Köpa mark främst för jaktens skull

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Inläggav zaklem » 13 sep 2017, 16:53

Jag vill inte kapa någons tråd så jag skapar en egen om något som berördes i tråden om jaktmark i norrland. Det var många som gav rådet att inte köpa mark enbart förr jaktens skull. Jag är en av dem som tänkt göra just det.

Även om jag själv tänkt tanken "att inte fan köper man mark enbart" för jakten så har jag väl avfärdat tanken. Men jag fick mig en tankeställare när några av er varnade för just det. För mig är jakten extremt viktig. Eller rättare sagt att röra sig i skog och mark i syfte att jaga. Sen om man lyckas fälla något eller ej spelar ingen roll. Anledningen till att jag funderar på att köpa mark är dels svårigheter med att hitta jaktlag men också att det känns bättre lägga de mellan 10.000-20.000 i årsavgift på sin egen mark.

Hursomhaver, det skulle ju vara ganska bittert om man köpte mark och sen så kan man inte jaga annat än på sin egna lilla plätt pga VVO:t upplöses eller helt enkelt för att man inte är välkommen i jaktlaget för att man är "utsocknes". Visst kollar man upp innan att allt det formella stämmer som exempelvis hur många hektar man måste ha för att få vara med och att småviltsjakten gäller för hela VVO:t. Dock finns det saker man inte kan ta reda på.

Era råd och tankar tas tacksamt emot.
El Lobo
Användarvisningsbild
zaklem

Re: Köpa mark främst för jaktens skull

Inläggav Canta » 13 sep 2017, 17:02

Mer kött :D
Är det söder eller norr om Dalälven?
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav zaklem » 13 sep 2017, 17:31

Typ 2,5 timma från Stockholm oavsett riktning. Eftersom jag inte är rik så har jag haft mest fokus på norrut och nordväst från Stockholm. Kollat mycket runt Gävle. Sörmland är ju bara att drömma om :D.
El Lobo
Användarvisningsbild
zaklem

Inläggav White hunter » 13 sep 2017, 18:32

Jag har funderat på detta jag med under lång tid.
Gärna med sportstuga / jaktstuga.
Även jag bor i sthlm.
Vi kanske är ett gäng som borde gå ihop?
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH
Blaser S2 luxus cal 470NE
Beretta 682 silverpigeon cal. 12
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav Ingvar » 13 sep 2017, 18:38

White hunter skrev:Jag har funderat på detta jag med under lång tid.
Även jag bor i sthlm.
då kan vi bli många.
Senast redigerad av Ingvar 13 sep 2017, 21:06, redigerad totalt 1 gång.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav uproot » 13 sep 2017, 18:39

det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET

Och så något för våra jägarsystrarhttp://www.memelie.com PM mig om ni vill handla så kan jag fixa Robsoft rabatt.
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav zaklem » 13 sep 2017, 20:01

uproot skrev:Här är en markbit som kan sägas vara rejäl.över 7000ha
https://www.hemnet.se/bostad/gard-vaster-om-gaddede-stromsunds-kommun-bjorkvattnet-fastigheter-ab-11769116

Drömma kan man ju alltid :D
El Lobo
Användarvisningsbild
zaklem

Inläggav zaklem » 13 sep 2017, 20:04

Även jag bor i sthlm.

Om det är några som har samma tankar kanske man kan träffas över en fika och i alla fall utbyta erfarenheter.
El Lobo
Användarvisningsbild
zaklem

Inläggav zaklem » 13 sep 2017, 20:07

Jag hade förväntat mig lite mer varnande ord att inte göra det.

Vad kan gå fel? Är det någon som har dåliga erfarenheter och kan dela med sig?
El Lobo
Användarvisningsbild
zaklem

Inläggav zaklem » 13 sep 2017, 20:10

Ingvar skrev:
Även jag bor i sthlm.
då kan vi bli många.

Fan, du verkar ha det förspänt med jakt, västerbotten och värmland. Gör inte narr av oss som är så desperata att vi funderar på att köpa mark för att jaga :D
El Lobo
Användarvisningsbild
zaklem

Inläggav dr_cosmo » 13 sep 2017, 20:17

Vi köpte en "sportstuga" i fjol vid en skidanläggning i Norrland, huvudsyftet är naturligtvis att åka mycket skidor men innan köpet kollade jag upp att det fanns både jaktmarker och fiskevatten att tillgå i närheten.

I mitt fall gick jag med i en klubb som har mycket mark och en hel del fiske. Klubben erbjuder både småviltsjakt och storviltsjakt.

Min poäng är att det här inte är den enda klubben med denna inriktning. Kan vara en väg in för dom som inte är sugna på att köpa mark.

//R

Skickat från min iPhone med Tapatalk
dr_cosmo

Inläggav Sally » 13 sep 2017, 21:02

Man ska veta sina skyldigheter och rättigheter som skogsägare. Det innebär också en del extra jobb att ordna deklaration och planera sitt under-/överskott, för du vill inte ge skattmasen mer än du måste och det blir snabbt mycket pengar.
Sally

Inläggav Ingvar » 13 sep 2017, 21:06

Sally skrev:Man ska veta sina skyldigheter och rättigheter som skogsägare. Det innebär också en del extra jobb att ordna deklaration och planera sitt under-/överskott, för du vill inte ge skattmasen mer än du måste och det blir snabbt mycket pengar.

Det är fullt klart att det kostar tid och engagemang för som nästan alla vet så finns det inga gratisluncher här i livet.

- via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Canta » 13 sep 2017, 22:03

Skulle skippa Norrland. Finns inte mycket att jaga där o säsongen är kort. Kolla söderut/västerut. Leta efter nåt mindre hemman med för lite/för dålig åkermark. Tricket är att kolla om hemmanet ligger i nåt jaktlag. Om plätten är viktig för jaktlaget vill dom ha med marken dvs. dig.

Behöver inte vara nån lyxig standard i kåken, huvudsaken är el. Med detta kan man ha nåt rum eller två som alltid är torrt. Sen brassar man i spisen och/eller spisen/kaminen.
Gissar att bortre Sörmland är ok liksom norduppland. Huvudsaken är att det finns gris.....dvs. jakt året runt.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav christer67 » 13 sep 2017, 22:05

Även jag bor i sthlm.

Jag är på :lol:
Beretta 686 piegon
Marlin 45-70 GBL
Sako Black Bear 9,3x62
Wachtel
Användarvisningsbild
christer67

Inläggav mickekarl » 13 sep 2017, 23:11

2,5 timma norrut från Stockholm så kommer du inte hit upp så det är svårare att ge råd i områden man inte känner.
Men vissa saker gäller oavsett vart man är i landet.
Om det är så att marken ingår i ett vvo (är ju långt i från all mark som gör det) så ska du som markägare inom området inte kunna nekas jakträtt. Det oavsett vad de tycker om dig som utsocknes. Däremot så är det inte alls säkert att du kan ta med en kompis eller släkting om inte regelverket tillåter det, där kan den som vill jäklas med dig göra det svårt.

Ligger marken inte i ett vvo så kan det ju ev vara så att marken inte ingår ihop med något jaktlag och de kanske inte heller vill ha med dig, eller så ingår det innan i ett annat jaktområde men om de då inte gillar dig för att du är utsocknes så kan de ju ev välja att vara utan jakträtt på din fastighet om de samtidigt slipper jaga med dig. Gäller alltså att hålla sig vän med folk och hoppas att den önskan är ömsesidig även framöver.

Ändras vvo lagen så kan det helt plötsligt vara helt andra förutsättningar för jakträtten i ett vvo. Dessutom så kan det under vissa förutsättningar bli så att ett vvo löses upp helt eller blir uppdelat i mindre delar om tillräckligt många eller tillräckligt rösttunga markägare väljer att rösta för detta på en årsstämma.

Det hör ju knappast till vanligheterna men det bör vägas in i beslutet innan man lägger en massa pengar på en "säker" jakt. Lagstiftningen kring vvo har gjorts om för många år sedan när man ombildade från jvo till vvo och effekten blev till stor del att det blev enklare att lösa upp ett vvo än tidigsre jvo. Det har pratats om en översyn av vvo lagen i flera år men den kommer väl rätt långt ner på priolistan. Men man kan ju bara spekulera i vilka förändringar som är mest troliga om det sker. Fortsatt stärkande av markägarens äganderätt över sin mark eller tillbaka till mer tvångslagstiftning, vi vet i efterhand.

Du pratar om 10-20 000 kr per år i nån form av årlig kostnad för egen mark (gissar att du menar räntor, amortering osv), det är nog ytterst få som behöver lägga de pengarna för jakten om du kommer upp lite längre än 2,5 timma norr om Sthlm. Dessutom är det ju så att oavsett om du äger egen mark i ett vvo eller arrenderar så får du ju betala för jaktkortet, troligen nån insats i lagets slaktbod, dragare osv.
Ska du bara jämföra kostnaden så är det nog så att du får ställa de där pengarna mot vad själva arrendet av tillräcklig mark i vvo, del i ett rent arrendeområde eller för ett jakttillstånd/jaktkort på bolagsmark. Jag kan ju då ta som exempel att om du är i Västernorrland/Västerbotten i allafall så är kostnaden för att arrendera typ 100-200 ha i ett vvo (vilket är rätt normala arealsgränser) kanske ett par tusen om du arrenderar av en privat om oftast klart mindre om du arrenderar av ett bolag. Jakttillstånd eller jaktkort kan betinga ett pris på ca 1000 lappen.

I ett arrende så ingår oftast allt och man betalar ett fast pris oavsett vad man skjuter men i ett vvo eller på jaktkort/tillstånd så tillkommer fällavgifter, men även som markägare i ett vvo så måste du betala fällavgifter som jägare (men du kan få tillvaka en del i förhållande till din marks andel av hela vvo).

Kontentan är att det är ändå billigare att hyra mark inom vvo eller komma med i ett område med jaltkort/tillstånd än vad du räknar med i utgifter för fastighetsköpet.
Sen kan du ju såklart kalkylera med att avverka skog i olika omfattning och på så sätt även få en intäkt på den egna marken och då vlir ju kalkylen annorlunda.

Från älgjakten så får man ju antingen kött eller så säljer man köttet och får pengar för det. Jag har jagat på område med jakttillstånd samt tillkommande fällavgifter de senaste 10 åren och eftersom fällavgiften är lägre än vad älgen är värd i rent avsalupris gos en uppköpare (40-45 kr per kg slaktvikt) så går det knappast att gå back om man räknar på mitt jakttillstånd, fällavgiften samt intäkten från såld älg. Även om jag räknar den älg som jag tar som eget kött som en kostnad (jag köper älgköttet av jaktlaget) så är det inte back. Sen lägger man ju en del tid, bilkörning, hundar mm som kostar skjortan i och för sig. Men räknat på bara kostnaden för jaktupplåtelsen, avgiften för att skjuta älgarna (till markägare och lst) samt intäkten från köttet så har jag varje år gått plus på jakten. Där kan också ligga en del förklaring till varför många inte vill ha in fler för att dela på jakten.
Nu kommet säkert många att reagera och säga att de får betala för jakten trots allt men det kan ju bero på vem som äger marken, hur många man är som ska dela på kakan, vad man betalar till i övrigt utom jakten (slakteri, dragare, osv) samt om man räknar något värde på den där köttbaljan man stoppade i frysen.
Långt i från alla går plus på älgjakten men jag vet väldigt många jaktlag som gör det men det är något man pratar väldigt tyst om och hellre så värderar man inte köttet i boxen samt räknar in kostnaderna för att bygga jaktstugor, köpa fyrhjuling eller bygha slakteri för att visa på vad det kostar.

Jag avråder absolut inte från att köpa skogsfastigheter i norrland utan tror att det rent skogsekonomiskt är en bra affär på sikt (det kan vi resonera separat om) men att göra det för att få en säker eller billig jakt, det är inte rätt argument.
För enkelhet och sunt förnuft
Emot onödiga och krångliga regler
Imponeras av kompetens, insikter och effektivitet
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav greyling » 14 sep 2017, 00:06

Men det är ju exakt samma råd som i norrlandstråden på samma tema. Att försöka räkna hem jakten genom att köpa mark går liksom inte i vart fall i normalfallet och i ekonomiska termer. Sedan om man vill något annat så visst är det kul.

Priset för jakt per hektar är ca 10-20 kronor i Norrland och 300 i Sörmland. En hektar kostar ca 20 tkr i norrland (inland långt upp), samma i sörmland 100 tkr. Det är 0,3% avkastning Sörmland - ej värt att räkna på i Norrland. Det finns dyrare och billigare exempel men något sådant där handlar det om. Finns exempel på 500sek/ha men med hektarpriser på 150 tkr.

Köpa mark tillsammans - nja då måste ni driva det som ett bolag med allt vad det innebär - räkna med massa tjafs även om ni gör allt rätt. Ekonomin finns inte där då heller.

Som Canta var inne på kan ju funka. Men räkna med minimum 3 miljoner i halvvettigt läge. Västerut är det mängder med varg, där kan du få det lite billigare :oops: . Även långt bort i västra Sörmland kostar det plenty och fastigheter på 20ha går på runt 3 miljoner oavsett jaktmöjligheter. Mindre än 20 ha blir det liksom ointressant av många anledningar och du riskerar att stå med något som är helt ojaktbart.

För att hamna i vvo:s förlovade land så finns det fastigheter för ett par 100tkr innefattande jakt på stora arealer. Men då är det långt och kostar att ta sig dit och säsongen är kort. För de summorna tycker jag möjligen att det går att riskera att vvo regler mm ändras eller tas bort. Men är det så att markerna består av långa rimpor kan man nästan garantera att det kommer att fortsätta. Men då är vi i norra norrlands inland igen.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav trumpetarn » 14 sep 2017, 11:29

Alla kan sia om framtiden och någon kommer ha rätt. Det innebär också att någon kommer ha fel. Med det sagt är detta min inställning till att investera i skogsmark. Värdet idag är ordentligt upphauset till följd av det låga ränteläget samt att många suktar efter jaktmark. Det innebär att värdet som skogsmarken kan producerar inte räcker till att täcka de egentligen kostnaderna samt avkastningskrav som en "normal" investerare skulle kräva. Värdet på skogsmark brukar räknas utifrån i) befintlig skog på rot har ett visst värde, ii) framtida tillväxt har ett visst värde och iii) marken har ett visst värde.

Som investerare köper jag punkt i och ii. Problemet är att jag anser att många vill betala väldigt många kronor idag för att få tillbaka alldeles för lite kronor i framtiden. Ett normalt avkastningskrav på eget kapital är runt 4-7 %. Skogsmarkens löpande avkastning ligger ofta på runt 2-3 % vid dagens marknadspriser. Detta är väldigt undermåligt och risken är att det kan bli sämre. Anledningen till det är att råvaran träs relativa värde har halverats de senaste 40 åren. Det innebär att man relativt sett får mindre och mindre betalt för sina fub för varje år. Detta har inte märkts hos skogsägare eftersom intäktstappet till stor del motverkats av att vi infört effektivera sätt att gallra skog (maskin + förare). Nu när vi dock har effektiviserat vad vi kunnat finns väldigt lite att göra på kostnadsdelen vilket innebär att det mestadels är intäktsdelen som kan förväntas förändras. Tyvärr verkar detta gå åt fel håll för skogsägarna då vi sett en negativ trend under väldigt lång tid och än idag, mitt under hög byggkonjunktur, fortfarande ser låg ersättning för virke. Risken är således stor att kostnadsmassan fortsätter i oförändrad takt/ökar medan intäkterna minskar. En dålig kombination för skogsägarna. Det som skulle kunna gynna skogsbruket är om vi skulle börja använda träfiber i väldigt stor omfattning, vi är dock långt därifrån idag.

Som investerar skulle jag, i de flesta fall, inte köpa att punkt iii) borde generera något nämnvärt värde. Det beror på att marken är bara värt något om den kan skapa kundnytta som skapar pengar. Ett sätt att öka intäkterna är att hitta alternativa sätt att använda marken. Personer betalar väldigt mycket för nöjen och väldigt lite för måsten (t ex mat för att överleva). Problemet är att varenda skogsägare kommer inte ha en ekonomisk underlag/kundunderlag för att driva älgsafari/paintballbana/etc. Ett annat sätt är att använda marken till tomter (som antingen säljs eller arrenderas ut till hus på ofri grund) eller varför inte övernattning i ett attefallshus/stuga? Problemet är att man är beroende av närhet till städer för att folk skall vara villiga att betala dyra pengar för en tomt och arrende ut marker till torper i ödemarken är inte särskilt lukrativt. Man är även beroende av att vara nära städer för att personer skall komma ut och köra paintball på firmafesten. Således minskar möjligheterna för alternativa intäkter ganska fort när man kommer en bit från städerna. Alternativet är saker som t ex vindkraft men hur kul är det att smälla upp ett antal vindkraftsverk på sin egen jaktmark när man bara har 30 hektar?

I framtiden kommer trä som råvara har en plats men frågan är vilken/hur stor. Dess betydelse som värmekälla har minskat och kommer fortsätta göra det i takt med att värmepumpar i olika format fortsätter sitt segertåg. Dess betydelse som byggmaterial går också upp och ner men risken är att urbaniseringen påverkar byggandet till flerbostadshusens fördel som ofta byggs i andra material än trä. Skulle en majoritet av framtidens kläder tillverkas av träfiber kan det förändra efterfrågan avsevärt men det är osäkert på om och när det blir av.

Uppställning av aktier vs skog. Skog, 3 mkr för 30 hektar i "attraktivt område". Du går in med 1 mkr ur egen ficka. Du vill ha 4% avkastning på din miljon och banken vill ha 1,5% på deras två. Tillsammans behöver skogens tillväxt täcka 70 tkr i finansieringskostnader för att överhuvudtaget gå +/- 0 rent finansiellt. Kvarstår gör allt manuellt arbete som att röja vilket kostader tid/pengar. 30 hektar med en bonitet på 7,5 ger cirka 72 000 kronor (7,5 * 0,8 omvandling till FUB * 400 kr/FUB * 30 hektar). I dagsläget går du plus drygt 2 tkr på pappret men eftersom du inte avverkar varje år måste du lägga till egna pengar för att hålla banken nöjd. Skulle bankräntan höjas till 3% går du back 28 tkr per år. Problemet med dessa räntekostnader till banken är att du inte får någon förräntning på dem. Så om säg 30 år när slutavverkningen väl kommer, då har du betalat in (minst) 1,2 mkr i räntor till banken. Dessa pengar får du troligen tillbaka tillsammans med någon form av mellanskillnad men merparten av ditt netto från gallringen kommer bestå i att "få tillbaka" ränta som du en gång i tiden redan betalat. Om du istället skulle köpa aktier och bortse från aktiers värdeökning/värdeminskning. Du får i genomsnitt 4,5% avkastning i utdelning per år i genomsnitt. Skulle du ta de pengar du skulle betala till banken i form av ränta och din miljon (kontantinsatsen) skulle du om 30 år ha cirka 5,5 mkr. Det är på grund av detta som det så ofta sägs att markägare lever fattigt men dör rika. Den löpande avkastningen är dålig. Problemet med förutsättningarna för nya skogsägare är att det finns en risk att de båda lever fattigt och dör "fattigt". Det beror på enkla ekonomiska formler som att en tillgångsvärde ökar när räntan (avkastningskravet) går ner medan tillgångens värde gå ner när räntan går upp. Dvs det är inte garanterat att det finns någon kompensation för den dåliga löpande avkastningen när man väl avyttrar fastigheten eftersom man köper sin tillgång i rådande lågränteläge.

Som ni ser är jag ganska skeptisk till att köpa skogsmark om man inte har ett bra affärssinne eller får en möjlighet att köpa skog billigare än rådande marknadspriser. Risken är tyvärr stor att du gör en dålig investering. Det är sin sak om man har mycket kapital men för alla som behöver låna merparten av köpesskillingen bör man nog tänka om en gång till. Med det sagt är jag själv hela tiden på jakt efter mer mark men någon annan har alltid varit beredd på att ge mer. Det gör mig dock inget för jag vill inte göra många affärer, det räcker med en bra.
trumpetarn

Inläggav greyling » 14 sep 2017, 12:40

Jag hoppas ni fattar hur bra trumpetarns inlägg är!

Grymt!

Jag läste nyligen en rätt intressant avhandling där man mätt markvärdet i termer av närheten till pengar. Intressant men en aning teoretiskt var det.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 14 sep 2017, 12:54

greyling skrev:Jag hoppas ni fattar hur bra trumpetarns inlägg är!

Grymt!

Jag läste nyligen en rätt intressant avhandling där man mätt markvärdet i termer av närheten till pengar. Intressant men en aning teoretiskt var det.
Ibland når inläggen på forumet sådana höjder så att man bara "grymtar" där man ligger och njuter på kökssoffan.

Skickat.
Användarvisningsbild
Ingvar

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt