Juridiskt fråga angående småviltjakt

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Juridiskt fråga angående småviltjakt

Inläggav don corleone » 09 okt 2018, 17:53

pow skrev:Det pågår ingen tvist, och har aldrig gjort heller, NÅGONSIN

Vad som har förändrats i berörda by/älgjaktlag är jag absolut inte rätt man att svara på. Vi har varit en handfull aktiva småviltjägare som ALDRIG har stört någon eller misskött oss på något sätt vad jag vet i alla fall (jag kan bara svara för 40% av oss).
Men det pågår som sagt ingen tvist, det är ingen som har, mig veterligen, överklagat beslutet. Av den enkla anledningen att vi alla vet vad som händer om en arrendator ställer någon som helst krav eller ens harklar sig...
Det har under mina 35 års jakt på byns marker aldrig varit funderingar kring småviltstammarnas storlek eller vårt eventuella uttag. Viltrapporterna har alltid lämnats muntligen och det har aldrig höjts röster om att det skulle vara något problem med det. Jag erkänner att jag under dessa 35 år aldrig har besökt ett enda möte, inte min far heller och antagligen ingen annan småviltjägare. Av den enkla anledningen att vår närvaro är helt betydelselös för eventuella besluts tagande eller inte. Jag gissar, och det här är bara min gissning, att det aldrig förrän detta år har funnits med en punkt på dagordningen som berör småviltjakten och småviltjägare. Det har det aldrig gjort i tre andra byar där jag också jagar, och faktiskt besökt årsmöten.
Jag låter säkert som en bitter jävla gubbe, men jag är både arg och besviken på den trångsynthet och missunnsamhet som ligger bakom slikt beteende...

Småviltjägare runt om i norrland får, och har alltid fått, stå med mössan i hand och buga sig för älgjägare och älgjakten. Villkoren för vår jakt har alltid dikterats av älgjägare och deras intressen. Så är det och har alltid varit överallt där jag jagar småvilt (60-65000Ha fördelat på 8 områden, både bondskog och bolagsmark.)
Jag har varit engagerad i viltvården på samtliga områden och gjort allt jag kunnat för att ge småviltet så bra förutsättningar som möjligt. Jag har jagat predatorer av alla sorter, med fälla och bössa och har aldrig bett om en krona för att göra det då jag tycker det är ett måste om man ska kunna motivera ett uttag av matvilt. Jag har varit väldigt restriktiv i min jakt på småviltet och alltid vägt uttag idag mot framtida uttag. Jag skjuter endast i undantagsfall tjäderhönor (under injagning av valp kan jag skjuta en höna om hunden gjort allt rätt) undan spetsarna, jag skulle aldrig komma på tanken att skjuta en råget, jag har sparat mellanbockar och begränsat mig till max 1 rådjur/område (bock eller kid från råget som har två).
Det har jag gjort för att jag vet att det jag skjuter idag inte kan jagas imorgon.
Den genomsnittlige älgjägaren här uppe skiter fullständigt i hur mycket, eller lite, småvilt det finns på markerna. Det dom bryr sig om är antalet kilo älgkött i boxen när snön ligger meterdjup och dom sitter och lapar glögg framför kalle anka. Och det får dom göra bäst fan dom vill för mig, jag bryr mig inte egentligen. MEN att dom nu dessutom ska ställa sig över lagar och regler för att dom tycker en massa saker i sådant som jag har svårt att se att dom har kunskap i, gör mig OND...

JAHA! om man är oense och inte kan komma överens utan istället föra fram allehanda uppfattningar om situationen, då pågår ingen tvist??? Ursäkta mig om jag inte förstår, nu har ni hållit på att argumentera hit å dit i 2 månader, utan att kommit en millimeter framåt mot en lösning och då pågår det ingen tvist? Ja då så, då är ni överens då alltså? Då kan väl nån moderator låsa tråden nu då, det förfarandet brukar ju inte sinka i andra fall!
don corleone

Inläggav lsjonsson » 09 okt 2018, 18:27

POW: Det är bara att du kommer på vvo årsmöte nästa år i Bondersbyn.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav lsjonsson » 09 okt 2018, 18:27

POW: Det är bara att du kommer på vvo årsmöte nästa år i Bondersbyn.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav pow » 10 okt 2018, 09:52

don don, du har missuppfattat saken fullständigt.

Det finns ingen tvist i frågan. Byn har bestämt och vi har vikit oss för vi vet, och dom vet, att om någon småviltjägare opponerar sig så tappar dom jakten (som vi iofs inte har längre. Två tappade den i år, utan att arrendet sas upp enligt gällande regler).

ls, varför??
Nästa möte är ju avskjutningsrapporterna 0 på fågel och 0 på rådjur och ni ser inget på älgjakten i år heller så att ni INTE skulle komma till samma slutsats igen är ju en utopi. På det mötet blir vi i så fall 3 småviltjägare, så du kan ju räkna på hur många förslag vi får igenom... Men nästa år kommer det att överklagas för idiotin har redan spridit sig till en by till och sanna mina ord, andra tjuribönder kommer att ta efter... pengar vill dom ha, för arrende och jaktkort, men fan tar den som jagar och stör den heliga älgjakten...

Admin, lås tråden!
Användarvisningsbild
pow

Inläggav lsjonsson » 10 okt 2018, 11:25

pow skrev:don don, du har missuppfattat saken fullständigt.

Det finns ingen tvist i frågan. Byn har bestämt och vi har vikit oss för vi vet, och dom vet, att om någon småviltjägare opponerar sig så tappar dom jakten (som vi iofs inte har längre. Två tappade den i år, utan att arrendet sas upp enligt gällande regler).

ls, varför??
Nästa möte är ju avskjutningsrapporterna 0 på fågel och 0 på rådjur och ni ser inget på älgjakten i år heller så att ni INTE skulle komma till samma slutsats igen är ju en utopi. På det mötet blir vi i så fall 3 småviltjägare, så du kan ju räkna på hur många förslag vi får igenom... Men nästa år kommer det att överklagas för idiotin har redan spridit sig till en by till och sanna mina ord, andra tjuribönder kommer att ta efter... pengar vill dom ha, för arrende och jaktkort, men fan tar den som jagar och stör den heliga älgjakten...

Admin, lås tråden!

För att göra din stämma hörd om du inte är nöjd med ev. förslag/dagordning som kommer nästa år.
Sedan kan du ta upp årets beslut o skapa en diskussion o ifårgasätta beslutet ang fågel- o rådjursjakten.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav pow » 10 okt 2018, 13:01

:D Menar du allvar?

Sen när lyssnar markägare/älgjägare över huvud taget på vad småviltjägare tycker och tänker, än mindre bifaller förslag från dom?
Användarvisningsbild
pow

Inläggav lsjonsson » 10 okt 2018, 14:03

pow skrev::D Menar du allvar?

Sen när lyssnar markägare/älgjägare över huvud taget på vad småviltjägare tycker och tänker, än mindre bifaller förslag från dom?

Jepp!

Du kan ju iaf göra din stämma hörd o höra på deras ev. motivering.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav Magnus M » 10 okt 2018, 15:08

Pow: Jag tycker det är skönt att veta att man gjort allt man kunnat med problem. Går du på årsmötet så har du ju gjort allt. Vem vet, du kanske får gehör eller åtminstone bättre svar på dina frågor? Att knyta näven i fickan eller beklaga sig på forum hjälper definitivt inte iaf.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Katjing » 10 okt 2018, 19:33

Upplever ni att det blir vanligare att man försöker begränsa småviltsjakten för att den stör älgjägarna? Jag tycker mig ha sett tendenser lite här och där, men jag är för ung för att ha något riktigt perspektiv.

Samtidigt är vissa vvo och skogsbolag jättetydliga med att man inte kan hindra någon från att jaga. Kanske för att det har förekommit påtryckningar även där.
Katjing

Inläggav lsjonsson » 10 okt 2018, 20:08

Katjing skrev:Upplever ni att det blir vanligare att man försöker begränsa småviltsjakten för att den stör älgjägarna? Jag tycker mig ha sett tendenser lite här och där, men jag är för ung för att ha något riktigt perspektiv.

Samtidigt är vissa vvo och skogsbolag jättetydliga med att man inte kan hindra någon från att jaga. Kanske för att det har förekommit påtryckningar även där.

Det är det inte frågan om i det här fallet!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav don corleone » 11 okt 2018, 07:54

lsjonsson skrev:
Katjing skrev:Upplever ni att det blir vanligare att man försöker begränsa småviltsjakten för att den stör älgjägarna? Jag tycker mig ha sett tendenser lite här och där, men jag är för ung för att ha något riktigt perspektiv.

Nej, men det är inte heller lätt för utomstående att förstå vad frågan gäller. Ni är tydligare än nånsin inte överens om det frågan gäller, men likväl påstår ni att det inte råder någon tvist eller konflikt, men Herre Gud, varför ältar ni då detta vecka efter vecka? Är det en intern fråga mellan vvo och vissa småviltjägare? Lös det då INTERNT!
don corleone

Inläggav pow » 11 okt 2018, 09:48

don don:

Jag startade tråden för att försöka få svar på vad som gäller rent juridiskt inom ett VVO, det har jag fått svar på, kanske inte i tråden utan mer från jurister.

I tråden har ls, som här representerar älgjägarna och markägarna i berörda by, försökt förklara varför dom tagit ett beslut som dom inte kan ta och som strider mot dom lagar och regler som omger ett VVO och jakten i Sverige.

Att det sedan blivit en diskussion fram och tillbaka är väl bara naturligt. Att det dessutom låter en aning bittert från mitt håll är kanske inte heller så konstigt då undertecknad i egenskap av småviltjägare anser mig orättvist behandlad i vanlig ordning när älgjägare/markägare tycker sig veta bättre än alla andra.

Det är här vi har pudelns kärna ls, för mig och andra småviltjägare är det precis den slutsatsen vi måste dra. Ingen älgjägare/markägare i byn är mig veterligen väl insatt i småviltstammarnas upp och nedgångar över tid, eller hur mycket jakten påverkar stammen. Den enda som möjligen satt inne med kunskapen finns inte längre bland oss och jag vet inte om du kommer ihåg hur det var på hanns tid?
Så den enda vettiga förklaring jag/vi kan komma fram till är ju att ni inte vill att vi jagar småvilt på bondersbyn, i alla fall inte under den tid som älgjakten pågår.
Du liksom jag har vistats på byns marker i många år och vi är båda överens om att framför allt fågelstammen har varit vikande under senaste 10-15 åren. Men det vet du likväl som jag och alla markägare att det inte är jakttrycket som är den stora boven i dramat.
Om vi tittar på hur skogen såg ut för 10, 15, 20 år sedan så var det stora områden som var ett paradis för gråfågel och det fanns i överflöd. Nu är dessa skogar till 90% borta och ersatta med kalhyggen och i bästa fall manshög ungskog. I takt med att gammelskogen körts ut med lastbil har också tjäder och orre flyttat ut, så är det bara.

Jag har förstått att ni, för jag säger ni, är helt oförstående till min och några andras ilska och jag har accepterat det. Ni får göra som ni vill.... i år.

Nu kommer jag inte skriva mer i denna tråd, för jag blir bara på dåligt humör och det tar energi som behövs annorstädes.
Användarvisningsbild
pow

Inläggav greyling » 11 okt 2018, 09:55

Och jag är djupt ångerfull att jag hällde bensin på brasan igen!

D c tycker jag har en poäng - is och pow kommer nog inte längre - det är nog rätt så cementerat mellan älgjägare och andra intressen i frågan i aktuellt vvo.

Jag kan bara återigen konstatera att de här frågorna funkar kanon i de vvo som jag jagar.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav don corleone » 11 okt 2018, 11:33

Pow, jag har ingen anledning att ta parti för nån av er, men jag har större förståelse för din frustration än de bevekelsegrunder som motparten anför. Enl. min egen uppfattning så verkar det alltid som att älgjägaren går före, det är likadant här hemma. Är det nån som rör sig i skogen strax före eller under älgjakten, så ve den stackarn. Denna småaktighet har gjort att jag har avsagt mig all gemensam jakt hemmavid och låter "girrigburkarna" tom. utnyttja min egen mark. Hellre det än att höra gnället från "småpåvarna"
Tycker dessutom att du gör rätt i lägga ner skiten här på forumet, gör som Jonsson säger, gå på det där förbannade mötet och kräv ett sakligt underlag för att förbjuda din småviltjakt och till sist, "svinhugg går igen"
don corleone

Inläggav lsjonsson » 11 okt 2018, 16:17

För min del är det färdigskrivet i den här tråden nu.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav HuggyBear » 11 okt 2018, 21:18

Jag är då himla glad att det fungerar klockrent utan tjafs mellan älg å småviltsjägare hos oss... Samordnad älgjakt har företräde men ingen av småviltsjägarna har problem med det. Men det kan ju kanske bero på att dom absolut inte ha nå förbud på sig att jaga. Är vi bara ett fåtal älgjägare som inte bestämt innan vart vi ska jaga å nån harjägare önskar åka till ett visst ställe så brukar denne få göra det för att slippa vänta på att vi bestämmer oss. Då åker vi ju givetvis inte å släpoer älghundar i närheten av där dom jagar. Skulle det mot förmodan bära iväg med älgekipage precis mot där vi vet att dom jagar tex hare vilket de oftast handlar om, så ringer vi å talar om. Harjägarna flyttar sig mer än gärna då dom vet att det är bra mycket lättare att få tag i en annan hare än att få tag i skjutbar älg igen... :) Måtte det fortsätta så i all framtid... Jag hoppas tvisten som tråden handlar om kan lösas nästa vår under ordnade förhållanden där alla är nöjda sen... :)
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav karelsk blandning » 12 okt 2018, 07:48

Förbjud all jakt inom området.
karelsk blandning

Inläggav pow » 16 okt 2018, 21:24

Hade inte tänkt skriva mer här, men nu tarvar tråden en uppdatering.
Jag har nu fått bekräftat att den egentliga orsaken till beslutet ÄR att älgjägarna tycker att vi med fågelspetsar stör deras jakt och älgarna för mycket. Jag är idag ensam kvar som fått lösa kort och har spets, dom andra två har lagvidrigt blivit av med sina arrenden. Utan uppsägning enligt stadgar för ett vvo.
Jag kommer att närvara vid nästa årsmöte och jag kommer att överklaga alla eventuella beslut liknande årets. Om mitt arrende försvinner kommer jag även överklaga detta.
Användarvisningsbild
pow

Inläggav andersvestlund » 16 okt 2018, 22:12

Oj hoppsan. :shock:

Ska bli intressant att följa.
andersvestlund

Inläggav karelsk blandning » 16 okt 2018, 23:17

pow skrev:Hade inte tänkt skriva mer här, men nu tarvar tråden en uppdatering.
Jag har nu fått bekräftat att den egentliga orsaken till beslutet ÄR att älgjägarna tycker att vi med fågelspetsar stör deras jakt och älgarna för mycket. Jag är idag ensam kvar som fått lösa kort och har spets, dom andra två har lagvidrigt blivit av med sina arrenden. Utan uppsägning enligt stadgar för ett vvo.
Jag kommer att närvara vid nästa årsmöte och jag kommer att överklaga alla eventuella beslut liknande årets. Om mitt arrende försvinner kommer jag även överklaga detta.

Älgarna neråt kusten måste vara bra mycket räddare om ni skrämmer bort dom med fågelhundarna.
Det är konstigt det fungerar att ni jagar med spetsar efter fågel med oss fast vi säkert har betydligt mindre älg på området.
Nå det blir kanske bättre nu när det minskar med älg.
karelsk blandning

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt