6,5X55 som fungerat.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: 6,5X55 som fungerat.

Inläggav arnold » 29 jun 2018, 21:35

anle skrev:
Giobbi skrev:Mega är för övrigt min favoritkula för 6.5, bra precision, lagom effekt, bra pris.
Låter lovande med andra ord, Megan ska testas inför bockjakten i år. Förstått att den är bra, och fint pris i jämförelse med Norma som jag tycker blivit i dyraste laget.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ja det skiljer ju hela 1,5-2:- per kula mellan oryx och mega :roll: ..ett pris jag gärna betalar då oryx i just 6,5x55 gör ett jävla snyggt jobb
Blaser r8 grs:
6xc, minox zp5 5-25x56
6,5-284 custom-Krieger

Blaser r8 success:
6,5x55 march tactical 2,5-25x52 sfp
9,3x62 swarovski z8i 1-8x24
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav greyling » 29 jun 2018, 21:38

Giobbi skrev:Mega är för övrigt min favoritkula för 6.5, bra precision, lagom effekt, bra pris.

Kan bara instämma!

Eld-x är utmanare men som allround är mega no1
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Håkan j » 29 jun 2018, 21:58

Gillar oxå mega men provar för närvarande Eld-m 147gr

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav greyling » 30 jun 2018, 09:29

Håkan j skrev:Gillar oxå mega men provar för närvarande Eld-m 147gr

För målskytte funkade eld- m kanonbra - men dessvärre är den inte expanderande enligt tillverkaren - eld x är.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Håkan j » 30 jun 2018, 09:57

Enligt tillverkaren japp!! I praktiken lite för lättexpanderande i högre farter, i lägre bättre som vanligt. På tok för lite underlag än från min sida.

Håkan j

Inläggav arnold » 30 jun 2018, 11:03

greyling skrev:

För målskytte funkade eld- m kanonbra - men dessvärre är den inte expanderande enligt tillverkaren - eld x är.

Vart står det?
Blaser r8 grs:
6xc, minox zp5 5-25x56
6,5-284 custom-Krieger

Blaser r8 success:
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav HuggyBear » 30 jun 2018, 13:06

Hmm... kan de ha blivit en felsrivning eller hopblandning av Amax å Eld-X här...??? :?
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav greyling » 30 jun 2018, 13:25

arnold skrev:
greyling skrev:

Vart står det?

Ok - det här har ältats i massor av trådar. För att en kula ska få användas på jakt av de vilt som kräver expanderande kula så är lagen utformad så att det ska framgå att den är det samt avsedd för jakt enligt tillverkaren. Eld-m är med andra ord olaglig att använda på klass 1 och 2 vilt som kräver expanderande kula. Det framgår rätt tydligt av hornadys hemsida att det är en målskyttekula emedan eld x är jaktvarianten. Nu använder tydligen en del eld m för diverse vilt vilket är både lite onödigt och olagligt.

Det där är egentligen kristallklart och alla försök att snacka runt det är lite löjligt kan jag tycka. Att sedan älgen eller grisen dör av även för ändamålet olagliga kulor är en annan sak.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav arnold » 30 jun 2018, 13:30

HuggyBear skrev:Hmm... kan de ha blivit en felsrivning eller hopblandning av Amax å Eld-X här...??? :?

Kortfattat så är eld-match och a-max hålspetskulor med plastspets och enligt svensk lag (naturvårdsverket)tillåten för jakt för klass1-2 men på grund av sin design (läs tunn mantel och inget blylås)inte lämplig för allt klass1-2 därför har hornady gjort en specifik kula rekommenderad för jak ,eld-x med tjockare mantel och blylås ..a-max som är föregångaren till eld-match beskrevs av hornady som dödlig och pålitlig på small skin game men eftersom folk använde den till allt som även björn och älg där den inte var lämplig så fick dom tänka om när dom gjorde nya eld serien .och bara annonsera den som target kula (inte samma sak som helmantel)helmantel är inte tillåten för långhålls skytte på plåtmål då dom inte är expanderade.
Blaser r8 grs:
6xc, minox zp5 5-25x56
6,5-284 custom-Krieger

Blaser r8 success:
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav arnold » 30 jun 2018, 13:32

Förhåller vi oss till svensk lag så är det du som är ute å cyklar greyling..Jag tycker att det är kristall klart
Blaser r8 grs:
6xc, minox zp5 5-25x56
6,5-284 custom-Krieger

Blaser r8 success:
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav greyling » 30 jun 2018, 13:43

arnold skrev:Förhåller vi oss till svensk lag så är det du som är ute å cyklar greyling..Jag tycker att det är kristall klart

Där har du fel - förändras inte av inlägg på forum. Det anges inte av tillverkaren att det är en expanderande kula avsedd för jakt, eld m alltså. Med andra ord olaglig. Men gör som du vill.

Finns massor av matchkulor med hålspets avsedda för målskytte men de är likväl inte tillverkade för att expandera och därmed olagliga.

Men skitsamma - gör som du vill.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Pongu » 30 jun 2018, 14:01

Det står ingenstans i lagen att det måste stå i tillverkarens beskrivning, bara att man inte får jaga klass 1 och 2-vilt med icke-expanderande kulor, utan de måste vara av expanderande typ. Vad jag vet finns inga prejudicerande rättsfall.

Utifrån detta får var och en göra en bedömning om hur rätten skulle resonera om det skulle gå så långt.

Vi vet att även ELD match expanderar vid träff. Tillverkaren vet att den expanderar vid träff, även om de marknadsför en annan kula för jakt pga amerikanska idioter som skjuter älg med matchkulor på långhåll.
Det saknas inte vittnesmål på att ELD match expanderar vid träff, om det skulle behövas.

Så personligen skulle jag känna mig ganska säker på att jag är på rätt sida av lagen.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Ingvar » 30 jun 2018, 14:06

arnold skrev:Förhåller vi oss till svensk lag så är det du som är ute å cyklar greyling..Jag tycker att det är kristall klart
det vore en syn för gudar att se greyling på en cykel.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav greyling » 30 jun 2018, 14:25

Pongu skrev:Det står ingenstans i lagen att det måste stå i tillverkarens beskrivning, bara att man inte får jaga klass 1 och 2-vilt med icke-expanderande kulor, utan de måste vara av expanderande typ. Vad jag vet finns inga prejudicerande rättsfall.

Utifrån detta får var och en göra en bedömning om hur rätten skulle resonera om det skulle gå så långt.

Vi vet att även ELD match expanderar vid träff. Tillverkaren vet att den expanderar vid träff, även om de marknadsför en annan kula för jakt pga amerikanska idioter som skjuter älg med matchkulor på långhåll.
Det saknas inte vittnesmål på att ELD match expanderar vid träff, om det skulle behövas.

Så personligen skulle jag känna mig ganska säker på att jag är på rätt sida av lagen.

Jojo - det är ju upp till var och en. Handladdaren eller tillverkaren av ammo har ansvaret. Men i det här fallet har du två kulor där det bara är att lägga tillverkarens beskrivning bredvid varandra. Den ena är expanderande och den andra en målskyttekula enligt vad som får att läsa. Jag är rätt säker på vad svaret skulle vara från nvv i frågan. Jag kommer inte att använda eld m vid jakt. Men då inte främst för att jag känner mig helt säker på att den är olaglig utan att det helt enkelt är en sämre kula för vilt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Pongu » 30 jun 2018, 14:40

Åtminstone allt vilt där den kan möta på lite större motstånd och fragmentera utan att nå vitala organ.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav arnold » 30 jun 2018, 18:38

greyling skrev:
Pongu skrev:Det står ingenstans i lagen att det måste stå i tillverkarens beskrivning, bara att man inte får jaga klass 1 och 2-vilt med icke-expanderande kulor, utan de måste vara av expanderande typ. Vad jag vet finns inga prejudicerande rättsfall.

Jojo - det är ju upp till var och en. Handladdaren eller tillverkaren av ammo har ansvaret. Men i det här fallet har du två kulor där det bara är att lägga tillverkarens beskrivning bredvid varandra. Den ena är expanderande och den andra en målskyttekula enligt vad som får att läsa. Jag är rätt säker på vad svaret skulle vara från nvv i frågan. Jag kommer inte att använda eld m vid jakt. Men då inte främst för att jag känner mig helt säker på att den är olaglig utan att det helt enkelt är en sämre kula för vilt.

Visa oss andra vart det står hos hornady att eld-match inte är en expanderande kula !

Här har du 147gr eld-match skjuten i snöhög
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blaser r8 grs:
6xc, minox zp5 5-25x56
6,5-284 custom-Krieger

Blaser r8 success:
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav greyling » 30 jun 2018, 19:01

Nu funkar det liksom som så att det är den som handladdar eller Tillverkaren som ska visa att så är fallet. Vad sa refat - fått om bakarslet.

Men det här är en gammal sliten diskussion. Föregångaren till ”eld” hade samma tjat så Jag skiter i vilket.

Personligen vill jag använda bra grejor. Jag säger med en dåres envishet att den som handladdar kulor som tillverkaren rekommenderar för målskytte samt inte explicit säger expanderar bryter mot lagen. Fråga nvv och återkom så ska jag ändra mig.

Ledsen om man förstör ackordet.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Grawachteln » 30 jun 2018, 19:07

Kan inte en kula som tillverkaren rekomenderar till målskytte expandera lika bra som någon annan kula? Vilken/vad säger detta?
Blaser R8 svart pro .308 - Helia 2-10 - Aimpoint H2
Remington 788 .308 - leupold 1-4
Anschutz 22LR - microdot 1,5-4,5
Beretta sbs 12
Användarvisningsbild
Grawachteln

Inläggav NiKKEE » 30 jun 2018, 19:14

Nuvarande lydelse:
Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Föreslagen ny lydelse:
Kulan ska vara konstruerad för att expandera.

Jag skulle nog säga att en kula som inte är konstruerad för att expandera i en djurkropp inte är okej att använda vid jakt....
En hålspets typ Scenar må ju expandera men den är ju inte riktigt skapad för att expandera kanske utan det är något "man får på köpet".
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav arnold » 30 jun 2018, 19:25

greyling skrev:Nu funkar det liksom som så att det är den som handladdar eller Tillverkaren som ska visa att så är fallet. Vad sa refat - fått om bakarslet.

Men det här är en gammal sliten diskussion. Föregångaren till ”eld” hade samma tjat så Jag skiter i vilket.

Personligen vill jag använda bra grejor. Jag säger med en dåres envishet att den som handladdar kulor som tillverkaren rekommenderar för målskytte samt inte explicit säger expanderar bryter mot lagen. Fråga nvv och återkom så ska jag ändra mig.

Ledsen om man förstör ackordet.
upprepar mig, visa vart hornady skriver att eld-match inte är en expanderande kula...Ja jag skickar mina expansions skjutna kulor å frågor om dom är godkänd för jakt i klass1-2 ,vilket svar tror du jag får?
Blaser r8 grs:
6xc, minox zp5 5-25x56
6,5-284 custom-Krieger

Blaser r8 success:
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

FöregåendeNästa

Återgå till Kalibrar