Licensfråga

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Licensfråga

Inläggav Orbitol » 24 aug 2018, 21:50

Jag kan få ett fint luftgevär 5.5mm som är licensbelagt.
Frågan är om det tar plats i min garderob eller om man har någon speciell licens på det som inte påverkar garderoben.
Jag har inget behov av kraft utan det är precisionen och "säkerheten" jag vill åt.
Det duger gott med 4.5mm men vill ha ett tungt och stabilt gevär.
Har både 22lr och 22wmr men dom är ju inte att leka med.
Skulle ringt länsman idag men glömde av det......
Orbitol

Re: Licensfråga

Inläggav Kronhjorten » 24 aug 2018, 22:05

Jag har mitt på jaktlicens, tar en plats i garderoben vad jag fått sagt, men de betyder ju inte att man kan försöka hävda att det inte borde räknas om man söker vapen nummer 7.

Alternativet är ju skyttelicens och då räknas det ju inte i jaktgarderoben såklart.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Orbitol » 24 aug 2018, 22:23

Så om man springer på bössor man vill ha kan man då ta licens på det för målskytte och ha 10 vapen hemma vara sex stycken för jakt t.ex
Orbitol

Inläggav Kronhjorten » 24 aug 2018, 22:39

Orbitol skrev:Så om man springer på bössor man vill ha kan man då ta licens på det för målskytte och ha 10 vapen hemma vara sex stycken för jakt t.ex

Ja, förutsatt att du kan visa intyg osv för skyttevapnen.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Kincop » 21 maj 2019, 13:08

Kronhjorten skrev:Jag har mitt på jaktlicens, tar en plats i garderoben vad jag fått sagt, men de betyder ju inte att man kan försöka hävda att det inte borde räknas om man söker vapen nummer 7.

Alternativet är ju skyttelicens och då räknas det ju inte i jaktgarderoben såklart.

Vilket luftgevär är detta?
Jag har letat efter luftgevär som klarar kravet för klass 4 men 150J är det inte nåt jag hittat.. :oops:
Kincop

Inläggav oredan » 21 maj 2019, 13:56

Kincop skrev:
Kronhjorten skrev:Jag har mitt på jaktlicens, tar en plats i garderoben vad jag fått sagt, men de betyder ju inte att man kan försöka hävda att det inte borde räknas om man söker vapen nummer 7.

Jag har letat efter luftgevär som klarar kravet för klass 4 men 150J är det inte nåt jag hittat.. :oops:

Finns många luftgevär som klarar klass 4 med råge, detta t'ex. https://www.airgundepot.com/sam-yang-dr ... rifle.html

Dock får man ju använda luftgevär vid skyddsjakt om de håller minst 180m/s med 5.5mm ammunition enligt naturvårdsverkets förskrifter, vilket teoretiskt med lätta 0,9grams kulor då endast är 15 joule, vilket de flesta vanliga fjädergevär klarar med "exportfjäder"

Läs sista meningen i 20§
Bild
oredan

Inläggav Kincop » 21 maj 2019, 15:21

oredan skrev:
Kincop skrev:

Finns många luftgevär som klarar klass 4 med råge, detta t'ex. https://www.airgundepot.com/sam-yang-dr ... rifle.html

Dock får man ju använda luftgevär vid skyddsjakt om de håller minst 180m/s med 5.5mm ammunition enligt naturvårdsverkets förskrifter, vilket teoretiskt med lätta 0,9grams kulor då endast är 15 joule, vilket de flesta vanliga fjädergevär klarar med "exportfjäder"

Läs sista meningen i 20§
Bild

I mitt fall så letar jag efter cal.5.5/6.25mm inte 1.27CM :D

Skyddsjakt kan ibland vara ett alternativ men i mitt fall avser jag jakt.
Helst ska man kunna handla detta i Sverige eller E.U.

:)
Kincop

Inläggav Stainless steel » 21 maj 2019, 16:32

Som jag har fattat så kan du söka på Skyddsjakt på eget bevåg och då går den på jaktgarderoben. Men har du behovsintyg av den kan den gå utanför garderoben, men då kan vissa restriktioner gälla (5års licens om det vill sig illa eller att du får den begränsad till gården och bara skjutbana) beroende på vem som är din handläggare. Så om du har full garderob redan kan du få intyg av en bonde att han behöver hjälp och det stör boskapen om du använder krutvapen ställ gärna då ljuddämpare på 22lr mot luftgevär så borde dom ge sig.
If guns kill people, matches is responsible for arson.
Stainless steel

Återgå till Allmänt om jakt