usla skyttar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: usla skyttar

Inläggav sneträff » 07 nov 2019, 13:18

""superhaglet" som marknadsfördes för många år sedan... "

Var det polska grovhagel? Farsan blev också "pålurad" sådana på -60 talet nån gång.

sneträff
sneträff

Inläggav birk0323 » 08 nov 2019, 08:59

sneträff skrev:""superhaglet" som marknadsfördes för många år sedan... "

Var det polska grovhagel? Farsan blev också "pålurad" sådana på -60 talet nån gång.

sneträff

Nej, jag kommer inte ihåg vad de hette men det var dubbla laddningar med hagel där den ena "förladdningen" var vänd åt fel håll och enligt tillverkaren skulle "vända sig" bortom hagelhåll och prestera en "hagelsvärm" där... Jävla idioti var vad det var för det fungerade inte alls. Man testade den också i något av magasinen men jag kommer inte ihåg vilken tidning som tog upp dem och där ratades de med skarp understrykning. Idag skulle jag ta en sådan lösning med skepsis och testa först men jag var ung och tänkte att "de är ju godkända"... tyvärr hann jag skjuta på en räv med dem, räven kom inte undan men det var obehagligt att skjuta ett skott på rimligt hagelhåll och få den reaktionen efter att ha skjutit mot en stillastående räv som stod med bredsidan till. Räven sprang undan och skrek i omgångar innan jag fick till ett dödande skott med kulpipan från kombin.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav lasse-a » 09 nov 2019, 16:35

birk0323 skrev:Nej, jag kommer inte ihåg vad de hette men det var dubbla laddningar med hagel där den ena "förladdningen" var vänd åt fel håll och enligt tillverkaren skulle "vända sig" bortom hagelhåll och prestera en "hagelsvärm" där... Jävla idioti var vad det var för det fungerade inte alls. Man testade den också i något av magasinen men jag kommer inte ihåg vilken tidning som tog upp dem och där ratades de med skarp understrykning. Idag skulle jag ta en sådan lösning med skepsis och testa först men jag var ung och tänkte att "de är ju godkända"... tyvärr hann jag skjuta på en räv med dem, räven kom inte undan men det var obehagligt att skjuta ett skott på rimligt hagelhåll och få den reaktionen efter att ha skjutit mot en stillastående räv som stod med bredsidan till. Räven sprang undan och skrek i omgångar innan jag fick till ett dödande skott med kulpipan från kombin.

Snacka om sammanträffande! :) Jag städar i källaren och hittade två gamla "Vapentidningen" och i nr 2 från 2000 så hittar man (s. 32) en artikel om just dessa "underhagel" och att man inte fick dem att fungera.

"Double impact" från Zanoletti i Italien. Om det är samma.

Det verkar inte som om de är lätta att få att fungera: https://www.thehighroad.org/index.php?threads/zanoletti-double-impact-shotshells-review.55433/
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav potatiskastare » 09 nov 2019, 19:15

Om någon undrar så är sådana spridningsfördröjare förbjudna för jakt i Sverige.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav birk0323 » 09 nov 2019, 22:57

potatiskastare skrev:Om någon undrar så är sådana spridningsfördröjare förbjudna för jakt i Sverige.

De var inte det då, men det är helt riktigt och bör så vara.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav birk0323 » 09 nov 2019, 23:00

lasse-a skrev:
birk0323 skrev:Nej, jag kommer inte ihåg vad de hette men det var dubbla laddningar med hagel där den ena "förladdningen" var vänd åt fel håll och enligt tillverkaren skulle "vända sig" bortom hagelhåll och prestera en "hagelsvärm" där... Jävla idioti var vad det var för det fungerade inte alls. Man testade den också i något av magasinen men jag kommer inte ihåg vilken tidning som tog upp dem och där ratades de med skarp understrykning. Idag skulle jag ta en sådan lösning med skepsis och testa först men jag var ung och tänkte att "de är ju godkända"... tyvärr hann jag skjuta på en räv med dem, räven kom inte undan men det var obehagligt att skjuta ett skott på rimligt hagelhåll och få den reaktionen efter att ha skjutit mot en stillastående räv som stod med bredsidan till. Räven sprang undan och skrek i omgångar innan jag fick till ett dödande skott med kulpipan från kombin.

Snacka om sammanträffande! :) Jag städar i källaren och hittade två gamla "Vapentidningen" och i nr 2 från 2000 så hittar man (s. 32) en artikel om just dessa "underhagel" och att man inte fick dem att fungera.

"Double impact" från Zanoletti i Italien. Om det är samma.

Det verkar inte som om de är lätta att få att fungera: https://www.thehighroad.org/index.php?threads/zanoletti-double-impact-shotshells-review.55433/

Korrekt, det var dessa dårakap till patroner jag använde, fy för fan... testa aldrig på jakt, förbjudna eller inte.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav wande » 10 nov 2019, 11:57

Sköt en gång i mina unga år på en tjädertupp som satt och spelade i en torrfura när jag var och indianjagade. Smög mig in på ca 80 m sen drog jag av en smäll. Höll mitt på tuppen ( har för mig det stod om lite överhåll på det avståndet ) vilket jag få inte gjorde men kommer ihåg hur jag såg hagelsvärmen rassla till ordentligt under tuppen. Så hade jag då hållt en 0,5 m över då hade jag haft tuppen med hem. Så dom hade nog funkat i praktiken olagliga eller ej

Skickat från min iPhone med Tapatalk
wande

Inläggav birk0323 » 10 nov 2019, 12:36

wande skrev:Sköt en gång i mina unga år på en tjädertupp som satt och spelade i en torrfura när jag var och indianjagade. Smög mig in på ca 80 m sen drog jag av en smäll. Höll mitt på tuppen ( har för mig det stod om lite överhåll på det avståndet ) vilket jag få inte gjorde men kommer ihåg hur jag såg hagelsvärmen rassla till ordentligt under tuppen. Så hade jag då hållt en 0,5 m över då hade jag haft tuppen med hem. Så dom hade nog funkat i praktiken olagliga eller ej

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej det gjorde dom inte, totalt värdelösa och rent ut sagt bedrövligt att använda.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav lasse-a » 10 nov 2019, 13:13

potatiskastare skrev:Om någon undrar så är sådana spridningsfördröjare förbjudna för jakt i Sverige.

Hur ser det förbudet ut egentligen? Jag menar då "i detalj". Även om det här är en usel idé så har jag exv. skjutit med "flight control wads" i USA och de fungerade bra. Iofs då "buck shot" som man ändå inte får jaga med här (jag vet inte om de laddas med finare hagel) så frågan är akademisk, men ändå.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav 405 WCF » 10 nov 2019, 18:15

Är väl egentligen rätt så uppenbart att ett sånt där skott är odugligt.
En hagelsvärm ska ”utvecklas, födas” i en pipa, inte i fria luften.
Att ens tänka tanken att tillverka dylika pjäser borde rendera i stupstocken och allmän bespottning.
405 WCF

Inläggav birk0323 » 10 nov 2019, 22:04

405 WCF skrev:Är väl egentligen rätt så uppenbart att ett sånt där skott är odugligt.
En hagelsvärm ska ”utvecklas, födas” i en pipa, inte i fria luften.
Att ens tänka tanken att tillverka dylika pjäser borde rendera i stupstocken och allmän bespottning.

+1
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Stainless steel » 16 nov 2019, 16:45

NVV reglerar ju vad för hagelkaliber och skott du får använda. Antar att det finns någon text om att patronen ska vara designad på ett konventionellt sätt. Alltså krut förladdning sen skott.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt