Blackout/Whisperklubben

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Blackout/Whisperklubben

Inläggav apersson69 » 26 aug 2015, 01:34

Nuså äntligen börjar min pang bli redo för att börja testa laddningar. Planen var att använda orginalstocken till min A1 hunter men räknade fel på ett par mm, det finns inte plats för min pipa. Donatorbössan var sugrörsmodellen där stocken är kraftigt insvängd mot pipan så det är inte mycket det går att bredda pipkanalen. Hade en blind ful Boyds köpt på rea som var tänkt till 22:an som får bli stocken i stället. Färgen var gräslig, lila/grå... kräktes lite i munnen varje gång jag såg den tills oljan kom på då den mörknade kraftigt och blev nästan ok. Efter en misslyckad tvåpunktsbäddning där det på nåt sätt lyckades bli en bubbla bakom rekylklacken, slarv av mig i guess, så straffade jag mig själv med att pelarbädda i stället. Mycket jobb att få till rätt lutningar på kontaktytorna med fil och bågsåg när man utgår från en tums aluminiumstång och inte äger svarv, pelarborr eller fräs men bra blev det. Bonade upp stocken med TrueOil som torkat klart i morgon. Pajat telefonen så det blev inga kort på själva jobbet men tar med systemkameran i morgon. Balansen i bössan är helt ok trots 47 cm pipa och riktigt bra med RCC carbondämparen på. Gick upp lite i pipprofil för att ha balans nog i bössan för att kunna skjuta på fri hand utan dämpare om jag vill. Absolut inget lättviktsbygge, hamnar nog på höga 3 kg någonstans beroende på optik men ganska precis metern med dämpare gör den smidig som tusan. I väntan på att jag får råd med ett vettigt sikte hamnar det ett VX-1 2-7x33 på bössan. Pipan som sitter på är en "svart" 47 cm lång Lothar Walther med 1:8 twist som är ytbehandlad med CeraCote. Ompipningen är gjord av Thöger Olesen i Sågmyra, www.opf.se. Finishen är grym på hans jobb, aldrig sett en snyggare dämpargänga tex. Har även en 6 BR i en single shot Piercelåda som han byggt och den skjuter sjukt bra. Skall försöka komma ihåg en kamera när jag åker till skjutbanan... :roll:
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav apersson69 » 29 aug 2015, 16:35

Provsköt tre kulor i dag och såklart bössan för första gången. 15 skott av 50 kvar när jag uppfäckte att siktet inte var ett skit parallaxfritt på 100 m, kunde andra riktpunkt ca 10 cm åt vilket håll jag önskade bara genom att byta siktlinje genom kikaren. Så jag behöver inte gräva ner mig för djupt i spridningen på 40-60 mm i början. De sista tre 5 skottarna visste jag om problemet så jag var noga med att placera ögat så mitt i jag kunde och då kröp det ihop till mellan 25 och 35 mm med accubond. Med COL på ca 3 mm längre än Noslers data landade jag på 690 m/s utan några som helst trycktecken och 25 mm spridning. Grävde fram ett par accubond ur vallen och dom var duktigt överexpanderade så farten räcker nog gott till god expansion i mjukare media också. Övriga intryck var att det är en riktigt mysig kaliber, man kan skjuta rätt hårt innan den ens blir mer än ljummen och shit vad smidigt och välbalanserat 107 centimeterspaket det blev trots en fullvuxen dämpare på.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav Varg » 03 sep 2015, 14:18

För att sätta kalibern i perspektiv så slängde jag ihop en liten samlingsbild, gissa vilken som är vilken?

Bild
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav beeerik » 04 sep 2015, 09:40

Varg skrev:För att sätta kalibern i perspektiv så slängde jag ihop en liten samlingsbild, gissa vilken som är vilken?

175gr Sierra MK, 300 blackout, 308win hylsa, 300 winmag hylsa, 50 bmg kula :)
beeerik

Inläggav Varg » 04 sep 2015, 10:00

beeerik skrev:
Varg skrev:För att sätta kalibern i perspektiv så slängde jag ihop en liten samlingsbild, gissa vilken som är vilken?

175gr Sierra MK, 300 blackout, 308win hylsa, 300 winmag hylsa, 50 bmg kula :)

Nästan rätt, den första kulan är en 220 grains Lapua Scenar L och det är en 7mm Remington Magnum hylsa, men de är så snarlika så du får ett halvt rätt på den.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav apersson69 » 25 okt 2015, 12:30

Första viltet fällt med 300 BLK igår, en råkilling som jag sköt på drev, avstånd ca 50 m. Hjärtskott med grymt tydliga skottecken och efter skinnet åkt av förstog jag varför. 125 gr accubond i 695 m/s har definitivt kraften att ta rådjur av daga, ingen sprängeffekt som snabbare kalibrar har utan ett grovt hål rakt igenom och en rejäl energiavgång eftersom bröstbenet var i 50 delar. Den sprang 50 m så det var såklart blod mellan hinnorna men sammanfattat en väldigt förtroendeingivande effekt i djuret. Helt sjukt vad den lille presterar!
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav skogsmannen23 » 06 nov 2015, 12:45

Hejsan behöver råd å hjälp.!

Har snöat in på blk ett tag nu, men har ingen bössa än. Nu står jag i valet å kvalet på att göra plats för en genom att offra min tc 223 göra om den till grytpistol och bygga en bössa i 300blk. Nu till frågan jag jagar bara med mina vapen allt småvilt, vill ha kulor i lättare segmentet inte subsonic men ändå ljuddämpare . Och en långsammare kaliber än 223 och gärna cal 30.

Är jag på rätt tanke?

Ni som har en vad tror ni!

Tacksam för svar som förklarar, om någon säger en annan kaliber motivera då.
Tack på förhand.
skogsmannen23

Inläggav Whistler » 06 nov 2015, 12:52

I en Contender kan du göra precis samma sak med .30-30 Winchester som med .300 Blackout.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav skogsmannen23 » 06 nov 2015, 23:37

Japp men dom är svåra att få tag i, har du en över?
skogsmannen23

Inläggav Varg » 08 nov 2015, 10:27

skogsmannen23 skrev:Hejsan behöver råd å hjälp.!

Har snöat in på blk ett tag nu, men har ingen bössa än. Nu står jag i valet å kvalet på att göra plats för en genom att offra min tc 223 göra om den till grytpistol och bygga en bössa i 300blk. Nu till frågan jag jagar bara med mina vapen allt småvilt, vill ha kulor i lättare segmentet inte subsonic men ändå ljuddämpare . Och en långsammare kaliber än 223 och gärna cal 30.

Är jag på rätt tanke?

Ni som har en vad tror ni!

Tacksam för svar som förklarar, om någon säger en annan kaliber motivera då.
Tack på förhand.

Godmorgon.

Apersson69 här på forumet laddar och skjuter sin blackout med lättare kulor och med vad jag förstår gott resultat. Den lilla blackouthylsan till trots så går det faktiskt att få ganska bra hastigheter på kulorna. Jag har valt att använda kulor i viktklassen 150 grain och uppåt och min bössa skjuter riktigt fint med dessa, då främst Lapua Scenar och Nosler BT. Än så länge har jag inte skjutit något vilt med min blk men det ska det förhoppningsvis bli ändring på snart.
Om du tilltalas av en kaliber som är lätt att ladda, går att ladda med många olika kulvikter och i hastigheter från subsonic till överljud så är det klart att du ska skaffa en blk. Rekylen är nästan obefintlig och det gillar åtminstone jag.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav jes » 24 nov 2015, 00:32

Got a Schultz &Larsen in 300 Blk.
Barrel to fat for the stock. Working on it and looking forward to try it out.
I am hoping to use homemade leadbullets in 155 to 230grs. Powdercoated.

I am looking for Leupolds 300 Blk scope. There is a lot of 300blk scopes with supersonic dots on one side and subsonic on the other of the vertical bar.
Does anybody have experience with them?

Jes
jes

Inläggav Varg » 24 nov 2015, 23:48

jes skrev:Got a Schultz &Larsen in 300 Blk.

I am looking for Leupolds 300 Blk scope. There is a lot of 300blk scopes with supersonic dots on one side and subsonic on the other of the vertical bar.

Jes

I think that ballistic reticles are snake oil.
Your individual rifle with your handloads will probably not match the stadias in a factory reticle that was made to fit every rifle in 300 blk. My guess is that it really fits no rifle at all.
Get a scope with a decent mil or moa based reticle and figure out where you have to hold or how much you need to dial the turrets to make your shot.

At 100 meters i have to dial 2,2 Mil up and 1 Mil right from my zero with supersonic loads to hit dead center with my subsonic ammo. Would the Leupold reticle work in my case, I think not.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Regnskog » 25 nov 2015, 10:14

Varg skrev:
jes skrev:Got a Schultz &Larsen in 300 Blk.

Jes

I think that ballistic reticles are snake oil.
Your individual rifle with your handloads will probably not match the stadias in a factory reticle that was made to fit every rifle in 300 blk. My guess is that it really fits no rifle at all.
Get a scope with a decent mil or moa based reticle and figure out where you have to hold or how much you need to dial the turrets to make your shot.

At 100 meters i have to dial 2,2 Mil up and 1 Mil right from my zero with supersonic loads to hit dead center with my subsonic ammo. Would the Leupold reticle work in my case, I think not.

Well,

Varg has a good point there, the stadia/dots vill never line up at a set distance like 50,70, 90, 100 and 110 meters, however with a second focal point scope and a stadia/mil/dot reticle there is always the option of having the loads made ut,

take down the "come ups" ie know your DOPE,

and then adress the whole thing by adjusting the magnification ring to make sure that the stadias/lines/dots matches the most of the ranges and drops that one wishes to shoot at.

Swarovski does this with there http://ballisticprograms.swarovskioptik ... ic-Program

I for one would not go that way and I find it rather tedious and user hostile, I much rather have the drop in Mil and then have a reticle that will allow for correct hold overs.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav MatsN » 18 dec 2015, 18:13

Läste på ett jänkeforum där dom laddade med Lil´gun till Lee´s 155 gr blyklutt. Med 16 gr fick han ut 2000 fötter/s. Nån som provat det krutet?
MatsN

Inläggav apersson69 » 18 dec 2015, 20:08

Jag skjuter 125 grains accubond med Lil´gun. Strax under 700 m/s med 18 grains. Skjuter dom så långa som möjligt i min Vixen, 55,1 mm i COL och CCI 450 knall.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav MatsN » 19 dec 2015, 21:59

Lät ju helt ok. Undrar bara om det krutet finkar i 650 pressen? I min Lee krutdoserare så kärvar det när det är så finkornigt.
MatsN

Inläggav rightontarget » 07 jan 2016, 15:38

Finns det någon i Sverige som säljer fabriksammo i 300 BLK?
rightontarget

Inläggav Varg » 07 jan 2016, 18:18

rightontarget skrev:Finns det någon i Sverige som säljer fabriksammo i 300 BLK?

Inte mig veterligen. Det är en kaliber som kräver att man handladdar, i allafall för oss här i Sverige.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav MatsN » 07 jan 2016, 21:38

Kruttunnan säljer men för 4:- smällen så.....

Han finns på FB.

Edit 395:- för en 20 ask tror jag det var.

Trött nu.... kolla med han. Men billigt var det inte i min bok iaf.
MatsN

Inläggav DrJones » 09 jan 2016, 18:52

Whistler skrev:Tävlingsbössan, en Uronen AR-15 i .300 Blackout.

11117463_10153269128939579_348157324_n.jpg

Använder hemgjuten 155gn spetsnos med Lovex D063, det enda vettiga Blackout-krutet för supersoniska laddningar.

Vad tävlar du i? Vad har fått dig att inte skjuta 223 som alla andra ar15 ägare? 223 är väldigt trevlig och har relativt flack Kulbana ju. Jag är nyfiken på blackout☺
DrJones

FöregåendeNästa

Återgå till Kalibrar