Torkan och dess inverkan på viltet

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Torkan och dess inverkan på viltet

Inläggav Bartos » 12 jul 2018, 15:40

Jägarvänner
Överallt har bönder stora problem alt katastrofläge pga torkan.
Mina kunskaper/erfarenheter är inte tillräckliga för att förutsäga effekten på viltet.
Vad kan man göra utöver mineralsten och se till att det finns viltvatten?
Kommer viltstammarna att vara svagare än normalt då vintern kommer?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bartos

Re: Torkan och dess inverkan på viltet

Inläggav nilsszzon » 12 jul 2018, 16:52

hur ser du till att det finns viltvatten?
Skåne
nilsszzon

Inläggav lsjonsson » 12 jul 2018, 17:11

Det är då en jädrans tur att vi har både Kalix älv rinner igenom marken samt flera småtjärn o en större sjö på marken. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav kapsyl » 12 jul 2018, 18:51

Dynamit. Farsan gick en runda på marken en torrsommar för några decennier sedan och sköt gropar i mosskanterna. Är kanske dags att gå en runda och se hur många som är kvar eller om det är dags att ta en promenad med spett, dynamex, tändhattar och tjärstubin.
kapsyl

Inläggav win307 » 13 jul 2018, 00:08

nilsszzon skrev:hur ser du till att det finns viltvatten?

Där jag jobbar för tillfället så påbörjades ett vilt vatten på ca 2k kvm igår. Det bara dammade där dom bulldozade bort jorden... Det kommer dock troligen bli ett bra grisbad. :D Bor i Mälardalen så det finns ju vatten ändå. Bidrag finns att söka om du är sugen på att anlägga viltvatten!
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav nilsszzon » 13 jul 2018, 20:28

det är bra att ni anlägger viltvatten win307 , min tanke var mer riktad mot gemene mannen och anlägga viltvatten sådär hux flux är inte så enkelt trots bidrag .
Skåne
nilsszzon

Inläggav PeterL » 13 jul 2018, 21:59

Här vet jag de som skyddsjagat gris där kotlettraden är förtvinad på flera skjutna grisar. Tror inte viltet mår så bra. Läste en rapport om kommande små kalvar samt hondjur beroende på torkan (älg då). Tror det var på sjf eller var det atl.
PeterL

Inläggav potatiskastare » 13 jul 2018, 22:31

Tycker jag ser ovanligt många döda djurungar modell mindre. Mus, fågel, hare mfl. En teori är att det där jag ofta går är för långt till vatten för småttingarna, medan större vilt enkelt kan ta sig till närliggande större å. Alla smådiken och bäckar i trakten (som jag känner) till är torrlagda.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lsjonsson » 14 jul 2018, 12:37

Från dagens Norrbottens-Kuriren:

"Värmeböljan hård mot älgstammen
NORRBOTTEN Den varma och torra sommaren kan slå hårt mot älgstammen. Viltforskare Jonas Malmsten tror att avskjutningen kommer att få anpassas till hösten.

Christoffer Markström/Piteå-Tidningen16:05 | 2018-07-13
Svenska jägareförbundets tidskrift Svensk Jakt har pratat med viltforskaren och veterinären Jonas Malmsten som menar att älgen är den viltart som har det svårast i värmeböljan.

– Det brukar vara älgen som får stryka på foten. Rådjuren har en förmåga att dyka under radarn och hjortar och vildsvin är inte så kinkiga i sitt födoval, säger han till tidskriften.

Forskning visar att älgar i hägn påverkas mycket av värmestress.

– Älgen är känslig för värme och den gillar inte värme. Den kan inte svettas som en häst utan är hänvisad till att söka skugga och vatten. Gränsen sommartid går vid 15–16 grader, säger Jonas Malmsten till Svensk Jakt.

Även älgens foder påverkas av torkan. Grönbetet torkar ut och älgen får äta fiber i stället för proteinrik grönmassa som bland annat behövs för att kalvarna ska få tillräckligt mycket näring med mjölken.

– Om man får sia kommer kalvvikterna inte att vara optimala i höst, säger Jonas Malmsten.

Han tror också att färre älgkalvar kommer att överleva i höst.

Viltforskaren tror dock att älgen kommer att klara torkan bättre än många gräsätande tamdjur.

– Älgen har ett val och kan flytta på sig, till exempel till en norrsluttning, säger Jonas Malmsten.

Han tror att avskjutningen kommer att få anpassas till hösten.

– Mål som inte är realistiska får ses över. Ersätt inte uteblivna kalvar i avskjutningen med vuxna djur, för då riskerar man att skjuta sönder stammen och försämra förutsättningarna för framtiden ännu mer."
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav win307 » 18 jul 2018, 21:07

nilsszzon skrev:det är bra att ni anlägger viltvatten win307 , min tanke var mer riktad mot gemene mannen och anlägga viltvatten sådär hux flux är inte så enkelt trots bidrag .

Var ner och titta idag där dom anlägger viltvattnet. Botten blir ca 10 cm under grundvattennivån så det står redan lite vatten där. Grisarna har varit där och badat,dov har druckit. Det kommer nog alltid vara vatten i gropen.3000kvm var det dessutom.Nu ska min pappa lägga in om tillstånd för viltvatten på ca 2 ha så torka blir inget problem för alla djur.
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Återgå till Allmänt om jakt