Inga barn under 13år på älgjakten??

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Inga barn under 13år på älgjakten??

Inläggav nagelhoff » 04 sep 2018, 16:31

låter som en tråkig regel...

tycker självklart barn ska få följa med, och har båda jaktlaget och jägaren med barn lite självinsikt, så vet man också att man kanske inte sätter jägaren med det skrikande / högljudda barnet mitt i såten, på generalpasset.

nu är min dotter för liten till att följa med, men med ska hon när det går, och då har jag verkligen inte nån förväntningar på att jag ska få verken bra pass, skjuta eller få se vilt, hur kan man det med ett barn som kanske pratar och vill beskriva allt det ser.

Däremot, skulle jag aldrig nånsin acceptera att mitt eller andras barn springer omkring, inte håller sig på pass, eller generellt får lov att strunta i säkerheten (jag acceptera inte heller att vuxna gör det) men som andra har sagt det är ett föräldrar problem!
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav r1no1 » 05 sep 2018, 10:48

Men precis som i fallen med föräldrar som sitter med mobiler på badhusen och låter sina barn nästan drunkna så behöver saker styras upp när det brister i föräldraansvaret.

Det är precis som jag skriver i mitt första inlägg "med betoning på tvingade och tyvärr" vi blev nödgade att vidta åtgärder och precis som jag även skrev att det inte är regler som kommer bestå.
Läs för all del "tillfälliga" för denna familjen.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav J f n Fjollträsk » 05 sep 2018, 11:12

//Fk Fjun

Vi brukade ha en eller två dagar när alla barnen gick med i drevkedjan. Effektivaste dreven på hela älgjakten. Ofta sköts det också så då fick barnen se och känna på älgen, hjälpa till att ta ur, åka traktor till slaktboden och sedan berätta för alla kompisarna på förskolan hur älgens tunga hängde ut och att hjärtat var "SÅ HÄÄÄR STORT"!
Lite roligt när en av skyttarna sköt en räv och ungarna sedan berättade på förskolan att "pappa sköt en varg i helgen!" Bättre sätt att normalisera jakten har jag svårt att tänka mig.

Ungefär så som vi haft det, men vad sade pappan när nationella insatsstyrkan kom på besök medelst stormning med flashbangs?
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt