Märkligaste saker som hänt under jakt

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Märkligaste saker som hänt under jakt

Inläggav Ålandsjanne » 13 jul 2018, 22:38

Jag hade några bekanta på rådjursjakt,kul när dom ringer sina kompisar hemma och meddelar resultatet första kvällen ,1 bock,2 killingar,1 räv och en halv gädda.
Det var räven som kom bärande på en halv gädda.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav Ålandsjanne » 13 jul 2018, 22:53

En gång i Estland smög vi på en flock grisar på natten som betade nära en stuga vi smög in på gården och jag tog stöd på en vedtrave vid staketet bösspipan sticker utanför staketet och jag kornar in en gris ca 40m bort samtidigt kommer en annan gris precis under min bösspipa och bökar samtidigt som jag skjuter grisen som jag kornat in,jag kan berätta att den som var 1 m under knallen från min 300WM hade nog lämnat Usein Bolt långt efter sig.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Inläggav TekDr » 13 jul 2018, 23:11

Kvalar nog inte in som det märkligaste direkt men väl minnesvärt.

Var en vinter för drygt 10 år sedan som vi jagade rådjur och det låg snö med lite skare på marken och vi var på väg ut i pass och vi var tre kvar på passlinjen och jag satt som nummer tre från slutet. Framme vid mitt pass står ett smaldjur och kollar på oss. Skjutbart djur så jag tar bössan från axeln, magget ur fickan. I med magget, in med en bula i loppet, siktar men har handske på så jag tar av den, allt medans smaldjuret skeptiskt studerar oss. Efter handsken är av ser jag att hon är lite missnöjd så jag låter skottet gå innan hon drar och o backen åker hon utan ett ryck efteråt. Efter det var det bara att sätta sig i pass och låt såten drivas igenom som vanligt.

Men jag har aldrig förr eller senare stött på ett så snällt stående vilt djur i skogen som i princip väntade in mig så jag kunde skjuta.
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav greyling » 14 jul 2018, 00:10

Märkligast är nog inte de vilda djuren utan människor och hundar i olika episoder.

Kul tråd - svårt som attan att kora någon av allt man råkat på.

Men den med en så gott som blind drever (13 år och extremt duktig) med en matte utan för dagen gott orienteringssinne ”ledda” av en husse med då misstänkt alzheimer (numera fastslagen) står högt i kurs. Radiopratet var episkt kul. Alla kom undan helskinnade inklusive rådjuren som drevs två timmar tapptfritt i promenadtakt av Bosse (drevern). Matten drevs inte Lika tapptfritt ytterligare några timmar över radion.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav kapsyl » 14 jul 2018, 10:06

På en älgjakt för en tjugo år sedan var det sagt att om tillfälle gavs så skulle vi även skjuta räv. När jag sedan satt på passet så dök det upp en och satte sig bak en liten tall. Lade korset på den och väntade på att den skulle gå fram. När den sedan började gå så plötsligt försvann den i riset, precis när jag skulle trycka av. Satt och undrade var tusan den blev av när mickel plötsligt dök upp igen och återupptog promenaden. Upp med bössan, siktet i bogen och....vad fan!! Rävkräket rasade ihop som den blivit skjuten men jag hade ju inte skjutit än? Den måste vara sjuk, tänkte jag och höll kvar siktet i väntan på att den skulle resa sig. Det gjorde den och då small det direkt. Gick fram och plockade upp den och sen fick jag skämmas. Det är fegt att skjuta en som är full. Den hade tydligen varit och fyllt magen med jästa körsbär vid torpruinen strax intill.
kapsyl

Inläggav ingie » 17 jul 2018, 10:38

Har också haft en uggla som kommer och skall sätta sig på mitt huvud. Jag sitter på ett hygge och passar på bock. Jag slår till den när den precis ska sätta sig. Den blev rätt förvånad kan jag säga...
Men märkligast var nog en liten hornlös bock som gick och strosade framför mig. Jag var gästjägare så felskjutning fanns inte på kartan. Det var början på sep och jag såg att det var bock men fick inte ihop det. Kunde ju vara ett kid. Helt plötsligt kommer den rakt emot mig. Försiktigt fick jag sänka kikaren och titta över.Han går ända fram till mig och står och nosar på mitt ena byxben. Jag konstaterar att han har fejade horn, som två små skålar (en knapp cm i diameter) pälsen omkring var högre så de syntes inte från sidan. Plötsligt rycker han till och skuttar förbi mig. Trodde givetvis att det var det sista jag såg, men icke. Han stannade och började beta ca 5m snett bakom mig. Kunde ju inte röra mig utan satt och försökte snegla i ögonvrån. Plötsligt sätter han upp huvudet och lyssnar intensivt utåt åkern. Nu hör jag också en grävling kommer prasslande genom säden. Hmmm,, kanske ändå tänker jag och försiktigt lyckades jag få upp bössan och vrida mig (åt fel håll dessutom) runt och skjuter den precis när grävlingen kommer fram ca 10m ifrån oss. Har faktiskt dessa små horn på väggen ännu.
Vi är nu mera så fattiga, att pengar är allt vi har.
Användarvisningsbild
ingie

Inläggav .223 Ack Imp » 17 jul 2018, 11:31

Stod på rådjurspass i en vägkant och en ekorre kom hoppande rakt mot mig på marken. Den tar ett hopp och börjar klättra upp för byxbenet i tron av att jag var en tallstam. Halvvägs upp på låret möttes våra blickar och jag har aldrig sett ett djur få så stora ögon. De små svarta såg ut som stenkulor i skallen när den insåg sitt misstag.....tror inte den ekorren stannat än....

Vid ett annat rådjurspass också i vägkanten med en stor en bakom mig så kom det en rad älgar ur såten.....ko, två kalvar, kviga och pinntjur.....helt ovetandes om min närvaro passerar de så nära att jag kan sträcka ut handen och ta några hårstrå från tjuren......närkontakt som heter duga....

Apropå närkontakt så vid ett tillfälle under bockjakten satt jag och vaktade i ett torn. Efter en stund kommer det ut en liten 4-taggad älgtjur 50 meter från tornet. Den går och betar och jag misströstar då det inte syns till någon bock. Tjuren kommer allt närmare och till sist är den precis framför tornet. Vad händer ?...Jo den sträcker upp halsen och luktar på min stövel som sticker ut lite vid golvet.....Vad f-n....har den noskvalster??…..Bestämmer mig för att hälsa och lyfter på kepsen och säger "god kväll"....samma sak där....ögon stora som tennisbollar och ett sken som skulle gjort legolas grön av avund....har troligen inte heller stannat än eller helt enkelt dött av hjärtsnörp....

En annan ekorre som inte i samband med jakt påvisade viss intelligens. Hade hängt ut en fläsksvål till fåglarna i en tall en bit från husfönstret. Ekorren var där och stal den och sprang till skogs. Hängde ut en ny fläsksvål och samma visa igen. Hmmm…...hängde fläsksvålen i tvättlinan som gick mellan huset och tallen.....ekorren såg den där men nerifrån var det för högt och gå balansgång med utgångspunkt från tallen provades flera gånger men med samma resultat....han trilla i backen....till sist sprang ekorren upp i tallen och satte sig på en gren och såg ut som han fundera en stund.....och nog fasen gjorde den det för efter ett tag klättrade den ner en bit, bet av tvättlinan, tog fläsksvålen och sprang till skogs....touché….han var värd den fläsksvålen också...
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav Ingvar » 17 jul 2018, 12:27

Vad gäller ekorrar och byxben heter det i historierna att det är "nötterna" i grenen de är ute efter.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav micke w » 17 jul 2018, 12:31

Ingvar skrev:Vad gäller ekorrar och byxben heter det i historierna att det är "nötterna" i grenen de är ute efter.
- via Tapatalk

Hahaha, den va bra.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav dptrapper » 17 jul 2018, 12:46

Haft en bärplockande Thailändare på 2 meter när jag satt å vakade räv och rå i full cammo-mundering.
Han såg mig inte tills jag sa hej! Tror faktiskt han är lös i magen än.
dptrapper

Inläggav win307 » 17 jul 2018, 23:18

Nilmo skrev:Det var tusan, fler som fått fåglar på sig alltså. Var orolig att ingen skulle tro mig när det hände mig själv.
Var hände dig win307 då?

Blåmes eller nåt liknande. Är fruktansvärt dålig på fåglar. Det är ju lättare att se när dom ligger på köksbordet så man kan jämföra med fågelboken :wink: Ugglor verkar många haft erfarenhet av,jag trodde ugglor både var smarta och såg bra...
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav älg » 17 jul 2018, 23:48

kumpe skrev:Har även jag varit med om en duvhök som slog på duvbulvaner. Blev hyfsat förvånad.

Det hände mig också en gång. Jag blev också riktigt förvånad, men det är ganska vanligt efter vad jag förstår.

En gång när jag trampade tjäder stötte jag upp en järpe. Tog upp pipan och visslade på den och sekunden senare satt den på en gren bara en meter i från mig. Kunde nästan ha tagit den med handen. Den flög iväg nästan direkt.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav calleballeh » 29 jul 2018, 04:45

Gåsjakt bland 2m hög stråvass.
Vi jagade kvällssträck på gäss och fick ner ett gott antal inom loppet av ett par minuter. De dunsade ner kanske 50m2 kring oss och vi gick efter varje skott och samlade in dem och la dem vid vårt gömsle.
Efter nästa passering fick vi ner 3st och vi båda två lämnade gömslet för att plocka in dem, vi var kanske borta i 2-3 min och när vi kom tillbaka märkte vi att det saknades en gås, vilket gjorde oss aningen förbryllade.
Vi började leta och rätt vad det är hittar vi gåsen, en 25m in i vassen och sen upp på en liten vall, halvvägs ner i ett gryt vi inte visste existera. :roll:
calleballeh

Inläggav White hunter » 29 jul 2018, 08:07

Jag har en bra.
Helt ny som jägare med nytagen jägarexamen. Dvs många år sedan. Jag och en polare var med på en kortjakt på hare. Jag passar vid en skogsväg ca 10m in i skogen. Längs vägen kommer ett galt i 150kg klassen och spatserar. I höjd med mig tvärstannar den när den får vind av mig. Och avancerar mot mig. 3m från mig stannar den och tittar på mig. Jag har hagelbocken laddad med 5or riktad mot skallen. Då börjar den gunga fram och tillbaka, djävulst märkligt beteende. Jag tänker ett steg till så smäller det...
Det vänder efter någon minut och fortsätter ner längs vägen.
100m längre ner står min polare. Grisen viker in i skogen, jag tänker det måste ju vara bra nära där polaren står. Jag förutsätter att polaren sett den eftersom att den kom så öppet på vägen.
Men nu är det så att polaren har ställt ifrån sig bössan, dragit ner byxorna och håller på att förlösa en grynhaj helt ovetandes om någon gris. Grisen kommer helt orädd ända fram till honom och nosar honom i ansiktet när han sitter där.
Han berättade att om byxorna inte redan hade varit nere så hade han skitit på sig...

Det måste ha varit något fel på den grisen.
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH
Blaser S2 luxus cal. 470NE
Beretta 682 silverpigeon cal. 12
Sako quad range cal. 22lr
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Swarovski i6 1-6×24
Aimpoint H2

Fällkniven Njord NL3, A1, F1, WM1, SK18, SK3L, DC521, DC4
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav win307 » 17 aug 2018, 22:59

Kom på en till. Min jaktkompis hade fått en ny jaktkniv när han fyllde 50(eka swingblade).När såten var färdigjagad sa han på radion att han tappat sin kniv och vi skulle titta efter den om vi gick i hans spår. 5cm spårsnö så jag så jag följde spåret men hitta ingen kniv. Han gick i sina egna spår och hittade dock kniven men det var bara ett problem... Knivskaftet var fel färg.Det visade sig vara min kniv som jag tappat när jag letat efter hans kniv! Hans kniv är fortfarande borta... :( Om man missar att sätta kniven rätt i slidan(jaja :shock: )så skär man av sömmen till hållaren till bältet,det felet gjorde vi båda två tydligen.
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav valmet412 » 19 aug 2018, 10:42

Satt en morgon och lurade på rådjur när en ekorre kom och hoppade upp bredvid axeln på mig och fortsatte upp i tallen bakom mig, mittiallt kom en ekorre till, så satte de sig bredvid varandra på samma kvist och satt helt stilla några minuter och tittade medans solen steg över trädtopparna på andra sidan åkern, man såg på dem att de njöt av tillfället, sen smög de sakta iväg tillsammans.

Vid samma plats satt jag häromåret en kväll och hade inte sett ett enda djur när det plötsligt kommer något flygande emot mig, det flaxar till och en ormvråk sätter sig bara en meter från ansiktet på mig på kanten till tornet. Den sitter och tittar en stund, sen spänner den ögonen i mig i några sekunder innan den flyger iväg majestätiskt igen. Man kunde nästan bli religiös och tro att det var någon man känt som kom tillbaka i ett annat liv :roll:
"The best caliber is a bullet in the right place"

Sako forester 308w, Leu vx-II 3-9x50
Valmet 412s
Tikkakoski

Ponte: "Pengar är som gödsel, till ingen nytta om de inte sprids." :)
Användarvisningsbild
valmet412

Inläggav Bo Petersson » 19 aug 2018, 17:34

Tre speciella händelser när jag suttit på pass i älgtorn.
1. Tornet var placerat på en åker vid ett dike som var fullt med höga buskar. Bakom mig var en lövskogsridå ner mot en å. Jag var vänd från ån och hörde fågelkvitter närma sig. Plötsligt satt jag mitt i en flock av stjärtmes!
2. Satt i ett högt torn vid en hyggeskant. Hörde ett krafsande ljud från nedre delen av tornet. Det ökade i styrka och så kom en trädkrypare hela vägen upp och flög iväg.
3. Satt på en kraftledningsgata. En ekorre kom på motstående sida ner efter en granstam. Innan den nådde marken så stannade den till och spanade åt båda håll. Sedan kom den rakt emot mig, uppför stegen till tornet. När det kunde se över tornets golv så stannade den åter till och kollade om "kusten var klar" för att sedan springa in mellan mina ben och försvinna.
Bo Petersson

Inläggav J f n Fjollträsk » 21 aug 2018, 11:42

En bockjaktsmorgon för några år sedan satt jag i ett dike under en gran och vakade. Solen hade precis gått upp och började lyfta dimman. Plötsligt ser jag hur en räv kommer tassande på min sida av fältet, på väg mot mig. Från början är den kanske 125-150 m ifrån mig. Den försvinner ned i en svacka kanske 80 m ifrån mig. Då passar jag på att åla upp ur diket och lägga mig tillrätta för skott. Räven kommer upp på 70 m och jag väntar till kanske 60 m innan jag låter skottet gå. Räven försvinner och jag ställer mig upp.

Plötsligt ser jag hur räven kommer springande i väldigt hög fart ute i dimsjoken på vallen snett till vänster om mig. Jag repeterar och försöker fånga upp den i kikaren, men hinner inte med. Blir frågande och bitter - va f-n hände egentligen? Hur kunde jag missa?

Beslutar mig för att gå och titta - och där ligger ju räven, stendöd. Så jag höll ju på att göra en Tintin i Kongo. Och än idag undrar jag ju var den där andra räven egentligen kom ifrån, jag borde ha sett den om de gått tillsammans, men det fanns bara en räv. Endera av rävarna måste antagligen ha befunnit sig i svackan hela tiden.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav nagelhoff » 21 aug 2018, 15:56

Jag gäst jagade på en mark tillsammans med ett par vänner som skulle släppa hund, vi jagade gris!
rätt som det är kommer en sugga med 3 brunisar på rad, jag skjuter sista grisen, och dem stickar fort som fan, inklusive grisen jag sköt på, hunden som drev dem stack vidare efter flocken. jag pratar med folket över radion och det är ok att gå fram och leta grisen, en av dem som har marken ska hjälpa mig.
Det var i en bokskog vi jagade och skogsbottnen var fyllt med löv i alla höstens färger, sen kommer killen som skulle hjälpa och vi hittade skotsplatsen (eller jag hittade skotsplatsen) för när han kommer fram till mig säger killen att ser några tecken på blod... men att det kanske inte var så konstigt för han var färgblind men han skulle absolut göra sitt bästa för att leta - Tack för hjälpen tänkte jag :mrgreen: - "Vi" hittade gris 50mtr bort
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Andretty » 25 aug 2018, 19:25

Jag satt i ett torn vid en åker i våras, jagade inte utan rekade bara. Det var mycket djur ute, som det brukar vara på våren.

I gräset 200 meter ifrån tornet låg ett lodjur. Väldigt svårt att upptäcka utan kikare, men jag hade en bra handkikare så jag är säkert på att det var ett lodjur. Lodjuret var inte fullvuxet utan kanske ett år gammalt skulle jag gissa på.

Nu till det märkliga. Lodjuret smög på en hare, och gjorde ett misslyckat försök. Den bestämde därefter att göra ett försök på en rådjur som hade gått ut under tiden. Varje gång lodjuret gjorde ett försök så sprang rådjuret iväg ca 20 meter och började sedan beta igen. Lodjuret gjorde flera ansmygningar och språng med samma resultat, avståndet mellan rådjuret och lodjuret var ca 20-30 meter hela tiden. Det är pågick i säkert 15 minuter. Detta är det märkligaste jag varit med om i svensk natur, det kändes nästan som att man var på savannen i Afrika.
Användarvisningsbild
Andretty

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt