Skjutprov

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Skjutprov

Inläggav karelsk blandning » 10 sep 2018, 06:23

Ingvar skrev:
T-Grön skrev:Hörde talas om ett lag där jaktledaren satt upp en stor tavla på 80 m och hela laget sköt ett magasin var under fri eldgivning. sedan gick de fram och såg hur LAGET sköt och det behövde verkligen tränas i just det fallet.
Fördelen var att ingen kände sig uthängd.

ovanstående "ansats" förekommer bl.a. vid utbildning på jakt av vildsvin .
- via Tapatalk

Dom körde en sån skjutning på jaktledarutbildningen jag gick och det var många som blev nervösa att skjuta före dom fick veta hur det gick till.
Ungefär hälften av skotten vi sköt på 100m motsvarade eftersök och minns jag rätt så var det även någon bom av figuren, den älgen vi sköt på då motsvarade en på 150m tror jag.
karelsk blandning

Inläggav Iann » 10 sep 2018, 08:36

Stainless steel skrev:Hur fan kan man rent ärligt inte klara av 3 av 9 serier. Då har man inte övat tillräckligt mycket men faktumet är att jag utan att ha skjutit med ett klass 1 gevär klarade av att få 3 av 7 serier på provet till jägarexamen om jag utan att ha någonsin skjutit på älgbanan klarat det så ser jag det som en självklarhet att det ska vara krav på 3 av 9 serier. Nu kanske jag har en naturlig begåvning när det gäller skytte men ändå tycker jag det är lite löjligt att ni argumenterar ditten o datten varför man ska slippa krav på att skjuta 3 av 9 serier men klarar man inte av det ska man nog lägga ner jakten.

Ingen i denna tråd är emot skytteträning och en stor del är för något slags prov men många tycker att godkänt på älgbanan inte är ett bra prov av olika anledningar. Du får gärna lägga fram egna argument till varför du anser älgbanan är ett bra skjutprov för jakt istället för att tycka att andras argument är löjliga.
Iann

Inläggav MonsterMust » 10 sep 2018, 08:54

Iann skrev:
Stainless steel skrev:Hur fan kan man rent ärligt inte klara av 3 av 9 serier. Då har man inte övat tillräckligt mycket men faktumet är att jag utan att ha skjutit med ett klass 1 gevär klarade av att få 3 av 7 serier på provet till jägarexamen om jag utan att ha någonsin skjutit på älgbanan klarat det så ser jag det som en självklarhet att det ska vara krav på 3 av 9 serier. Nu kanske jag har en naturlig begåvning när det gäller skytte men ändå tycker jag det är lite löjligt att ni argumenterar ditten o datten varför man ska slippa krav på att skjuta 3 av 9 serier men klarar man inte av det ska man nog lägga ner jakten.

Ingen i denna tråd är emot skytteträning och en stor del är för något slags prov men många tycker att godkänt på älgbanan inte är ett bra prov av olika anledningar. Du får gärna lägga fram egna argument till varför du anser älgbanan är ett bra skjutprov för jakt istället för att tycka att andras argument är löjliga.

Problemet är ju bara att utforma provet så det passar alla, tror ju däremot på X antal skott på skjutbana för att få vara med. Sen om dom är på älgen inskjutning bio plåtbingo spelar ingen roll

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MonsterMust

Inläggav Japp » 22 sep 2018, 14:04

jdrotz skrev:Man blir mörkrädd ibland när man ser hur dåligt vissa skyttar skjuter på älgbanan. I mina lag har vi inga krav, annat än att man skall vara med vid de gemensamma träningstillfällena. Rätt eller fel vet jag inte, däremot har vi hårda, tydliga krav när det kommer till skott i skogen. Var och en har ansvar för att bara ta de skottillfällen som man själv känner att man klarar av, samt naturligtvis att man håller sig på sitt pass och skjuter i rätt riktning. Det har varit tillfällen då en del skyttar skjutit oförklarliga bommar, men det är inte särskilt vanligt. Vid dessa tillfällen brukar ledningen i jaktlaget ta "ett snack" jägaren i fråga efteråt.

Personligen har jag kravet på mig själv att skjuta guld innan jakten drar igång.

Sedan har vi dem som misslyckas på älgbanan, men bevisligen lyckas träffa rätt i skogen...

Inte helt korrekt va, i ett av lagen du jagar med är det minst bronsserie eller 50 skott oavsett resultat för att få deltaga.
Sedan att du siktar på guld serier låter ju bra... men hur har det gått med det ? , så där va om du ska vara helt ärlig
Japp

Inläggav Japp » 22 sep 2018, 14:15

jdrotz skrev:Man blir mörkrädd ibland när man ser hur dåligt vissa skyttar skjuter på älgbanan. I mina lag har vi inga krav, annat än att man skall vara med vid de gemensamma träningstillfällena. Rätt eller fel vet jag inte, däremot har vi hårda, tydliga krav när det kommer till skott i skogen. Var och en har ansvar för att bara ta de skottillfällen som man själv känner att man klarar av, samt naturligtvis att man håller sig på sitt pass och skjuter i rätt riktning. Det har varit tillfällen då en del skyttar skjutit oförklarliga bommar, men det är inte särskilt vanligt. Vid dessa tillfällen brukar ledningen i jaktlaget ta "ett snack" jägaren i fråga efteråt.

Personligen har jag kravet på mig själv att skjuta guld innan jakten drar igång.

Sedan har vi dem som misslyckas på älgbanan, men bevisligen lyckas träffa rätt i skogen...

Inte helt korrekt va, i ett av lagen du jagar med är det minst bronsserie eller 50 skott oavsett resultat för att få deltaga.
Sedan att du siktar på guld serier låter ju bra... men hur har det gått med det ? , så där va om du ska vara helt ärlig
Japp

Skjutprov

Inläggav jdrotz » 22 sep 2018, 20:01

.
Senast redigerad av jdrotz 23 sep 2018, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Japp » 22 sep 2018, 21:08

Ja alla kan ha en dålig dag på banan', problemet med er storskyttar att era dagar på banan är för få, ni tycks vara så så jä.. bra efter efter par serie, ni tränar för lite, under 500 skott/år är det inte ens snack om träning. Seriöst så anser jag en serie under 20p som ett misslyckande,
Japp

Skjutprov

Inläggav jdrotz » 22 sep 2018, 21:35

.
Senast redigerad av jdrotz 23 sep 2018, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Japp » 22 sep 2018, 22:12

jdrotz skrev:
Japp skrev:Ja alla kan ha en dålig dag på banan', problemet med er storskyttar att era dagar på banan är för få, ni tycks vara så så jä.. bra efter efter par serie, ni tränar för lite, under 500 skott/år är det inte ens snack om träning. Seriöst så anser jag en serie under 20p som ett misslyckande,

Misstänker att du delvis syftar på mig (med tanke på dina tidigare inlägg) och svarar därför.

Jag har aldrig kallat mig själv storskytt eller påstått något i den stilen. Snarare medelmåttig skytt som skulle behöva träna lite oftare. Tyvärr blir det mest med luftgeväret i garaget då jobb/familj inte tillåter att jag far till skjutbanan oftare. Förhoppningen är att tillbringa mer tid på skjutbanan när ungarna blir större. Jag anser dock att mitt skytte duger till den jakt jag bedriver. Min målsättning är dock naturligtvis hela tiden att utveckla mitt skytte och bli duktigare.

Undrar förresten hur många av landets älgjägare som skjuter runt 500skott per år eller mer...?
Skickat från min iPhone X med Tapatalk[/

Skitsnack, Har man intresse hittar man tiden, du är inte ensam om att haft barn / sambo med egna intrsssen, vi har planerar ihop, Så finns viljan så går det att träna rätt mycket, sedan att vi har egen tillgång till egen 22 LE K1 bana umderlätar givetvis
Japp

Skjutprov

Inläggav jdrotz » 22 sep 2018, 22:26

.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav greyling » 23 sep 2018, 14:17

Japp eller vad nu trollfar heter kan väl krypa under någon sten igen.

Gå med i ett forum och bara trakassera en som det ser ut att vara jaktkamrat - red ut det där någon annanstans än här är nog ett bra tips.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav robban.jagaren » 23 sep 2018, 17:42

MonsterMust skrev:Ni som går som hundförare på annans mark hur tänker ni angående skjutprov? Är ju faktiskt era hundar och ni själva som kan ligga lite mera i risk zon. Om man bortser från viltet dvs.

Om någon är osäker brukar jag fråga om de har 30 000kr på kontot så de kan täcka kostnaden för en ny hund. Det brukar skärpa till skyttet ordentligt och inga chansskott.
robban.jagaren

Inläggav greyling » 23 sep 2018, 22:29

robban.jagaren skrev:
MonsterMust skrev:Ni som går som hundförare på annans mark hur tänker ni angående skjutprov? Är ju faktiskt era hundar och ni själva som kan ligga lite mera i risk zon. Om man bortser från viltet dvs.

Om någon är osäker brukar jag fråga om de har 30 000kr på kontot så de kan täcka kostnaden för en ny hund. Det brukar skärpa till skyttet ordentligt och inga chansskott.

Rätt tänkt kanske men lite lågt belopp. En riktigt bra jakthund kostar minst det dubbla att få till någorlunda om man inte räknar in all tid - då är det gånger fem på det.

Jag tycker det sänder lite fel signal att det är bara att pröjsa sig ur en sak som faktiskt borde svida värre. Tror en prick i straffregistret biter hårdare på en som har råd att betala sig ur en sådan grej. Om det nu är ren vårdslöshet som ligger bakom. T ex om nån skjuter en hund i tron att det är en gris. Finns ju finfina exempel på hur folk betalat sig ur sånt och sedan ”gått hela vägen” inom jägareliten.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Iann » 24 sep 2018, 10:34

Jag har lite svårt att förstå hur ett älgbaneprov kan bidra till säkrare skytte för hundarna. Om man skjuter i en jaktsituation som motsvarar älgbanan så bör hunden vara långt ute i sida och fri från kula som studsar igenom älgen, även vid dålig träff. Min personliga bedömning är att folk som inte klarar älgbanan inte bommar mer än inom figuren, vissa skräckexempel kanske missar pappälgen helt men de flesta bör ligga inom tavlan fast inte inom träffområdet. För långt bak på löpet är väl det vanligaste.

Om man ska motivera ett prov med hänsyn till hundens säkerhet så bör man öva på att hålla inne skott när hunden ligger för nära och kan vara i risk för skott som går långt bakom djuret (vilket bör vara ovanligt) eller för skott som tas när det finns träd mellan dig och älgen vilket skapar en helt ny risk för kulstuds och sannolikheten för att kulan träffar en hund ökar. Dessa tycker inte jag att nuvarande älgbaneprov bidrar till och tycker således inte att man kan motivera krav på skjutprov med säkerhet för hundar och hundförare.
Iann

Inläggav lasse-a » 24 sep 2018, 11:57

Iann skrev:Min personliga bedömning är att folk som inte klarar älgbanan inte bommar mer än inom figuren, vissa skräckexempel kanske missar pappälgen helt men de flesta bör ligga inom tavlan fast inte inom träffområdet. För långt bak på löpet är väl det vanligaste.

Det trodde jag också. Men efter att ha suttit en lördag i "graven" med klisterlapparna i högsta hugg, så vete katten längre. Det fanns fler än jag trodde som bommade hela älgen med ganska god marginal. Och när skotten tar i förvallen, så behöver man inte slita sitt hår så länge, för att man inte hittar kulhålet vid markeringen. Det finns helt enkelt inget... Och detta var skyttar som klarat provet och hade sina egna gevär.

Baserat på min (iofs ringa) erfarenhet så kan jag inte säga att någon bom var vanligare än någon annan. Det bommades en del framför träffområdet också, och under, och över, även om även jag tror att bakom skulle vara vanligast. Men jag såg det som sagt inte.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav MonsterMust » 24 sep 2018, 12:25

lasse-a skrev:
Iann skrev:Min personliga bedömning är att folk som inte klarar älgbanan inte bommar mer än inom figuren, vissa skräckexempel kanske missar pappälgen helt men de flesta bör ligga inom tavlan fast inte inom träffområdet. För långt bak på löpet är väl det vanligaste.

Det trodde jag också. Men efter att ha suttit en lördag i "graven" med klisterlapparna i högsta hugg, så vete katten längre. Det fanns fler än jag trodde som bommade hela älgen med ganska god marginal. Och när skotten tar i förvallen, så behöver man inte slita sitt hår så länge, för att man inte hittar kulhålet vid markeringen. Det finns helt enkelt inget... Och detta var skyttar som klarat provet och hade sina egna gevär.

Baserat på min (iofs ringa) erfarenhet så kan jag inte säga att någon bom var vanligare än någon annan. Det bommades en del framför träffområdet också, och under, och över, även om även jag tror att bakom skulle vara vanligast. Men jag såg det som sagt inte.

Att folk bommar är ju lite av idén av att träna, att känna sitt skytte. Nu tror jag ju som flera att Älgbanan inte är det bästa sättet att träna sitt skytte. Finns många andra sätt att träna som är mer anpassat för den jakten många bedriver idag.

Men om man skulle vilja ha ett lagfört prov som man ska genomföra varje säsong för att få vara med o jaga med klass 1 klass 2 osv... hur tycker ni det ska se ut, nordiska grannar kör ju med Antal skott på skjutbana. Vi kör ju på med älgmärken i vissa jaktlag, bolag.

Enligt mig om jakten ska behållas så vi har den idag ska även säkerheten och etiken fortsätta in på 2000 talet.

Användarvisningsbild
MonsterMust

Inläggav lasse-a » 24 sep 2018, 18:41

MonsterMust skrev:Men om man skulle vilja ha ett lagfört prov som man ska genomföra varje säsong för att få vara med o jaga med klass 1 klass 2 osv... hur tycker ni det ska se ut, nordiska grannar kör ju med Antal skott på skjutbana. Vi kör ju på med älgmärken i vissa jaktlag, bolag.

Njae, i Norge så har man ju inte bara skott på banan, utan även krav på träff. Eller för den delen silvermärke på älgbanan (som inte är riktigt som våran). Och detta som sagt varje år. (Och man får inte skjuta alla sina 30 skott på en dag, utan max 15 får tillgodoräknas. Det behövs alltså två dagar.)

Reglerna här (http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Jakt-og-fiske/Jakt-og-fangst/Skyteprove-for-storviltjegere/).

Mera detaljer här (http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Instruks%20om%20skytepr%C3%B8ve%20for%20storviltjegere.pdf)

Vet inte om jag inte tror att det är en bättre ordning. Men om den strängt taget behövs det är en annan fråga. (Jag är iaf lite allergisk mot mer regler = mindre eget ansvar.)
Användarvisningsbild
lasse-a

Skjutprov

Inläggav Kronhjorten » 24 sep 2018, 19:37

Men herregud, klarar man inte det norska provet så har man inget på jakt att göra, oavsett hur bra omdöme man har.
Oavsett om man är 95 eller 12år så klarar man utan svårigheter den uppskjutningen.

Edit. Det jag vill ha sagt är att, visst, det är krav på träff, men det är snarare för att man ska vara tvungen att skjuta in bössan än för att det ska vara en utmaning att träffa.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav MonsterMust » 24 sep 2018, 20:16

lasse-a skrev:
MonsterMust skrev:Men om man skulle vilja ha ett lagfört prov som man ska genomföra varje säsong för att få vara med o jaga med klass 1 klass 2 osv... hur tycker ni det ska se ut, nordiska grannar kör ju med Antal skott på skjutbana. Vi kör ju på med älgmärken i vissa jaktlag, bolag.

Njae, i Norge så har man ju inte bara skott på banan, utan även krav på träff. Eller för den delen silvermärke på älgbanan (som inte är riktigt som våran). Och detta som sagt varje år. (Och man får inte skjuta alla sina 30 skott på en dag, utan max 15 får tillgodoräknas. Det behövs alltså två dagar.)

Reglerna här (http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Jakt-og-fiske/Jakt-og-fangst/Skyteprove-for-storviltjegere/).

Mera detaljer här (http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Instruks%20om%20skytepr%C3%B8ve%20for%20storviltjegere.pdf)

Vet inte om jag inte tror att det är en bättre ordning. Men om den strängt taget behövs det är en annan fråga. (Jag är iaf lite allergisk mot mer regler = mindre eget ansvar.)

Mindre eget ansvar? Tycker det är en del av säkerheten att man åker till någon sorts skjutbana och iaf provar geväret innan jakt.

Nu kanske detta bara är någon % av jägarkåren som inte besöker skjutbanor.

Finns väl flera berättelser om bonden som tog geväret från väggen gick ut o jaga älg o sköt på kalven o pricka kon bakom örat.

Användarvisningsbild
MonsterMust

Inläggav lasse-a » 25 sep 2018, 07:58

Kronhjorten skrev:Men herregud, klarar man inte det norska provet så har man inget på jakt att göra, oavsett hur bra omdöme man har.
Oavsett om man är 95 eller 12år så klarar man utan svårigheter den uppskjutningen.

Edit. Det jag vill ha sagt är att, visst, det är krav på träff, men det är snarare för att man ska vara tvungen att skjuta in bössan än för att det ska vara en utmaning att träffa.

Ja, sade jag något annat?

Det var värt ett förtydligande eftersom det norska provet alltså har en del där det inte är krav på träff. Det är de 30 skotten som måste låssas varje år (fördelat på min två dagar). Du får skjuta dessa rätt i vallen om du vill.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt ser vitsen med det.
Användarvisningsbild
lasse-a

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt