Cykel pyrsch...

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Cykel pyrsch...

Inläggav potatiskastare » 13 jun 2019, 10:11

Den som är sugen på att testa om elcykel är laglig bör även läsa §44 där det framgår att det särskilt skall beaktas om man använt en motordriven anordning. Då är det plötsligt ett minimistraff på sex månader i sinkabirum.

Lagstiftaren har som sagt skrivit att motordrivna fortskaffningsmedel är förbjudna men för att ha byxor och hängslen har de lagt till "andra motordrivna anordningar". Man får alltså inte ha en motorsåg på pakethållaren eller sitta på ett pass och göra smoothies på en blender.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Isopalo » 13 jun 2019, 10:24

Sätt ett spelkort mot ekrarna så det smattrar då ni cyklar.
"Bortom all redbarhet och bakom guds rygg"
Användarvisningsbild
Isopalo

Inläggav lasse-a » 13 jun 2019, 10:24

greyling skrev:Anordning med motor är det likväl - eller hur?

Njae, jag är inte övertygad om det. Det känns som skrivningen i lagen är tänkt att fånga upp diverse motorredskap som inte är fordon i lagens mening. Typ jordfräs och dylikt. (Det var större skillnad på sådana förr; t ex så blev det krångel med vägverkets oförsäkrade redskap om du krockade med en väghyvel.)

Dessutom att den inte skall avge motorljud, a la motorsåg, för att locka vilt, så att du inte kan komma undan med att spänna en motorsåg på en cykel.

Nu är ju elcyklarna en ny företeelse som i allt väsentligt skall liknas vid en cykel, så det skulle inte var orimligt att hävda att det är just en cykel, dvs fordon men inte "anordning me motor" avsedd att ge högre hastighet eller locka vilt. Att lagstiftaren tänkte på eldrivna fordon som var så begränsade som elcyklarna när de skrev jaktlagen det är ju uteslutet. Det fanns inte på kartan då.

Hur en domstol faktiskt skulle döma går som vanligt inte att veta i förväg; men utsiktslöst att man skulle klara sig med en elcykel är det inte.

Man skulle få en bättre bild om man gick till förarbetena, och det orkar jag rakt inte (har varken cykel eller elcykel ;)), så jag "killgissar" varför man mobbat motorfordonen baserat på vad som sägs vid jägarexamensutbildningen. Om det finns fler skäl än de två ovan, så är jag idel öra.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 13 jun 2019, 10:28

Walt Slade skrev:Spåra vet jag inte om det går att lära dom.
Men jag har skjutit en hel del vilt för hästarna.
Särskilt den yngre hästen håller stenkoll på vad som händer runt gården.
Och enligt vad min sambo säger så syns det direkt på hästarna när det är vilt i närheten då hon är ute i skogen och rider.

Det var ju ett gammalt trapper knep att smyga an bakom hästen. Annat vilt blev inte så skrämda av ytterligare en sexbent gräsätare. (Hjortdjur räknar tydligen dåligt). Så det borde väl gå.

(Visste att jag sett det dramatiserat någonstans, och jo, det är klart det är Jeremiah Johnson https://www.youtube.com/watch?v=jFePYTa0xwY) "Elk don't know how many feet a horse has!" ;))

Och hästar har ju använts i strid i hundratals år, så skotträdsla (även med ljuddämpare så smäller det ju en del) måste ju gå att träna bort. (Eller iaf välja bort).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 13 jun 2019, 11:23

lasse-a skrev:
greyling skrev:Anordning med motor är det likväl - eller hur?

Njae, jag är inte övertygad om det. Det känns som skrivningen i lagen är tänkt att fånga upp diverse motorredskap som inte är fordon i lagens mening. Typ jordfräs och dylikt. (Det var större skillnad på sådana förr; t ex så blev det krångel med vägverkets oförsäkrade redskap om du krockade med en väghyvel.)

Dessutom att den inte skall avge motorljud, a la motorsåg, för att locka vilt, så att du inte kan komma undan med att spänna en motorsåg på en cykel.

Nu är ju elcyklarna en ny företeelse som i allt väsentligt skall liknas vid en cykel, så det skulle inte var orimligt att hävda att det är just en cykel, dvs fordon men inte "anordning me motor" avsedd att ge högre hastighet eller locka vilt. Att lagstiftaren tänkte på eldrivna fordon som var så begränsade som elcyklarna när de skrev jaktlagen det är ju uteslutet. Det fanns inte på kartan då.

Hur en domstol faktiskt skulle döma går som vanligt inte att veta i förväg; men utsiktslöst att man skulle klara sig med en elcykel är det inte.

Man skulle få en bättre bild om man gick till förarbetena, och det orkar jag rakt inte (har varken cykel eller elcykel ;)), så jag "killgissar" varför man mobbat motorfordonen baserat på vad som sägs vid jägarexamensutbildningen. Om det finns fler skäl än de två ovan, så är jag idel öra.

Nu är det ju som så att även en elcykel eller elmoped eller Tesla har egenheten att du kan sitta helt stilla medan du transporterar dig. Det är inte enbart ljudet av motorn som distraherar viltet utan även rörelsen. Lagstiftaren har som PK beskriver det tagit till hängslen och livrem i det här fallet och det är naturligtvis inte till 100% säkerställt hur det skulle dömas. Det finns en del argument för att det skulle vara tillåtet men de kommer inte från jaktlagen. I så fall finns det argument för att jaga från en Tesla. Men jag tror vi kan vara överens om att det är lite onödigt att testa det.

Dessutom tror jag att det skulle få en och annan i jaktlaget att se lite annorlunda på en om man kom dragandes med en elcykel till bockprurchen....
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav jali704 » 13 jun 2019, 11:55

En elcykel kan du inte sitta still på och transporteras fram. Om du inte trampar så går inte motorn, den är bara till för att underlätta trampandet.
Sako AV 375 HH
ZG 47 9,3x62
CG 1900 6.5x55
Simson SL 1 20/222Rem
Shul 12-70
jali704

Inläggav lasse-a » 13 jun 2019, 13:06

greyling skrev:I så fall finns det argument för att jaga från en Tesla.

Nej, det kan jag inte se. Teslan faller för "jakt från bil" i största allmänhet, dvs att man med ett motordrivet fordon kan söka av stora ytor, samt snabbt genskjuta vilt (något som blivit allt viktigare iom GPS på hundar o dylikt).

Så det faktum att Teslan är eldriven ser jag inte som tillräckligt stor skillnad från den Volvo som lagstiftaren tänkte sig för att det skall ändra bedömningen.

Att hävda det i domstol tror jag inte skulle nå någon som helst framgång. Teslan passar in på "bil"-arketypen alldeles för bra.

Men en elcykel är så långt ifrån både Teslan och Volvon, och så nära cykeln (som sagt även i annan lagstiftning) att det inte alls är omöjligt att en domstol skulle se det på samma sätt. Man kan inte genskjuta bättre på en elcykel än en vanlig, och den låter inte som en motorsåg, så lock/maskerings-rekvisitet är inte heller uppfyllt.

Så när det gäller Teslan så vågar jag (nästan) lova att man får skaka galler, när det gäller elcykeln så är jag tvärtom långtifrån övertygad om att det måste bli så. (Iaf i högre rätt, tingsrätterna dömer ju lite happ som haver).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 13 jun 2019, 18:13

lasse-a skrev:
greyling skrev:I så fall finns det argument för att jaga från en Tesla.

Nej, det kan jag inte se. Teslan faller för "jakt från bil" i största allmänhet, dvs att man med ett motordrivet fordon kan söka av stora ytor, samt snabbt genskjuta vilt (något som blivit allt viktigare iom GPS på hundar o dylikt).

Så det faktum att Teslan är eldriven ser jag inte som tillräckligt stor skillnad från den Volvo som lagstiftaren tänkte sig för att det skall ändra bedömningen.

Att hävda det i domstol tror jag inte skulle nå någon som helst framgång. Teslan passar in på "bil"-arketypen alldeles för bra.

Men en elcykel är så långt ifrån både Teslan och Volvon, och så nära cykeln (som sagt även i annan lagstiftning) att det inte alls är omöjligt att en domstol skulle se det på samma sätt. Man kan inte genskjuta bättre på en elcykel än en vanlig, och den låter inte som en motorsåg, så lock/maskerings-rekvisitet är inte heller uppfyllt.

Så när det gäller Teslan så vågar jag (nästan) lova att man får skaka galler, när det gäller elcykeln så är jag tvärtom långtifrån övertygad om att det måste bli så. (Iaf i högre rätt, tingsrätterna dömer ju lite happ som haver).

Segway då.

Ja du bortser helt från det PK pekar på. Dessutom är det lättare att närma sig ett vilt på en elcykel utan att röra sig. Mao en fördel av medlet med motor. Jag hävdar 95 % sannolikhet fällande vid elcykel- vad anser du?
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav jali704 » 13 jun 2019, 18:41

Ja du bortser helt från det PK pekar på. Dessutom är det lättare att närma sig ett vilt på en elcykel utan att röra sig. Mao en fördel av medlet med motor. Jag hävdar 95 % sannolikhet fällande vid elcykel- vad anser du?

Om du inte behöver röra dig för att komma framåt på en elcykel så är den inte laglig (=el moped). Slutar du trampa så bara frirullar en elcykel, motorn driver inte.
med andra ord, det är du som driver cykeln framåt , elmotorn hjälper bara till att minska muskelinsatsen.
Sako AV 375 HH
ZG 47 9,3x62
CG 1900 6.5x55
Simson SL 1 20/222Rem
Shul 12-70
jali704

Inläggav lasse-a » 13 jun 2019, 19:49

greyling skrev:Segway då.

Som andra redan skrivit så är en elcykel till sin konstruktion en cykel dvs om du inte trampar på pedalerna så rör den sig inte. Det är bara lättare att trampa eftersom man får hjälp att göra det. Men jag vill gärna veta precis vad det är jag bortser från? Det enda jag sett är en rad i lagstiftningen, men att tolka lagen är inte så enkelt (i Sverige, i s.k. "common law"-system som USA/UK m.m. så är det lite enklare, eller iaf annorlunda).

En Segway är i vilket fall inte jämförbar. Den rör på dig utan hjälp.

Därmed inte sagt att jag inte tycker du skall försöka! Jag skulle vilja se den som skjuter i flykten från en Segway, det kan nog vara straff nog att försöka... ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 13 jun 2019, 21:09

jali704 skrev:

Om du inte behöver röra dig för att komma framåt på en elcykel så är den inte laglig (=el moped). Slutar du trampa så bara frirullar en elcykel, motorn driver inte.
med andra ord, det är du som driver cykeln framåt , elmotorn hjälper bara till att minska muskelinsatsen.

Åfan - man lär så länge man lever. Men enklare att söka vilt likväl och motor på anordning.

@lasse - artigt är att svara själv på frågor - om man vill ha svar.

Vi sätter punkt där från mig. Jag tänker då inte utmana lagen kring den här frågan. Då finns andra som ligger närmare till hands.

Man tackar för inspirationen - en postcykel vore nice
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Carl A » 13 jun 2019, 21:39

det är typ detta de tänker sig stävja med "anording med motor"

https://www.youtube.com/watch?v=6u0hgr_Au2Q

:lol: :lol: :lol:
Carl A

Inläggav Mohikanen » 13 jun 2019, 22:30

Oavsett om lagligt eller ej med elcykel så är det ändå tvivelsamt jaktetiskt. Med en vanlig cykel är ju drivkällan ens muskler. Har man kass kondition så orkar man inte cykla lika långt som den som tränat. Med en elcykel så orkar man mycket längre. Man ska ju ha uträttat något för att känna glädje av att fälla vilt.
alias Jamt
Användarvisningsbild
Mohikanen

Inläggav Abana » 14 jun 2019, 05:50

Det spelar faktiskt inte så stor roll vad du färdas i när du jagar. Idag kommer du nära om du åker i bil men det är för att så gott som ingen jagar från bil. Djuren lär sig väldig snabbt.
Jonas

Rem Seven .358W
Rem 700 6.5x47L
sako forester 308
tikka hirwester 6,5x55
Husq m310 AS 12x65
remington 11 cal. 20
Användarvisningsbild
Abana

Inläggav lasse-a » 14 jun 2019, 10:42

greyling skrev:@lasse - artigt är att svara själv på frågor - om man vill ha svar.

Ja, naturligtvis! Vad är det jag inte svarat på?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 14 jun 2019, 15:51

lasse-a skrev:
greyling skrev:@lasse - artigt är att svara själv på frågor - om man vill ha svar.

Ja, naturligtvis! Vad är det jag inte svarat på?

Ingen fara Lasse, det var det där med %-satsen för en fällande dom.

Men skit i det nu - nu är det helg snart. Ska ut å elcykla :D :D :D

Den där med motorsågen måste man prova åxå.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lasse-a » 14 jun 2019, 16:05

greyling skrev:
Ingen fara Lasse, det var det där med %-satsen för en fällande dom.

Men skit i det nu - nu är det helg snart. Ska ut å elcykla :D :D :D

Den där med motorsågen måste man prova åxå.

Aha! ;) Jag trodde jag svarat på det tidigare, dvs jag tror inte det ligger på 95% för elcykel. Långtifrån. Jag tror snarare 50/50. Dvs, jag tror hög(re) risk för fällande dom i tingsrätt, men friande i hovrätt. Det beror på vad som står i förarbetena och vad experter säger.

Och motorsågen... Skulle vara istället för grisspjut då. Vid eftersök så är ju det mesta tillåtet. ;) Passa dig så det inte kastar bara. ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav fugazi » 14 jun 2019, 17:22

nogo skrev:Kanske lite fallskärmspursch? ....

Heter det para-shooting då?
fugazi

Inläggav potatiskastare » 14 jun 2019, 17:24

Jag tror procentsatsen för en fällande dom är näranog 100%. För det första gäller lagen som den är skriven. Endast svårtolkade lagar kräver att man tittar i förarbetena. Min uppfattning är att den inte är svårtolkad. Om den hade varit det känns det uppenbart att lagstiftaren velat förbjuda motorer när de hjälper till. Elcykeln kanske inte skall kallas motordriven utan motorassisterad. Dvs motorn hjälper till. Det är betydligt enklare att cykla elcykel. Speciellt på lite tyngre väg och med packning då motorn verkligen gör skillnad och fartbegränsningen inte spelar någon egentlig roll.
Alltså får man inte använda elcykeln för att spana, leta, spåra, ta sig närmre etc.

Var det förresten inte Simson som före kriget gjorde jaktcyklar med bösshållare etc. En sådan hade varit kul att ha :lol: .
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav win307 » 14 jun 2019, 22:59

Finns det inte en regel för att jaga fågel från motorbåt? Motorn skall vara avstängd en viss tid för att vara laglig efter man kommit till jaktplatsen. Elcyckel borde vara tillåtet
om den är laglig.Sen kan man alltid mixtra med kablarna så den blir olaglig...
https://www.elcykeltrim.se/
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt