Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
potatiskastare skrev:Jag är inte lika övertygad om att vi inte har brist. Enligt SLU har vi redan tecknat in närmsta 20 eller årens avverkningar till både det vi gör idag samt olika bioekonomiska projekt. Sedan håller baltstaterna på och bygger egen skogsindustri.
Importtänket från globaliseringens årtionden som varit bygger ju på att någon annan väljer att sälja sitt virke till oss så vi får dra nytta av förädlingsvärdet. Nu pratas istället nationalism, slopade handelsavtal, Trump inför tullar...
Jag tycker fortfarande inte det var ett orimligt antagande av SS att förlusterna inte täcks upp av import.
Dyngsmäll skrev:Varför lyfts aldrig frågan om det mycket svaga (obefintliga?) sambandet mellan antal älg/1000 ha i vinterstam och mängden färska skador? Jag har roat mig med att göra grafer på älgtäthet enligt spillningsinventering mot uppmätta färska skador enligt ÄBIN. Inte testat statistiskt, men punkterna i den grafen ser ut som en hagelsvärm. Älgtäthet i sig verkar ha väldigt liten påverkan på mängden färska skador.
Dyngsmäll skrev:Varför lyfts aldrig frågan om det mycket svaga (obefintliga?) sambandet mellan antal älg/1000 ha i vinterstam och mängden färska skador? Jag har roat mig med att göra grafer på älgtäthet enligt spillningsinventering mot uppmätta färska skador enligt ÄBIN. Inte testat statistiskt, men punkterna i den grafen ser ut som en hagelsvärm. Älgtäthet i sig verkar ha väldigt liten påverkan på mängden färska skador.
Stainless steel skrev:Studier har visat att kalvar skjutna i områden med bara tall är mycket mindre än kalvar skjutna i lövskogsområden. Tall är värdelöst för älgen så den måste äta så mycket mer även om den inte vill äta det.
Canta skrev:Vi väntade på dig, Dyngsmäll ... är väl din grej det här.
Har några gånger i vissa sammanhang frågat var provytorna för ÄBIN ligger i vår trakt. Man har gett undvikande svar o sagt att de där ytorna står skogsbolagen för o ges inget direkt tillträde. Kan det vara så ÄBIN ytorna är placerade så att de ska uppge maximal skadefrekvens, eller...
Just det där med älgtäthet o skador är intressant. I våra trakter finns ett par 'älghöjder' där det kan stå mer älg än medelstammen per 1000 ha i stora områden runt omkring. På de där platserna är tallarna lågtuktade dvs betas varje år under några vintermånader. Ser bedrövigt ut men samma varje år. Väljer man ut såna ställen då kan man leda till bevis det man haft som premiss/axiom.
Tomps skrev:Dyngsmäll skrev:Varför lyfts aldrig frågan om det mycket svaga (obefintliga?) sambandet mellan antal älg/1000 ha i vinterstam och mängden färska skador? Jag har roat mig med att göra grafer på älgtäthet enligt spillningsinventering mot uppmätta färska skador enligt ÄBIN. Inte testat statistiskt, men punkterna i den grafen ser ut som en hagelsvärm. Älgtäthet i sig verkar ha väldigt liten påverkan på mängden färska skador.
Gissningsvis:
Plottar man älgtäthet mot äbinresultatet kan jag mycket väl tänka mig att det spretar åt olika håll eftersom älgen även i älgfattiga marker dras till planteringarna vintertid om det är brist på annan lämplig föda. Det räcker ju med ko och kalv som kalasar ett tag i samma ungskog så blir det mycket skador.
Är älgtätheten större beror det mest sannolikt på att det finns mer föda - men inte bara planterad ungskog utan generellt bättre biotoper och då kan man ju tänka sig att betestrycket fördelas på större ytor och inte nödvändigtvis drabbar de inventerade äbin planteringarna i högre grad.
Min lilla slutsats är därför att man kan ha en relativt hög älgtäthet i vinterstam utan att det nödvändigtvis ökar skadefrekvensen på planteringarna om det finns en god tillgång till andra lämpliga biotoper med stor fodermängd.
Kanske bara svamlar och famlar här, men så tänkte jag i denna stund
potatiskastare skrev:Vi hade tidigare avtal med energibolaget där jaktlagen utmed en ledning fick lite betalt för att röja ledningen och då kunde röja delvis efter eget huvud, dvs så det gynnade viltet. Fungerade mkt bra enl. oss men sedan upphörde energibolaget med detta. Jag vet inte var det felade men på något sätt måste ju energibolaget tyckt att det inte lönade sig för dem, eller att för många jaktlag tackade nej.
Canta skrev:Kan ha göra med det här ...... Krav på kunskaper från 1 januari 2015. Den som arbetar med motorsåg ska ha tillräckliga kunskaper för att göra det på ett säkert sätt. Den 1 januari 2015 börjar kravet gälla på att den som använder motorsåg i arbetet ska ha godkänts i ett teoretiskt och ett praktiskt prov. Det ska också finnas dokumentation som styrker detta. Detta krav innebär att arbetstagaren ska ha dokumentation som visar att han eller hon har avlagt teoretiska och praktiska prov med godkänt resultat som visar att arbetstagaren har grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna använda en motorkedjesåg på ett säkert sätt.Den arbetsgivare vars arbetstagare överträder bestämmelserna på dokumenterade kunskaper ska betala en sanktionsavgift på 10 000 kronor.
Förr var det t.ex. fritt fram för folk att köpa vedskog hos skogsbolagen brutto så att säga. Men under senare år stopp för just det där med ansvarsfrågan o motorsågar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster