Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inläggav PerT » 09 sep 2019, 19:48

https://www.expressen.se/dinapengar/akl ... jaktbrott/
Blir spännande att se om det är tillåtet väcka åtal pga att man som jägare spårat av marken betr varg för att skydda sina hundar.
PerT

Inläggav lasse-a » 09 sep 2019, 21:35

PerT skrev:https://www.expressen.se/dinapengar/aklagaren-karl-hedin-kommer-atalas-for-jaktbrott/
Blir spännande att se om det är tillåtet väcka åtal pga att man som jägare spårat av marken betr varg för att skydda sina hundar.

Ja, väcka åtal går allt. Om man kan få det att hålla i rätten är en helt annan fråga. I vilket fall så är det det bästa som kan hända (för oss, inte nödvändigtvis KH). Om åtal väcks så kommer, som åklagaren säger, alla kort på bordet. Då kan vi läsa förundersökningsprotokollet och se precis vad som finns.

Men stalltipset är att åklagaren gör en kovändning, han har bara inte funderat ut hur han skall rädda något litet ansikte. Kommer sedan att sitta där och prata om sura rönnbär och hänvisa till "hemlig" bevisning som inte kundes ta upp/räckte till, och att han är "övertygad" om att KH är skyldig ändå.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 09 sep 2019, 21:35

PerT skrev:https://www.expressen.se/dinapengar/aklagaren-karl-hedin-kommer-atalas-for-jaktbrott/

Ja, väcka åtal går allt. Om man kan få det att hålla i rätten är en helt annan fråga. I vilket fall så är det det bästa som kan hända (för oss, inte nödvändigtvis KH). Om åtal väcks så kommer, som åklagaren säger, alla kort på bordet. Då kan vi läsa förundersökningsprotokollet och se precis vad som finns.

Men stalltipset är att åklagaren gör en kovändning, han har bara inte funderat ut hur han skall rädda något litet ansikte. Kommer sedan att sitta där och prata om sura rönnbär och hänvisa till "hemlig" bevisning som inte kundes ta upp/räckte till, och att han är "övertygad" om att KH är skyldig ändå.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 09 sep 2019, 22:49

lasse-a skrev:

Ja det där har vi länge nog förutsett - kryddat med lite trams om de två hagelbössor KH förvarade åt ett dödsbo. Ordet vapenbrott kommer att ältas av åklagaren till Svensson ser KH som värsta förortskriminelle och har han gjort det så har han jagat den där vargen. Men de där rikingarna de kommer ju alltid undan. Nåt sånt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav PerT » 11 sep 2019, 17:55

lasse-a skrev:

Ja vad gör inte vissa typer bara för att jävlas. Finns det inte lämplighetsprövning på poliser och åklagare innan de får påbörja sin yrkesutövning?
Kan dom förlora rätten att utöva yrket om dom missköter sig?
PerT

Inläggav Raggarö » 11 sep 2019, 20:06

Nu har Magnusson dragit fram en ny kanin ur hatten:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/annu- ... jaktharva/

Eftersom jag inte är premiumgäst hos Svensk Jakt så famlar jag i blindo vad Magnusson hittat på.........

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav älg » 11 sep 2019, 21:05

Raggarö skrev:Nu har Magnusson dragit fram en ny kanin ur hatten:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/annu- ... jaktharva/

Eftersom jag inte är premiumgäst hos Svensk Jakt så famlar jag i blindo vad Magnusson hittat på.........

Raggarö

Artikeln tillför inget som helst nytt, annat än att åklagaren misstänker ytterligare en person för "medhjälp till förberedelse till grovt jaktbrott och förgöring, grovt brott, i Norberg åren 2013-2018", men i övrigt uttalar han sig inte om fallet. Svensk jakt antyder att det skulle vara "den trovärdiga källan" som nu är misstänkt för att ha hanterat gift. I slutet av artikeln frågar Svensk jakt om åtal kommer att väckas i år:
– Ja, det hoppas jag. Utredningen rullar på och det skulle vara någon oerhört stor händelse som skulle kullkasta de planerna och det har det inte gjort hittills, även om jag avskrivit en del av de ursprungliga misstankarna, säger Lars Magnusson.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Raggarö » 12 sep 2019, 06:24

Tack för info älg, det var lite konstigt att Svensk Jakt valt att etikettera just denna artikeln PREMIUM då alla andra artiklar som rört Hedin & Co varit fria att läsa.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav lasse-a » 12 sep 2019, 07:54

älg skrev:Artikeln tillför inget som helst nytt, annat än att åklagaren misstänker ytterligare en person för "medhjälp till förberedelse till grovt jaktbrott och förgöring, grovt brott, i Norberg åren 2013-2018", men i övrigt uttalar han sig inte om fallet. Svensk jakt antyder att det skulle vara "den trovärdiga källan" som nu är misstänkt för att ha hanterat gift.

Ja, då blir det ju bättre och bättre! Skall han nu alltså åtala sitt "stjärnvittne" och få rätten att dels tro på hennes ursprungliga historia, och samtidigt få den att tro på de delar i sitt förnekande av den ursprungliga historien där hon säger att hon själv hanterat giftet? Så hon är alltså ett vittne vars historia man skall tro på i delar? Specifikt de delar som åklagaren gillar.

Verkligheten överträffar dikten... Hade någon kommet med det här som manus till ett CSI-avsnitt så hade vederbörande ju blivit utskrattad. :)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav älg » 12 sep 2019, 08:19

lasse-a skrev:
älg skrev:Artikeln tillför inget som helst nytt, annat än att åklagaren misstänker ytterligare en person för "medhjälp till förberedelse till grovt jaktbrott och förgöring, grovt brott, i Norberg åren 2013-2018", men i övrigt uttalar han sig inte om fallet. Svensk jakt antyder att det skulle vara "den trovärdiga källan" som nu är misstänkt för att ha hanterat gift.

Ja, då blir det ju bättre och bättre! Skall han nu alltså åtala sitt "stjärnvittne" och få rätten att dels tro på hennes ursprungliga historia, och samtidigt få den att tro på de delar i sitt förnekande av den ursprungliga historien där hon säger att hon själv hanterat giftet? Så hon är alltså ett vittne vars historia man skall tro på i delar? Specifikt de delar som åklagaren gillar.

Verkligheten överträffar dikten... Hade någon kommet med det här som manus till ett CSI-avsnitt så hade vederbörande ju blivit utskrattad. :)

Observera dock att åklagaren inte har bekräftat att det är "stjärnvittnet" som är misstänkt, men hon har ju å andra sidan erkänt att hon har hanterat giftet. Vi får väl se vart det barkar hän. Det enda man hoppas på nu är att det faktiskt går till åtal så att man får inblick i hela historien.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav greyling » 12 sep 2019, 10:57

Det skulle vara oerhört konstigt om det inte är ”vittnet” som nu är misstänkt. Blir väldigt snurrigt annars. Ja det är redigt snurrigt som det är.

”Ytterligare en person är nu misstänkt för att vara inblandad i den så kallade ”Västmanlandhärvan” där fyra män hittills är misstänkta för jaktbrott.
– Jag kommenterar inte vem den nya personen är men kan bekräfta att vi har ytterligare en misstänkt, säger åklagare Lars Magnusson.
Enligt åklagaren fortskrider utredningen och han räknar fortfarande med att kunna väcka åtal mot de misstänkta männen.
– Vi väntar på en del analyssvar och vissa saker är ännu inte undersökta men det betyder inte att utredningen inte går vidare, säger Lars Magnusson.
Den nya personen är misstänk för medhjälp till förberedelse till grovt jaktbrott och förgöring, grovt brott, i Norberg åren 2013-2018.
På Svensk Jakts fråga om den misstänkta är den kvinna som är gift med en av de misstänkta männen och som kallats polisens ”trovärdiga källa” så säger Lars Magnusson ”Jag kommenterar inte vem det är”.

• Är det en hon eller han?
– Det kommenterar jag inte, säger Lars Magnusson.
Den ”trovärdiga källan” är den enda av de inblandade som erkänt att hon hanterarat insektsgiftet karbofuran medan samtliga av de fyra männen nekar till att ha begått något brott.
I flera brev till åklagare Lars Magnusson har kvinna erkänt att det var hon som bland annat placerat gift på sin makes kläder samt utrustning för laddning av ammunition.
Hon ska också ha bakat in insektsgiftet i köttfärsklumpar som skulle läggas ut i naturen men det blev dock aldrig av.

Psykisk ohälsa
Skälet till hennes handlande säger hon var att hon mådde psykiskt dåligt.
Kvinna har vistats utomlands under större delen av sommaren men kom hem till Sverige under helgen.
Enligt åklagare Lars Magnusson räknar han fortfarande med att kunna väcka åtal mot de misstänkta männen.

• Kommer det att ske i år?
– Ja, det hoppas jag. Utredningen rullar på och det skulle vara någon oerhört stor händelse som skulle kullkasta de planerna och det har det inte gjort hittills, även om jag avskrivit en del av de ursprungliga misstankarna, säger Lars Magnusson.”
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav sneträff » 12 sep 2019, 14:29

Hade inte det anonyma vittnet en medbrottsling, som var skyldig henne pengar?
Var det inte han som skaffat fram giftet?
Jag har något minne av att jag läst det någonstans, men jag har inte tid att leta nu.
Är det ett sätt för åklagaren att tvinga henne att svara på frågor.

blir det kö utanför tingsrätten när det blir dags?

sneträff
sneträff

Inläggav greyling » 12 sep 2019, 21:08

sneträff skrev:Hade inte det anonyma vittnet en medbrottsling, som var skyldig henne pengar?
Jag har något minne av att jag läst det någonstans, men jag har inte tid att leta nu.

sneträff

Jo en finne (inte Börje).

Men att han skulle ha skaffat giftet var nytt. Hon ”tvingade” honom att vittna falskt mot att skulden skrevs av. Enligt henne....

Ja vilken soppa
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav sneträff » 12 sep 2019, 22:14

greyling skrev:
sneträff skrev:Hade inte det anonyma vittnet en medbrottsling, som var skyldig henne pengar?

sneträff

Jo en finne (inte Börje).

Men att han skulle ha skaffat giftet var nytt. Hon ”tvingade” honom att vittna falskt mot att skulden skrevs av. Enligt henne....

Ja vilken soppa

då mindes jag fel om det.

sneträff
sneträff

Inläggav Dyngsmäll » 12 sep 2019, 22:36

Stewe's world on ice skrev:
Dyngsmäll skrev:Följer med intensiv spänning...

Är det fortfarande spännande :)

Den här historien är olidligt spännande hela tiden. Faktiskt. Synd att man inte har någon insyn i utredningen.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav nagelhoff » 13 sep 2019, 08:16

Dyngsmäll skrev:
Stewe's world on ice skrev:
Dyngsmäll skrev:Följer med intensiv spänning...

Är det fortfarande spännande :)

Den här historien är olidligt spännande hela tiden. Faktiskt. Synd att man inte har någon insyn i utredningen.

Spännande är väl fel ord, när där är människor involverat, som får sina liv vänt upp och ner, och satt på vänt... tragiskkomisk kanske bättre beskriver lägget. Förtroendet för dessa myndigheter dalar mer och mer för varje dag detta får fortgå.. åtal eller lägg ner.
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Melker » 13 sep 2019, 09:24

Jag tycker det är beklämmande och omänskligt att det svenska systemet kan fungera så dåligt. Det var en sak att de gjorde en insats när de hade starka misstankar och vittne. Nu har det dock gått år och de inblandade straffas fortfarande utan att de delgetts några nya misstankar. Oroväckande att rättsystemet kan få fungera så illa i ett demokratiskt land...
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav greyling » 16 sep 2019, 18:08

Ja så var det då konstaterat att det är vittnet som de polisbeskyddade som nu ä medbrottsling.

Det skulle vara ytterst ”intressant” att se hur det här skulle läggas fram på ett trovärdigt sätt från åklagaren.

Som advokat Severin sammanfattar

– Det verkar som åklagaren bara gör saker för att få stöd för sina hypoteser istället för att titta både på omständigheter som talar emot och för i en opartisk bedömning, säger Sven Severin.

Nu är min nästa ”tippning” att det läggs ned.

Sista halmstrået var nog att hon skulle göra ytterligare en 360 nu som misstänkt. Och då komma med något konkret.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lasse-a » 16 sep 2019, 19:02

greyling skrev:Sista halmstrået var nog att hon skulle göra ytterligare en 360 nu som misstänkt. Och då komma med något konkret.

Jo, fast givet krumelurerna som vittnet gjort hittills så måste det vara väldigt konkret för att hon skall ha någon trovärdighet.

Jag är liksom du rädd att det blir nedlagt.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav PerT » Igår, 06:58

Är det inte olagligt att med åtal försöka skrämma ngn att vittna i domstol
PerT

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt