Dr. Dyngsmälls viltekologiska mottagning

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Dr. Dyngsmälls viltekologiska mottagning

Inläggav Blixten1 » 09 aug 2018, 14:42

Halloj

Har ungrävarna något beroende kvar till föräldraparet så här dags eller är dom helt självständiga?
Hur funkar det, delar dom fortfarande lya osv?
Blixten1

Inläggav Dyngsmäll » 09 aug 2018, 14:58

Ungrävarna lämnar födelsereviret under senhösten. Nu kan de fortfarande dela lya etc med modern, men det är en gradvis frigörelseprocess.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Blixten1 » 10 aug 2018, 22:49

Tack för snabbt svar.
Blixten1

Inläggav newcence » 19 aug 2018, 22:05

Kära doktorn.
Jag fick se en get slåss med en räv ikväll och jag undrar om det brukar hända? Kan en räv fälla ett fullvuxet rådjur?
Jag ordinerade 10g bly åt räven och geten står nyfiken kvar! Efter tio minuter kom nästa räv som också ordinerades bly mot lättfotighet. Är ingen rädd i skogen nu för tiden?
newcence

Inläggav Dyngsmäll » 19 aug 2018, 23:06

newcence skrev:Kära doktorn.
Jag fick se en get slåss med en räv ikväll och jag undrar om det brukar hända? Kan en räv fälla ett fullvuxet rådjur?
Jag ordinerade 10g bly åt räven och geten står nyfiken kvar! Efter tio minuter kom nästa räv som också ordinerades bly mot lättfotighet. Är ingen rädd i skogen nu för tiden?

Käre nuisance! :lol:
Rävar kan ta vuxna rådjur, men bara med svårighet och under speciella förhållanden med extremt snödjup och utmärglade rådjur, tex. Rågetter brukar ge sig på räv av en annan anledning; de skyddar sina kid om de kan. Din observation är dock lite utanför det ordinära eftersom rävar mycket sällan tar kid som väger mer än 6 kg. Så stora kid hinner de helt enkelt inte ikapp och de saknar dessutom styrkan att få ihjäl dem. Nu är ju kiden mestadels rejält mycket större än så. Antingen hade geten ett extremt sent fött kid, eller så faller din upplevelse inom kategorin ”djuren gör nåt knäppt vi inte begriper”. Geten kanske hade en dålig dag och lackade ur på den röde? En del saker som djuren pysslar med kan vi inte riktigt förklara och tur är väl det, annars hade man ju tappat all fascination för viltet!
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav westwood » 22 aug 2018, 09:18

Jag fick se en bock prygla på en räv valp nu under bockjakten. Har bara sett de göra utfall innan men tydligen kan även bockarna lacka ur på rävar. När jag sköt räven sprang bocken och trampade ytterligare en gång på räven och gick sen därifrån stolt som en tupp.
Användarvisningsbild
westwood

Inläggav J f n Fjollträsk » 22 aug 2018, 10:00

Det har även jag sett, bocken stod ute på vallen med två getter med kid i närheten. Räven kom för nära, för bocken sänkte huvudet och störtade fram, räven skrev i panik och skyfflades runt av hornen efter att ha träffats i sidan och sprang iväg. Så jag sköt inte den bocken det året, beteendet var värt en chans att läras ut till läraktiga bockkid.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Levon » 24 aug 2018, 17:10

Mink vid bebyggelse? Min arbetsplats

200m ifrån dalälven har fått en ny elev en mink :)

Är den känd för att förstöra nåt? Verka ha ett bo i ett flisförråd

Såg den flera gånger idag och den stack dit hela tiden

Rätt orädd, kunde ta mig in på några meters håll
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav VIL » 24 aug 2018, 19:03

Kanske inte lika illa för jägaren som för fiskaren. Tar mycket fisk, orsakat förödelse hos öringbestånd här och var. Tar också kräftor och grodor. Fågelägg står på matsedeln, på en del skärgårdsöar är de svåra på markhäckande fågel (ex ejder).
VIL

Inläggav k-Hornet » 24 aug 2018, 19:28

Levon skrev:Mink vid bebyggelse? Min arbetsplats

200m ifrån dalälven har fått en ny elev en mink :)

Är den känd för att förstöra nåt? Verka ha ett bo i ett flisförråd

Såg den flera gånger idag och den stack dit hela tiden

Rätt orädd, kunde ta mig in på några meters håll

Ställ ut fällor! :-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav Dyngsmäll » 24 aug 2018, 19:57

Minken är känd för att vara en art som bör utrotas eftersom den är ett förrymt pälsdjur med hem i Nordamerika. Käkar allt i och kring vatten. Ta bort den om du kan.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav AG » 24 aug 2018, 22:41

Jagar i östra Småland där vi haft extrem torka i sommar. Har varit ute på bockpass tre dagar senaste veckan och har åtelkamera vid välbesökt vattenhål. Senaste månaden har jag inte en enda observation på rådjurskid eller älgkalv. Såg under bockjakten ca 10 rådjur varav 5 hondjur, men inget kid. Så heller ingen räv. Tidigt i sommar hade vi ko + kalv på kameran men efter det bara tjur och ensamma hondjur. Kan kalvar + kid strukit med pga torkan?

Om man ser bock som jagar en get nu i augusti, hur lång tid bör man vänta med att skjuta bocken för att vara hyfsat säker på att getens brunst är över?

Funderar också lite på älgtjurens gener. Tanken med en stark och välmående älgstam bygger ofta på att spara tjurar baserat på antal taggar. Har du lust att utveckla hur väl tjurens hornutveckling stämmer överens med dess fysiska anlag överlag? Har en storväxt tjur i regel bättre hornuppsättning än en mindre?
AG

Inläggav Dyngsmäll » 25 aug 2018, 19:57

AG skrev:Jagar i östra Småland där vi haft extrem torka i sommar. Har varit ute på bockpass tre dagar senaste veckan och har åtelkamera vid välbesökt vattenhål. Senaste månaden har jag inte en enda observation på rådjurskid eller älgkalv. Såg under bockjakten ca 10 rådjur varav 5 hondjur, men inget kid. Så heller ingen räv. Tidigt i sommar hade vi ko + kalv på kameran men efter det bara tjur och ensamma hondjur. Kan kalvar + kid strukit med pga torkan?

Om man ser bock som jagar en get nu i augusti, hur lång tid bör man vänta med att skjuta bocken för att vara hyfsat säker på att getens brunst är över?

Funderar också lite på älgtjurens gener. Tanken med en stark och välmående älgstam bygger ofta på att spara tjurar baserat på antal taggar. Har du lust att utveckla hur väl tjurens hornutveckling stämmer överens med dess fysiska anlag överlag? Har en storväxt tjur i regel bättre hornuppsättning än en mindre?

Man brukar säga att vädret i maj avgör älgkalvarnas öde. En sval, regnig maj ger bra, proteinrikt foder så att kon får mycket och fet mjölk, vilket ger stora kalvar. I år var det värmerekord i maj och inte en regngnutta. Klart att en så extrem sommar efter en så extrem vinter kommer få negativa konsekvenser för viltet. Hur mycket och på vilket vis kommer visa sig, men sannolikt har såväl vikter som överlevnad påverkats.

Din andra fråga rör ett av mina absoluta favoritområden: sexuell selektion. Horn är en sorts ornament med väldigt liten praktisk nytta för en tjur. Faktum är att det är stenkorkat att varje år producera tunga, otympliga benutväxter på skallen för det kostar mängder av energi som tjuren kunde lagt på viktigare saker. Stora horn eller ens förekomst av horn kan inte förklaras av traditionell evolutionslära då horn enbart verkar vara till nackdel och ändå inte selekteras bort. Det är här den sexuella selektionen kommer in. Älgkor investerar enormt med energi i sina kalvar. För att det ska vara värt det vill hon försäkra sig om att få stora, friska kalvar och ett bra sätt är att välja en stor och frisk tjur som far. Men hur ska hon avgöra vilken tjur som är bäst?

Det är här hornen kommer in. Bara en tjur med bra gener och som har kunnat få i sig mycket och bra mat har råd med riktigt stora horn. Är han sjuk, har defekta testiklar, eller är allmänt klen kommer hornen bli små, eller konstigt växta. En sådan tjur undviks av korna. Så hornen är en ärlig signal om tjurens allmänna kvalitet, men bara om han får uppnå mogen ålder, 5-6 år och uppåt.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Magnus M » 25 aug 2018, 22:47

Används inte hornen till att stångas med då? Eller är det bara pannbenet som används? Du skriver att hornen enbart är en utstyrsel för sexuell selektion men de verkar ha lite nytta av dem ändå vid slagsmål.

Vet man vad det är som gör att vissa tjurar utvecklar skovelhorn medans andra har stånghorn och finns det någon praktiskt skillnad emellan horntyperna?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Dyngsmäll » 26 aug 2018, 18:12

Magnus M skrev:Används inte hornen till att stångas med då? Eller är det bara pannbenet som används? Du skriver att hornen enbart är en utstyrsel för sexuell selektion men de verkar ha lite nytta av dem ändå vid slagsmål.

Vet man vad det är som gör att vissa tjurar utvecklar skovelhorn medans andra har stånghorn och finns det någon praktiskt skillnad emellan horntyperna?

Visst har de lite nytta av hornen! Även tjurarna sinsemellan använder hornen för kvalitetsbedömning! Om ni någon gång sett två tjurar under brunst så har ni säkert sett att det är mycket måttande och stirrande. Det är farligt och dumt att slåss, det vet även de andra djuren så därför är det listigt om man kan se vad den andre går för utan att slåss. Det är mest bara tjurar som bedömer varann som jämnstarka som faktiskt går horn mot horn. Ingen tjänar på att slåss i en uppenbart ojämn kamp. När älgar vill försvara sig på riktigt är det sparkar som gäller. Att låsa ihop hornen och luta sig mot varann verkar mest vara tornerspel. Ett sätt att fysiskt avgöra vem som är den starkare.

Horntypen, palmat (skovel) eller cervin (stång) är genetiskt betingad. (Edit) Gissningsvis är det så att vissa kor föredrar det ena och vissa det andra och det är därför båda typerna finns kvar i genpoolen.

Lite kul att nu när jag skriver detta kl. 22.22 hör jag en älgko genom mitt öppna sovrumsfönster som går och lockar på kalven, som svarar. Och så undrar folk varför man vill bo på landet! :D
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Fritz Kraut » 12 okt 2018, 20:59

Idag sköt jag hardubblé med Horneten och fick en trist överraskning när jag tog ur den ena haren: den hade sprängfyllda mjölkkörtlar. Trots att vi är mitt i oktober hade således haren diande paltar. Jag hoppas att de är gamla nog att klara sig själva ändå.

Hur vanligt är det att harana förökar sig så sent på hösten?

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt