Ett steg närmare bågjakt!

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Ett steg närmare bågjakt!

Inläggav Canta » 11 okt 2018, 18:48

Är väl tu-delad ang bågjakt. Å ena sidan ska man väl få göra vad man känner för o staten inte lägga sig i allt men å andra sidan varför stödja ett rent nöjesdödande. Bågjakt har väldigt lite med jakt att göra o alla minns väl hur snabbt indianerna anammade den vite mannens knallpåk o pilbågen åkte ut. Människan vill ha väl ha det som gör jobbet bäst o det lär väl inte bågpilen göra.
Nu ska man inte bry sig om vad jakthatare o såna vevar om men faktum är att bågjakt är lite som bränsle på den där brasan dvs nöjesdödande.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav locorod » 11 okt 2018, 19:30

Canta skrev:Är väl tu-delad ang bågjakt. Å ena sidan ska man väl få göra vad man känner för o staten inte lägga sig i allt men å andra sidan varför stödja ett rent nöjesdödande. Bågjakt har väldigt lite med jakt att göra o alla minns väl hur snabbt indianerna anammade den vite mannens knallpåk o pilbågen åkte ut. Människan vill ha väl ha det som gör jobbet bäst o det lär väl inte bågpilen göra.
Nu ska man inte bry sig om vad jakthatare o såna vevar om men faktum är att bågjakt är lite som bränsle på den där brasan dvs nöjesdödande.

Nu får väl i princip all jakt utförd av 99 procent oss jägare anses vara nöjesjakt. Ingen jagar för att man inte kan fixa mat på annat sätt. Predatorer skjuts för att köttvilt ska få bli fler. Ska möjligen vara viss skyddsjakt på gris som inte läggs i nöjespåsen...så nästan alla som jagar med bössa nöjesjagar också. Och hagelbössan är sämre än kulgevär till allt utom fåglar på sträck. Ska vi ta bort möjligheten att skjuta räv och rå med hagel då. Haren jag sköt igår dog bra med 6.5an. Så drillingen kanske också hänger löst?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Dyngsmäll » 11 okt 2018, 20:56

Canta skrev:Är väl tu-delad ang bågjakt. Å ena sidan ska man väl få göra vad man känner för o staten inte lägga sig i allt men å andra sidan varför stödja ett rent nöjesdödande. Bågjakt har väldigt lite med jakt att göra o alla minns väl hur snabbt indianerna anammade den vite mannens knallpåk o pilbågen åkte ut. Människan vill ha väl ha det som gör jobbet bäst o det lär väl inte bågpilen göra.

Det är klart att bara tråkig jakt ska vara tillåten. Vi ska bara släpa oss ut i hällregn, gråtande och förbannande vårt öde för att skjuta redan skadat vilt så att alla jaktmotståndare blir nöjda med oss...

Eller?

För helsike, Canta! Vad är det här för resonemang? Vi ska stolta skörda kött ur naturens skafferi och vi ska aldrig be om ursäkt eller hymla med att vi gör det för att det är fantastiskt trevligt och roligt! Den dagen jag inte tycker det är ett nöje att jaga, den dagen vill jag dö! Självklart ska vi jaga med många trevliga verktyg och båge är definitivt ett av dem! Jag hoppas även kunna jaga med mynningsladdare i framtiden, men nu koncentrerar vi oss på bågjakt och ser fram mot den.

Spring nu inte motståndarnas ärenden och måla in oss i ett hörn med argument om ”nödvändig jakt” och liknande trams! Upp till kamp för den trevliga, roliga och helt onödiga jakten, annars har vi snart blivit av med den!
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Canta » 11 okt 2018, 22:19

Visst, men nog finns det grader av jakt. Skogsbolagen vill att vi ska panga ner älgstammen för landets bästa så där finns ett slags tvång eller nödvändighet. Älgar dödas inte med fördel av pil men av kula. Pilgossarna är väl mest ut för nåt rådjur eller hjort. Inte hjälper dom väl till med predatorjakt heller. Summa sumarum, jakt med pilbåge är icke nödvändig men säkert en spännade sport.

Sen är det där med skadeträffar. Vem ska göra eftersök på en hjort med pil i skinkan. Inte lär man komma nära nog med pilbåge för att avsluta.

Som det skrevs så ska man inte bry sig så värst om vad jaktmotståndarna vevar om för dom är väl emot allt dödande av djur förutom då hjortsadel beställs in på resturangen. Men varför ge dom extra bränsle.
Nu är det väl så att ev bågjakt ska bli extemt reglerad vad man läst men då är det väl inte mycket kvar av 'indiangrejen', eller.

Märkligast är väl att man ska anmäla till Naturvårdsverket (bara dom, ej polisen) hur många pilar man avlossat en kväll. Med detta ska väl nån snubbe komma ut från Stockholm nästa dag i tjänstebil och kolla att pilar har bommat väl. Egentligen skulle nog bågjakt endast tillåtas i hägn så man ser ev. träffat djur med pil i skinkan. Läste nånstans att bågskyttens mardröm är pilträff i hjortdjurs lever. Djuret ska visst kunna leva flera dagar med en sån halvträff.
Som sagt, är tudelad i frågan och egentligen ganska indifferent men å andra sidan ska staten motarbetas i alla lägen, eller :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav locorod » 11 okt 2018, 22:44

Det handlar väl knappast om att motarbeta staten. Hur man får ihop bågjaktsfrågan till det övergår mitt förstånd.

Jag lär aldrig jaga med båge. Så mycket jägare är inte jag. Jag är sämre och får hålla mig till gevär. Men om man ser att det inte går att göra uppföljningsskott med pil som ett hinder måste man rimligen ta diskussionen till fågeljakt, åteljakt, drevjakt och jakt i sädesfält. Även jakt med enkelskottsvapen bör komma in i samma diskussion. Hör är ett uppföljningsskott svårt eller rent av omöjligt. Som i båg jakt.

Att inte jaga med den mest dödande kulan och kalibern bör också kunna jämställas med en pil i levern. Alltså bort med 6.5or 308 or och annat småtjafs. 375hh gäller. Med mjuk kula. Att jaga räv med helmantel för bättre päls går givetvis bort.

Allt handlar om vart gränsen ska dras. Är det din tanke canta, att den är rätt dragen idag? Om inte kanske man inte ska ge lättnader utan försvåra? Var ska man det? 22lr kanske bör utgå som jaktlig kaliber jämte 6.5 som klass 1?

Jag tycker att du ska ta en studie i vad danskarna pysslat med gällande båge . Det ändrade min negativa syn.

Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Dyngsmäll » 11 okt 2018, 22:53

@Canta:
Du vet att det mest onödiga som finns i allmänhetens ögon är predatorjakt va? Om du inte äter räv, vill säga... Att man jagar för maten kan de flesta förstå, men att skjuta räv och grävling utan att ta rätt på dem har de flesta rätt svårt för.

Älg faller tveklöst för en pil, men det blir inte aktuellt här i första skedet. Alla skadskjutningar är otrevliga oavsett om de sker med bössa eller båge och i förslaget ligger att man ska göra eftersök med gevär. Varför är du så motvalls till jakt nu helt plötsligt?

Är gemene man mer nöjda över vildsvin och älgar med avskjutna käkar i dagsläget?

Varför skulle bågjägare sätta pilar i skinkorna på djuren? Är det vanligt med skadskjutningar i bakdelen där du jagar?
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav börje » 11 okt 2018, 22:57

Angående att nöjesjaga så anser jag själv inte att jag gör det. Jakt är ett sätt att skaffa hem bra råvara som inte innehåller en massa antibiotika mm, samt att det iaf i mitt fall rör sig om en livsstil. Nöjesjagar gör jag förvisso ibland, kolla min avatar :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav locorod » 12 okt 2018, 06:43

börje skrev:Angående att nöjesjaga så anser jag själv inte att jag gör det. Jakt är ett sätt att skaffa hem bra råvara som inte innehåller en massa antibiotika mm, samt att det iaf i mitt fall rör sig om en livsstil. Nöjesjagar gör jag förvisso ibland, kolla min avatar :wink:

Jo jag håller med om ditt råvaroargument. Men förhoppningsvis ser du inte denna jakt som ett tråkigt arbete som med tvång måste utföras när du är ledig från annat arbete. Förhoppningsvis ser din ekonomiska situation inte sådan ut att du jagar för att hålla svälten från dörren.

Om du jagar hoppas jag att du finner jakten trevlig i glada vänners lag och att du ser köttet som en positiv del av den trevliga dagens övningar. Ibsp fall får öven du erkänna att det finns ett visst nöje i att vara jägare.

Jag väljer själv att inte jaga om jag tycker det är tråkigt eller jaga med folk som inte ger mig något. Tyvärr hinner eller kan man inte jaga med alla trevliga människor som man vill jaga med...

Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ingvar » 12 okt 2018, 08:27

börje skrev:Angående att nöjesjaga så anser jag själv inte att jag gör det. Jakt är ett sätt att skaffa hem bra råvara som inte innehåller en massa antibiotika mm, samt att det iaf i mitt fall rör sig om en livsstil. Nöjesjagar gör jag förvisso ibland, kolla min avatar :wink:

Jag och min fru jagar ibland förvisso av nöje men vanligast skälet är förvisso bra råvaror till barn och barnbarn samt av "kulturella skäl", återvändande syndromet.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav sevehem » 12 okt 2018, 08:52

Denna fråga är riktigt svår. Jag lyfte hageljaktsperspektivet i en annan tråd som där handlade om jakt på långa håll. Jag jagar fortfarande mer med hagel än med kula men mer och mer skiftar jag över mot kula. Halv medvetet, halvt omedvetet. Detta för att hageljakt i princip alltid innehåller ett visst moment av sur eftersmak. Förutom ren rådjursjakt har jag aldrig varit med om en gemensamhetsjakt med hagelvapen där inte jag själv eller någon i sällskapet "bommar". En hagelbom kan lika gärna vara skadskjutning och man har inte en aning. Det är också en jaktform som innebär att man måste ta sig nära viltet och det är en jaktform där staten till och med begränsar våra möjligheter till uppföljningsskott. Sett till att jag absolut inte vill förbjuda eller begränsa hageljakten blir det svårt att vara emot pilbåge MEN det finns ju en viktig skillnad som gör detta så svårt. Skillnaden att hagelvapnet kompletterar kulvapnet. Skjuta en ringduva på streck med kula är i princip omöjligt och också farligt, det samma gäller en räv i drevfart. Det finns dock, som jag ser det, ingenting som en pilbåge gör som inte en kulbössa gör bättre. Själv tycker jag att vi har ett ansvar att använda de bästa verktygen. Naturligtvis inom rim och reson och generellt tycker jag de klassindelningar vi har är bra. Jag inser att mitt resonemang lätt kan tillämpas på enskottsvapen och helt ärligt är jag lika tudelad inför dessa. Samtidigt har jag jagat såpass mycket att jag vet att det nästan bara är under älgjakten mer än ett skott mot samma vilt avlossas och dessutom träffar. Till och med en stor gris som far fram genom skogen är grymt svår att följa upp (hjort kanske också men de viltslagen finns inte där jag jagar).

Summa summarum så får man fundera över rent principiella ideologiska ställningstaganden här. Personligen är jag inte tok-emot alla former av regleringar MEN människors frihet skall begränsas med oerhört stor försiktighet. Om det till exempel funkar bra i Danmark så ser jag inte att vi inte kan lyckas med en liberalisering i frågan även i Sverige, samtidigt vill jag inte att respekten mot viltet skall gå förlorat för det egna höga nöjets skull. Är det fel att ha kul när man jagar - absolut inte. Kött är billigt (nåja) på ICA och jag tjänar tillräckligt för att äta köpekött.

Så - ok då, liberalisera men endast på RIKTIGT goda grunder där respekten mot viltet står över alla andra intressen.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Matti » 12 okt 2018, 09:12

Om man inte ska tillåta bågjakt av djurskyddsskäl...så måste man också samtidigt strama upp kraven rejält på de som jagar med krutvapen. För generellt sett skjuter folk i gemen som krattor därute :roll:
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Canta » 12 okt 2018, 10:16

Är väl så att när man argumenterar för eller emot en viss sak så kan man inte argumentera att man minnsan också i annat gör fel typ skadeskjuter pga dålig träning. Jakt med båge är såklart inte nödvändig men så är det kanske med annat också. Hur som, etikfrågan bllr exta tung med nåt som inte är nödvändigt. Skulle nog tycka att båggossarna skulle få hålla på med sitt inom stora hägn o såna finns ju gott om över hela landet o med hjort också dvs primära bytet. På det sättet kan en eftersöksnubbe gå in med bössa o fixa skadsskjutning.

Vad man läst sig till om bågjakt (Amerika) sker den mest som sittande jakt dvs man häckar i nån ställning ett par meter upp i träd och sen skickar man pil på vitsvansarna som kommer trippande på viltväxeln nedanför. Låter väl så där halvkul men är väl del av indiantraditionen.
Här hemma finns igen bågtradition och de pilar som skickats iväg i halvmodern tid är väl från hemmagjorda armborst.

Nu är det väl så att det finns slantar i frågan också. Killen på NNV som var nån expert var visst insyltad i upplevlelsebranchen dvs i jaktföretag. Blev visst omplacerad. Hur som finns nog en del som vädrar dollares i frågan o trycker på. Massor av specialprylar finns som man bara måste ha, tydligen. Gissar att många av paintballpojkarna ledsnat på skicka färgklickar på varadra o vill ha nåt nytt kul som utmaning. Bågjakt är inte jakt i sig men har namnet med sig. Är väl därför som det hela ska bli en NNV grej och inte SJF/Polisen o Åse o Co har nog ingen större chans att trakassera här, eller .... men man vet ju aldrig :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav don corleone » 12 okt 2018, 10:29

Matti skrev:Om man inte ska tillåta bågjakt av djurskyddsskäl...så måste man också samtidigt strama upp kraven rejält på de som jagar med krutvapen. För generellt sett skjuter folk i gemen som krattor därute :roll:

Ja, man kanske helt enkelt ska förbjuda jakt överhuvudtaget, om man nu vill undvika skadeskjutningar, men då måste vi väl förbjuda bilar, tåg , flyg och annat som kan skada viltet.( ja även cykel) För att inte tala om den animaliska matproduktionen i allmänhet och halalslakt i synnerhet!
Nu är jag väldigt negativ inställd till "hedenösvapen" som typ pilbåge, spjut, klubba och fångstgropar, men jag är minst lika negativt inställd till alla dessa DJÄVLA förbud som knäppskallarna i olika myndigheter gång på gång belastar oss med. Så i frågan är jag kluven, men hoppas ändock på ett fortsatt förbud för bågjakt.
don corleone

Inläggav Dyngsmäll » 12 okt 2018, 10:37

@ Canta igen:
Va!?! Är inte bågjakt jakt mer än till namnet? Vad menar du? Jag har smygjaga en hel del i mitt jägarliv och kan inte tänka mig något som är MER jakt, faktiskt! Att få mäta sin förmåga som stort, klumpigt rovdjur mot viltets vässade sinnen är för mig en stor jaktlig upplevelse.

Specialprylar? Du tänker på sånt som benstöd, ljuddämpare, gps:er, hörselskydd, hundpejlar, flamdämpare, plastkolvar, vapenremmar, termosar, mollesystem, riggar, knivar, specialkläder och såna saker? :lol: Jo, prylhysteri är väl inget som belastar jakten i övrigt idag, kanske...

Jag hävdar fortfarande att om vi bara ska ha NÖDVÄNDIG jakt så blir det inte mycket kvar. Skyddsjakt enbart till skydd för gröda och skog då. Trist. Att aldrig få jaga hare med stövare, att aldrig mer få skjuta skogsfågel eller släppa en tax i gryt. Det skulle bli fattigt med jakten då.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav VÄSTILA » 12 okt 2018, 10:47

Har väl svängt fram och tillbaka mycket kring detta men inser ju någonstans att kraven på bågskyttar lär bli så hårda att de kommer få träna mycket och därmed prestera därefter i skogen. Sedan oro det ju något att få smyga sig in på ett ståndskall och avlossa en välriktad pil.

Djur förblöder fort av en pil men hur är det med chockverkan? Skott på stillastående vilt skall enligt mig generera en effekt som kan likna med att de blir träffade av blixten. Att det krävs att viltet skall blöda ur och därmed gå undan i alla lägen lär inte mottagas väl av samhället... :?
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Inläggav Matti » 12 okt 2018, 15:32

Ja, många jaktmotståndare, och faktiskt även märkt det från några icke jagande veterinärkollegor ( :shock: ), drar paralleller mellan bågjakt och halalslakt...
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Dyngsmäll » 12 okt 2018, 15:49

Är det verkligen så kinkigt om det är en kula eller en pilspets som pajar lungorna, orsakar de inre blödningarna och leder till medvetslöshet och död? Djuret dör snabbt, end of story. Vad slakt av tamdjur har med jakt att göra begriper jag rakt inte så den parallellen kan vi nog släppa direkt.

Shockverkan av en pil ska vara i det närmaste obefintlig om spetsen gör sitt jobb. Pilen jobbar inte med shock utan som ett skärande verktyg.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav don corleone » 12 okt 2018, 16:14

Dyngsmäll skrev:Är det verkligen så kinkigt om det är en kula eller en pilspets som pajar lungorna, orsakar de inre blödningarna och leder till medvetslöshet och död? Djuret dör snabbt, end of story. Vad slakt av tamdjur har med jakt att göra begriper jag rakt inte så den parallellen kan vi nog släppa direkt.

Shockverkan av en pil ska vara i det närmaste obefintlig om spetsen gör sitt jobb. Pilen jobbar inte med shock utan som ett skärande verktyg.

Så du vet inte skillnaden mellan ,vad vi kallar normal slakt och halalslakt? Så lärd som du vill framstå. Jag har jobbat i SaudiArabien, så jag´, trots avsaknad av akademiska betyg vet vad den skillnaden är. Beträffande din undran om vad slakt har med jakt att göra, då gör du mig ännu mer undrande över din status. Det handlar ju självklart om att inte utsätta djuren för en plågsam död, det borde du med all din påstådda kunskap begripa, eller är det brist på sunt förnuft?
don corleone

Inläggav Ylitjorvas » 12 okt 2018, 16:27

Jag tycker det här är en storm i ett vattenglas!
Det kommer beröra en mycket liten del av jägare och kraven kommer vara så höga så alla domedagsprofeter kommer ha fel.
Precis som de haft tidigare.....

Ett par exempel på tidigare katastrofer inom vapensidan på jakten, bara under de futtiga +30 år som jag har jagat.
1: Användandet av slug för vissa vilt. Enligt motståndarna en ren katastrof då det ju kommer innebära att alla bondläppar kommer skjuta vilt på allt från älg till råtta med sin gamla husqvarna...som om de inte redan gjort det om intresset funnits.
Ganska många år har gått nu och jag ser inte katastrofen? det enda jag beklagar här är väl att de inte okejade kombis och drillingar i samma veva....
2: Luftvapen godkänns för jakt. Här var ju för-argumentet att djuren dog oavsett vad som knuffat iväg kulan, känns ok för mig, men detta var ju en ren katastrof. Nu skulle ju folk jaga med alla gamla luftgevär av nöjesparkskvalitet och en massa djur skulle beskjutas med luftvapen som ju ingen seriös jägare skulle använda.....som om det nu inte redan pågick därute.
Nå var tog katastrofen vägen? Är det någon som tror att det är de som har licensbelagda luftvapen för jakt som missköter sig?

Nu kommer samma argument för pilbågarna...fast med ÄNNU högre krav på de som vill använda det.
Hur stort blir problemet?
Exakt varför skulle det inte fungera i sverige om det fungerar i andra civiliserade länder?

Kommer jag använda min båge på jakt, nej, så mycket tid för övning mm har jag inte.
Ylitjorvas

Inläggav Canta » 12 okt 2018, 16:48

@Dyngsmäll. Kruxet med pilbågsjakt är inte att träffade djur dör men att det tar lång tid i jmf med kula. Indianer o folk Afrika pepprade buffel med pilar och följde sen efter ... i dagar. Pil ger inre skador och dödar såklart men hur ska man bete sig när hjorten drar iväg med pil i bröstet i täta granskogen. Är det vanlig kuljakt då finns krav på eftersökshund i rappet men pilbågfolket ska visst inte gå under jaktlagstiftnngen men ha eget. Gissar att en pil inte heller ger så värst mycket spårblod för blir väl inget genomskott men täppt ingångskanal.

Man kan väl iofs allttid anföra att träffar man inte säkert ska man inte släppa iväg pil men ett grässtrå eller löv kan lätt sabba.
Tycker fortfarande att bågjakt hör till hägnjakt o man skjuter ju redan med bedövningspilar där. Grejen är att man måste kunna reda upp taskig situation annars får väl hela jägarkåren stryk som vanligt ...
Användarvisningsbild
Canta

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt