Varg i sverige

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Varg i sverige

Inläggav J f n Fjollträsk » 27 apr 2018, 10:34

Fast jag blir mest bara förvånad, nu när jag läser vad du skriver, läs igen vad jag skrev från början och fundera på vad det är för kritik jag framför och vem den är riktad mot.

Jag skulle tolka avsaknaden av spillningsinsamling som att ingen varit i området sedan 17 januari (med en peak runt 9 januari). Eller i vart fall inte någon som vill rapportera. Sannolikt pga snödjupet och kylan, skönare att sitta och häcka i Falun och jakten är avslutad, stickvägarna inte plogade osv. Så jag tror att de aktuella vargarna lever. Men individer kan förstås ha lämnat.

Sen hittar jag åtminstone tre oskjutna individer till, längre norrut. Förvisso kanske inte en del av det gamla Fulufjällsreviret, men ändå vargar i området. Och poängen jag ville få fram var alltså?
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Mattis » 27 apr 2018, 10:57

Märklig debatt det här.Tydligen kan vargar bara gå åt ett håll.Dom kan gå riktigt långt när dom kommer men åt andra hållet kan dom inte gå för då är dom skjutna.Det finns inga hybrider i Sverige har forskarna sagt i alla år. Eller har det funnits förr vilket inte vore så konstigt om det har hänt förr.vargar äter inte hundar så man förr. Nu vet man att så inte är fallet.forskning är forskning . Vet att dyngsmäll kommer tycka att ja är en jäkla bonntölp som skriver så här men vi har väntat på en riktig förvaltning i så många år. Trots löften från både höger och vänster så ser det mörkt ut.
Mattis

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 12:03

J f n Fjollträsk skrev:Fast jag blir mest bara förvånad, nu när jag läser vad du skriver, läs igen vad jag skrev från början och fundera på vad det är för kritik jag framför och vem den är riktad mot.

Jag skulle tolka avsaknaden av spillningsinsamling som att ingen varit i området sedan 17 januari (med en peak runt 9 januari). Eller i vart fall inte någon som vill rapportera. Sannolikt pga snödjupet och kylan, skönare att sitta och häcka i Falun och jakten är avslutad, stickvägarna inte plogade osv. Så jag tror att de aktuella vargarna lever. Men individer kan förstås ha lämnat.

Sen hittar jag åtminstone tre oskjutna individer till, längre norrut. Förvisso kanske inte en del av det gamla Fulufjällsreviret, men ändå vargar i området. Och poängen jag ville få fram var alltså?

Nu råkar ju jag veta vilka som har varit där och när, hur ofta och så vidare. Teorin att ingen besökt området sedan januari kan vi alltså lämna bakom oss. Vargarna är inte där och de sista försvann utan spår i januari. Visst kan någon valp komma att dyka upp någon annanstans, det är möjligt, men flocken är borta från sitt revir.

Såvitt jag förstår anklagar du länsstyrelsen i Dalarna för att mörka och menar att revir finns kvar för att det tagits dna prov där någon gång under inventeringsperioden. Du gnäller även på att man går ut med preliminära resultat. Om du kikar på länsförvaltningsplanen för älg i Dalarna (finns på deras hemsida) så kan du se att VFD i Dalarna beslutat om att länsstyrelsen ska gå ut med information i mars eller april (minns inte riktigt) om vargrevir så att man får ett underlag till älgförvaltnings- och älgskötselplaner. Det är alltså ren service från myndigheten till älgförvaltningen du gnäller på.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav lsjonsson » 27 apr 2018, 12:38

Ops! Här försvinner det gränsvargar mellan Norge-Sverige till höger o vänster.
13 alfavargar borta.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/v ... -20180426/
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Canta » 27 apr 2018, 13:51

Vill minnas att Dyngsmäll själv sagt att vargrevir kommer och går liksom. Inget statiskt alltså. Nya revir uppstår o gamla försvinner.
Nya har dykt upp i Sörmland/Östergötland o inget sensationellt med att ulvar dragit från Fulufjällets. Försvinner nåt behöver det inte bero på jägare lika lite som när nya uppstår.

Men grejen är att man inte kan veta om man kan lita på vargmyndigheter. Folk där är rätt fokuserade på att varg är så fantastiskt. Iom att sveriges lag numera tillåter viss licensjakt på varg läggs mycket energi på att 'mörka' ner totalantalet så pass att ingen avskjutning kan komma att ske. Chaprons räknemodell kan ses i det sammanhanget.
I de gamla länsvisa Rovobs har mycket smussel skett under åren o kanske lika med Rovbase.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav don corleone » 27 apr 2018, 14:20

Canta skrev:Vill minnas att Dyngsmäll själv sagt att vargrevir kommer och går liksom. Inget statiskt alltså. Nya revir uppstår o gamla försvinner.
Nya har dykt upp i Sörmland/Östergötland o inget sensationellt med att ulvar dragit från Fulufjällets. Försvinner nåt behöver det inte bero på jägare lika lite som när nya uppstår.

Men grejen är att man inte kan veta om man kan lita på vargmyndigheter. Folk där är rätt fokuserade på att varg är så fantastiskt. Iom att sveriges lag numera tillåter viss licensjakt på varg läggs mycket energi på att 'mörka' ner totalantalet så pass att ingen avskjutning kan komma att ske. Chaprons räknemodell kan ses i det sammanhanget.
I de gamla länsvisa Rovobs har mycket smussel skett under åren o kanske lika med Rovbase.

Kan man lita på en endaste myndighet i det här jävla landet "absurbistan" ? Sedan att Dyngsmäll är utsänd för att infiltrera och lägga rökridåer, det är däremot nåt man kan lita på!
don corleone

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 14:39

Canta skrev:Vill minnas att Dyngsmäll själv sagt att vargrevir kommer och går liksom. Inget statiskt alltså. Nya revir uppstår o gamla försvinner.

Med förlov sagt, det du säger stämmer inte. Hade vi stått öga mot öga hade jag sagt att du snackar skit, men sånt drar jag mig för när jag gömmer mig bakom anonymitet.

Tidigare bestod reviren intakta med samma föräldradjur i åratal. Nu är det inte så beroende på att så många, både alfadjur och valpar, försvinner spårlöst. Alfadjur lämnar mycket sällan sitt revir om inte valparna och det andra föräldradjuret försvunnit.

Vargarna som i höstas fanns i Fulufjällsreviret har inte dykt upp någon annan stans i Skandinavien. De är spårlöst försvunna. Det finns för övrigt inga ”vargmyndigheter”. Dina fantasier om mörkande av antalet varg är fortsatt bara fria fantasier. Det är lika ”illa”ställt som Wabakken säger, och det gäller inte bara i gränsreviren mot Norge. Mitt stalltips är att vi kan glömma licensjakt nästa år, alternativt att det blir högst en handfull djur som får skjutas i landet, men det återstår väl att se.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 14:41

don corleone skrev:

Kan man lita på en endaste myndighet i det här jävla landet "absurbistan" ? Sedan att Dyngsmäll är utsänd för att infiltrera och lägga rökridåer, det är däremot nåt man kan lita på!

Har du några belägg för det du skriver? Vem har ”sänt ut” mig, till exempel?

PS. Det är du som är ”absurb”.DS. :mrgreen:
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Canta » 27 apr 2018, 15:04

Både Wabakken och Chapron är dessvärre (ö)kända vargfanatiker. Fattar inte att dom kan få hålla på och manipulera/spekulera som dom gör.
Nej, om det blir minskad legal avskjutning till nästa säsong blir det ökad illegal istället.
Som det nu är har vi olagligt många vargar som ränner runt. Måste åtgärdas ....på vilket vis som helst.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Fk Fjun » 27 apr 2018, 15:10

Canta skrev:Nej, om det blir minskad legal avskjutning till nästa säsong blir det ökad illegal istället.

Även det omvända gäller väl?
Fk Fjun

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 15:15

@Canta:
Also sprach der Fanatiker. Men du har ju sagt att det knappt existerar illegal jakt? Hur ska den kunna öka om nästan ingen ägnar sig åt den? Det blir väl riktigt svårt det. Finns väl ingen som vet hur man gör ens? Eller?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav lsjonsson » 27 apr 2018, 15:38

Är det även sändarförsedda vargar som har försvunnit?
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav lsjonsson » 27 apr 2018, 15:38

Är det även sändarförsedda vargar som har försvunnit?
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav Canta » 27 apr 2018, 15:42

Jo då, allt förfinas inkl det illegala tyvärr. Bara icke-proffs använder t.ex. vanliga mobiler längre, jo vanliga mobiler men med kryptering.
Sen finns det ett gammalt talspråk: Vad är det perfekta brottet ? Jo, när ingen upptäcker att ett brott skett ...... :shock:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 15:50

Riktigt värdelösa brott de här tjyvskjutningarna, med andra ord. Alla insatta ser ju genast vad som hänt, fast då gäller det förstås att misskreditera dem och sprida rykten om att de inte går att lita på i sociala media, eller hur? Berätta gärna mer om tillvägagångssätt etc. Alltid spännande att höra.
Senast redigerad av Dyngsmäll 27 apr 2018, 16:42, redigerad totalt 1 gång.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 15:55

lsjonsson skrev:Är det även sändarförsedda vargar som har försvunnit?

Det har ju knappt funnits några märkta på många år förrän nu i februari, så vi får väl se hur de klarar sig.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav lsjonsson » 27 apr 2018, 19:22

Dyngsmäll skrev:
lsjonsson skrev:Är det även sändarförsedda vargar som har försvunnit?

Det har ju knappt funnits några märkta på många år förrän nu i februari, så vi får väl se hur de klarar sig.

Ok!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav Johan123 » 27 apr 2018, 19:50

lsjonsson skrev:Ops! Här försvinner det gränsvargar mellan Norge-Sverige till höger o vänster.
13 alfavargar borta.
Jomenvisst serru... När man ska bestämma antal levande vargar så varierar det med flera hundratals individer men vargar som "försvinner" kan man garanterat exakt säga hur många det är ned på enskild indvidnivå och sedan skyller man på tjuvjakt. Myndigheter och forskare framställer sig själva som antingen okunniga eller lögnare med sådana här utspel. När man ska bestämma levande antal är det fullständigt omöjligt, och man måste vartannat år ha ny modell eller inventeringsmetod och vips så ändrar man antalet vargar, men försvunna kan man garanterat säga ned till ental :lol: ... Antingen har man då mycket bättre koll än vad man säger och döljer detta för att i sann aktivistanda skydda sitt "totemdjur" och levebröd(en hel del grädd-drickare som diar dina och mina skattepengar på låtsasjobb inom varg/rovdjurshysterin) eller så har de absolut noll koll på vad de håller på med och mest gissar, sedan gissar man givetvis i underkant minst 200-300 djur på levande och dubblar antalet "försvunna" och skyller på jägarna. Är ju som en fars i sann bananrepublikanda.
Johan123

Inläggav Dyngsmäll » 27 apr 2018, 20:45

Men Johan, man vet ju hur många man minst har, eller hur? De individer som identifierats med DNA är ju kända. Om ett känt djur är borta så är det ju borta om det aldrig mer lämnar en skit, en skvätt piss, lite saliv, hår eller vävnad efter sig igen. Då har djuret dött. Vad det har dött av vet man förstås inte om man inte har mer information. Om det den sista gången man spårade djuret visade sig att det var språngspår delvis utsuddade av skoterspår och med blodstänk av just den vargen här och där tex. Då behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut vad som hänt ifall den vargen aldrig dyker upp igen. Eller att man hittar en blodpöl i en vägkant från en viss varg och ser i snön att någon stått och trampat 50 m bort på vägen och att det är hundspår och kanske en tomhylsa på platsen? Att leda det i bevis och att hitta den som gjorde det är något helt annat.

Hur många inbrott och stölder klaras upp idag? Man vet att ett brott begåtts, men man kan inte lösa det. Samma sak. Eller menar du att alla stölder och inbrott som inte klaras upp aldrig har hänt bara för att man inte hittar stöldgodset och tjuven? Från märkt varg med sändare vet man att runt hälften av de som dör, de dör av orsaker som inte kan förklaras på annat sätt än med illegal jakt och det är nu rätt länge sen den studien gjordes. Inte har folk blivit mindre hatiska mot varg under de senaste tio åren precis vad jag har märkt...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav lsjonsson » 28 apr 2018, 13:28

...och i finska Österbotten är vargobservatörena slutkörda
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt