Flå och stycka viltet innan hängning.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Flå och stycka viltet innan hängning.

Inläggav votiv » 11 feb 2019, 21:34

Speedy skrev: ... Beträffande de 10°C som det pratas om i tråden härstammar från den så kallade 10/10-regeln och går ut på att slaktkroppen inte får sjunka mer än 10°C i temperatur under de första 10 h. efter avlivningen. Det betyder alltså inte att slaktkroppen ska hållas över 10°C det första dygnet utan att temperaturen på den inte får sjunka mer än 10°C från den temperatur det levande djuret hade som kroppstemperatur under de första 10 timmarna som går efter att djuret avlivats ...

Om vi förutsätter att de däggdjur vi skjuter har en kroppstemperatur på 36-38˚ när de skjuts så får den alltså inte sjunka under 26˚ de första tio timmarna. Det borde i praktiken vara svårt att undvika i de flesta fall.
/Ulf

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"
"Sleep - the most beautiful experience in life - except drink"

W. C. Fields
Användarvisningsbild
votiv

Inläggav Speedy » 11 feb 2019, 22:00

votiv skrev:Om vi förutsätter att de däggdjur vi skjuter har en kroppstemperatur på 36-38˚ när de skjuts så får den alltså inte sjunka under 26˚ de första tio timmarna. Det borde i praktiken vara svårt att undvika i de flesta fall.

Men det är så det funkar, det är kemi och inget annat. Hur väl du lyckas med slutprodukten beror på hur väl du lyckas förhålla dig till de givna förutsättningarna och hur väl du känner till dem.

Jag citerar här Håkan Fällman ur hans bok Kött -Välja, Hantera, Tillaga: "Det finns en regel som kallas 10-10-regeln. Den innebär att en slaktkropp inte får eller ska kylas ner snabbare än max tio grader på tio timmar direkt efter slakt. Detta minimerar risken för kylsammandragning. Det är särskilt viktigt om slaktkroppen ska frysas ner och inte säljas färsk samt vid jakt när viltet kanske inte hänger i för ändamålet tempererade och kontrollerade utrymmen."
Senast redigerad av Speedy 11 feb 2019, 22:12, redigerad totalt 2 gånger.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav lone_wolf » 11 feb 2019, 22:06

Huvudet på inrefilen verkade lämna kvar?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav greyling » 11 feb 2019, 22:22

votiv skrev:
Speedy skrev: ... Beträffande de 10°C som det pratas om i tråden härstammar från den så kallade 10/10-regeln och går ut på att slaktkroppen inte får sjunka mer än 10°C i temperatur under de första 10 h. efter avlivningen. Det betyder alltså inte att slaktkroppen ska hållas över 10°C det första dygnet utan att temperaturen på den inte får sjunka mer än 10°C från den temperatur det levande djuret hade som kroppstemperatur under de första 10 timmarna som går efter att djuret avlivats ...

Om vi förutsätter att de däggdjur vi skjuter har en kroppstemperatur på 36-38˚ när de skjuts så får den alltså inte sjunka under 26˚ de första tio timmarna. Det borde i praktiken vara svårt att undvika i de flesta fall.

Nejdå - det där sköter sig själv om man behåller skinnet på om det är kallt. Öppna inte upp för mycket då och vänta med sotningen. Sedan SKA det ned mer än 10 grader första dygnet åxå.

Så ska du använda kylen som man ju måste ibland och grovstycka innan så är det ju bra om det inte åker in direkt.

https://jagareforbundet.se/viltmat/hant ... mort-kott/
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Speedy » 11 feb 2019, 22:43

Jag vill påstå att det de skriver på DeVilda till viss del är fel i det som skrivs i länken till Viltmat.nu. Första felet är att det SKA sänkas tio grader under första dygnet, jag tror det är en missuppfattning om 10/10-regeln då det givetvis ska ner i mer i temperatur efter de initiala 10 timmarna. Det andra felet är att hävda att ett kött inte kan mogna i en vacuumpåse pga att den inte tillåter vätska att avdunsta från köttet. Både mörning och mognad är kemiska processer som har sin gång oavsett om köttet är packat eller ej, det kritiska är att inte frysa köttet eller mer bestämt förvara det under 0°C.
Jag vågar påstå dessa fel därför att jag också är professionell på området och både har läst, praktiserat och diskuterat dessa saker med folk som är insatta i frågan. Jag har heller ingen anledning att baktala DeVilda då jag ytligt känner en person som är polare med dem på det företaget och jag tror att de har rätt gott renommé inom sin bransch.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 00:18

Speedy skrev:Jag vill påstå att det de skriver på DeVilda till viss del är fel i det som skrivs i länken till Viltmat.nu. Första felet är att det SKA sänkas tio grader under första dygnet, jag tror det är en missuppfattning om 10/10-regeln då det givetvis ska ner i mer i temperatur efter de initiala 10 timmarna. Det andra felet är att hävda att ett kött inte kan mogna i en vacuumpåse pga att den inte tillåter vätska att avdunsta från köttet. Både mörning och mognad är kemiska processer som har sin gång oavsett om köttet är packat eller ej, det kritiska är att inte frysa köttet eller mer bestämt förvara det under 0°C.
Jag vågar påstå dessa fel därför att jag också är professionell på området och både har läst, praktiserat och diskuterat dessa saker med folk som är insatta i frågan. Jag har heller ingen anledning att baktala DeVilda då jag ytligt känner en person som är polare med dem på det företaget och jag tror att de har rätt gott renommé inom sin bransch.

På det där med 10 - graderna motsäger de inte dig det minsta. Inte du dem heller.

På ditt andra påstående att köttet möras även i vac så javisst - men mognaden avtar och blir åtminstone en annan utan lufttillförsel - klart sämre men kan ju vara vettigt ibland när nöden kräver det.

Det har även gjorts en hel del försök med hur djuren hängs - bäckenbottenhängnig är där att föredra. Svårt i en vacpåse.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Speedy » 12 feb 2019, 00:54

Som jag säger så handlar det om kemiska processer som sker inne i köttet oavsett om det är packat eller ej, det handlar om enzymer som bryter ner muskelfibrer och smakutveckling är en effekt av det. Bäckenhängning är ett sätt att hänga på och ur ett kvalitetsperspektiv är det att föredra därför att det mer än hälsenehängning liknar den normala kroppshållningen för ett djur och därför är mer likt den ställning muskelfibrerna är vana vid att hålla och är därför mer avslappnade. Men hängning av kött handlar i huvudsak om tre faktorer vilka är: sträckning av muskelfibrer genom att gravitationen drar köttet nedåt och benet håller emot, att köttet torkar upp vilket i sig koncentrerar smakerna och inkapsling till en kokong vilket skyddar den inre och naturliga mognadsprocessen från skadliga bakterier. Luftfuktigheten bör ligga mellan 70-80% och temperaturen vara mellan 2-4°C.
Så bäckenhängning ja men den är inte av avgörande betydelse för man kommer till samma resultat ändå genom andra metoder som kanske är enklare. I ett samtal tidigare i dag hörde jag det nämnas att den enda som i Sverige doktorerat på detta ämne menar att efter två veckor blir ett kött inte mer mört än vad det har uppnått på den tiden. Jag har hört annat på andra håll men den här källan är ändå en väldigt pålitlig sådan så det är värt att lyssna på det och sätta i opposition mot annat som jag lärt mig.
Jag vill inte skriva någon på näsan med detta utan försöker bara förklara det jag vet om hur kött fungerar och jag är ganska insatt i det och söker hela tiden nya kunskaper på området. Till syvende och sist handlar det för oss jägare att vara noggranna från början till slut, god hygien är den gemensamma faktorn i alla stegen för utan det blir det dåligt hur man än bär sig åt. Optimal god hygien börjar med ett enda dödande skott -fler skott kommer öka risken för kontaminering av slaktkroppen- och det fortsätter med varsam urtagning samt flåning på ett sådant sätt att slaktkroppsytan inte utsätts för onödigt mycket bakterier via päls eller överfört från skitiga händer.
Jag tycker att Torsten Mörner har gjort ett stort jobb för att utbilda svenska jägarkåren inom vilthantering för att göra bästa möjlig råvara av det vi jagar och jag tycker att det börjar ta skruv. Det gläder mig att folk bryr sig och ställer frågor och diskuterar utifrån olika informationskällor så som har presenterats hittills i tråden, även om jag i vissa fall inte håller med och som i detta fall även protesterar till viss grad.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 01:57

Tack speedy - jag vet ju att du kan det där.

Men köttmognad vs köttmörning är ju två olika saker. Mognaden fortsätter inte i vacuum, iaf inte bra. Kolla upp det får du se.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Speedy » 12 feb 2019, 07:55

Jag har aldrig tidigare hört att det inte skulle vara så utan faktiskt tvärt om, man tom bakar in kött i talg för att förlänga tiden man kan mogna ett kött och det bör vara ganska lufttätt tycker jag utan att veta helt säkert. Presentera gärna vetenskapliga belägg för att kött mognad behöver syre utifrån luften för att fungera optimalt. Jag tvivlar på det men är inte sämre än att jag kan lära om eftersom att det är min strävan att bli expert på kött.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav potatiskastare » 12 feb 2019, 09:13

Saxat ur australiensisk myndighetstext; Dry age är vår hängmörning. Wet age är mörning i vacuumpåse grovt sett. Räcker det som "bevis"?

Dry aged beef has an intense flavour when compared to wet aged meat that can have a sour blood/serum flavour. The reason for this is that the predominant bacteria on dry aged meat are the Pseudomonas that grow in the presence of oxygen. This is different to wet aged packaged meat where Lactobacilli bacteria grow in the absence of oxygen. The Lactobacilli bacteria convert lactose to lactic acid therefore wet aged product may have a slightly sour taste or odour when compared to the Pseudomonas that do not produce any sour flavours on dry aged meat.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Gblenn » 12 feb 2019, 10:53

Speedy skrev:Jag har aldrig tidigare hört att det inte skulle vara så utan faktiskt tvärt om, man tom bakar in kött i talg för att förlänga tiden man kan mogna ett kött och det bör vara ganska lufttätt tycker jag utan att veta helt säkert. Presentera gärna vetenskapliga belägg för att kött mognad behöver syre utifrån luften för att fungera optimalt. Jag tvivlar på det men är inte sämre än att jag kan lära om eftersom att det är min strävan att bli expert på kött.

Visst är det så att man bakar in köttet i ngt fett och låter det hänga riktigt riktigt länge. Kikar man på vad de har i saluhallen eller på fina restaurangen så handlar det för vissa bitar om så mycket som 50-60 dygn i låg temperatur. Detta för att få den "funky taste" som man är ute efter. Men det är efter att först har hängt köttet fritt under relativt lång tid... typ 15-20 dygn eller så. Anledningen till att man stänger in köttet i fett är som jag förstått det att man inte vill att det ska fortsätta förlora vätska. Det har redan tappat en avsevärd mängd vätska och vikt under de första 20 dygnen ändå...
Gblenn

Inläggav Speedy » 12 feb 2019, 13:45

potatiskastare skrev:Saxat ur australiensisk myndighetstext; Dry age är vår hängmörning. Wet age är mörning i vacuumpåse grovt sett. Räcker det som "bevis"?

Dry aged beef has an intense flavour when compared to wet aged meat that can have a sour blood/serum flavour. The reason for this is that the predominant bacteria on dry aged meat are the Pseudomonas that grow in the presence of oxygen. This is different to wet aged packaged meat where Lactobacilli bacteria grow in the absence of oxygen. The Lactobacilli bacteria convert lactose to lactic acid therefore wet aged product may have a slightly sour taste or odour when compared to the Pseudomonas that do not produce any sour flavours on dry aged meat.

Nej inte riktigt, jag förstår precis vad som menas med det eftersom att vacat kött kan lukta precis så som beskrivs men jag t or att det är en ren bieffekt som inte har med den huvudsakliga mognaden att göra. Mognaden sker oavsett men som jag läser texten så kan det bli en mindre önskvärd bakterietillväxt i packat tillstånd som i sin tur ger köttet en mindre angenäm doft och ibland även smak.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav potatiskastare » 12 feb 2019, 15:04

Nja, det står faktiskt att det är syreberoende bakterier som påverkar smaken på det hängmörade.

Saxar ut de två viktiga meningarna där;

Dry aged beef has an intense flavour when compared to wet aged meat
The reason for this is that the predominant bacteria on dry aged meat are the Pseudomonas that grow in the presence of oxygen.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 16:44

Det är kul när ett ämne bottnas så jag välkomnar Speedys idoghet att nå kompetens.

Jag tror att det kan vara så att det i din utbildning har du fått versionen av köttbranschen. Den vill gärna förespråka vacuummörning då det har klara fördelar för den branschen. Mindre spill och mindre viktminskning ger mer betalt i slutändan. Läser man deras förklaring är det tämligen ensidigt argumenterande kring mörning och inte något kring mognad:

https://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/not/

jag tycker det sammanfattas tämligen väl i den här artikeln:

https://jagareforbundet.se/viltmat/hant ... mort-kott/

Närmare bestämt stycket:

"Smaken utvecklas under hängning
Du kan möra köttet när det är vacuumpackat, men du kan inte MOGNA och få en mer utvecklad smak då. Det kan bara ske i luften. När du hänger köttet länge försvinner vatten och smakerna utvecklas. När köttet hängs torkar cirka 1 % av ursprungsvikten bort per dygn. Därför kostar välhängt kött mer!"

Vill man anta en mer forskningsrelaterad ansats finns en rätt bra rapport:

https://stud.epsilon.slu.se/3510/1/karl ... 111114.pdf

Förvisso bara en sammanfattning men ändå hänvisning till källor som forskat på området. Ett citat kostar vi på oss:

"Kött som hängmöras har enligt flertalet studier visat sig påverka smakutvecklingen positivt
(Laster et al., 2008). Bland annat Campbell et al. (2001) visar i sin studie att hängmörning
under minst 14 dagar förhöjer köttsmaken samt ger ett saftigare och mörare kött. Under
hängmörning utvecklas karakteristiska smaker och aromer som skiljer sig från de som
utvecklas under vakuummörning"

Som anekdot kan jag rapportera från Argentina där jag var i tre veckor. Köttkvalitén där är genomgående såpass bra att det inte går att hitta sånt kött i Sverige. Det är larvigt gott. Inte nödvändigtvis mörare men betydligt mer smakrikt. Nu beror det nog mest på käket samt bättre slaktmetoder, men ändå.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Fritz Kraut » 12 feb 2019, 19:07

I vårt lag flår vi och delar viltet i halvor innan hängning. Mitt eget kött tar jag hem och hänger i en kall matkällare i huset. Temperaturen ligger där runt 5-6 grader och köttet klarar utan problem en vecka där. Ibland delar jag min halva framför sadeln för att det ska vara bekvämare att hantera.

Det som är viktigt är slakthygienen. Rena knivar, ren såg, handskar på händerna och sedan torr luft vid hängningen. Eventuella föroreningar vid slakten tvättas noggrant bort med ättika på hushållspapperssudd, och blodutslag avlägsnas.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Speedy » 12 feb 2019, 19:52

Nu råkar det vara så att jag just för tillfället jobbar på en Ica-butik där det bästa köttet enligt mig är just det hängmörade. Men inom två veckor byter jag jobb till ett mycket välkänt och välrenommerat företag - tänker inte säga vilket innan jag kommit in i gängorna- som i första hand hanterar hängmörat kött.
Jag pratar inte mot att hängmöra köttet om man kan det och det har klara fördelar att göra så om man har möjlighet till det. Det jag argumenterar mot är att kategoriskt säga att smakmognad inte uppstår vid vacuumpackning.
Jag åt för en tid sen svenskt hängmörat kött som varit på benet i fyra veckor och det var en väckarklocka om att det är så kött ska smaka för att anses färdigt. Så att jag gillar välhängt kött borde det inte råda något tvivel om men det finns flera sätt att nå målet därför att det är naturliga komplexa processer som sker i och med att djuret dör och blir en slaktkropp.
Sen är en viktig insikt när man kommer en bit på vägen och anser att man kan en hel del att man egentligen bara kan en bråkdel och att det finns ofantligt mycket mer att lära sig. Jag kommer ta upp saker som påstås här med personer jag i mitt nya jobb kommer träffa vilka mycket väl kan inbegripa forskare på området och jag ska vara lyhörd för vad de har att säga. Får jag fram något som styrker det ena eller det andra som påstått här så ska jag givetvus redovisa det opartiskt utan att hävda det jag hittills skrivit som sanning om så inte skulle vara fallet.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav potatiskastare » 12 feb 2019, 22:11

Jag håller med Greyling att livsmedelsbranschen inte är den bästa källan till information. De vill tjäna pengar. Det underlättar inte för dem med upplysta konsumenter. Tyvärr har jag upplevt att majoriteten av de forskare vi har i livsmedelsrelaterade frågor är ganska påverkade av de som styr deras pengar och alla rapporter har ord vägna på silvervåg för att inte stöta sig med finansiärerna. På det sättet kanske en uppsats på SLU som den länkade är ärligare än forskarna själva vågar vara.

Att det behövs syre för optimal smakmognad tror jag vi kan slå fast. Det finns en vinnare på att den kunskapen inte sprids, och det är inte den som föder upp köttet och det är inte den som äter köttet.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Speedy » 12 feb 2019, 23:32

Nu tycker jag att ni far iväg lite, ni vet inte hur jag har samlat på mig kunskap utan förutsätter att det är via mitt jobb inom livsmedelsbranschen.
Jag ska läsa den länkade rapporten från SLU, började på bussen hem efter jobbet men kom bara igenom sammanfattningen. Däremot så är den inte baserad på egen forskning utan inläsning på litteratur och intervjuer varför det inte är skribentens eget material utan bara sådan information som hon gör sig till utropare av. Jag menar inte att hon har fel men det finns andra rapporter och personer som jag tror håller en högre säkerhet i sina uttalanden därför att de bygger sina argument på egen forskning och experiment.

För att redovisa vad jag har gjort för att samla på mig kunskap så har jag bla gjort följande under åren:
En privat styckkurs på Fällmans Kött, Icas köttutbildning på Ica-skolan, en utbildning kallad Köttologin, tre studiedagar på Gotlands Slagteri, tre praktikdagar på en styckverksamhet av gris i Stockholm, tre veckors praktik hos en privat styckare i Kanada. Alla dessa aktiviteter har givetvis inburit samtal och diskussion. Jag har också läst en hel del litteratur både svensk av bla. Torsten Mörner och utländsk av en person vid namn Harold McGee. Jag har också gjort egna experiment för att testa hur det jag läst förhåller sig till den verklighet som jag själv kan framkalla.

Mitt bästa råd är att själv prova utifrån teorier och se vad resultatet blir. Men jag tycker inte att det är rättvist att påstå att jag har fel därför att jag jobbar inom en viss bransch som det påstås skulle ha något att vinna utifrån ett visst hanterande och därför skulle vara utbildad att prata för just det hanterandet. Jag vet att det finns flera vägar till målet och det är som vanligt varken svart eller vitt. Som jag skrev tidigare så är det först när man vet en hel del som man inser hur lite man egentligen vet och därför tänker jag inte bli dogmatisk på det sättet som ni andra är efter att ha läst några dokument på internet.
Jag tycker att ni ska ta till er det ni kan från det ni läser och sen prova med det kött ni har till hands och efter det rapportera hur ni själva upplever att resultatet blivit. Först då kan det bli en diskussion som bygger på erfarenhet och inte bara teorier.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 23:59

Hehe - du är allt en hal ål du speedy.

Du efterfrågar fakta och ”forskning”. Du får det men tar inte det till dig utan ber då istället om egna erfarenheter. Det kan du få - jag har testat bägge varianterna. Inget slår ”riktigt” hängmörat.

Gå gärna till botten med slu-rapporten, finns källhänvisningar.

Jag tror inte att någon hävdar att du enkom har missuppfattat pga livsmedelsindustrins medvetna duperande i frågan eller att du jobbar i den branschen.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Speedy » 13 feb 2019, 00:41

greyling skrev:Hehe - du är allt en hal ål du speedy.

Du efterfrågar fakta och ”forskning”. Du får det men tar inte det till dig utan ber då istället om egna erfarenheter. Det kan du få - jag har testat bägge varianterna. Inget slår ”riktigt” hängmörat.

Gå gärna till botten med slu-rapporten, finns källhänvisningar.

Jag tror inte att någon hävdar att du enkom har missuppfattat pga livsmedelsindustrins medvetna duperande i frågan eller att du jobbar i den branschen.

"Jag tror att det kan vara så att det i din utbildning har du fått versionen av köttbranschen. Den vill gärna förespråka vacuummörning då det har klara fördelar för den branschen. Mindre spill och mindre viktminskning ger mer betalt i slutändan. Läser man deras förklaring är det tämligen ensidigt argumenterande kring mörning och inte något kring mognad"

Hur ska jag annars tolka det här från dig?
Bara för att du presenterar en text från någon som gjort en studie så betyder inte det att det är bevis. Jag ska läsa och ta till mig och jag ska stöta det med folk som jag har tillgång till att prata med som är väl insatta i frågan. Jag gör det dock inte för att vi har en diskussion utan jag gör det för mitt eget intresses skull. Och återigen det finns flera vägar till målet men för att se det behöver man ha bredare kunskaper än att bara läsa och länka från internet. Nu sitter vi i ett läge där jag inte tror att vi kommer längre. Du får vara salig på din tro och behandla ditt kött efter bästa förmåga.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt