man fick av SAS indikerade att de har rätt bristfällig koll.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav greyling » 18 sep 2018, 17:35

Jaha då var flygningen avklarad med sas.

Inga större problem. De tog 300 betalt upp men det dubbla ned. Två kollin som specialbagage. Ett för bössorna och ett för vital del. Undrar vilka som gjorde rätt?

Processen var som följer:

1. boka specialbagage på sas.se (ska ta ett dygn påstår de för svar - tog en dryg vecka eller om det var mer)
2. Du får godkänt
3. När du checkat in ombeds du gå till manuell disk
4. I den manuella disken märks dina två specialbagage upp. Ett för vapen och ett för vital del. Kom ihåg att få med bagagekvittot vilket är det helt normala som man alltid får.
5. Gå till specialbagage och lämna in
6. När du kommer fram så går du till specialbagageutlämningen där de kollar dina bagagekvitton. (en del visade leg men det behövs inte om man nu inte vill det).

Ripjakten då? jodå halvhyggligt trots minusgrader på nätterna och snöslask tidivis. Det var en trevlig upplevelse att se Settrarna jobba och ställa. Det var klart mindre ripa norr om Kiruna än vad det tycks vara söderöver. Vi sprang på två kullar på tre dagar samt ett rätt stort antal ströfåglar.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav gynner » 18 sep 2018, 20:03

greyling skrev:Jaha då var flygningen avklarad med sas.

Inga större problem. De tog 300 betalt upp men det dubbla ned. Två kollin som specialbagage. Ett för bössorna och ett för vital del. Undrar vilka som gjorde rätt?

Sist jag flög hem från Kiruna tog det inte betalt alls på vägen hem

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav pezon » 18 sep 2018, 21:44

Flyger ofta med vapen, ibland slipper man betala, men oftast får man betala en avgift, brukar vara 300kr. påstår de att det är mer testa att säga att det ska bara vara en avgift.

Som sagt, håll ögonen öppna vid bagageutlämningen.
förra året så fick jag bara en väska av två på Arlanda vid specialbagage.
Va, var det mer än en... sa väktaren med en förvånad min?
I ögonvrån så ser jag hur den andra kommer ut på vanliga bandet med en stor orange "tag" som säger "firearm" :)
pezon

Inläggav greyling » 18 sep 2018, 22:04

gynner skrev:
greyling skrev:Jaha då var flygningen avklarad med sas.

Sist jag flög hem från Kiruna tog det inte betalt alls på vägen hem

/Jonas

Ja hon tog väl igen det på mig då :D
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 18 sep 2018, 22:12

greyling skrev:......
Ja hon tog väl igen det på mig då :D

de kan kosta "att se välbeställd" ut.

- via Tapatalk