Märkligaste saker som hänt under jakt

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Märkligaste saker som hänt under jakt

Inläggav win307 » 12 jul 2018, 22:44

Vad är det konstigaste saker ni har varit med om på jakt? Själv har jag varit med om varit med om minkar och grävlingar som sprungit över fötterna. Det konstigaste som hänt är dock då kompisen hitta kulan som jag sköt en stor gris med, i ett av klövspåret i snön. Inget konstigt iofs men vad är oddsen? Vad har ni varit med om? Måste finnas konstigare saker som har hänt. Berätta!
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Re: Märkligaste saker som hänt under jakt

Inläggav Nilmo » 13 jul 2018, 00:36

Det här blir en rolig tråd :D

Har en historia som är rätt unik tro jag.
För ca 10 år sen satt jag och vakade över en grisåtel i ett högt torn, var fint månljus och kallt som attan. Hade bössan vilandes mot tornsargen något snett ifrån mig.
Plötsligt fick jag som en rejält pust och vind ansiktet, höll på att få hjärtstopp.
Då visade det sig att en mediumstor uggla hade landat på min Browning och försökte få grepp, halkade nästan framåt lite så där. I den nu surrealistiska stunden visste jag inte vad jag skulle ta mig till och ugglan satt kvar helt utan vetskap om jag höll i geväret med högra handen 30-40 cm från kroppen. Efter en kort stund lutade jag bössan lite kvickt och ugglan började liksom kvittra och fladdra järnet för att i nästa stund flyga i skogen igen.
Har aldrig hört att någon annan fått en uggla på pipan nån gång :mrgreen:
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav win307 » 13 jul 2018, 00:44

Nilmo skrev:Det här blir en rolig tråd :D

För ca 10 år sen satt jag och vakade över en grisåtel i ett högt torn, var fint månljus och kallt som attan. Hade bössan vilandes mot tornsargen något snett ifrån mig.
Plötsligt fick jag som en rejält pust och vind ansiktet, höll på att få hjärtstopp.
Då visade det sig att en mediumstor uggla hade landat på min Browning och försökte få grepp, halkade nästan framåt lite så där. I den nu surrealistiska stunden visste jag inte vad jag skulle ta mig till och ugglan satt kvar helt utan vetskap om jag höll i geväret med högra handen 30-40 cm från kroppen. Efter en kort stund lutade jag bössan lite kvickt och ugglan började liksom kvittra och fladdra järnet för att i nästa stund flyga i skogen igen.

Jag som trodde att jag var ensam om att en fågel landat på mig ... :D
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav locorod » 13 jul 2018, 01:51

Har hänt mig också! Uggla som satte sig på kanten till vakboden. Fick byta kallingar när jag vaknade och fågeln ylade ur sig något obeskrivligt.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Nilmo » 13 jul 2018, 08:09

Det var tusan, fler som fått fåglar på sig alltså. Var orolig att ingen skulle tro mig när det hände mig själv.
Var hände dig win307 då?
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav Rottweilexpress » 13 jul 2018, 08:19

På temat ugglor.. För några år sedan skulle jag ta ett pass ute på en ängsteg i Söderhamn. Kvällen före kånkade jag ut ett jättecamonät som jag skulle bygga mitt gömsle med. I godan ro stånkar jag mig fram över ängen med nätet i en jättekram. Plötsligt bara glider en fjäderbeklädd öltunna med vingar helt ljudlöst förbi bara 4-5 meter rakt över huvudet på mig. Noll förvarning. Då tappade jag ett par andetag. En lappuggla, så imponerande.

Ofta är det ju viltets benägenhet att göra oväntade saker, eller uppvisa beteenden som man inte förväntar sig som gör att man minns vissa jakttillfällen. Ett sådant tillfälle som jag inte kommer att glömma var när jag var ny som kuljägare och helt maninskt insnöad på rävjakt. Jag hade tagit post vid en mindre vall nära bebyggelse. Jag hade min 308 med mina tre sista BST skott med mig. Vid 19 snåret kommer en ungräv fram på 70 meter, jag lyckas få korn på den och den nära exploderar i skottet. Darrhänt sitter jag kvar och skickar lyckliga sms till vänner. Efter en stund har nerverna lugnat sig och jag observerar på lite längre håll ett barn(?!) ståendes vid skogskanten på 120 meter, vad i...tänkte jag och tittar i kikaren. Nej, det var två ungrävar till som satt i led, den ena bakom den andra och gav intrycket av en jacka på en mindre person. De gav sig in i skogen upp mot mitt pass. Återigen darrandes av spänning så ser jag dem komma upp på vallen en 80 meter bort, de busar lite och den första av dem sätter sig ner. I en blandning av skotträdsla och adrenalinpåslag rycker jag av skottet och räven drar iväg i full fart, jag försöker följa upp med mitt sista skott vilket är en totalbom. Räven kommer fram till sitt bortgångna syskon och hoppar rakt över denne med ett jätteskutt och försvinner in i skogen. Kvar sitter den tredje räven och tittar lugnt efter den andra. Jag tror inte mina ögon, och där sitter jag utan skott i gott och väl fem minuter innan den sista räven har spatserat ut i terrängen den med.

Lärdomar och uppföljning, aldrig gå ut utan minst fem skott, inte skjuta räv med 308 och BST då första räven låg över 10 kvm, träna alltid mer skytte och att inte förutsätta något i jakt! Räv nummer två klarade sig för övrigt med en hudnära rakning :mrgreen:

Ett annat tillfälle som bjöd på förvåning var när jag vakade räv en höst på ett större fält. Efter några timmar hörs knak från skogen på andra sidan, 200 meter bort. Jag fokuserade intensivt men tvekade på att det var räv som skulle vara upphovsmannen. Efter någon minut kliver det ut en räv och sätter sig skogskanten och kikar. För långt håll för mig där och då, men jag jobbade frenetiskt på stöd och vinkel samt fumlade efter lockpipan. När jag väl gör mig redo för att följa upp på räven med lockrop så kliver det ut en rejäl älgtjur. Denne traskar rakt ut på vallen och stannar inte förrän den står mitt emellan mig och räven. Den stirrar sedan intensivt på mig, sittandes i mitt vaktält. Lååånga sekundrar blir till några minuter. Sedan blir den stött och lubbar iväg, räven tar intryck och drar den med. Kvar satt jag och undrade vad f-n som just hänt.
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inläggav Myran1 » 13 jul 2018, 08:31

Vi hade jagat hare under dagen och stod och väntade på hunden en bit från bilen som vi kört in i skogen en bra bit efter en stig så vi var rätt långt från landsvägen och garanterat ensamma.
När vi stått där säkert en kvart rasslar det till i en gran bakom oss så vi båda vänder oss om för att se vad det var och ner från granen rasar en död Järpe. Vi flådde den för att se vad som orsakat dödsfallet utan att hitta några skador på den. Gåtan är fortfarande olöst och kommer säkert att så förbli.
Myran1

Inläggav Rottweilexpress » 13 jul 2018, 08:44

Myran1 skrev:Vi hade jagat hare under dagen och stod och väntade på hunden en bit från bilen som vi kört in i skogen en bra bit efter en stig så vi var rätt långt från landsvägen och garanterat ensamma.
När vi stått där säkert en kvart rasslar det till i en gran bakom oss så vi båda vänder oss om för att se vad det var och ner från granen rasar en död Järpe. Vi flådde den för att se vad som orsakat dödsfallet utan att hitta några skador på den. Gåtan är fortfarande olöst och kommer säkert att så förbli.

Ja den var oväntad Myran!

Lite på samma topik så har jag fått en småfågel i musfällan på torpet när jag "jagat" husmus :mrgreen: Även en större padda men det var åtminstone i jordkällaren...

Bild

Ett annat tillfälle hade jag varit ute och vakat vinterräv på marken, frusen och trött som en gnu bestämde jag mig för att åka till torpet och sova istället för hem till stan. Uppe på loftet var det +4 grader och bra rått. Jag svingade av överkastet så de döda flugorna sprutade. Tar upp min kudde för att puffa till denna och under den ligger det en död blåmes.....Skapligt paff. Lite osugen på att bädda ner mig också :shock:
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inläggav hk » 13 jul 2018, 08:47

en uggla till
satt i torn och hadde heltäckande camo, en uggla satte sig 5cm från vänsterhanden
kunde plockat den utan bekymmer

den kollade på mig i en minut och tyckte att det vart något fel och stack

en hök satte sig på en gren några meter bort och kollade runt , men fastnade på mig och kollade ett tag och stack sedan
jag gillar naturen mera när man har bra camo på sig :lol: :lol:
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Inläggav Levon » 13 jul 2018, 09:23

Fått älg när jag lockat på bock, jag stod i en liten skogsrand mellan två åkrar.

Hade stått och lockat på bockjakten och skulle precis till att gå tillbaks till bilen.
Då brakar det till bakom mig och en kviga dyker upp.
Tillslut så står vi på varsin sida av ett litet dike. Stod å tittade på varann. Jag hade bössan på ena axeln men skjutpinnen i andra och när den började röra sig emot mig så jag viftar till lite å kviga vänder å drar iväg
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav locorod » 13 jul 2018, 09:30

Jag och polaren satt en regnig jaktdag i vakboden för att dricka kaffe mellan såterna. Han hade med 22an. Rätt vad det var landade en nötskrika. Han sköt den. Efter kaffet gick vi bort för att ta hand om fågeln. 5 m kvar för en räv ut ur buskarna och nöp fågeln. Verkar nästan som den bara retades...men väl bekomme!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Laikamannen » 13 jul 2018, 10:01

Skulle jaga fågel med trädskällare i älgjaktsuppehållet för brunsten för en massa år sen. Kusinens tik fick förtroende för dagen och efter ett par timmar börjar hon skälla på runt 1 kilometer.

Förstod efter ett tag att det kunde vara älg men vi smög på ändå. Mkt riktigt ståndade tiken en fin tjur.

Lät henne skälla 90 min och tänkte sen stöta loss men tjuren var ovillig att flytta sig. Fick iväg han några meter bara. Gjorde ett nytt försök med samma resultat. Tredje gången frontade han mig och jag insåg min begränsning i storlek så jag sköt två hagelsmälla i granen ovanför tjuren så han fick en hög kvistar ner över sig.

Han lommade sakta ner på en myr och stannade mitt på.

Så åt kusin att detta kan aldrig stå rätt till....

Vi gick ner på myren och när tjuren ser oss anfaller han, på halva avståndet börjar han dock vingla och faller ihop. Död.

Naturligtvis kommer frågan från min jaktkamrat var i helvete jag sköt, och jag hävdar ca 5 meter över huvudet på älgen.

Ringer polisen, tar ur älgen (lungorna är skrot) och drar den till slakteri. Väl där kommer polisen och vi får av tjuren. En kaliber .30 kula sitter prydligt under skinnet på motsatt sida efter att ha penetrerat kroppen korrekt men lite långt bak. Precis i lungspetsarna.

Polisen tror att det är en skadeskjutning sen innan uppehållet. Ca en vecka gammalt .....men jag var av annan teori. Någon hade under natten försökt fylla frysen och misslyckats......

Hursomhelst så vart det varken utredning eller något mer. Men jag gick helt klart miste om en potentiell tjäder den dagen. Ganska typiskt när man för en gångs skull inte skulle jaga älg :wink:
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Fritz Kraut » 13 jul 2018, 10:11

Apropå ugglor - fyra episoder, varav tre under jakt. Dock kanske de inte förtjänar epitetet "märkligaste":

1. Var med en kompis på klättring. När jag hasade mig uppför en liten klippvägg, fick jag plötsligt en rejäl örfil av en berguv som satt dold i en skreva. En smula omskakande.

2. Mötte i Tiveden en stor uggla som flög mot mig, innan den i sista ögonblicket vek av in i skogen, där den satte sig i en tall. Min kollega biologiläraren identifierade den på min beskrivning som en slaguggla, och talade om att jag haft tur som inte råkade ut för ett fullbordat anfall.

3. Hade - återigen i Tiveden - sällskap på älgpasset av en liten sparvuggla. Den satt hos mig en hel förmiddag och höll uppsikt.

4. Stötte en stor berguv under smygjakt häromåret. Jag fick tillfälle att fota den då den satte sig i en tall för att blänga på mig.

Uv.jpg

F.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Raggarö » 13 jul 2018, 11:58

1) Skulle jaga sjöfågel här i Roslagen, ute tidigt och vetterna utplacerade långt före 07.00.

Jag och grannen satt och drack kaffe och snackade skit innan "7-flyget" den tid då det brukar dra ihop sig.

Plötsligt kände jag en armbåge i sidan - en havsörn kom som en B-52 lågt över skären in mot vettarna, det small i den första raden med vettar, örnen fick dåligt grepp i plasten och tappade taget.

Kort kommentar från grannen: Har du märkt vettarna - det hade varit för jäkligt om han tagit med sig hela vettlängan ( ca15 meter) och flugit vidare och snurrat upp sig själv och vettarna i en kraftledning.

2) Var på Nya Zeeland och jagade (utrotade) kaniner, hade skjutit ett ansenligt antal med kompisens .243 och hemrullad ammo. Kompisen dök upp efter nattpasset och undrade hur det gick, Bra sa jag och sköt 7 kaniner med 4 skott (inte optimalt men de "dödde ihjäl" på plats) Du får fortsatt förtroende och ekonomisk är du också sa kompisen.....

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav kerberos » 13 jul 2018, 12:50

win307 skrev:
Nilmo skrev:Det här blir en rolig tråd :D

Jag som trodde att jag var ensam om att en fågel landat på mig ... :D
Hade en talgoxe som landade på kepsen.
Satt i ett öppet torn och såg den komma mot mig under hela inflygningen tills den landade snyggt på skärmen.
Satt väl där någon minut med stjärten över skärmkanten innan den gav sig iväg.

Har skjutit en råbock med snabeln hängande ute med.
Satt och vaktade bock inne i ett buskage en kväll och var nödig så man såg ubåtar.
Då det ändå började närma sig att packa ihop och man ändå inte skulle kunna avlossa ett skott då man mer eller mindre satt och dansade river dance så reste jag mig och klev ur busken och ställde mig och pinkade.
När man står där och skavalar som mest kliver en bock ut på dryga 20 meter.
På något sätt så lyckades jag nypa av och pilla upp bössan utan att han stack så där stod man och tryckte av med hela härligheten vajande för vinden.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
kerberos

Inläggav Fritz Kraut » 13 jul 2018, 17:09

Raggarö skrev:--- en havsörn kom som en B-52 lågt över skären in mot vettarna, det small i den första raden med vettar, örnen fick dåligt grepp i plasten och tappade taget.
---

Nu påminde du mig om duvhöken som slog en duvvette för mig i fjol. Den kom från intet, slog vetten, gjorde en praktvurpa med flera volter, skakade på sig, vinglade fram till vetten, hackade, tittade skeptiskt och flög.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Tomps » 13 jul 2018, 17:15

Har också haft möten med ugglor som många andra, den häftigaste var nog den stora lappugglan som först satte sig på en tallgren 3 meter från mitt stegtorn och stirrade på mig....Jag blev lite skraj, för jag hade aldrig sett en sådan uggla förr och den var ju nästan lika stor som en berguv. Jag satt blick stilla och snart lyfte den ljudlöst och satte sig på en gren 1 meter ovanför huvudet.... då satt jag på helspänn och väntade på två kloförsedda fötter i huvudet.... Men plötsligt var den borta lika ljudlöst som den dök upp.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav kumpe » 13 jul 2018, 17:31

Har även jag varit med om en duvhök som slog på duvbulvaner. Blev hyfsat förvånad.

I övrigt så har jag under skyddsjakt på vildsvin skjutit en räv som jagade efter vildsvinen, det var lite oväntat.

Sen lyckades jag ha ihjäl en bäver och en mört med samma skott. Eventuellt iallafall. Tog upp bävern med en fiskehåv och fick med en död mört. Vet inte om det var ren slump att det låg en död mört där eller om den dog av tryckvågen. :)
FN/Browning Trombone .22LR
FN/Browning Auto-5 12g
FN/Browning 1900 .35 Remington
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Savage 24 .22LR/.410
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav kumpe » 13 jul 2018, 17:43

En annan "rolig" sak som hände under en duvjakt;
Jag hade byggt ett litet gömsle under ett större träd med ganska tjockt grenverk. Efter några skjutna duvor över bulvanerna så hör jag en duva komma in och slå i förutnämnda träd jag sitter och lutar mig mot. Såg den inte så satt kvar lugnt och avvaktade. Efter några minuter hör jag ett "splatt" på axeln och duvskit stänker lite överallt. Lite halvt i vredesmod riktar jag pipan rakt upp och blåser av ett skott. Det rasslar som satan i trädet och ner kommer ett gäng grenar och sist tumlar duvan ner och landar på mitt ben. Stendöd. Mig skiter man inte på ostraffat! :)
FN/Browning Trombone .22LR
FN/Browning Auto-5 12g
FN/Browning 1900 .35 Remington
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Savage 24 .22LR/.410
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav Kungibyn » 13 jul 2018, 18:28

Även jag har en ugglehistoria.

Satt på ett älgpass en eftermiddag för några år sedan när jag plötsligt hör något som jag skulle beskriva som en luftvärnsgranat swoosha bakifrån och just över huvudet på mig, hukade rent instinktivt likt en sköldpadda. Vet inte om det hjälpte eller om ugglan bara jävlades med mig handlade om centimeter ifrån att den nöp kepsen av mig. Den satte sig sedan i närmaste tall och blängde ut mig i 10-15minuter, en rejäl Lappuggla.

Året efter i samma torn satte jag mig och provade locka lite räv lördagen innan älgjaktspremiärmåndagen. Efter 10min intensivt oljud med twistedpsyco pipan kliver det ut en ståtlig 12taggare på rågången 60m ifrån mig och börjar beta i björkslyet, tittar på ett bra tag innan han lunkar vidare.

Samma år 4dagar senare på onsdag eftermiddag efter att ha gått med hunden på en annan mark tidigare under dagen, tänker jag att jag provar åka ut för att sitta å glåma nån timme i samma torn. Promenerar några hundra meter från bilen ut till tornet som står bra till på en rågång uppe på en liten höjd, med ungskog på ena sidan och riktig gammel skog på andra sidan. Klättrar upp och lägger min medhavda gamla skoterkälksdyna till rätta på bänken. Sätter mig bekvämt i godan ro, lägger en patron i loppet, flippar upp skyddslocken på kikaren och ställer bössan att luta mot hörnstolpen. Snussuget kommer som ett brev på posten och jag plockar fram och bakar omsorgsfullt in en ettanlös, det är först efter det jag lyfter blicken och ser mig omkring. Ca 70-80m bort just innanför gränsen i ungskogen står en pinntjur med öron som paraboler och glor som förstenad på mig, vi tittar nog ett par sekunder lika förvånat på varann innan jag smyger fram bössan och skottet går.

Önskar jag kunde säga det var samma älg som jag såg några dagar tidigare men det hade vart en lögn.
Merkel RX Helix 9,3x62. Meopta Meostar R1 1-4x22. Sonic 45.
Tikka T3 varmint 6,5x55. Vortex Viper PST 4-16x50. Stalon w110.
Brno cz455 22lr+17hmr. Karl Kahles Helia S 8x56
Victor Sarasqueta Sbs 12.
Kungibyn

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt