Varför så svårt att få komma med i jaktlag

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Varför så svårt att få komma med i jaktlag

Inläggav Olle278 » 04 jan 2018, 23:42

Hej!
Behöver lite tips. Letat jakt i trakterna runt skaraborg under en väldigt lång tid nu utan resultat. Det verkar hopplöst att få komma med någonstans. Jagat och jagar i nordvärmland sen många år men vill ha tillgång lite närmare hemmet. Hur gör man för att komma med? Jag saknar kontakter häromkring och känner ingen som jagar.
Tips mottages gärna. Dock inga dyra köpjakter eller fantasipriser..
Hälsningar
Andreas
Olle278

Re: Varför så svårt att få komma med i jaktlag

Inläggav VÄSTILA » 04 jan 2018, 23:56

Olle278 skrev:Hej!
Behöver lite tips. Letat jakt i trakterna runt skaraborg under en väldigt lång tid nu utan resultat. Det verkar hopplöst att få komma med någonstans. Jagat och jagar i nordvärmland sen många år men vill ha tillgång lite närmare hemmet. Hur gör man för att komma med? Jag saknar kontakter häromkring och känner ingen som jagar.
Hälsningar
Andreas

Finns en hel del grupper på Facebook med jakt sökes/finnes. Gå med i dessa grupper och håll ögonen öppna. Det är inte lätt att finna jakt såvida man inte har kontakter eller en bra hund. Gäller ju även att passa in i laget och att det skall fungera. Man måste ju trivas som med allt annat. Det kan till och med vara svårt med en riktigt bra hund då många lag anser sig ha tillräckligt med hundar oavsett de duger eller inte. Ser ibland nyetablerade lag som söker hundförare till specifika jakter. Levererar hunden då så finns det möjlighet till mer jakt.
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Inläggav uproot » 05 jan 2018, 14:21

Det bästa är väl att höra med bekantskapskretsen. Det är alltid någon som känner någon. Förr eller senare kommer du med på någon jakt, sedan bygger det på med mera kontakter. Efter några år har du mer jakt än du kan åka på.
det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET

Och så något för våra jägarsystrarhttp://www.memelie.com PM mig om ni vill handla så kan jag fixa Robsoft rabatt.
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav lsjonsson » 05 jan 2018, 14:34

Olle278 skrev:Hej!
Hälsningar
Andreas

Testa på https://www.jaktsidan.se/ipb/
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Cribba » 05 jan 2018, 14:47

Här har jag hittat. Gäller att kolla ofta, försvinner snabbt. Jakt är, tyvärr, den nya golfen. Många nya jägare och många som är beredda att betala mycket.

http://svenskjakt.se/annonstorget/?q=&s ... &cat=20279

http://www.hittajakt.se

http://www.jaktformedling.se/category.aspx?ID=12

https://www.blocket.se/stockholm?q=&cg= ... &l=0&md=th

Grupper som "Jakt erbjuds" på facebook
Användarvisningsbild
Cribba

Inläggav Olle278 » 12 jan 2018, 23:04

Kollat alla dessa sidor sedan lång tid tillbaka och är med i diverse grupper på facebook. Det är svårt att få komma med. Det som slår mig är att när man frågar om att få åka med ut så byts det samtalsämne eller att det är svårt att få till. Svårt att förstå varför attityden ska vara så. Det enda man kan göra egentligen är att köpa sig mark men det är dyrt.
Olle278

Inläggav alternativ grimbart » 13 jan 2018, 10:34

Kring skara finns det otroligt mycket räv och grävling.. likaså kråkfågel. Det borde inte vara några problem att komma ut och jaga på något sett. Spika ihop några grävlingfällor och fråga runt bland bönder... vips så känner du någon och får följa med ut på annan jakt också . Håll span där du ser kråkfåglar och erbjud dig att skjuta bort sånt..
alternativ grimbart

Inläggav sevehem » 13 jan 2018, 10:43

alternativ grimbart skrev:Kring skara finns det otroligt mycket räv och grävling.. likaså kråkfågel. Det borde inte vara några problem att komma ut och jaga på något sett. Spika ihop några grävlingfällor och fråga runt bland bönder... vips så känner du någon och får följa med ut på annan jakt också . Håll span där du ser kråkfåglar och erbjud dig att skjuta bort sånt..

Mycket bra tips! Jag skaffade mig en av mina mindre jaktmarker genom att erbjuda mig att skyddsjaga gäss där. Bonden blev jätteglad och vips så kunde jag få skjuta allt småvilt där. Det blir lättare när man har ett ansikte och visat sig duglig. Jag har flera hargrytor, gåsmiddagar, duvrätter och fasantoasts att tacka för på grund av att jag började med att försöka se behovet hos markägaren först.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Canta » 16 jan 2018, 17:27

Jo, skulle tro att det finns rätt många jaktlag som gärna skulle kunna ta in ny om inte annat för föryngringens skull. Men kruxet är väl om man inte har nån referens då duckar nog de flesta. Är ju så att läget blir att en helt okänd person kommer ut med bössa o allt i skogen och passgranne och då blir det genast lite knepigt. Räcker med att nån i laget säger 'kan man verkligen lita på den här killen' typ.

Så det bästa är väl att göra en kringgående rörelse dvs. häcka där andra jaktpojkar är dvs. skjutbanor, jaktstigar, kurser osv. Där kan man bygga upp förtroende och relationer och om man sen har hund, kan göra eftersök och kanske har egen bytesjakt någon annanstans då blir det snart napp, garanterat.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav börje » 16 jan 2018, 17:42

Canta skrev:

Så det bästa är väl att göra en kringgående rörelse dvs. häcka där andra jaktpojkar är dvs. skjutbanor, jaktstigar, kurser osv..

vad är det för fel på jagande tjejer :roll:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Canta » 16 jan 2018, 18:19

Jamen ............. # Metoo
Men sånt har kanske inte ni ert upplysa land, Börje :)
Alltså. tjejer jagar också (egentligen jämt) men på annat sätt, eller
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Olle278 » 11 apr 2018, 22:17

Tror fortfarande det är en fråga om mentalitet...man måste vara släkt med någon eller äga mark för att komma med. Inte undra på att jägarna minskar
Olle278

Inläggav Ogster2 » 11 apr 2018, 22:51

Jag lagade ett luftgevär åt en kille, visade sig att vi var båda lika skjutglada så vi besökte banan tillsammans rätt frekvent och sedan blev jag medbjuden på jakt.

1år senare blev jag med i jaktlaget :)
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Dansken » 11 apr 2018, 23:25

Jag lagade (med lite hokus-pokus och delar som inte fanns) kopplingen till skördetröska som stod still under skördetiden.............
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav greyling » 11 apr 2018, 23:40

Olle278 skrev:Tror fortfarande det är en fråga om mentalitet...man måste vara släkt med någon eller äga mark för att komma med. Inte undra på att jägarna minskar

Jojo - om man nu tror att det är så (invavel/egen mark)- då är det ju enbart en fråga om mentalitet och då hittar man inte något jaktlag.

Det har nog faktiskt blivit lättare att hitta jakt nu än för låt säga 20 år sedan. Visst har det blivit svårare i storstadsnära områden. Men även där är det lättare - men inte gratis direkt och en hel del är nära lurendrejeri.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Arctic » 11 apr 2018, 23:57

Det är svårt att hitta bra jakt som är billig. Det kräver tur eller bra kontakter.

Vill man jaga, har råd, och är beredd att åka en bit brukar det gå rätt fort. Det kan också vara bra att ta en del dåliga och dyra jakter i början för att skapa ett kontaktnät som jagar. Då går det sedan lättare att hitta bättre och billigare jaktmarker.
Arctic

Inläggav Ingvar » 12 apr 2018, 06:08

börje skrev:
Canta skrev:

Så det bästa är väl att göra en kringgående rörelse dvs. häcka där andra jaktpojkar är dvs. skjutbanor, jaktstigar, kurser osv..

vad är det för fel på jagande tjejer :roll:

Potentiellt sex bössor till i garderoben och även om inte alla passar så duger alltid någon i a f.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav nuke » 12 apr 2018, 06:52

Har aldrig upplevt att det är svårt att hitta jaktmark men då har jag inställningen att det ska vara värt pengarna, dvs hög kostnad är ok men för riktigt bra jakt.

Tror de flesta som inte hittar något vill ha bra jakt billigt och den kombinationen är svår för att inte säga omöjlig att få ihop. Som Dansken var inne på så kan dina kunskaper ha ett värde så du slipper betala med pengar men går tröskan sönder igen är det nog bäst att ställa upp och fixa den igen.

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav redtop » 12 apr 2018, 08:14

Man får tänka på totalkostnad vs. upplevelse. Ett mindre antal köpjakter kan vara betydligt bättre upplevelse än att vara med i ett dåligt jaktlag.

En kollega är med i ett jaktlag där de har brist på hundar och ofta blir jakterna inställda pga för få deltagare. Nu har de dessutom fått varg på marken.
Han betalar 12 000kr / år och har denna säsong jagat mindre än 5 ggr och knappt sett ett vilt. För typ 2500 kr kan man nog hitta vettiga köpjakter.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Dansken » 12 apr 2018, 08:39

För priset av arrende, tid lagt på arbetsdagar (där man kan göra annat) bensin, eventuell stughyra och kringutrustning kan man köpa ett par jakter i Polen om året. Eller åt minstone vart annat år motsvarar kostnaden en veckas jakt i Namibia på icke trofebärande djur.
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt