Tjuvjaktshärva i Västmanland

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Tjuvjaktshärva i Västmanland

Inläggav Katjing » 08 nov 2018, 16:19

Raggarö skrev:
börje skrev:
Fritz Kraut skrev:[quote="börje"]---
Ifall jag befinner mej på jakt av nåt slag med studsare i hand och en varg råkar passera så går det nog rent naturligt så att jag lyfter bössan för att titta genom siktet på exempelvis 12x förstorning för att se bättre, men ser ju inte vargar i naturen speciellt ofta, och det är ju vackra djur trots att jag vill ha noll vargar i landet. Vargen är ju inte utrotningshotad :roll:

"Sikta inte på det som du inte vill skjuta". Använd handkikare istället.

F.

Det är bara på toppjakten o vitsvansvaket jag använder handkikare, försöker minimiera utrustningen.

Du har aldrig blivit siktad på genom ett kikarsikte? Ruskigt obehagligt !

Raggarö[/quote]Men det är ju viss skillnad mellan att sikta på en människa eller t.ex. en olovlig orrhöna under toppjakten.
Katjing

Inläggav Canta » 08 nov 2018, 16:42

Skulle tro att om K.H. blir frisläppt då kommer det att bli elakt. Han har resurser o kunskap om hur slipsten ska dras och lär ge igen. Första steg kanske polisanmäla poliserna/åklagarna och steg två personal på häktet.
Vore bra faktiskt om sånt här ventilerades. Ställ åklagaren i båset och fråga hur han tänkt eller inte tänkt. Myndigheter ska inte få hålla på hur dom vill. DDR är faktiskt nerlagt.
Likaså, kräv att tjallaren kommer o vittnar under ed. Nästa gång kanske rättsfolket tänker sig för eller begär vettiga lagar att jobba med. Iofs trodde man kanske att man lärt av Lillhärad men det finns politik i det hela så det var väl naivt ....
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Raggarö » 08 nov 2018, 17:12

@ Katjing

Om man använder kikarsiktet att avsöka ett område efter t.ex vitsvans så finns ju möjligheten att sikta på en människa, om denne ser via kikare eller "med blotta förskräckelsen" rätt in i en bösspipa så är det klart obehagligt. Frågan är om man kan avgöra vinkeln på pipan vid toppjakt....Dessutom så ser man avgjort mycket bättre och lättare genom en kikare.

Har blivit siktad på "utomlands", jag är inte räddhågsen av mig men om man vid avsökning (med kikare) av motstående bergssida upptäcker ett par människor som ligger och siktar (genom kikarsikte) rakt i nyllet på en blir man härsken, nu kastade vi oss ner och viftade med jackor och annat, vi fick en lugnande viftning tillbaka. Vi mötte "slynglarna" senare i dalbotten och förklarade olämpligheten i deras agerande - efter lite övertalning och praktisk demonstration så insåg de att en kikare är sååå mycket bättre än kikarsiktet.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav börje » 08 nov 2018, 17:32

Jag använder inte kikarsiktet för att spana efter vilt, men ifall jag ser en varg på exempelvis älgjakten så tittar jag nog genom siktet för att se bättre. Nån människa har jag aldrig tittat på genom siktet.
Börje, som bara sett fritt levande varg en gång.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav greyling » 08 nov 2018, 17:50

börje skrev:Jag använder inte kikarsiktet för att spana efter vilt, men ifall jag ser en varg på exempelvis älgjakten så tittar jag nog genom siktet för att se bättre. Nån människa har jag aldrig tittat på genom siktet.
Börje, som bara sett fritt levande varg en gång.

Instämmer med Börje. Självklart använder jag kikarsikte för att glejma på ett konstaterat vilt. Tex för att räkna taggar ed. Särskilt om man är hundförare finns det annat att ha än handkikare. Sitter jag på pass är handkikare no 1 och en annan grej.

Gör inte en orre av en fjäder.

Och ja - jag har blivit siktad på vilket är ruggigt obehagligt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Filfrasen » 08 nov 2018, 18:52

Jag tror att åklagarens höftskott, våra RS teorier och verkligheten i lika delar skulle kunna bli en riktigt bra långfilm.

Rolf Lassgård skulle kunna spela huvudrollen och Henrik Dorsin åklagare. :idea:

Kanske "Brädgårds-direktören som klev ut i skogen och försvann" skulle kunna bli filmtitel.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge
med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Magnus M » 08 nov 2018, 19:46

Filfrasen skrev:Jag tror att åklagarens höftskott, våra RS teorier och verkligheten i lika delar skulle kunna bli en riktigt bra långfilm.

Rolf Lassgård skulle kunna spela huvudrollen och Henrik Dorsin åklagare. :idea:

Kanske "Brädgårds-direktören som klev ut i skogen och försvann" skulle kunna bli filmtitel.

:D:D:D
Killing-gänget kan ta på sig foliehattar och spela RS.

Skämt åsido, det är otroligt vilka halmstrån åklagarna griper efter.
Skulle vi haft exakt samma scenario fast med någon annan direktör som inte skrivit en bok om Lillhärad, så tror jag dessvärre att saken skulle skötas annorlunda och med mer diskretion och försiktighet.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav sneträff » 09 nov 2018, 00:43

Om någon undrar: Lillhärad är en liten by, strax utanför västerås.
Mest känd för sin TVmast?
Lillhärdal är en annan liten ort, där det kanske eventuellt möjligen kan ha
dött något rovdjur.

sneträff
sneträff

Inläggav greyling » 09 nov 2018, 09:14

sneträff skrev:Om någon undrar: Lillhärad är en liten by, strax utanför västerås.
Lillhärdal är en annan liten ort, där det kanske eventuellt möjligen kan ha
dött något rovdjur.

sneträff

Inte möjligen - lst Jämtland har skjutit varg i krokarna där - om jag inte minns fel från helikopter.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav J f n Fjollträsk » 09 nov 2018, 10:40

Frågan är bara vilken den spännande upplösningsscenen ska vara, antingen ngt lyft ur Robin Hood (som påpekats tidigare), typ KH tar skadeståndet från JK för det olaga frihetsberövandet och mångdubblar det med egna pengar och sätter upp en fond för ersättning till den drabbade lokalbefolkningen för den verkliga vargskadan, vid sidan av Länsstyrelsernas/SLU byråkratiska listor.

Eller om scenen lyfts från "A Few Good Men" - "You want the truth? You can't handle the truth!"
https://www.youtube.com/watch?v=wtpOtFIEkbs
Beror väl lite på KHs personlighet.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Ylitjorvas » 09 nov 2018, 11:42

Fast "A few good men" blir väl lite fel i sammanhanget?
Där erkänner ju brottslingen att han begått brott och brutit mot lagen bara för att han tycker sig veta bäst och därför står över lagen....sen får han skaka galler.
Där är ju de där "få goda männen" de som faktiskt vågar anmäla......
Känns ju lite som tvärtom mot vad den här tråden förespråkar.
:D
Ylitjorvas

Inläggav J f n Fjollträsk » 09 nov 2018, 12:05

Så är det ju här också, man ska inte glömma bort att även om KH nu skall anses oskyldig till dess han överbevisats i domstol, så kan det ju faktiskt bli så att han fälls. Kanske efter ett skickligt åklagarförhör? För jag kan inte köpa att man som utomstående tycker och tänker att allt ska tas till för att han ska frikännas (likt stollen på länken https://www.jaktojagare.se/kategorier/d ... -20181108/). Det är KH och hans ombud som har att arbeta för det. Befinns han skyldig i domstol så är det så, liksom.

Därmed inte sagt att det inte från häktningarna till nu hela tiden ser ut som om KH har medvind, medan åklagaren öser båten för fullt.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav greyling » 09 nov 2018, 13:21

J f n Fjollträsk skrev:Så är det ju här också, man ska inte glömma bort att även om KH nu skall anses oskyldig till dess han överbevisats i domstol, så kan det ju faktiskt bli så att han fälls. Kanske efter ett skickligt åklagarförhör? För jag kan inte köpa att man som utomstående tycker och tänker att allt ska tas till för att han ska frikännas (likt stollen på länken https://www.jaktojagare.se/kategorier/d ... -20181108/). Det är KH och hans ombud som har att arbeta för det. Befinns han skyldig i domstol så är det så, liksom.

Därmed inte sagt att det inte från häktningarna till nu hela tiden ser ut som om KH har medvind, medan åklagaren öser båten för fullt.

Visst det är en klart ensidig beskrivning av livet på landsbygden, tillika tillspetsat i många fall. Ganska underhållande. Men stolle? inte värre än mycket man läser här.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav VIL » 09 nov 2018, 20:20

greyling skrev:
J f n Fjollträsk skrev:Så är det ju här också, man ska inte glömma bort att även om KH nu skall anses oskyldig till dess han överbevisats i domstol, så kan det ju faktiskt bli så att han fälls. Kanske efter ett skickligt åklagarförhör? För jag kan inte köpa att man som utomstående tycker och tänker att allt ska tas till för att han ska frikännas (likt stollen på länken https://www.jaktojagare.se/kategorier/d ... -20181108/). Det är KH och hans ombud som har att arbeta för det. Befinns han skyldig i domstol så är det så, liksom.

Visst det är en klart ensidig beskrivning av livet på landsbygden, tillika tillspetsat i många fall. Ganska underhållande. Men stolle? inte värre än mycket man läser här.

Nej helt i nivå med div skribenter här men likafullt riktigt stolligt. Fascinerande att en tidning publicerar det.
VIL

Inläggav Dyngsmäll » 09 nov 2018, 20:37

Ha! Den blaskan förnekar sig inte! Stollarnas eget husorgan och det är ju KH:s största hejarklack som ger ut den. Riktigt underhållande läsning för en som blivit kallad både balkongbiolog och ekofascist här på RS. :mrgreen:
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Filfrasen » 09 nov 2018, 21:16

sneträff skrev:Om någon undrar: Lillhärad är en liten by, strax utanför västerås.

Japp en riktigt fin mast dessutom, hela 325 meter hög och byggd 1973.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge
med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Fritz Kraut » 09 nov 2018, 21:31

Dyngsmäll skrev:Ha! Den blaskan förnekar sig inte! Stollarnas eget husorgan och det är ju KH:s största hejarklack som ger ut den. Riktigt underhållande läsning för en som blivit kallad både balkongbiolog och ekofascist här på RS. :mrgreen:

Folk från det partiet sitter i en del kommunfullmäktigeförsamlingar här i länet och annorstädes. https://www.na.se/artikel/orebro-lan/askersund/landsbygdspartiet-i-askersund-far-en-plats-i-kommunfullmaktige-for-forsta-gangen

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav börje » 09 nov 2018, 23:32

Som jag tolkar vissa inlägg så är forumet ifiltrerat av vargkramare. Pesonligen har jag själv varg i grannbyarna och anser inte att skriveriet är det minsta stolligt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav locorod » 09 nov 2018, 23:39

Känns inte som om jaktmotståndarna får speciellt mycket motstånd i kampen mot jakt. Vi förgör varandra. Nu på nätet. I morgon i skogen?

Vi kanske ska växa upp lite granne?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav birk0323 » 09 nov 2018, 23:41

Nog må väl Dyngsmäll få anse att det är stollar i lpo lika så gärna som jag anser att det är stollar i det parti han håller på... kan jag tycka, så länge det bara uttrycks "stollar" och inte övergår i rena oförskämdheter ? Är det inte också bra att moderator faktiskt låter diskussionen få utvecklas även om även denne förmodligen ser att den vinglar en smula, kommer in på politik osv, jag har fått på truten själv av Fritz när han modererat mig, han hade förstås fel men det är han som är moderator :mrgreen: . Faktum är att i detta fallet med KH så är det politik och skulle man hårddra upp liknelser och på andra sätt belysa detta blir det än mera tydligt men... endera begriper man eller så gör man det inte. Nu fortsätter vi att vara vuxet ansvarsfullt folk och diskuterar saken vidare... ( jag vill inte ha en trådlåsning på denna då situationen har stor betydelse för jakten då för många har skakat galler helt oskyldiga, det behövs få diskuteras)
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt